Anotācija (ex-ante)

23-TA-1786: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 58 "Noteikumi par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu apsardzes darbībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ir konstatēta atsevišķu Ministru kabineta 2015.gada 3.februāra noteikumu Nr.58 "Noteikumi par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu apsardzes darbībā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.58) tiesību normu neatbilstība Apsardzes darbības likumam un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr.369 “Noteikumi par apsardzes darbības reģistru, apsardzes darbības reģistrāciju un prasībām apsardzes vadības centram” (turpmāk – MK noteikumi Nr.369).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt noteikumus atbilstoši Apsardzes darbības likumā ietvertajam regulējumam, mazināt administratīvo slogu apsardzes komersantiem un Valsts policijai, kā arī precizēt regulējumu par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu apsardzes darbībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Apsardzes darbības likuma 1.panta 7.punkta, 5.panta un 6.panta regulējumam (06.05.2021. likuma “Grozījumi Apsardzes darbības likumā, kas stājās spēkā 01.07.2022. redakcijā), apsardzes komersantu reģistrē Apsardzes darbības reģistrā un apsardzes komersants apsardzes darbību var uzsākt pēc reģistrācijas reģistrā. Ar minētajiem Apsardzes darbības likuma grozījumiem speciālās atļaujas (licences) apsardzes darbības veikšanai izsniegšana aizstāta ar komersanta reģistrēšanu minētajā reģistrā apsardzes darbības veikšanai.
MK noteikumi Nr.369 cita starpā nosaka Apsardzes darbības reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu, to reģistrēšanas, izmantošanas, glabāšanas, aprites un dzēšanas kārtību, institūcijas, kuras iekļauj ziņas, institūcijas, kurām piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām, kā arī piekļuves un tās anulēšanas kārtību. MK noteikumu Nr.369 32.punkts paredz, ka noteiktas ziņas Apsardzes darbības reģistrā iekļauj apsardzes komersanti. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.369 32.2.5.apakšpunktu apsardzes komersanti Apsardzes darbības reģistrā iekļauj ziņas par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu.
Savukārt MK noteikumu Nr.58 4.punkts nosaka pienākumu apsardzes komersantam piecu darbdienu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas vienu polises eksemplāru vai apdrošinātāja apliecinātu polises kopiju iesniegt Valsts policijas licencēšanas komisijai.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.58 6.punktu, ja apdrošināšanas līgums tiek izbeigts pirms termiņa, apsardzes komersants triju darbdienu laikā pēc apdrošināšanas līguma izbeigšanas par to rakstiski paziņo Valsts policijas licencēšanas komisijai. Apsardzes komersanta pienākums ir piecu darbdienu laikā noslēgt jaunu apdrošināšanas līgumu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.58 lietotā terminoloģija attiecībā par speciālajām atļaujām (licencēm) neatbilst Apsardzes darbības likumā lietotajai terminoloģijai. Saskaņā ar Apsardzes darbības likuma 1.panta 7.punktā, 5.pantā un 6.pantā paredzēto regulējumu apsardzes komersantu reģistrē Apsardzes darbības reģistrā un apsardzes komersants apsardzes darbību var uzsākt pēc reģistrācijas reģistrā. Savukārt MK noteikumu Nr.58 1., 2. un 5.punktā tiek lietots termins “speciālās atļaujas (licences)”, kas vairs neatbilst Apsardzes darbības likumā ietvertajām tiesību normām par apsardzes komersantu reģistrēšanu Apsardzes darbības reģistrā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.58 1., 2. un 5.punkti precizējami, aizstājot tajos lietoto terminoloģiju par speciālajām atļaujām (licencēm) ar terminoloģiju par reģistrāciju Apsardzes darbības reģistrā.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.58 6.punkts nosaka prasību apsardzes komersantiem iesniegt civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līguma eksemplāru, tā kopiju un tulkojumu, kā arī noteiktu informāciju Valsts policijas licencēšanas komisijai, kas tiek veikts, nosūtot dokumentus pa pastu, iesniedzot klātienē vai nosūtot elektroniska dokumenta veidā. Taču saskaņā ar MK noteikumu Nr.369 32.2.5.apakšpunktu ziņas par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu apsardzes komersantiem jāiekļauj Apsardzes darbības reģistrā.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši MK noteikumu Nr.369 32.2.5.apakšpunktā paredzētajam precizējami MK noteikumi Nr.58, paredzot kārtību, ka noteikto informāciju (dokumentus) par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu apsardzes komersants iekļauj Apsardzes darbības reģistrā. Apsardzes darbības reģistra funkcionalitāte paredz apsardzes komersantam iesniegt (ievadīt) noteiktu informāciju un pievienot dokumentus savā komersanta profilā Apsardzes darbības reģistrā, tā attiecīgajā sadaļā, tādējādi tiktu atvieglota informācijas aprite un mazināts administratīvais slogs gan apsardzes komersantiem, gan Valsts policijai. 
Problēmas apraksts
Apsardzes darbības likuma 25.panta pirmā daļa nosaka, ka apsardzes komersantam, kas reģistrēts Apsardzes darbības reģistrā fiziskās apsardzes, tehniskās apsardzes vai inkasācijas apsardzes pakalpojumu sniegšanai, ir pienākums apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par savas darbības vai bezdarbības rezultātā nodarīto kaitējumu trešo personu dzīvībai vai veselībai un nodarītajiem zaudējumiem trešo personu mantai.
No MK noteikumu Nr.58 6.punkta izriet, ka apsardzes komersants noteiktu laiku var veikt apsardzes pakalpojumu sniegšanu bez civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas, kas rada risku, ka attiecīgos gadījumos apsardzes komersants var nespēt izpildīt Apsardzes darbības likuma 24.pantā noteikto pienākumu atlīdzināt trešajām personām zaudējumus, kurus viņš nodarījis ar savu darbību vai bezdarbību.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz grozīt MK noteikumu Nr.58 6.punktu, nosakot pienākumu apsardzes komersantam uzreiz noslēgt jaunu civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumu gadījumā, ja iepriekšējais apdrošināšanas līgums tiek izbeigts pirms termiņa, izslēdzot iespēju, ka apsardzes darbību noteiktu laiku var veikt bez civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.58 8.punktu apsardzes komersantiem noteiktais civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas limits par apdrošināšanas periodu ir vismaz 10 procenti no apsardzes komersanta gada apgrozījuma, bet ne mazāks par 142 200 euro gadā. Minētais apdrošināšanas limits nav pārskatīts kopš noteikumu pieņemšanas un tas ir spēkā no 2015.gada. 11.februāra. Ņemot vērā, ka civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas limits netiek regulāri pārskatīts, veidojās situācija, ka ar laiku tas neatbilst aktuālajai ekonomiskajai situācijai, jo ir neelastīgs. Latvijas apdrošinātāju asociācija aicina šobrīd noteikto apdrošināšanas limitu 142 200 euro  piesaistīt Latvijā regulāri indeksējamam ekonomiskam lielumam – minimālajai mēneša darba algai (līdzīgi kā tas tiek paredzēts citos normatīvajos aktos), nosakot, ka apdrošināšanas limits ir 205 minimālās mēneša darba algas.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem noteikumu 8. punktā ir paredzēts mainīt minimālo apsardzes komersantu civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas limita apmēru, nosakot, ka tas ir vismaz 10 procenti no apsardzes komersanta gada apgrozījuma, bet ne mazāk kā 205 Latvijā noteiktās minimālās mēneša darba algas par vienu apdrošināšanas gadījumu un apdrošināšanas periodā kopā. Līdz ar to apdrošināšanas limitam ir jābūt vismaz 143 500 euro. Pašlaik spēkā esošajā noteikumu 8. punkta redakcijā minimālais apdrošināšanas limits ir noteikts 142 200 euro apmērā, līdz ar to ar grozījumu spēkā stāšanos apsardzes komersantiem būs pienākums palielināt apdrošināšanas limita apmēru par 1300 euro.
Noteikumu projektā ir paredzēts pārejas periods, kura ietvaros apsardzes komersantiem tiek dota iespēja pilnībā nodrošināt atbilstību apsardzes darbības nosacījumiem. Paredzēts, ka attiecīgās prasības (grozījumi noteikumu 8.punktā) stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • apsardzes komersanti, kas reģistrēti Apsardzes darbības reģistrā fiziskās apsardzes, tehniskās apsardzes vai inkasācijas apsardzes pakalpojumu sniegšanai
Ietekmes apraksts
Projekts paredz iespēju apsardzes komersantiem sniegt informāciju Valsts policijai par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu apsardzes darbībā, izmantojot Apsardzes reģistra funkcionalitāti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
apsardzes komersanti, kas reģistrēti Apsardzes darbības reģistrā fiziskās apsardzes, tehniskās apsardzes vai inkasācijas apsardzes pakalpojumu sniegšanai
neietekmē
Apdrošināšanas polises iesniegšana Valsts policijas licencēšanas komisijai tiek veikta pamatā 1,02 reizes gadā (b) (pamatā reizi gadā, bet papildu ~ 2% gadījumu apdrošinātāju maiņa, polises atjaunošana u.c.), kas pamatā notiek, nosūtot to pa e-pastu (var pieņemt, ka vidēji darbību veikšana neaizņem ilgāk par 0,5 stundu (l)). Pēc oficiālās statistikas datiem 2023.gadā vidējā darba samaksa bija 1549 eiro. Darbinieka stundas likme pamatā ir 9,22 eiro, papildus pieskaitāmās izmaksas 25%. Kopā darbinieka izmaksas polises iesniegšanai veido 5,76 eiro (f). Apsardzes komersantu skaits, uz kuriem attiecas prasība šobrīd ir 228 komersanti (n). Informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas (administratīvās izmaksas - C) = (5,76 x 0,5) x (228 x 1,02). Noapaļojot, administratīvās izmaksas sastāda 670 eiro. Jaunajā risinājumā, informācijas ievadīšana un apdrošināšanas polises pievienošana Apsardzes darbības reģistrā būs līdzvērtīga laika un izmaksu ziņā, tādejādi administratīvo slogu būtiski neietekmēs.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Apdrošinātāju asociācija"
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/cd60ea5f-b165-4153-9403-44115a181d38

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projekta izstrādes laikā notika konsultācijas ar biedrību "Latvijas apdrošinātāju asociācija" un izskatīts risinājuma variants, ka informāciju par noslēgto civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumu sniedz pats apdrošinātājs. Minēto risinājumu biedrība neatbalstīja.

Sabiedrības līdzdalības periodā (05.10.2023. - 18.10.2023.) iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts policija
samazinās
Vērtības nozīme:
12,03
12,032
0,50
0,50
228
228
1
1,02
-1 371,42
Ziņu pārbaude par apsardzes komersantiem noteiktās civiltiesiskās atbildības esamību un apdrošināšanas polises iesniegšanu Valsts policijā tiek veikta pamatā 1,02 reizes gadā (b), kas Valsts policijas nodarbinātajam vidēji aizņem 0,5 stundu (l) (informācijas izskatīšana, ja nepieciešams - ziņu pārbaude, polises izdrukāšana un pievienošana komersanta uzskaites lietai, ziņu ievade Apsardzes darbības reģistrā). Nodarbinātā mēnešalgas stundas likme ir 9,735 EUR un ar darba dēvēja VSAOI 12,032 EUR (f). Apsardzes komersantu skaits, uz kuriem attiecas prasība šobrīd ir 228 komersanti (n). Informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas (administratīvās izmaksas - C) = (12,032 x 0,5) x (228 x 1,02). Noapaļojot, administratīvās izmaksas sastāda 1400 EUR. Jaunajā risinājumā, informācija jau būs ievadīta Apsardzes darbības reģistrā, sistēma dos automātiskus paziņojumus, ja polise netiks iesniegta vai beidzies tās termiņš.
Kopā
-1 371,42

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts uzlabo pakalpojumu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi