Anotācija (ex-ante)

23-TA-481: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā par akcīzes precēm samaksāto akcīzes nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai atmaksā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ņemot vērā Saeimā 2022. gada 13. oktobrī pieņemtos grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli" (turpmāk – likums).
Likuma 26.pants ir izteikts jaunā redakcijā, kā arī likums ir papildināts ar 26.1 pantu, kuros ir noteikti jauni nosacījumi patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanai starp dalībvalstīm, kā arī ir noteikts jauns subjektu loks, kuri izvedot no Latvijas Republikas jau nodotās patēriņam akcīzes preces var pieprasīt Valsts ieņēmumu dienestā samaksāto akcīzes nodokli pārskaitīt nodokļu parādu segšanai vai novirzīt to turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemt tā atmaksu.
Turklāt likuma 26.panta septiņpadsmitajā daļā un 26.1 panta sestajā daļā ir noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt iesniedzamos dokumentus, nodokļa atmaksāšanas termiņus, prasības nodokļa samaksas apliecinājumam un citus nosacījumus, kā arī kārtību, kādā samaksāto akcīzes nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai nodokli atmaksā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai noteiktu likumā noteiktās prasības noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumus Nr.9. "Kārtība, kādā par akcīzes precēm samaksāto akcīzes nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai atmaksā" (turpmāk - Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumi Nr.9).
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumi Nr.9 paredz iespēju atmaksāt akcīzes nodokli tikai tādiem komersantiem, kas ir akcīzes nodokļa maksātāji un ir saņēmuši apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja speciālo atļauju (licenci) un izved no Latvijas Republikas patēriņam nodotās ar akcīzes nodokļa markām marķētās vai nemarķētās akcīzes preces.
Līdz ar to Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumi Nr.9 neparedz komersantiem, kas nav akcīzes nodokļa maksātāji, bet kas ir sertificēti nosūtītāji vai īslaicīgi sertificēti nosūtītāji, piemēram, mazumtirgotāji vai vairumtirgotāji, un kas veic darbības ar akcīzes precēm iespēju samaksātā akcīzes nodokļa pārskaitīšanu nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemt tā atmaksu par patēriņam nodoto akcīzes preču izvešanu no Latvijas Republikas komerciāliem mērķiem, par kurām akcīzes nodoklis tika samaksāts Latvijas Republikā. Minētie noteikumi neparedz arī iesēju samaksātā akcīzes nodokļa pārskaitīšanu nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem, vai saņemt tā atmaksu gadījumos kad komersants patēriņam nodotās akcīzes preces tālpārdošanā no Latvijas Republikas nosūta fiziskajai personai uz citu dalībvalsti.
Ņemot vērā, ka grozījumu apjoms pārsniedz 50% no noteikumu pamatteksta, izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumus Nr.9.
Noteikumu projekts pēc būtības saglabās šobrīd Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumos Nr.9 noteiktās prasības, ka komersanti (akcīzes nodokļa maksātāji) var samaksāto akcīzes nodokli pārskaitīt nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemt tā atmaksu, ja patēriņam nodotās ar akcīzes nodokļa markām marķētās akcīzes preces tiek izvestas no Latvijas Republikas uz dalībvalsti vai uz valsti, kas nav dalībvalsts, kā arī kārtību, kādā ar nodokļa markām marķētās akcīzes preces tiek iznīcinātas vai pārstrādātas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Likuma 26.pants nosaka nosacījumus patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanai starp dalībvalstīm, kas paredzētas komerciāliem mērķiem vai personīgām vajadzībām. Papildus tam likuma 26.pants nosaka subjektu loku, kuri var veikt patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu starp dalībvalstīm, proti, sertificēti nosūtītāji vai īslaicīgi sertificēti nosūtītāji. Sertificēts nosūtītājs vai īslaicīgi sertificēts nosūtītājs var nebūt akcīzes nodokļa maksātājs.
Pašlaik Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumos Nr.9 noteiktā kārtība par Valsts ieņēmumu dienestam iesniedzamo informāciju un papildus iesniedzamiem dokumentiem par patēriņam nodoto akcīzes preču izvešanu uz dalībvalsti komerciāliem mērķiem, lai samaksāto akcīzes nodokli pārskaitītu nodokļu parādu segšanai vai novirzītu turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemtu tā atmaksu, neattiecas uz komersantiem, kas nav akcīzes nodokļa maksātāji, piemēram, akcīzes preču mazumtirgotājiem vai vairumtirgotājiem.
Risinājuma apraksts
1. Sakot ar 2023.gada 13.februārī ir ieviests elektroniskais vienkāršotais administratīvais dokuments (e-SAD), kuru izmanto patēriņam nodotu akcīzes preču pārvietošanai starp dalībvalstīm.
Lai veiktu jau  patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu uz citu dalībvalsti komersantiem ir nepieciešams Valsts ieņēmumu dienestā saņemt akcīzes identifikācijas numuru, kas piešķir sertificētā nosūtītāja vai īslaicīgi sertificētā nosūtītāja tiesības. 
Noteikumu projekts paredz sertificētiem nosūtītājiem vai īslaicīgi sertificētiem nosūtītājiem samaksāto akcīzes nodokli pārskaitīt nodokļu parādu segšanai vai novirzīt to turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemt atmaksu pēc akcīzes preču (alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu vai naftas produktu) pārvietošanas uz citu dalībvalsti izmantojot akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēmu (EMCS), kad e-SAD ir noslēgts citā dalībvalstī, iesniegt Valsts ieņēmumu dienestā iesniegumu, kurā ir jānorāda noteikumu projekta 3.punktā minētā informācija.
Par akcīzes precēm, kuras nav marķētas ar nodokļa markām papildus minētajam iesniegumam Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz:
- pavaddokumentus, ar kuriem nosūtāmās akcīzes preces ir atgrieztas uz akcīzes preču noliktavu, gadījumā, ja nodokļa maksātājs (apstiprināts noliktavas turētājs) saņem atpakaļ akcīzes preces, kas tika nodotas patēriņam Latvijā un, kā sertificēts nosūtītājs nosūta tās uz citu dalībvalsti;
- vairumtirgotājs vai mazumtirgotājs piegādes dokumentu, ar kuru nosūtāmās akcīzes preces tika saņemtas, datumu, numuru un informāciju par piegādātāju (nosaukumu, nodokļa maksātāja reģistrācijas numuru).
Problēmas apraksts
2. Pašlaik Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumos Nr.9 noteiktā kārtība par Valsts ieņēmumu dienestam iesniedzamo informāciju un papildus iesniedzamiem dokumentiem par patēriņam nodoto akcīzes preču izvešanu uz dalībvalsti komerciāliem mērķiem, lai samaksāto akcīzes nodokli pārskaitītu nodokļu parādu segšanai vai novirzītu turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemt tā atmaksu, neattiecas uz citām personām, kas nav saņēmuši sertificētā nosūtītāja vai īslaicīgi sertificētā nosūtītāja statusu.
Risinājuma apraksts
2. Elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļu, tabakas aizstājējproduktu vai tabakas lapu nosūtīšanai uz dalībvalsti neaizpilda e-SAD.     
Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka personas uz kurām neattiecas sertificētā nosūtītāja vai īslaicīgi sertificētā nosūtītāja nosacījumi, lai iegūtu iespēju samaksātā akcīzes nodokļa pārskaitīšanu nodokļu parādu segšanai vai novirzītu to turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemt atmaksu, pirms akcīzes preču (elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas, tabakas aizstājējproduktus vai tabakas lapas) pārvietošanas uz citu dalībvalsti, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā iesniegumu, kurā norāda noteikumu projekta 5.punktā minēto informāciju.
Papildus minētajam iesniegumam Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz dokumentu, ar kuru akcīzes preces ir izvestas uz dalībvalsti un citas dalībvalsts saņēmēja apliecinājumu par akcīzes preču saņemšanu.
Problēmas apraksts
3. Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumi Nr.9 neparedz kārtību, kādā ir nepieciešams iesniegt informāciju un papildus nepieciešamos dokumentus, lai komersantiem būtu iespēja samaksāto akcīzes nodokli pārskaitīt nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem, vai saņemt tā atmaksu gadījumos, kad patēriņam nodotās akcīzes preces tālpārdošanā no Latvijas Republikas nosūta fiziskajai personai uz citu dalībvalsti. 
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu projekts paredz jaunu iespēju, Latvijas Republikā samaksātā akcīzes nodokļa pārskaitīšanu nodokļu parādu segšanai vai novirzīt to turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemt atmaksu, ja patēriņam nodotās attiecīgās akcīzes preces (alkoholiskos dzērienus, kafiju vai bezalkoholiskos dzērienus) nosūtīs tālpārdošanā fiziskajai personai citā dalībvalstī. Šajā gadījumā Valsts ieņēmumu dienests samaksāto akcīzes nodokli pārskaitīs nodokļu parādu segšanai vai novirzīs to turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai to atmaksās, ja pēc preču izvešanas komersants iesniegs brīvā formā aizpildītu iesniegumu, kurā norādīs noteikumu projekta 7.punktā minēto informāciju.
 Papildus minētajam iesniegumam nosūtītājs tālpārdošanā vai cita persona, kas nosūta akcīzes preces viņa uzdevumā, Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz apliecinājumu:
- pirms alkoholisko dzērienu nosūtīšanas uz citu dalībvalsti ir reģistrējies, kā akcīzes nodokļa maksātājs saņēmēja dalībvalstī un ir iesniegts nodokļa nodrošinājums, ja ir iecelts nodokļa maksātāja pārstāvis, tad norāda informāciju par tā nosaukumu un reģistrācijas numuru, valsti, kurā tas reģistrēts;
- akcīzes preces ir saņemtas citā dalībvalstī;
- veic uzskaiti par akcīzes preču piegādēm uz citām dalībvalstīm.
Problēmas apraksts
4. Likuma 27.panta 12.daļa nosaka, ka nodokļa maksātājam ir jāatdod Valsts ieņēmumu dienestam akcīzes nodokļa markas par laistām brīvā apgrozībā vai nodotam patēriņam akcīzes precēm, kuras plāno izvest uz valsti, kas nav dalībvalsts.
Risinājuma apraksts
4.Noteikumu projekts pēc būtības saglabās šobrīd Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumos Nr.9 noteiktās prasības, proti, attiecībā uz marķēto akcīzes preču izvešanu no Latvijas Republikas uz valstīm, kas nav dalībvalstis.
Saskaņā ar likuma 1.panta otrās daļas 7.punktā noteikto akcīzes preču noliktava ir vieta, kur apstiprināts noliktavas turētājs ražo, pārstrādā, uzglabā, ieved, saņem, nosūta vai veic citas darbības ar akcīzes precēm, piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu. Savukārt likuma 27.panta otrā daļa nosaka, ka ar akcīzes nodokļa markām atļauts marķēt alkoholiskos dzērienus, tabakas izstrādājumus, elektroniskajās cigaretēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās cigaretēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus:
1) Latvijas Republikā — tikai akcīzes preču noliktavās vai muitas noliktavās;
2) ārvalstīs (arī dalībvalstīs) — ievešanai Latvijas Republikā.
Pirms akcīzes preču izvešanas uz valsti, kas nav dalībvalsts nodokļu maksātājs, kas saņēmis akcīzes nodokļa markas iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam iesniegumu, kurā norāda noteikumu projekta 10.punktā minēto informāciju. Līdz ar nodokļa markām marķēto akcīzes preču izvešanai Valsts ieņēmumu dienests pārliecinās par nodokļa marku atbilstību šo noteikumu 10.3. apakšpunktā minētajai informācijai un sagatavo apsekošanas aktu.
Papildus minētajam iesniegumam Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz dokumentu, ar kuru akcīzes preces tiek izvestas uz valsti, kas nav dalībvalsts, kā arī nodokļa markas un iesniegumu par atdotajām nodokļa markām tām akcīzes precēm, kas laistas brīvā apgrozībā vai nodotas patēriņam, atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas reglamentē alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļu un tabakas aizstājējproduktu marķēšanu ar akcīzes nodokļa markām.
Šobrīd Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumu Nr.9. “Kārtība, kādā par akcīzes precēm samaksāto akcīzes nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai atmaksā” II. sadaļa paredz ar akcīzes nodokļa markām marķēto akcīzes preču izvešanu no Latvijas uz dalībvalstīm un uz valstīm, kas nav dalībvalsts. Minēto noteikumu 6.punkts nosaka, ka samaksāto akcīzes nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai atmaksā, ja nodokļa maksātājs papildus iesniegtajam iesniegumam iesniedz noteiktos dokumentus.  Līdz ar to 6.1. apakšpunkts paredz, ka ja akcīzes preces tiek izvestas uz dalībvalsti ir jāiesniedz dokuments ar kuru akcīzes preces ir izvestas, kā arī citas dalībvalsts saņēmēja apliecinājums par akcīzes preču saņemšanu. Savukārt, ja akcīzes preces izved uz valsti, kas nav dalībvalsts ir jāiesniedz tikai dokuments, ar kuru akcīzes preces ir izvestas.
Problēmas apraksts
5. Lai mazinātu administratīvo slogu gan nodokļu maksātājiem, gan Valsts ieņēmumu dienestam, Ministru kabineta noteikumu projekts saglabās Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumos Nr.9. noteikto, ka tabakas izstrādājumus, alkoholiskos dzērienus, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamos šķidrumus, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus būs iespējams iznīcināt kopā ar akcīzes nodokļa markām.
Risinājuma apraksts
5. Tabakas izstrādājumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu sagatavošanas sastāvdaļu un tabakas aizstājējproduktu iznīcināšanu ir jāveic atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 30.novembra noteikumos Nr.774 "Kārtība, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo atsevišķus tabakas izstrādājumus, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus" noteiktajai kārtībai.
Savukārt alkoholiskos dzērienus iznīcina saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 30.augusta noteikumos Nr.684 "Kārtība, kādā atsevišķiem alkoholiskajiem dzērieniem piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu" noteikto kārtību.
Šobrīd Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumi Nr.9 nosaka, ka komersants, kas saņēmis nodokļa markas, pirms to akcīzes preču iznīcināšanas, kas marķētas ar nodokļa markām un laistas brīvā apgrozībā vai nodotas patēriņam, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā rakstisku iesniegumu, kurā norāda informāciju par nodokļa markām, proti, preces nosaukumu, nodokļa marku sēriju un numuru intervālu.
Ar noteikumu projektu minētā prasība tiks saglabāta, lai iespējami izvairītos no tā, ka komersanti tomēr noņem no akcīzes precēm, kuras paredzēts iznīcināt nodokļa markas un izmantos tās atkārtoti.
Pirms akcīzes preču iznīcināšanas vai pārstrādes, kas ir marķētas ar nodokļa markām un laistas brīvā apgrozījumā  vai nodotas patēriņam, Valsts ieņēmumu dienests pārliecinās par nodokļu marku atbilstību šo noteikumu noteiktajam prasībām.
Apstiprināts noliktavas turētājs par akcīzes preču pārstrādi sastāda akcīzes preču pārstrādes aktu. Aktā norāda pārstrādāto akcīzes preču veidu, nosaukumu un kopējo daudzumu, kā arī pārstrādes rezultātā iegūto preču nosaukumu un daudzumu. Ja akcīzes preces tiek pārstrādātas vai iznīcinātas bez nodokļa markām, nodokļa maksātājs iesniedz nodokļa markas Valsts ieņēmumu dienestā. Akcīzes preču pārstrādes akts vai iznīcināšanas akts apliecina, ka par pārstrādātajām un iznīcinātajām akcīzes precēm samaksāto nodokli ir tiesības pārskaitīt nodokļa maksātāja nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai nodokli atmaksāt nodokļa maksātājam.
Problēmas apraksts
6. Šobrīd Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumi Nr.9 neparedz nosacījumu par iestādes rīcību, kad no komersanta puses tiek iesniegts iesniegums un papildus dokumenti, lai samaksāto akcīzes nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai vai novirza to turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai to atmaksā uz komersanta norādītā konta. 
Risinājuma apraksts
6. Noteikumu projekta 2.punkts paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā izskata komersanta iesniegto iesniegumu un papildus iesniegtos dokumentus un pieņem lēmumu par samaksātā akcīzes nodokļa par izvestām akcīzes precēm uz dalībvalsti vai uz valsti, kas nav dalībvalsti, pārskaitīšanu nodokļu parādu segšanai vai novirzīt to turpmākajiem nodokļu maksājumiem, vai veikt tā atmaksu. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 64.panta pirmo daļu, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Līdz ar to Valsts ieņēmumu dienests lēmumu par samaksātā akcīzes nodokļa par izvestām akcīzes precēm uz dalībvalsti vai uz valsti, kas nav dalībvalsti, pārskaitīšanu nodokļu parādu segšanai vai novirzīt to turpmākajiem nodokļu maksājumiem, vai veikt tā atmaksu pieņem viena mēneša laikā. Savukārt, ja tiek konstatēts, ka noteikumu projektā noteiktā nepieciešamā informācija ir iesniegta daļēji vai nepieciešamie papildus dokumenti un apliecinājumi nav iesniegti Valsts ieņēmumu dienests atbilstoši Administratīvā procesa likuma 
59.pantam iegūst informāciju, lai varētu pieņemt lēmumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvo risinājumu nav.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Noteikumu projekts attiecas uz akcīzes nodokļa maksātājiem un komersantiem, kas nav akcīzes nodokļa maksātāji, kuri patēriņam nodotās akcīzes preces pārvieto uz citām valstīm komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām.
Ietekmes apraksts
Sertificēts nosūtītājs un īslaicīgi sertificēts nosūtītājs ir tiesīgs nosūtīt tikai tādas akcīzes preces (alkoholiskos dzērienus, tabakas izstrādājumus vai naftas produktus), kuras ir nodotas patēriņam Latvijas Republikā, tikai sertificētam saņēmējam un īslaicīgi sertificētam saņēmējam citas dalībvalsts teritorijā.
Sertificētam saņēmējam un īslaicīgi sertificētam saņēmējam ir tiesības saņemt komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām akcīzes preces (alkoholiskos dzērienus, tabakas izstrādājumus vai naftas produktus), kuras ir nodotas patēriņam citas dalībvalsts teritorijā, tikai no citas dalībvalsts sertificēta nosūtītāja vai īslaicīgi sertificēta nosūtītāja.
Noteikumu projektā ietvertā kārtība, kas paredz samaksāto akcīzes nodokli pārskaitīt nodokļu parādu segšanai vai novirzītu turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemt tā atmaksu par patēriņam nodoto akcīzes preču izvešanu uz dalībvalsti vai valsti, kas nav dalībvalsts nav obligāti piemērojama prasība, bet piešķir nodokļu maksātājiem tiesības to piemērot. Šajā gadījumā Valsts ieņēmumu dienestam būs jāveic samaksātā akcīzes nodokļa atmaksa no valsts budžeta. Līdz ar to noteikumu projektā ietvertās prasības par iesniedzamiem iesniegumiem un papildus dokumentiem ir samērīgas, lai Valsts ieņēmumu dienestam būtu iespēja pārliecināties, ka akcīzes preces patiešām ir izvestas no Latvijas un no valsts budžeta atmaksājamās summas ir pamatotas.   

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

No 2023.gada 14.augusta līdz 28.augustam noteikumu projekts nodots publiskai apspriešanai. Priekšlikumi/iebildumi par noteikumu projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi