Anotācija

24-TA-1542: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Augstskolu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Augstskolu likumā" izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas, lai precizētu Augstskolu likuma 46. un 56. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir precizēt Augstskolu likuma 46. un 56. pantu, paredzot Ministru kabinetam noteikt papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritērijus uzņemšanai atsevišķās pilna un nepilna laika augstākās izglītības programmās, kurās uzņemšanas prasība ir iepriekš iegūta vidējā izglītība, kā arī, nosakot, ka arī trešā cikla augstākās izglītības programmu daļas var īstenot kā darba vidē balstītas mācības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Augstskolu likuma 46. panta trešā daļa nosaka, ka pilna un nepilna laika bakalaura un profesionālās augstākās izglītības programmās (studiju programmās), kurās uzņemšanas prasība ir iepriekš iegūta vidējā izglītība, studenti tiek uzņemti atklātā un vienlīdzīgā konkursā, pamatojoties uz centralizēto eksāmenu rezultātiem, izņemot personas, kuras ieguvušas vidējo izglītību līdz 2004. gadam, kā arī personas, kuras ieguvušas vidējo izglītību ārvalstīs vai personas ar īpašām vajadzībām, tāpat arī papildus šā panta trešajā daļā minētajām personām noteiktās personas, kurām ir tiesības tikt uzņemtām studiju programmā pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas, ja šādas tiesības pēc atsevišķa Ministru kabineta locekļa ierosinājuma noteicis Ministru kabinets sakarā ar attiecīgo personu īpašiem nopelniem Latvijas valsts labā, ja vien šīs personas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā bijušas atbrīvotas no vidējās izglītības valsts pārbaudījumiem. Centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, izstrādā Izglītības un zinātnes ministrija un apstiprina Ministru kabinets. Augstskola, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt kārtību, kādā šajās studiju programmās tiek uzņemtas personas, kuras nav kārtojušas centralizētos eksāmenus. Augstskolu likuma tiesību normas neparedz arī Ministru kabinetam noteikt papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritērijus uzņemšanai pilna un nepilna laika bakalaura un profesionālās augstākās izglītības programmās.

Augstskolu likuma 56. panta 11 daļā noteikts, ka īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmu un pirmā un otrā cikla augstākās izglītības programmu daļas var īstenot kā darba vidē balstītas mācības. Kārtību, kādā organizē un īsteno darba vidē balstītas mācības augstākās izglītības programmās, nosaka Ministru kabinets. Savukārt Augstskolu likuma 57. panta pirmās daļas 3. punktā noteikts, ka augstskolās īstenojamās augstākās izglītības pakāpi veido trīs cikli, kas atbilst noteiktam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim, un trešais cikls, kurā tiek īstenotas studiju programmas, atbilst astotajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim. Profesionālās izglītības likuma 1. panta 111 punktā noteikts, ka trešā cikla profesionālā augstākā izglītība ir augstākās pakāpes profesionālā izglītība, kas dod iespēju iegūt astotā līmeņa profesionālo kvalifikāciju. Saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 5. panta 8. punktu astotais profesionālās kvalifikācijas līmenis ir teorētiskā un praktiskā sagatavotība patstāvīgai ideju izvirzīšanai, kritiskai analīzei, sintēzei un izvērtēšanai, radot jaunas zināšanas vai izpratni par esošām zināšanām un to lietošanu praksē, risinot nozīmīgus inovāciju vai jaunrades uzdevumus profesionālās darbības jomā. Akadēmisko doktora studiju programmu studenti, attiecīgi studiju noslēgumā – zinātniskā doktora grāda pretendenti – saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 11. panta otro daļu patstāvīgi veic oriģinālu zinātnisku pētījumu, savukārt profesionālo doktora studiju programmu studenti, attiecīgi studiju noslēgumā – profesionālā doktora grāda pretendenti – saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 2. oktobra noteikumu Nr. 617 "Noteikumi par profesionālās augstākās izglītības valsts standartu doktora grāda iegūšanai un kārtību, kādā piešķir profesionālo doktora grādu mākslās" 10. punktu studiju laikā iziet praksi un apgūst pētniecisko darbu. 2024. gada 1. augustā stājas spēkā Augstskolu likuma papildinājums ar 47.1 pantu par doktorantu, kuri uzņemti valsts finansētās studiju vietās, nodarbinātību augstskolā, tai slēdzot ar doktorantu darba līgumu par akadēmiskā darba veikšanu studiju rezultātu sasniegšanai. Neatkarīgi no tā, vai doktorants studē akadēmiskās vai profesionālās augstākās izglītības programmās, doktorantūras studiju specifika liecina, ka doktorantiem pētījumu veikšanai nepieciešamo kompetenču ieguves vide ir pētniecības vide jeb tāda darba vide, kuru var nodrošināt zinātniskā institūcija, uzņēmums vai cita institūcija, kurā iespējams veikt pētījumus un kas vienlaicīgi var būt arī darba devējs. Līdz ar to trešā cikla augstākās izglītības programmu daļas var īstenot kā darba vidē balstītas mācības. Ņemot vērā, ka Augstskolu likuma 56. panta 11 daļā nav paredzēts, ka trešā cikla augstākās izglītības programmu daļas var īstenot kā darba vidē balstītas mācības, nepieciešams precizēt Augstskolu likuma 56. panta 11 daļu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai sekmētu studējošo ar atbilstošu kompetenci piesaisti studijām valstij prioritāros studiju virzienos un potenciāli – nodarbinātībai prioritārās profesijās, piemēram, skolotāju, nepieciešams noteikt papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritērijus uzņemšanai šajās studiju programmās.
Piemēram, saskaņā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizāciju (OECD – Economic Cooperation and Development Organizations) 2018. gada starptautiskā mācību vides pētījuma rezultātiem apmēram 13 % Latvijas skolotāju darba stāžs izglītības iestādē nepārsniedz piecus gadus, savukārt 6,5 % skolotāju – 10 gadus, bet 8 % skolotāju – 15 gadus (TALIS 2018). Kā iespējamie iemesli šādai skolotāju nenoturībai izglītības iestādē, strādājot skolotāja profesijā, ir minama ne tikai profesijas zemā konkurētspēja, skolotāju izdegšana, neapmierinošs atalgojums u. tml. iemesli, bet arī neatbilstoša reflektantu atlase jau sākotnēji augstskolā (kognitīvo spēju neatbilstība, emocionālās noturības nepietiekamība un psiholoģiskā nepiemērotība skolotāja darba ikdienai un skolotāja profesijai). Tāpat arī jau augstskolās vērojams studentu atbirums gan pēc prakses izglītības iestādē, gan arī dēļ nepietiekamiem studiju rezultātiem. Šī iemesla dēļ ir nepieciešams noteikt vienotus papildu kritērijus uzņemšanai pilna un nepilna laika bakalaura un profesionālās augstākās izglītības programmās, lai jau uzņemšanā gan reflektants, gan augstskola varētu izvērtēt reflektanta piemērotību profesijai.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projektā paredzēts noteikt, ka Ministru kabinets var noteikt papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritērijus, kā arī pilna un nepilna laika bakalaura un profesionālās augstākās izglītības programmas, kurās nosakāmas papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritēriji.
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 56. panta 11 daļā nav paredzēts, ka trešā cikla augstākās izglītības programmu daļas var īstenot kā darba vidē balstītas mācības. Profesionālās izglītības likuma 1. panta 5. punktā noteikts, ka profesionālā augstākā izglītība ir augstākās pakāpes profesionālā izglītība, kas dod iespēju iegūt piektā, sestā, septītā vai astotā līmeņa profesionālo kvalifikāciju. Savukārt Profesionālās izglītības likuma 1. panta 19. punktā noteikts, ka darba vidē balstītas mācības ir klātienes izglītības procesa daļa, kurā izglītības programmai noteiktie mācīšanās rezultāti atbilstoši mācību plānam pārmaiņus tiek sasniegti izglītības iestādē un pie darba devēja. Darba vidē balstītas mācības var ietvert praksi. Akadēmisko doktora studiju programmu studenti, attiecīgi studiju noslēgumā – zinātniskā doktora grāda pretendenti – saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 11. panta otro daļu patstāvīgi veic oriģinālu zinātnisku pētījumu, savukārt profesionālo doktora studiju programmu studenti, attiecīgi studiju noslēgumā – profesionālā doktora grāda pretendenti – saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 2. oktobra noteikumu Nr. 617 "Noteikumi par profesionālās augstākās izglītības valsts standartu doktora grāda iegūšanai un kārtību, kādā piešķir profesionālo doktora grādu mākslās" 10. punktu studiju laikā iziet praksi un apgūst pētniecisko darbu. 2024. gada 1. augustā stājas spēkā Augstskolu likuma papildinājums ar 47.1 pantu par doktorantu, kuri uzņemti valsts finansētās studiju vietās, nodarbinātību augstskolā, tai slēdzot ar doktorantu darba līgumu par akadēmiskā darba veikšanu studiju rezultātu sasniegšanai. Neatkarīgi no tā, vai doktorants studē akadēmiskās vai profesionālās augstākās izglītības programmās, doktorantūras studiju specifika liecina, ka doktorantiem pētījumu veikšanai nepieciešamo kompetenču ieguves vide ir pētniecības vide jeb tāda darba vide, kuru var nodrošināt zinātniskā institūcija, uzņēmums vai cita institūcija, kurā iespējams veikt pētījumus un kas vienlaicīgi var būt arī darba devējs. Lai praksē augstskolas varētu īstenot trešā cikla augstākās izglītības programmu daļas kā darba vidē balstītas mācības, nepieciešams precizēt Augstskolu likuma 56. panta 11 daļu.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projektā paredzēts precizēt Augstskolu likuma 56. panta 11 daļu, paredzot, ka īstenot kā darba vidē balstītas mācības var arī trešā cikla augstākās izglītības programmu daļas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • reflektanti
  • doktoranti
Ietekmes apraksts
Varētu ietekmēt reflektantus, kuri vēlēsies studēt atsevišķās augstākās izglītības programmās, kurās būs noteiktas papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritēriji.
Trešā cikla augstākās izglītības programmās studējošie augstākās izglītības programmu daļas varēs apgūt kā darba vidē balstītas mācības.
Juridiskās personas
  • augstākās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Uzņemšanai atsevišķās pilna un nepilna laika bakalaura un profesionālās augstākās izglītības programmās Ministru kabinets varēs noteikt papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritērijus, kas būs jānorāda uzņemšanas noteikumos.
Trešā cikla augstākās izglītības programmu daļas augstskolas varēs īstenot kā darba vidē balstītas mācības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumi Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to"

Pamatojums un apraksts
Veikt grozījumus, paredzot papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritērijus, kā arī augstākās izglītības programmas, uz kurām papildu uzņemšanas prasības un konkursa atlases kritēriji attiecas.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Kārtību, kādā organizē un īsteno darba vidē balstītas mācības augstākās izglītības programmās

Pamatojums un apraksts
Ievērojot Augstskolu likuma 56. panta pirmās daļas otrajā teikumā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam un to, ka Ministru kabineta noteikumi uz minētā deleģējuma pamata nav izdoti, nepieciešams izstrādāt tiesību akta projektu, paredzot kārtību, kādā īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmu, pirmā, otrā un trešā cikla augstākās izglītības programmu daļas organizē un īsteno kā darba vidē balstītas mācības.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
augstākās izglītības iestādes

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • augstākās izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi