Anotācija

25-TA-896: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai pilnveidotu lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju izsniegšanas un saskaņošanas procesu, samazinot administratīvo slogu un uzlabojot lēmumu pieņemšanas ātrumu. Tie paredz īpašu kārtību militārajiem pārvadājumiem, nosaka “noklusējuma saskaņošanas” mehānismu, precizē sadarbību ar autoceļu un dzelzceļa īpašniekiem un regulē atļauju anulēšanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir nodrošināt efektīvāku un ātrāku lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju saskaņošanas kārtību, tostarp paātrinot militāro pārvadājumu procesu, deleģējot šo jautājumu Aizsardzības ministrijai, kas vienlaicīgi mazinātu kopējo birokrātiju. Tiek ieviesta “noklusējuma saskaņošanas” procedūra un precizētas prasības, kas saistītas ar dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanu un atļauju anulēšanu pēc pārvadātāja pieprasījuma.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumi Nr. 343 “Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 343) regulē atļauju izsniegšanas kārtību transportlīdzekļiem, kuru gabarīti vai masa pārsniedz normatīvajos aktos noteiktās robežvērtības. Atļaujas izsniedz VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC), pēc tam, kad ir veikti nepieciešamie saskaņojumi ar ceļu (ielu) īpašniekiem un citām iesaistītajām pusēm, piemēram, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem.

Pašlaik arī Nacionālo bruņoto spēku organizētie militārie pārvadājumi tiek pakļauti šai pašai kārtībai, neraugoties uz to specifiku, nepieciešamību pēc operativitātes un vienlaicīgi informācija var būt ierobežotas pieejamības.

Nereti maršrutu saskaņošanas process ieilgst, jo saskaņojumi ar autoceļu īpašniekiem tiek saņemti ar aizkavēšanos vai netiek sniegti vispār.

Saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem, transportlīdzekļiem un to sastāviem, kas pārvadā dalāmas kravas, ir noteikts maksimālais pieļaujamais faktiskās masas un asu slodžu apjoms. Trīs asu piekabēm (puspiekabēm) maksimāli pieļaujamā visu 3 asu slodžu kopējā summa ir 24 tonnas. Šie ierobežojumi piemērojami visiem autoceļiem neatkarīgi no to tehniskā stāvokļa vai izbūves stiprības rezervēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Aizkavēta atļauju izsniegšana, īpaši situācijās, kad nepieciešama ātra rīcība, piemēram, stratēģiski nozīmīgu kravu transportēšanā.
2) Nav noteikta alternatīva vai automātiska piekrišanas procedūra, ja ceļu īpašnieks nesniedz atbildi noteiktā termiņā pēc LVC pieprasījuma autoceļa izmantošanai.
3) Militāro pārvadājumu īpašā kārtība nav definēta, radot lieku administratīvu slogu.
4) Nepieciešams precizēt noteikumu punktus, kad pārvadājums šķērso elektrificētu dzelzceļa pārbrauktuvi, kur pastāv papildu drošības riski, piemēram, augstsprieguma kontakttīkli.
5) Nav skaidri regulēts process atļaujas anulēšanai vai pārtraukšanai, piemēram, transportlīdzekļa īpašnieka iesnieguma gadījumā.
6) Atsevišķi valsts autoceļu posmi ir izbūvēti ar augstāku slodzes noturību, nekā šobrīd tiek izmantota praksē, taču esošie noteikumi neparedz iespēju šajos konkrētajos posmos paaugstināt pieļaujamo noslodzi uz asīm 3 asu piekabēm (puspiekabēm), kas pārvadā dalāmu kravu. Tas ierobežo komersantu iespējas pilnvērtīgi izmantot transporta efektivitāti, lieki palielinot braucienu skaitu, degvielas patēriņu un radot vides piesārņojumu, vienlaikus neizmantojot esošās infrastruktūras potenciālu.
Risinājuma apraksts
1) Nacionālo bruņoto spēku pārvadājumu atļauju izdošanu nodot Aizsardzības ministrijas kompetencē, tādējādi paātrinot militāro operāciju atbalstu.
2) Papildināt normatīvo aktu ar nosacījumu, ka, ja autoceļu (ielu) īpašnieks vai tā pilnvarotā persona nesniedz atbildi vai iebildumus 8 (astoņu) stundu laikā pēc pieprasījuma nosūtīšanas darba laikā, saskaņojums tiek uzskatīts par piešķirtu “pēc noklusējuma”. Pieprasījums tiek nosūtīts uz ceļu īpašnieka norādīto e-pasta adresi, bet, ja tā nav norādīta, uz oficiālo elektronisko adresi portālā Latvija.gov.lv.
3) Papildināt normatīvo aktu ar pienākumu saskaņot pārvadājumu maršrutu ar dzelzceļa infrastruktūras īpašnieku, ja pārvadājuma maršrutā ietilpst dzelzceļa pārbrauktuve un transportlīdzekļa parametri pārsniedz 12,0 t ass slodzi vai 4,5 m augstumu, šķērsojot elektrificētu dzelzceļu.
4) Noteikt, ka atļauju var anulēt vai pārtraukt pēc transportlīdzekļa īpašnieka iesnieguma, iesniedzot to LVC. Lēmums par anulēšanu vai pārtraukšanu tiek pieņemts 3 (trīs) darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.
5) Lai veicinātu transporta efektivitāti un vienlaikus saglabātu ceļu ilgtspēju, noteikumi tiek papildināti ar 8. pielikumu, kurā norādīti konkrēti valsts autoceļu posmi ar paaugstinātu nestspēju. Šajos posmos tiks atļauts pārvadāt dalāmas kravas transportlīdzekļu sastāviem ar faktisko masu līdz 46 tonnām, pieļaujot trīs asu piekabēm (puspiekabēm) 30 tonnu kopējo  slodzi uz 3 piekabes (puspiekabes) asīm. Šāda pieeja nodrošina sabalansētu risinājumu – tiek saglabāta ceļu aizsardzība un vienlaikus paaugstināta loģistikas efektivitāte atbilstoši tehniskajām iespējām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Uzdevums Aizsardzības ministrijai 
Ņemot vērā Nacionālo bruņoto spēku militārās loģistikas specifiku un nepieciešamību nodrošināt operatīvu pārvadājumu plānošanu un izpildi, turpmāk Nacionālo bruņoto spēku organizēto lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju izsniegšanas kārtības nodrošināšana deleģējama Aizsardzības ministrijas kompetencē.
Šī deleģējuma ietvaros Aizsardzības ministrijai tiek nodotas gan atbilstošas pilnvaras, gan arī atbildība par lēmumu pieņemšanas procesu, tai skaitā inženiertehnisko risku novērtējumu. Ņemot vērā, ka šie pārvadājumi skar valsts autoceļu un tiltu inženiertehnisko drošību, ir būtiski, lai pirms atļaujas izsniegšanas tiktu veikta maršruta izpēte un tehniskais izvērtējums, iesaistot speciālistus ar atbilstošu profesionālo kvalifikāciju.
Lūdzam Aizsardzības ministriju izstrādāt un apstiprināt iekšējos normatīvos aktus, kas nosaka kārtību, kādā turpmāk organizējama militāro pārvadājumu atļauju izsniegšana. Pirms minēto iekšējo noteikumu stāšanās spēkā, tie jāsaskaņo ar Satiksmes ministriju, lai nodrošinātu atbilstību valsts autoceļu politikas un infrastruktūras drošības prasībām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Grozījumi pilnveidos atļauju izsniegšanas un saskaņošanas procesu, samazinot administratīvo slogu un uzlabojot lēmumu pieņemšanas ātrumu. Tie paredz īpašu kārtību militārajiem pārvadājumiem, nosaka “noklusējuma saskaņošanas” mehānismu, precizē sadarbību ar autoceļu un dzelzceļa īpašniekiem un regulē atļauju anulēšanas kārtību.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Tiks saīsināts laiks atļaujas saņemšanai, noteikta atļauju anulēšanas kārtība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi Nr.1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt atļaujas anulēšanas kārtību, lai pilnveidotu nodevas atmaksas kārtību.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts tiek nodots sabiedrības līdzdalībai 2025. gada aprīlī.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālie Bruņotie Spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Uzdevums Aizsardzības ministrijai 
Ņemot vērā Nacionālo bruņoto spēku militārās loģistikas specifiku un nepieciešamību nodrošināt operatīvu pārvadājumu plānošanu un izpildi, turpmāk Nacionālo bruņoto spēku organizēto lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju izsniegšanas kārtības nodrošināšana deleģējama Aizsardzības ministrijas kompetencē.
Šī deleģējuma ietvaros Aizsardzības ministrijai tiek nodotas gan atbilstošas pilnvaras, gan arī atbildība par lēmumu pieņemšanas procesu, tai skaitā inženiertehnisko risku novērtējumu. Ņemot vērā, ka šie pārvadājumi skar valsts autoceļu un tiltu inženiertehnisko drošību, ir būtiski, lai pirms atļaujas izsniegšanas tiktu veikta maršruta izpēte un tehniskais izvērtējums, iesaistot speciālistus ar atbilstošu profesionālo kvalifikāciju.
Lūdzam Aizsardzības ministriju izstrādāt un apstiprināt iekšējos normatīvos aktus, kas nosaka kārtību, kādā turpmāk organizējama militāro pārvadājumu atļauju izsniegšana. Pirms minēto iekšējo noteikumu stāšanās spēkā, tie jāsaskaņo ar Satiksmes ministriju, lai nodrošinātu atbilstību valsts ceļu politikas un infrastruktūras drošības prasībām.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi