22-TA-3079: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālo izglītības iestāžu statusa noteikšanu un to nosaukumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 31.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu statusu atbilstoši 2022. gada 3. marta grozījumiem Profesionālās izglītības likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022. gada 3. martā tika pieņemti grozījumi Profesionālās izglītības likumā, kas paredz atteikšanos no '”Profesionālās izglītības kompetences centra" statusa. Vienlaikus ar minētajiem grozījumiem, kā arī ar 2022. gada 15. septembra grozījumiem tika ieviesti jauni izglītības iestāžu veidi: tehnikums, mākslu izglītības kompetences centrs, profesionālā vidusskola, profesionālās tālākizglītības centrs un koledža, kā arī noteikts, ka profesionālās izglītības iestādes statusu nosaka tās dibinātājs, kā arī to, ka profesionālās izglītības iestādes atbilstību attiecīgajam profesionālās izglītības iestādes statusam izvērtē izglītības iestādes akreditācijas procesā.
Profesionālās izglītības likuma 16.1 panta sestā daļa līdz devītajai daļai nosaka nosacījumus, kādi ņemami vērā vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību statusam. Savukārt turpmākie panti nosaka katras profesionālās izglītības iestādes definīciju, īstenojamās programmas un darbības mērķus: 16.2 pants – tehnikumam, 16.3- mākslu izglītības kompetences centram, 16.4 pants – profesionālajai vidusskolai, 16.5 pants – profesionālās tālākizglītības centram, 16.7 pants – koledžai.
Vienlaicīgi Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 31. punkts paredz, ka profesionālās izglītības iestādes dibinātājs līdz 2022. gada 31. decembrim nosaka profesionālās izglītības iestādes statusu atbilstoši šā likuma 16.1, kā arī 16.2, 16.3, 16.4 vai 16.5 pantā noteiktajam un iesniegt pieņemto lēmumu Izglītības iestāžu reģistrā. Līdz ar to, profesionālās izglītības iestādes dibinātājām līdz 2022. gada 31. decembrim jānosaka profesionālās izglītības iestādes, izņemot koledžas, statusu atbilstoši Profesionālās izglītības likuma nosacījumiem.
Savukārt attiecībā uz profesionālo izglītības iestādi - Rīgas 3. arodskola - Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 33. punkts nosaka, ka Ministru kabinets par tās turpmāko statusu pieņem lēmumu īdz 2023. gada 31. decembrim.
Profesionālās izglītības likuma 16.1 panta sestā daļa līdz devītajai daļai nosaka nosacījumus, kādi ņemami vērā vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību statusam. Savukārt turpmākie panti nosaka katras profesionālās izglītības iestādes definīciju, īstenojamās programmas un darbības mērķus: 16.2 pants – tehnikumam, 16.3- mākslu izglītības kompetences centram, 16.4 pants – profesionālajai vidusskolai, 16.5 pants – profesionālās tālākizglītības centram, 16.7 pants – koledžai.
Vienlaicīgi Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 31. punkts paredz, ka profesionālās izglītības iestādes dibinātājs līdz 2022. gada 31. decembrim nosaka profesionālās izglītības iestādes statusu atbilstoši šā likuma 16.1, kā arī 16.2, 16.3, 16.4 vai 16.5 pantā noteiktajam un iesniegt pieņemto lēmumu Izglītības iestāžu reģistrā. Līdz ar to, profesionālās izglītības iestādes dibinātājām līdz 2022. gada 31. decembrim jānosaka profesionālās izglītības iestādes, izņemot koledžas, statusu atbilstoši Profesionālās izglītības likuma nosacījumiem.
Savukārt attiecībā uz profesionālo izglītības iestādi - Rīgas 3. arodskola - Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 33. punkts nosaka, ka Ministru kabinets par tās turpmāko statusu pieņem lēmumu īdz 2023. gada 31. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā ir 18 profesionālās vidējās izglītības iestādes, kas ir tehnikumi (profesionālas izglītības iestādes, kam bija piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss) un profesionālās vidusskolas, ka arī viena profesionālās vidējās izglītības iestāde ir valsts kapitālsabiedrība, kur visu kapitāldaļu turētājs ir Izglītības un zinātnes ministrija un kurai arī bija piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss.
Ievērojot Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 31. punktā minēto, iepriekš minētajām iestādēm nepieciešams noteikt to statusu atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam.
Ievērojot Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 31. punktā minēto, iepriekš minētajām iestādēm nepieciešams noteikt to statusu atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Profesionālās izglītības likuma 16. 1 panta piektā daļa nosaka, ka, vērtējot profesionālās izglītības iestādes, izņemot profesionālās tālākizglītības centrus, atbilstību attiecīgajam profesionālās izglītības iestādes statusam, ņem vērā šādus nosacījumus:
1) izglītojamo skaita rādītājus;
2) izglītojamo rezultātus profesionālās kvalifikācijas eksāmenos un citos valsts noslēguma pārbaudījumos;
3) profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanas rādītājus, ja izglītības iestāde tādas īsteno;
4) īstenoto profesionālās izglītības programmu atbilstību saskaņā ar 16.2 panta pirmajā daļā, 16.3 panta pirmajā daļā, 16.4 panta pirmajā daļā un 16.7 panta pirmajā daļā noteikto, ievērojot, ka attiecīgās izglītības programmas veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmu, izņemot profesionālās tālākizglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas, skaita.
Profesionālās izglītības likuma 16. 1 panta sestā daļa nosaka, ka vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību tehnikuma statusam, papildus šā panta piektajā daļā noteiktajam tiek vērtēti:
1) darba vidē balstītu mācību īstenošanas rādītāji;
2) metodiskā darba rezultatīvie rādītāji;
3) absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji.
Savukārt Profesionālās izglītības likuma 16. 1 panta septītā daļa nosaka, ka vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību mākslu izglītības kompetences centra statusam, papildus šā panta piektajā daļā noteiktajam tiek vērtēti:
1) sadarbības ar mākslu, kultūras un radošo industriju darba devējiem rādītāji;
2) metodiskā darba rezultatīvie rādītāji;
3) absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji.
Minēto rādītāju izvērtēšanai un priekšlikumu sagatavošanai par statusu noteikšanu ar Izglītības un zinātnes ministrijas 2022. gada 14. oktobra rīkojumu Nr.1-2e/22/310 "Par komisijas izveidi profesionālās izglītības iestāžu atbilstības izvērtēšanai to statusa noteikšanai" tika izveidota komisija.
Izvērtējot kritēriju izpildi, komisija secināja:
1) attiecībā uz kritēriju “izglītojamo skaita rādītāji”, konstatējams, ka atsevišķās izglītības iestādēs izglītojamo skaits trīs gadu periodā ir samazinājies, tomēr vienlaicīgi secināms, ka izglītības iestādes, kurām bija piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss, pamatā ir nodrošinājušas atbilstību izglītojamo skaita kritērijam. Savukārt profesionālajām vidusskolām šāds kritērijs nebija noteikts;
2) attiecībā uz kritēriju “izglītojamo rezultāti profesionālās kvalifikācijas eksāmenos un citos valsts noslēguma pārbaudījumos”, secināms, ka izglītojamo īpatsvars, kas profesionālās kvalifikācijas eksāmenus nokārtojuši vismaz uz 7 (septiņām) ballēm, izglītības iestādēs ir no 51 % līdz par 90% un tātad pamatā šādu izglītojamo ir vairāk nekā puse;
3) attiecībā uz kritēriju “profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanas rādītāji” secināms, ka visas izglītības iestādes Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.4.1.0/16/I/001 „Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide” ietvaros ir īstenojušas profesionālās pilnveides un profesionālās tālākizglītības programmās. Izglītojamo skaits dažādās projekta īstenošanas kārtās ir bijis mainīgs, tas ir arī atšķirīgs dažādās izglītības iestādēs, tomēr kopumā vērtējot, secināms, ka izglītības iestādes ir nodrošinājušas profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanu;
4) attiecībā uz kritēriju “īstenoto profesionālās izglītības programmu atbilstība saskaņā ar 16.2 panta pirmajā daļā, 16.3 panta pirmajā daļā, 16.4 panta pirmajā daļā noteikto, ievērojot, ka attiecīgās izglītības programmas veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmu, izņemot profesionālās tālākizglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas, skaita” secināms, ka visas izglītības iestādes īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas, kas dod iespēju iegūt trešā un ceturtā līmeņa profesionālo kvalifikāciju. Turklāt minētās programmas visās iestādēs veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmām;
5) attiecībā uz kritēriju “darba vidē balstītu mācību īstenošanas rādītāji” secināms, ka darba vidē balstītas mācības ir īstenojušas gandrīz visas Izglītības un zinātnes ministrijas padotības profesionālās vidējās izglītības iestādes (tās nav īstenojušas Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, tomēr arī šajā izglītības iestādē ir nodrošināta prakse uzņēmumos, kā arī Rīgas Mākslas un mediju tehnikums un Rīgas Tirdzniecības profesionālā vidusskola);
6) attiecībā uz kritēriju “sadarbība ar mākslu, kultūras un radošo industriju darba devējiem” šāds rādītājs ir attiecināms uz Rīgas Mākslas un mediju tehnikumu, kurš atbilstoši 12 īstenojamām izglītības programmām (Multimediju dizains, Vizuālās saziņas, līdzekļu māksla, Foto dizains, Interjera dizains, Reklāmas dizains, Vides dizains, Apģērbu dizains, Tekstilmateriālu dizains, Koka mākslinieciskā apstrāde, Metāla mākslinieciskā apstrāde, Produktu dizains un Būvdarbi) ir sadarbojusies ar 94 darba devēju organizācijām un nozares komersantiem, tai skaitā biedrība “Fototelpa”, nodibinājums “Moderno tehnoloģiju attīstības fonds”, SIA Knauf, SIA Ernesto design u.c.. Ogres tehnikumam, kura īstenoto izglītības programmu klāstā ir vairākas programmas izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" un ar to saistītajās jomās, ir sadarbība ar Latvijas dizaineru savienību un pašvaldībām mākslas jomā, tomēr pamatā Ogres tehnikums īsteno darba vidē balstītas mācības;
7) attiecībā uz kritēriju “metodiskā darba rādītāji” secināms, ka visas izglītības iestādes, izņemot Rīgas Tirdzniecības profesionālo vidusskolu, īsteno modulārās profesionālās izglītības programmas un piedalās to aprobācijā, organizē kursus, seminārus pedagogu pilnveidei u.c. pedagogu pilnveides pasākumus, kā arī organizē metodiskās darba grupas;
8) attiecībā uz kritēriju "absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji" secināms, ka, nav noteikti kritēriji minētā rādītāja izvērtēšanai. Turklāt grozījumi Profesionālās izglītības likumā, kas paredz profesionālās izglītības programmu absolventa monitoringa izveidi, kā arī izvērtējuma sagatavošanu un publicēšanu par absolventu iekļaušanos darba tirgū, stājušies spēkā tikai 2022. gada 1. aprīlī spēkā. Lai arī Centrālā statistikas pārvalde sagatavojusi 2018.gada un 2019.gada absolventu monitoringa datus, tomēr darbs pie datu kopas sagatavošanas publicēšanai par 2019.gada absolventiem vēl notiek un datus plānots publicēt līdz 2022. gada 31. decembrim. Ievērojot minēto šī kritērija izpildes izvērtēšana attiecībā uz izglītības iestādēm šobrīd nav iespējams piemērot. Turklāt jāņem vērā, ka līdz šim arī tām iestādēm, kam bija piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss, šāds kritērijs nebija noteikts, kā arī pašreiz konkrēti rādītāji šim kritērijam nav noteikti.
Ievērojot augstā minēto, tai skaitā to, ka nepieciešams nodrošināt darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" projektu īstenošanas nosacījumu saglabāt profesionālās izglītības kompetences centra statusu vai līdzvērtīgu statusu, komisija secina, ka tām izglītības iestādēm, kam līdz šim bija piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss, ir pamatoti noteikt tehnikuma vai mākslu izglītības kompetences centra statusu tā , savukārt tām izglītības iestādēm, kas līdz šim bija profesionālās vidusskolas, - noteikt profesionālās vidusskolas statusu.
Ievērojot minēto, tiesību akta projekts paredz noteikt šādu statusu Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošām profesionālās izglītības iestādēm:
1.profesionālās izglītības iestādes statusu - tehnikums - šādām Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošām profesionālās izglītības iestādēm:
1) Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumam;
2) Jelgavas tehnikumam;
3) Kandavas Lauksaimniecības tehnikumam:
4) Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumam;
5) Latgales industriālajam tehnikumam;
6) Ogres tehnikumam;
7) Profesionālās izglītības kompetences centram "Liepājas Valsts tehnikums”;
8) Profesionālās izglītības kompetences centram "Rīgas Valsts tehnikums”;
9) Rēzeknes tehnikumam;
10) Rīgas Stila un modes tehnikumam;
11) Saldus tehnikumam;
12) Smiltenes tehnikumam;
13) Valmieras tehnikumam;
14) Ventspils tehnikumam;
15) Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumam.
2. profesionālās izglītības iestādes statusu – tehnikums - valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas Tūrisma un radošās industriju tehnikums”;
3 profesionālās izglītības iestādes statusu– mākslu izglītības kompetences centrs – Mākslas un mēdiju tehnikumam;
4. profesionālās izglītības iestādes statusu – profesionālā vidusskola - šādām Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošām profesionālās izglītības iestādēm: :
1) Aizkraukles Profesionālā vidusskola;
2) Rīgas Tirdzniecības profesionālā vidusskola.
Ievērojot to, ka ar 2022. gada 3. marta grozījumiem Profesionālās izglītības likumā ir svītrotas normas par profesionālās izglītības kompetences centra statusu, tiesību akta projekts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta rīkojumus par profesionālās izglītības kompetences statusa piešķiršanu.
Ievērojot to, ka minētie rīkojumi noteica arī profesionālo izglītības iestāžu nosaukumus, tiesību akta projekts nosaka profesionālo izglītības iestāžu nosaukumus. Pamatā profesionālās izglītības iestādēm nosaukumi paliek nemainīgi, izņemot profesionālās izglītības kompetences centram "Liepājas Valsts tehnikums” un Profesionālās izglītības kompetences centram "Rīgas Valsts tehnikums, kurām nosaukumi mainīti svītrojot norādi "profesionālās izglītības kompetence centrs".
1) izglītojamo skaita rādītājus;
2) izglītojamo rezultātus profesionālās kvalifikācijas eksāmenos un citos valsts noslēguma pārbaudījumos;
3) profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanas rādītājus, ja izglītības iestāde tādas īsteno;
4) īstenoto profesionālās izglītības programmu atbilstību saskaņā ar 16.2 panta pirmajā daļā, 16.3 panta pirmajā daļā, 16.4 panta pirmajā daļā un 16.7 panta pirmajā daļā noteikto, ievērojot, ka attiecīgās izglītības programmas veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmu, izņemot profesionālās tālākizglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas, skaita.
Profesionālās izglītības likuma 16. 1 panta sestā daļa nosaka, ka vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību tehnikuma statusam, papildus šā panta piektajā daļā noteiktajam tiek vērtēti:
1) darba vidē balstītu mācību īstenošanas rādītāji;
2) metodiskā darba rezultatīvie rādītāji;
3) absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji.
Savukārt Profesionālās izglītības likuma 16. 1 panta septītā daļa nosaka, ka vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību mākslu izglītības kompetences centra statusam, papildus šā panta piektajā daļā noteiktajam tiek vērtēti:
1) sadarbības ar mākslu, kultūras un radošo industriju darba devējiem rādītāji;
2) metodiskā darba rezultatīvie rādītāji;
3) absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji.
Minēto rādītāju izvērtēšanai un priekšlikumu sagatavošanai par statusu noteikšanu ar Izglītības un zinātnes ministrijas 2022. gada 14. oktobra rīkojumu Nr.1-2e/22/310 "Par komisijas izveidi profesionālās izglītības iestāžu atbilstības izvērtēšanai to statusa noteikšanai" tika izveidota komisija.
Izvērtējot kritēriju izpildi, komisija secināja:
1) attiecībā uz kritēriju “izglītojamo skaita rādītāji”, konstatējams, ka atsevišķās izglītības iestādēs izglītojamo skaits trīs gadu periodā ir samazinājies, tomēr vienlaicīgi secināms, ka izglītības iestādes, kurām bija piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss, pamatā ir nodrošinājušas atbilstību izglītojamo skaita kritērijam. Savukārt profesionālajām vidusskolām šāds kritērijs nebija noteikts;
2) attiecībā uz kritēriju “izglītojamo rezultāti profesionālās kvalifikācijas eksāmenos un citos valsts noslēguma pārbaudījumos”, secināms, ka izglītojamo īpatsvars, kas profesionālās kvalifikācijas eksāmenus nokārtojuši vismaz uz 7 (septiņām) ballēm, izglītības iestādēs ir no 51 % līdz par 90% un tātad pamatā šādu izglītojamo ir vairāk nekā puse;
3) attiecībā uz kritēriju “profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanas rādītāji” secināms, ka visas izglītības iestādes Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.4.1.0/16/I/001 „Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide” ietvaros ir īstenojušas profesionālās pilnveides un profesionālās tālākizglītības programmās. Izglītojamo skaits dažādās projekta īstenošanas kārtās ir bijis mainīgs, tas ir arī atšķirīgs dažādās izglītības iestādēs, tomēr kopumā vērtējot, secināms, ka izglītības iestādes ir nodrošinājušas profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanu;
4) attiecībā uz kritēriju “īstenoto profesionālās izglītības programmu atbilstība saskaņā ar 16.2 panta pirmajā daļā, 16.3 panta pirmajā daļā, 16.4 panta pirmajā daļā noteikto, ievērojot, ka attiecīgās izglītības programmas veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmu, izņemot profesionālās tālākizglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas, skaita” secināms, ka visas izglītības iestādes īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas, kas dod iespēju iegūt trešā un ceturtā līmeņa profesionālo kvalifikāciju. Turklāt minētās programmas visās iestādēs veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmām;
5) attiecībā uz kritēriju “darba vidē balstītu mācību īstenošanas rādītāji” secināms, ka darba vidē balstītas mācības ir īstenojušas gandrīz visas Izglītības un zinātnes ministrijas padotības profesionālās vidējās izglītības iestādes (tās nav īstenojušas Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, tomēr arī šajā izglītības iestādē ir nodrošināta prakse uzņēmumos, kā arī Rīgas Mākslas un mediju tehnikums un Rīgas Tirdzniecības profesionālā vidusskola);
6) attiecībā uz kritēriju “sadarbība ar mākslu, kultūras un radošo industriju darba devējiem” šāds rādītājs ir attiecināms uz Rīgas Mākslas un mediju tehnikumu, kurš atbilstoši 12 īstenojamām izglītības programmām (Multimediju dizains, Vizuālās saziņas, līdzekļu māksla, Foto dizains, Interjera dizains, Reklāmas dizains, Vides dizains, Apģērbu dizains, Tekstilmateriālu dizains, Koka mākslinieciskā apstrāde, Metāla mākslinieciskā apstrāde, Produktu dizains un Būvdarbi) ir sadarbojusies ar 94 darba devēju organizācijām un nozares komersantiem, tai skaitā biedrība “Fototelpa”, nodibinājums “Moderno tehnoloģiju attīstības fonds”, SIA Knauf, SIA Ernesto design u.c.. Ogres tehnikumam, kura īstenoto izglītības programmu klāstā ir vairākas programmas izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" un ar to saistītajās jomās, ir sadarbība ar Latvijas dizaineru savienību un pašvaldībām mākslas jomā, tomēr pamatā Ogres tehnikums īsteno darba vidē balstītas mācības;
7) attiecībā uz kritēriju “metodiskā darba rādītāji” secināms, ka visas izglītības iestādes, izņemot Rīgas Tirdzniecības profesionālo vidusskolu, īsteno modulārās profesionālās izglītības programmas un piedalās to aprobācijā, organizē kursus, seminārus pedagogu pilnveidei u.c. pedagogu pilnveides pasākumus, kā arī organizē metodiskās darba grupas;
8) attiecībā uz kritēriju "absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji" secināms, ka, nav noteikti kritēriji minētā rādītāja izvērtēšanai. Turklāt grozījumi Profesionālās izglītības likumā, kas paredz profesionālās izglītības programmu absolventa monitoringa izveidi, kā arī izvērtējuma sagatavošanu un publicēšanu par absolventu iekļaušanos darba tirgū, stājušies spēkā tikai 2022. gada 1. aprīlī spēkā. Lai arī Centrālā statistikas pārvalde sagatavojusi 2018.gada un 2019.gada absolventu monitoringa datus, tomēr darbs pie datu kopas sagatavošanas publicēšanai par 2019.gada absolventiem vēl notiek un datus plānots publicēt līdz 2022. gada 31. decembrim. Ievērojot minēto šī kritērija izpildes izvērtēšana attiecībā uz izglītības iestādēm šobrīd nav iespējams piemērot. Turklāt jāņem vērā, ka līdz šim arī tām iestādēm, kam bija piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss, šāds kritērijs nebija noteikts, kā arī pašreiz konkrēti rādītāji šim kritērijam nav noteikti.
Ievērojot augstā minēto, tai skaitā to, ka nepieciešams nodrošināt darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" projektu īstenošanas nosacījumu saglabāt profesionālās izglītības kompetences centra statusu vai līdzvērtīgu statusu, komisija secina, ka tām izglītības iestādēm, kam līdz šim bija piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss, ir pamatoti noteikt tehnikuma vai mākslu izglītības kompetences centra statusu tā , savukārt tām izglītības iestādēm, kas līdz šim bija profesionālās vidusskolas, - noteikt profesionālās vidusskolas statusu.
Ievērojot minēto, tiesību akta projekts paredz noteikt šādu statusu Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošām profesionālās izglītības iestādēm:
1.profesionālās izglītības iestādes statusu - tehnikums - šādām Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošām profesionālās izglītības iestādēm:
1) Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumam;
2) Jelgavas tehnikumam;
3) Kandavas Lauksaimniecības tehnikumam:
4) Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumam;
5) Latgales industriālajam tehnikumam;
6) Ogres tehnikumam;
7) Profesionālās izglītības kompetences centram "Liepājas Valsts tehnikums”;
8) Profesionālās izglītības kompetences centram "Rīgas Valsts tehnikums”;
9) Rēzeknes tehnikumam;
10) Rīgas Stila un modes tehnikumam;
11) Saldus tehnikumam;
12) Smiltenes tehnikumam;
13) Valmieras tehnikumam;
14) Ventspils tehnikumam;
15) Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumam.
2. profesionālās izglītības iestādes statusu – tehnikums - valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas Tūrisma un radošās industriju tehnikums”;
3 profesionālās izglītības iestādes statusu– mākslu izglītības kompetences centrs – Mākslas un mēdiju tehnikumam;
4. profesionālās izglītības iestādes statusu – profesionālā vidusskola - šādām Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošām profesionālās izglītības iestādēm: :
1) Aizkraukles Profesionālā vidusskola;
2) Rīgas Tirdzniecības profesionālā vidusskola.
Ievērojot to, ka ar 2022. gada 3. marta grozījumiem Profesionālās izglītības likumā ir svītrotas normas par profesionālās izglītības kompetences centra statusu, tiesību akta projekts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta rīkojumus par profesionālās izglītības kompetences statusa piešķiršanu.
Ievērojot to, ka minētie rīkojumi noteica arī profesionālo izglītības iestāžu nosaukumus, tiesību akta projekts nosaka profesionālo izglītības iestāžu nosaukumus. Pamatā profesionālās izglītības iestādēm nosaukumi paliek nemainīgi, izņemot profesionālās izglītības kompetences centram "Liepājas Valsts tehnikums” un Profesionālās izglītības kompetences centram "Rīgas Valsts tehnikums, kurām nosaukumi mainīti svītrojot norādi "profesionālās izglītības kompetence centrs".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izglītības iestāžu statusa maiņai un nosaukumu maiņai nav nepieciešami papildus finanšu resursi.
Atsevišķu profesionālās izglītības iestāžu nosaukuma maiņa nav saistīta ar papildus izmaiņām normatīvajos aktos, bez tām izmaiņām normatīvajos aktos, kas saistītas ar pašu nosaukuma maiņas procesu un aprakstītas anotācijas 4.punktā. Profesionālo izglītības iestāžu nosaukumu maiņas izmaksas (veidlapas, spiedogi, izkārtnes, informācija oficiālajās tīmekļvietnēs u.c.) tiks segtas esošā budžeta ietvaros.
Atsevišķu profesionālās izglītības iestāžu nosaukuma maiņa nav saistīta ar papildus izmaiņām normatīvajos aktos, bez tām izmaiņām normatīvajos aktos, kas saistītas ar pašu nosaukuma maiņas procesu un aprakstītas anotācijas 4.punktā. Profesionālo izglītības iestāžu nosaukumu maiņas izmaksas (veidlapas, spiedogi, izkārtnes, informācija oficiālajās tīmekļvietnēs u.c.) tiks segtas esošā budžeta ietvaros.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Profesionālās izglītības iestāžu personāls, izglītojamie, izglītojamo vecāki.
Ietekmes apraksts
Personāla, izglītojamo, to vecāku pienākumi un tiesības nemainās. Personāls turpinās darba tiesiskās attiecības, bet viņiem atsevišķos gadījumos mainīsies darba devēja nosaukums. Izglītojamie turpinās mācības tajā pašā iestādē, bet atsevišķos gadījumos- ar citu nosaukumu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Profesionālo izglītības iestāžu nosaukumu maiņa tiks veikta esošā budžeta finansējuma ietvaros.
Tehnikuma un mākslu izglītības kompetences centra statuss tiek noteikts tām profesonālās izglītības iestādēm, kurām bija noteikts profesionālās izglītības kompetences centra statuss un kuras līdz ar to saņēma valsts budžeta finansējumu reģionālā vai nozares metodiskā centra, pedagogu tāākizglītības centra un ārpus formālās izglītības sistēmas iegūtās profesionālās kompetences novērtēšanas funkciju veikšanai. Profesionālās izglītības iestādes ar tehnikuma vai mākslu izglītības kompetences centra statusu turpinās veikt pedagogu tālākizglītības un metodiskā atbalsta profesionālās izglītības iestādēm funkcijas.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumi Nr.528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums”.
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, precizejot to profesionālo izglīti'bas iestāžu nosaukumus, kurām tie mainās saistībā ar statusu noteikšanu un saistībā ar to, ka likums vairs neparedz statusu - profesionālās izglītības kompetences centrs.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumi Nr.131 "Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis".
Pamatojums un apraksts
Jāveic grozījumi noteikumu pielikuma II. daļā, precizējot iestāžu, kurām tie mainās saistībā ar statusu noteikšanu un saistībā ar to, ka likums vairs neparedz statusu - profesionālās izglītības kompetences centrs.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts paredz noteitkt Izglītības un zinātnes ministrijas padotības profesionālo izglītības iestāžu statusu atbilstoši Profesionālās izglītības likuma nosacījumiem, kā arī atsevišķām profesionālās izglītības iestādēm tiek grozīts nosaukums, ņemot vērā, ka likums vaits neparedz "Profesionālās izglītības kompetences centra" statusu. Tehnikuma darbinieku, izglītojamo, viņu vecāku tiesības un pienākumi ar šīm izmaiņām netiek ietekmēti.Ne tehnikuma darbinieku, ne izglītojamo, ne viņu vecāku tiesības un pienākumi netiek ietekmēti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Izglītības kvalitātes valsts dienests
- I Izglītības un zinātnes ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādes.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi