22-TA-1718: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumos Nr. 951 "Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai novērstu praksē konstatētās pretrunas starp Ministru kabineta 2010.gada 5.oktobra noteikumu Nr.951 "Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli" (turpmāk - MK noteikumi Nr.951) 7. un 7.2 punktu un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotajā daļā un Ministru kabineta 2018.gada 30.oktobra noteikumos Nr.661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr.661) noteikto vienotajā nodokļu kontā saņemto un uz valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (turpmāk - obligātās iemaksas) novirzāmo maksājumu segšanas secību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar noteikumu projektu tiek precizēta MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punkta redakcija, lai novērstu minēto punktu pretrunas ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotajā daļā un MK noteikumos Nr.661 noteikto vienotajā nodokļu kontā saņemto un uz obligātām iemaksām novirzāmo maksājumu segšanas secību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2021.gada 1.jūnijā Ministru kabinetā tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 340 "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 5.oktobra noteikumos Nr.951 "Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli"". Minētie noteikumi paredz MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktu izteikt jaunā redakcijā, t.i., nosaka secību kādā Valsts ieņēmumu dienests vienotajā nodokļu kontā saņemtos un uz valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām novirzāmos maksājumus attiecina gadījumos, ja pašnodarbinātais (tai skaitā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs), kurš nodarbina darba ņēmējus un sezonas laukstrādniekus vai kurš guvis ienākumu no lauksaimnieciskās ražošanas, obligātās iemaksas par pārskata periodu (mēnesi vai gadu) nav veicis pilnā apmērā.
MK noteikumu Nr.951 piemērošanas procesā Valsts ieņēmumu dienests ir informējis Labklājības ministriju, ka šobrīd pastāv apgrūtinoša iespēja nodrošināt MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktā noteikto maksājumu segšanas secību, jo no 2021.gada 1.janvāra spēkā ir MK noteikumi Nr.661, kas nosaka speciālu kārtību kā tiek attiecināti maksājumi, kas ienāk vienotajā nodokļu kontā (FIFO princips). Saskaņā ar MK noteikumu 661 7.1. apakšpunktu vienotajā nodokļu kontā saņemtos maksājumus novirza maksājumu saistību segšanai atbilstoši maksājumu saistību segšanas secībai. Maksājumu saistības sarindo to segšanas secībā, ievērojot nodokļu deklarācijas iesniegšanas termiņu vai maksāšanas termiņu. Saskaņā ar MK noteikumu 661 7.5. apakšpunktu maksājumu saistības sarindo, sākot ar vecāko nesegto maksājumu saistību.
MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktā noteiktie maksājumu attiecināšanas principi ir pretrunā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotajā daļā un MK noteikumos Nr.661 noteiktajiem maksājumu attiecināšanas principiem.
Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotā daļa nosaka, ka vienotajā nodokļu kontā saņemtie maksājumi (izņemot Ministru kabineta noteiktos gadījumus) tiek novirzīti šā panta pirmajā daļā minēto maksājumu saistību segšanai to samaksas termiņa iestāšanās dienā atbilstoši nodokļu deklarācijas iesniegšanas termiņam vai atbilstoši maksājuma termiņam, ja valsts budžeta maksājums noteikts ar citu dokumentu, kas nav nodokļu deklarācija.
Atbilstoši minētajai likuma normai valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu saistību segšanai novirzāmo maksājumu attiecināšana jāveic šādā secībā:
1) sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātāju ziņojums (iesniegšanas termiņš pārskata periodam sekojošā mēneša 5.datums)
2) mikrouzņēmumu nodokļa deklarācija (iesniegšanas termiņš pārskata periodam sekojošā mēneša 15.datums)
3) darba devēja ziņojums un pašnodarbinātā ziņojums (iesniegšanas termiņš pārskata periodam sekojošā mēneša 17.datums)
Norādītā secība ir piemērojama, ja nav parādu saistību par šajos punktos minēto deklarāciju vecākiem periodiem.
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktā noteiktā maksājumu segšanas secība ir citādāka nekā noteikts likumā "Par nodokļiem un nodevām", ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotajā daļā noteikto maksājumu segšanas secību nevar mainīt ar MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktu, kā arī, ka likumā noteiktajai kārtībai ir augstāks spēks par Ministru kabineta noteikumiem, maksājumu attiecināšanā jāpiemēro likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteiktā maksājumu segšanas secība.
MK noteikumu Nr.951 piemērošanas procesā Valsts ieņēmumu dienests ir informējis Labklājības ministriju, ka šobrīd pastāv apgrūtinoša iespēja nodrošināt MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktā noteikto maksājumu segšanas secību, jo no 2021.gada 1.janvāra spēkā ir MK noteikumi Nr.661, kas nosaka speciālu kārtību kā tiek attiecināti maksājumi, kas ienāk vienotajā nodokļu kontā (FIFO princips). Saskaņā ar MK noteikumu 661 7.1. apakšpunktu vienotajā nodokļu kontā saņemtos maksājumus novirza maksājumu saistību segšanai atbilstoši maksājumu saistību segšanas secībai. Maksājumu saistības sarindo to segšanas secībā, ievērojot nodokļu deklarācijas iesniegšanas termiņu vai maksāšanas termiņu. Saskaņā ar MK noteikumu 661 7.5. apakšpunktu maksājumu saistības sarindo, sākot ar vecāko nesegto maksājumu saistību.
MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktā noteiktie maksājumu attiecināšanas principi ir pretrunā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotajā daļā un MK noteikumos Nr.661 noteiktajiem maksājumu attiecināšanas principiem.
Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotā daļa nosaka, ka vienotajā nodokļu kontā saņemtie maksājumi (izņemot Ministru kabineta noteiktos gadījumus) tiek novirzīti šā panta pirmajā daļā minēto maksājumu saistību segšanai to samaksas termiņa iestāšanās dienā atbilstoši nodokļu deklarācijas iesniegšanas termiņam vai atbilstoši maksājuma termiņam, ja valsts budžeta maksājums noteikts ar citu dokumentu, kas nav nodokļu deklarācija.
Atbilstoši minētajai likuma normai valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu saistību segšanai novirzāmo maksājumu attiecināšana jāveic šādā secībā:
1) sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātāju ziņojums (iesniegšanas termiņš pārskata periodam sekojošā mēneša 5.datums)
2) mikrouzņēmumu nodokļa deklarācija (iesniegšanas termiņš pārskata periodam sekojošā mēneša 15.datums)
3) darba devēja ziņojums un pašnodarbinātā ziņojums (iesniegšanas termiņš pārskata periodam sekojošā mēneša 17.datums)
Norādītā secība ir piemērojama, ja nav parādu saistību par šajos punktos minēto deklarāciju vecākiem periodiem.
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktā noteiktā maksājumu segšanas secība ir citādāka nekā noteikts likumā "Par nodokļiem un nodevām", ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotajā daļā noteikto maksājumu segšanas secību nevar mainīt ar MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktu, kā arī, ka likumā noteiktajai kārtībai ir augstāks spēks par Ministru kabineta noteikumiem, maksājumu attiecināšanā jāpiemēro likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteiktā maksājumu segšanas secība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā no 2021.gada 1.janvāra spēkā ir MK noteikumi Nr.661, kas nosaka speciālu kārtību kā tiek attiecināti maksājumi, kas ienāk vienotajā nodokļu kontā (FIFO princips), kā arī MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktā noteiktie maksājumu attiecināšanas principi ir pretrunā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotajā daļā un MK noteikumos Nr.661 noteikto kārtību, pastāv apgrūtinoša iespēja nodrošināt MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punktā noteikto maksājumu korektu segšanas secību.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punkta pretrunas ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta astotajā daļā un MK noteikumos Nr.661 noteikto vienotajā nodokļu kontā saņemto un uz obligātām iemaksām novirzāmo maksājumu segšanas secību, ir nepieciešams precizēt un pielāgot MK noteikumu Nr.951 7. un 7.2 punkta redakcijas norādot, ka gadījumos, ja pašnodarbinātais (tai skaitā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs), obligātās iemaksas nav veicis pilnā apmērā, Valsts ieņēmumu dienests vienotajā nodokļu kontā saņemtos un obligāto iemaksu saistību segšanai novirzāmos maksājumus attiecina vispirms uz sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātāju ziņojumu, tad uz mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijā norādītajām ziņām, pēc tam uz darba devēja ziņojumu un pašnodarbinātā deklarācijās norādītajām ziņām.
Valsts ieņēmumu dienests vienotajā nodokļu kontā saņemtos un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu saistību segšanai novirzāmos maksājumus var attiecināt MK noteikumu Nr.951 7. un 7. 2 punkta noteiktajā kārtībā, pēc tam, kad tie ir attiecināti atbilstoši MK noteikumu Nr.661 noteiktajai kārtībai un vairs nav parādu šo deklarāciju citu periodu saistībās.
Ja nodokļu maksātājam ir parāda saistības par kādu no šajos punktos minēto deklarāciju vecākiem periodiem, tad Valsts ieņēmumu dienests vienotajā nodokļu kontā saņemtos un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu saistību segšanai novirzāmos maksājumus attiecina vispirms uz parādu saistību par iepriekšējiem periodiem (ievērojot to deklarāciju iesniegšanas termiņu secību).
Valsts ieņēmumu dienests vienotajā nodokļu kontā saņemtos un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu saistību segšanai novirzāmos maksājumus var attiecināt MK noteikumu Nr.951 7. un 7. 2 punkta noteiktajā kārtībā, pēc tam, kad tie ir attiecināti atbilstoši MK noteikumu Nr.661 noteiktajai kārtībai un vairs nav parādu šo deklarāciju citu periodu saistībās.
Ja nodokļu maksātājam ir parāda saistības par kādu no šajos punktos minēto deklarāciju vecākiem periodiem, tad Valsts ieņēmumu dienests vienotajā nodokļu kontā saņemtos un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu saistību segšanai novirzāmos maksājumus attiecina vispirms uz parādu saistību par iepriekšējiem periodiem (ievērojot to deklarāciju iesniegšanas termiņu secību).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi