Anotācija

25-TA-1069: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sastādīšanas un sniegšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekta izstrāde ir Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) iniciatīva, 2024. gada 19. septembrī Saeimā pieņemtais likums "Grozījumi Kriminālprocesa likumā" (Nr: 507/Lp14) (turpmāk – Grozījumi KPL), kas stājās spēkā 2024. gada 22. oktobrī, 2024. gada 21. novembrī Saeimā pieņemtais likums "Grozījumi Valsts probācijas dienesta likumā" (Nr: 664/Lp14), kas stājās spēkā 2024. gada 18. decembrī. 
2024. gada 22. oktobrī spēkā stājās Grozījumi KPL, paredzot Kriminālprocesa likuma (turpmāk – KPL) 29. panta otrās daļas 7. punktā tiesības izmeklētājam kā procesa virzītājam pieprasīt no Dienesta izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo, savukārt 2024. gada 18. decembrī spēkā stājās grozījumi Valsts probācijas dienesta likuma 15. panta pirmajā daļā, nosakot, ka Dienests pēc izmeklētāja pieprasījuma sniedz izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo.
Ņemot vērā minēto, ir paplašināts izvērtēšanas ziņojuma pieprasītāju loks un noteikta jauna personu, par kuru Dienests sagatavo izvērtēšanas ziņojumus, kategorija. Tāpat minētās izmaiņas ietekmējušas arī Ministru kabineta 2011. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sastādīšanas un sniegšanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 271) minētos personu kriminālprocesuālos statusus, izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjomu u.tml. Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos, kas nosaka izvērtēšanas ziņojuma sastādīšanas kārtību, tajā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sniegšanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 271, salāgojot tos ar KPL 29. panta otrās daļas 7. punktā noteiktajām izmeklētāja kā procesa virzītājam tiesībām pieprasīt no Dienesta izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo un Valsts probācijas dienesta likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto Dienesta funkciju – pēc izmeklētāja pieprasījuma sniegt izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo, salāgot atsauces uz personu kriminālprocesuālajiem statusiem, izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamo informāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izvērtēšanas ziņojuma sastādīšanas kārtību, tajā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sniegšanas kārtību nosaka MK noteikumi Nr. 271. Šobrīd MK noteikumos Nr. 271 ir iekļauta kārtība, kādā Dienests sagatavo un sniedz izvērtēšanas ziņojumus pēc prokurora, tiesas un brīvības atņemšanas iestādes administrācijas pieprasījuma par attiecīgi apsūdzētām personām vai notiesātām personām, kuras iesniegušas iesniegumu ar lūgumu par nosacītu pirms termiņa atbrīvošanu no soda izciešanas. MK noteikumos Nr. 271 nav regulējuma par to, ka izmeklētājam kā procesa virzītājam ir tiesības pieprasīt no Dienesta izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo, kā arī attiecīgi esošās normas aptver tikai apsūdzēto un notiesāto personu kriminālprocesuālās kategorijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Dienesta tiesisku darbību atbilstoši Grozījumiem KPL un Valsts probācijas dienesta likumā, nepieciešams veikt grozījumus pakārtotajā tiesību aktā, MK noteikumos Nr. 271, paredzot kārtību, kādā Dienests sagatavo un sniedz izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo, par kuru to pieprasījis izmeklētājs kā procesa virzītājs, un nosakot izvērtēšanas ziņojuma pieprasījumā un izvērtēšanas ziņojumā par nepilngadīgo iekļaujamās informācijas apjomu, precizētu kriminālprocesuālos personu statusus, kā arī pēc analoģijas aktualizētu tos atbilstoši jaunajai personu, par kuru Dienests sagatavo izvērtēšanas ziņojumus, kategorijai – nepilngadīgajiem (pēc izmeklētāja pieprasījuma).
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 271 2. punktu Dienests izvērtēšanas ziņojumu sagatavo pēc tiesas, prokurora vai brīvības atņemšanas iestādes administrācijas pieprasījuma. Ņemot vērā KPL 29. panta otrās daļas 7. punktā noteiktās izmeklētāja kā procesa virzītāja tiesības pieprasīt izvērtēšanas ziņojumu no Dienesta par nepilngadīgo, nepieciešams papildināt MK noteikumu Nr. 271 2. punktu ar vārdu ''izmeklētājs'', kas noteiktu, ka izvērtēšanas ziņojumu Dienests sagatavo arī pēc izmeklētāja pieprasījuma. Analoģiskas redakcionālas izmaiņas, pamatojoties uz iepriekš minēto, nepieciešams veikt arī citos MK noteikumu Nr. 271. punktos – 7. punktā un attiecīgi 7.1. un 7.2. apakšpunktos, 21., 38., 41., 42., 45. un 46. punktā.

Šobrīd MK noteikumu Nr. 271 2.1 punkts nosaka tiesas vai prokurora izvērtēšanas ziņojuma pieprasījumā iekļaujamās informācijas apjomu. Lai noregulētu informācijas apjomu, kuru izmeklētājam ir jāiekļauj izvērtēšanas ziņojuma pieprasījumā Dienestam un līdz ar to veicinātu ātrāku informācijas apmaiņu, ņemot vērā, ka izvērtēšanas ziņojums jāsagatavo 15 darba dienu laikā, nepieciešams MK noteikumu Nr. 271 2.1 punktu izteikt jaunā redakcijā, kas ne tikai tiesai vai prokuroram, bet arī izmeklētājam noteiktu izvērtēšanas ziņojuma pieprasījumā iekļaujamās informācijas apjomu. Izmeklētāja tiesības pieprasīt izvērtēšanas ziņojumu saskaņā ar KPL 29. panta otrās daļas 7. punktu aptver tikai nepilngadīgās personas, turklāt, atbilstoši šīs normas mērķim, kas izriet tai skaitā no likuma anotācijas, tās nepilngadīgās personas, kuras ir sasniegušas 14 gadu vecumu, savukārt prokuroram un tiesai KPL noteiktais pilnvarojums aptver apsūdzētās personas. Ņemot vērā minēto, ir precizēta attiecīgajā punktā lietotā terminoloģija attiecībā uz personām, par kurām pieprasa izvērtēšanas ziņojumus, izmantojot vispārīgu apzīmējumu "persona, par kuru tiek pieprasīts izvērtēšanas ziņojums", nevis lietots kriminālprocesuālā statusa apzīmējums.

Izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjoms pēc izmeklētāja pieprasījuma tiks saglabāts analogs kā pēc tiesas vai prokurora pieprasījuma sagatavotajos izvērtēšanas ziņojumos, vienlaikus, nepieciešams veikt attiecīgas izmaiņas MK noteikumu Nr. 271 7.3. apakšpunktā, kas noteic, ka izvērtēšanas ziņojumā tiek ietverta informācija par noziedzīgo nodarījumu, par kuru celta apsūdzība (apraksta veidā) un atbilstošo Krimināllikuma pantu, daļu un punktu. Ņemot vērā to, ka nepilngadīgajiem, par kuriem izvērtēšanas ziņojumu pieprasījis izmeklētājs, nebūs celta apsūdzība, nepieciešams grozīt minēto normu, aizstājot vārdus "par kuru celta apsūdzība" ar vārdiem "par kuru uzsākts kriminālprocess", tādējādi aptverot gan tās personas, pret kurām uzsākts kriminālprocess, gan aizdomās turētos, gan apsūdzētos.

Viens no Valsts probācijas dienesta likuma 15. panta trešajā daļā ietvertajiem izvērtēšanas ziņojuma mērķiem ir sniegt vispusīgu, objektīvu informāciju, uz kuras pamata tiks izlemts jautājums par probācijas klientam nosakāmo sodu vai audzinoša rakstura piespiedu līdzekli, kā arī par iespējamiem Dienesta noteiktiem pienākumiem uzraudzības vai probācijas novērošanas ietvaros, ņemot vērā probācijas klienta domāšanas veidu, uzvedību, attieksmi un noziedzīga nodarījuma izdarīšanu veicinošos sociālos apstākļus. Šobrīd MK noteikumu Nr. 271 8. punkts nosaka izvērtēšanas ziņojuma kopsavilkumā iekļaujamo informācijas apjomu, kas ir informācija par apstākļiem, kuri veicina jauna noziedzīga nodarījuma izdarīšanas iespējamību, resursiem, kas veicina probācijas klienta iekļaušanos sabiedrībā, neizdarot jaunus noziedzīgus nodarījumus, kā arī Dienesta viedoklis par probācijas klientam nosakāmo sodu vai iespējamiem dienesta noteiktajiem pienākumiem uzraudzības ietvaros. Ņemot vērā izvērtēšanas ziņojuma mērķi un MK noteikumu Nr. 271 8. punktā noteikto, paredzēts grozīt MK noteikumu 8. punktu, lai izvērtēšanas ziņojuma kopsavilkumā iekļaujamais informācijas apjoms atbilstu izvērtēšanas ziņojuma mērķim, tai skaitā aptverot viedokli par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļiem un viedokli par iespējamiem Dienesta noteiktiem pienākumiem arī audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – probācijas novērošana – ietvaros.

Noteikumu projektā iekļauti grozījumi (MK noteikumu Nr. 271 11.2. apakšpunkts, 30. punkts), kas skar nepilngadīgo pārstāvības jautājumus, ja nepilngadīgā likumiskais pārstāvis arī ir iesaistīts tajā pašā kriminālprocesā, kura ietvaros izvērtēšanas ziņojums pieprasīts par nepilngadīgo. Pašreizējais regulējums attiecināms uz situācijām, kurās nepilngadīgais ir apsūdzēts, un analogi ietverti ierobežojumi likumiskajam pārstāvim pārstāvēt nepilngadīgo izvērtēšanas ziņojuma sagatavošanā, ja pārstāvis ir apsūdzēts šī paša kriminālprocesa ietvaros. Ņemot vērā to, ka izmeklētājam kā procesa virzītājam šobrīd ir tiesības pieprasīt izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo, kurš vēl nav saukts pie kriminālatbildības, nepieciešams veikt grozījumus iepriekš minētajās normās, lai nodrošinātu bērna interešu un tiesību aizsardzību, ierobežojot tā likumiskā pārstāvja, kurš ir atzīts par personu, kurai ir tiesības uz aizstāvību, tā paša kriminālprocesa ietvaros, kurā izvērtēšanas ziņojums pieprasīts par nepilngadīgo, tiesības pārstāvēt nepilngadīgo izvērtēšanas ziņojuma sagatavošanas gaitā. Šāds ierobežojums nepieciešams, lai pēc iespējas efektīvi īstenotu gan bērna labāko interešu pārstāvību un nodrošinātu patiesu to aizsardzību, gan nepieļautu apdraudējumu kriminālprocesa mērķu sasniegšanai. Analogas izmaiņas līdz ar to nepieciešamas arī attiecībā uz nepilngadīgajiem cietušajiem (MK noteikumu Nr. 271 22. punkts un 29.1. apakšpunkts) un to likumisko pārstāvju tiesībām pārstāvēt nepilngadīgo cietušo izvērtēšanas ziņojuma sagatavošanas gaitā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nepilngadīgas personas, par kurām izmeklētājs ir pieprasījis izvērtēšanas ziņojumu, un cietušie kriminālprocesos, kuru ietvaros ir pieprasīts izvērtēšanas ziņojums
Ietekmes apraksts
Izvērtēšanas ziņojumu sagatavošana par nepilngadīgajiem pēc izmeklētāja pieprasījuma ļauj nodrošināt pēc iespējas savlaicīgu nepilngadīgā izvērtējumu, lai lemtu par bērna labākajās interesēs balstītu kriminālprocesuālo lēmumu pieņemšanu, tai skaitā, lemjot jautājumu par kriminālprocesa izbeigšanu un materiālu par nepilngadīgo nosūtīšanu audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošanai. Savukārt attiecībā uz cietušajiem – Dienestam ir iespēja savlaicīgi iegūt informāciju par aizskarto cietušā tiesību vai likumisko interešu atjaunošanu vai tās iespēju.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/34722276-e4a1-4e40-86d1-f3c9e2cb9d9b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumiem Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā". Publiskās apspriešanas laikā (30.04.2025.- 14.05.2025.) viedokļi netika sniegti.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Tiesa

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpildi Dienests nodrošinās piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izmeklētājs varēs pieprasīt izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo. Datu apstrāde pamatota ar Grozījumiem KPL, paredzot Kriminālprocesa likuma 29. panta otrās daļas 7. punktā tiesības izmeklētājam kā procesa virzītājam pieprasīt no Dienesta izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo, likumu "Grozījumi valsts probācijas dienesta likumā", kas spēkā stājās 2024. gada 18. decembrī, paredzot 15. panta pirmajā daļā, ka Dienests pēc izmeklētāja pieprasījuma sniedz izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo. Saskaņā ar likuma "Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā" 5. pantu personas datu apstrāde ir likumīga, jo tā nepieciešama Dienesta uzdevuma izpildei, kas noteikta ar Dienesta darbību regulējošo normatīvo aktu un tiek veikta atbilstoši 2. panta 3. punktā noteiktajam mērķim, lai veiktu citas ar kriminālprocesu saistītas darbības.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk