25-TA-1518: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Elektroniskie sakari" konferences "Techritory" organizēšanai 2025. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 48. pants paredz, ka Aizsardzības ministrija (turpmāk – AM) budžeta ietvaros sadarbībai ar starptautiskajām un nevalstiskajām organizācijām nepieciešamo finansējumu un tā izlietojumu, nodrošinot iesaisti starptautiskās un nacionālās drošības stiprināšanā, nosaka Ministru kabinets.
Saskaņā ar Aizsardzības industrijas likuma 5. panta otrās daļas 4. punktu noturīgas aizsardzības industriālās un tehnoloģiskās bāzes attīstības atbalsta nodrošināšanai AM var ieviest, organizēt, finansēt un atbalstīt aizsardzības inovāciju pasākumus.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.15. apakšpunkta trešā daļa nosaka, ka Aizsardzības ministrija nodrošina normatīvo aktu izstrādi, kā arī valsts politikas ietvaros identificēto atbalsta virzienu īstenošanu nacionālās aizsardzības un drošības industrijas jomā.
Saskaņā ar Aizsardzības industrijas likuma 5. panta otrās daļas 4. punktu noturīgas aizsardzības industriālās un tehnoloģiskās bāzes attīstības atbalsta nodrošināšanai AM var ieviest, organizēt, finansēt un atbalstīt aizsardzības inovāciju pasākumus.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.15. apakšpunkta trešā daļa nosaka, ka Aizsardzības ministrija nodrošina normatīvo aktu izstrādi, kā arī valsts politikas ietvaros identificēto atbalsta virzienu īstenošanu nacionālās aizsardzības un drošības industrijas jomā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir atļaut Aizsardzības ministrijai 2025. gadā piešķirt finansējumu Valsts akciju sabiedrībai “Elektroniskie sakari” konferences “Techritory” organizēšanai 12 100 EUR apmērā (ar PVN), lai uzturētu 5G bezvadu tehnoloģiju militāro nozīmi, kā arī Aizsardzības ministrijas lomu 5G tehnoloģiju attīstībā.
Rīkojuma realizācija tiks nodrošināta no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” 2025. gadā plānotajiem finanšu līdzekļiem.
Rīkojuma realizācija tiks nodrošināta no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” 2025. gadā plānotajiem finanšu līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
AM pēdējos gadus ir ciešs sadarbības partneris ar vietējo industriju 5G tehnoloģiju attīstībā. Jau 2020. gadā Ādažu militārajā bāzē tika atklāta pirmā 5G testa vide Eiropā. Taču drīzumā šī infrastruktūra būs viens no dažiem testēšanas centriem Baltijas reģionā, kas būs tieši saistīta ar NATO Aizsardzības Inovāciju Akseleratora Ziemeļatlantijas reģionam programmu (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic, DIANA). Mūsu industrijas sasniegumus 5G tehnoloģiju jomā apliecina NATO Sabiedroto transformācijas pavēlniecības, LMT un Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) organizētais “Digitālā mugurkaula eksperiments” (Digital Backbone Experimentation jeb DiBaX), kurā testē un eksperimentē ar jaunākās paaudzes sakaru tīkliem (šobrīd 5G un satelītu komunikācijas) un to savietojamību vairāku domēnu (zeme, jūra, gaiss, kosmoss, kibertelpa) operācijās. Eksperiments Latvijā norisināsies jau ceturto reizi un arī šogad tajā piedalīsies mūsu un ārvalstu aizsardzības industrijas spēcīgākie telekomunikāciju un dronu uzņēmumi.
Piektās paaudzes bezvadu tehnoloģijas izmēģina militārās struktūrās visā pasaulē. Sevišķi aktuāla ir tās pielietojamība tādās jomās kā bezpilota sistēmu attīstība, attālināta apmācība, attālināta sistēmu vadība, komandvadība, loģistika, izlūkošana, pozicionēšana u.c. Daļa no šīm jomām skaidri atbilst NBS ilgtermiņa attīstības plānam 2025.–2036. gadam, kas apliecina šīs tehnoloģijas praktisko pielietojamību un attīstības potenciāla iespējas.
Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijas 2025.-2036. gadam virsmērķa izvirzītais uzdevums paredz stiprināt Latvijas aizsardzības tehnoloģisko un industriālo bāzi un veicināt tās starptautisko konkurētspēju. Šajā sakarā Techritory forums kalpo kā platforma ar kuras palīdzību iespējams popularizēt Latvijas 5G bezvadu tehnoloģiju militāro risinājumu attīstības līmeni un kopējo nozares līderību spēcīgākajiem reģionālajiem un starptautiskajiem komersantiem, zinātnisko institūciju un NVO pārstāvjiem. Pagājušā gada Techritory foruma statistika uzrāda, ka pasākumu apmeklēja 1851 (803 no tiem klātienes) dalībnieks no 71 valsts un pasākumā uzstājās 108 runātāji. Tika aizvadītas 26 paneļu diskusijas un 22 darbnīcas, koprades pasākumi, kuros tika prezentēti, kā arī izspēlēti un modelēti dažādi 5G ieviešanas un biznesa modeļu aspekti. Tādējādi apstiprinot Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijas 2025.-2036. gadam virsmērķa uzdevuma, attiecībā pret starptautiskās konkurētspējas stiprināšanu, izpildes veicināšanas potenciālu.
Saņemtais partnerības aicinājums no Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari”, paredz līdzdalību “Techritory” (agrāk - "5G Techritory") foruma organizēšanai un satura plānošanai 10 000 (+PVN) EUR vērtībā. Ņemot vērā Latvijas līderību 5G jomā un šo sakaru tehnoloģiju potenciālu, AM ir atbalstījusi finansējuma piešķiršanu ne vairāk kā 12 100 EUR (10 000 (+PVN)) apmērā no ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” finanšu līdzekļiem. Piešķiramais finansējums Techritory foruma organizēšanai potenciāli tiktu novirzīts foruma skatuves tehniskā aprīkojuma nodrošināšanai, izstāžu zonas aprīkojuma nodrošināšanai, mārketinga izmaksām un projekta vadības izmaksām, kā arī citām pasākuma izmaksu pozīcijām vai aktivitātēm.
Piektās paaudzes bezvadu tehnoloģijas izmēģina militārās struktūrās visā pasaulē. Sevišķi aktuāla ir tās pielietojamība tādās jomās kā bezpilota sistēmu attīstība, attālināta apmācība, attālināta sistēmu vadība, komandvadība, loģistika, izlūkošana, pozicionēšana u.c. Daļa no šīm jomām skaidri atbilst NBS ilgtermiņa attīstības plānam 2025.–2036. gadam, kas apliecina šīs tehnoloģijas praktisko pielietojamību un attīstības potenciāla iespējas.
Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijas 2025.-2036. gadam virsmērķa izvirzītais uzdevums paredz stiprināt Latvijas aizsardzības tehnoloģisko un industriālo bāzi un veicināt tās starptautisko konkurētspēju. Šajā sakarā Techritory forums kalpo kā platforma ar kuras palīdzību iespējams popularizēt Latvijas 5G bezvadu tehnoloģiju militāro risinājumu attīstības līmeni un kopējo nozares līderību spēcīgākajiem reģionālajiem un starptautiskajiem komersantiem, zinātnisko institūciju un NVO pārstāvjiem. Pagājušā gada Techritory foruma statistika uzrāda, ka pasākumu apmeklēja 1851 (803 no tiem klātienes) dalībnieks no 71 valsts un pasākumā uzstājās 108 runātāji. Tika aizvadītas 26 paneļu diskusijas un 22 darbnīcas, koprades pasākumi, kuros tika prezentēti, kā arī izspēlēti un modelēti dažādi 5G ieviešanas un biznesa modeļu aspekti. Tādējādi apstiprinot Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijas 2025.-2036. gadam virsmērķa uzdevuma, attiecībā pret starptautiskās konkurētspējas stiprināšanu, izpildes veicināšanas potenciālu.
Saņemtais partnerības aicinājums no Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari”, paredz līdzdalību “Techritory” (agrāk - "5G Techritory") foruma organizēšanai un satura plānošanai 10 000 (+PVN) EUR vērtībā. Ņemot vērā Latvijas līderību 5G jomā un šo sakaru tehnoloģiju potenciālu, AM ir atbalstījusi finansējuma piešķiršanu ne vairāk kā 12 100 EUR (10 000 (+PVN)) apmērā no ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” finanšu līdzekļiem. Piešķiramais finansējums Techritory foruma organizēšanai potenciāli tiktu novirzīts foruma skatuves tehniskā aprīkojuma nodrošināšanai, izstāžu zonas aprīkojuma nodrošināšanai, mārketinga izmaksām un projekta vadības izmaksām, kā arī citām pasākuma izmaksu pozīcijām vai aktivitātēm.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” finanšu līdzekļiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma realizācija tiks nodrošināta no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” 2025. gadā plānotajiem finanšu līdzekļiem, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma pārkārtošanu ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Rīkojuma realizācija tiks nodrošināta no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” 2025. gadā plānotajiem finanšu līdzekļiem.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
