Anotācija (ex-ante)

22-TA-3639: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 22. oktobra rīkojumā Nr. 512 "Par Latvijas līdzdalības nodrošināšanu NATO Drošības investīciju programmā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtībā, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 36.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi MK rīkojumā sagatavoti, lai precizētu atlīdzībai noteikto apmēru, kas pārdalāms no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" uz AM budžeta apakšprogrammu 73.07.00 "NATO investīciju projekti", kā arī atbalstītu AM un VAMOIC dalību NATO Drošības investīciju programmas projektu īstenošanā 2023. un 2024. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2019. gada 22. oktobra rīkojumā Nr.512 "Par Latvijas līdzdalības nodrošināšanu NATO Drošības investīciju programmā" tika atļauts izmantot NATO finansējumu atlīdzības izmaksāšanai NATO Drošības investīciju programmas projektu ieviešanā iesaistītajiem AM un VAMOIC darbiniekiem. MK rīkojums noteica iepriekš valsts budžetā ieskaitītā finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" uz Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammu 73.07.00 "NATO investīciju projekti" pasākumu "Drošības investīciju programmas koordinēšana"  2019. gadā 38 858 euro apmērā, 2020., 2021. un 2022. gadā - 596 853 euro apmērā katru gadu, bet kopā 1 829 417 euro apmērā. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Laikaposmā no 2019. līdz 2022. gadam neizlietotā finansējuma atlikums programmā 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" ir 250 950 euro, jo, ņemot vērā COVID -19 situāciju valstī, netika nokomplektētas visas amata vietas, kā arī ir izveidojusies piemaksu ekonomija. Neizlietotais finansējums nepieciešams nākamajos pārskata periodos, jo NATO Drošības investīciju programmas projektu realizācija turpināsies vismaz līdz 2026. gadam. 

 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka MK rīkojumā ir noteikts ierobežots darbības termiņš- 2022. gads, bet NATO Drošības investīciju programmas projektu realizācija turpināsies vismaz līdz 2026. gadam, kā arī Ministru kabinetā 2022. gada 24. maijā tika pieņemts rīkojums Nr. 345 “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 27. februāra rīkojumā Nr. 95 "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu dalību Ziemeļatlantijas līguma organizācijas Drošības investīciju programmā", ar kuru pagarināja infrastruktūras projektu realizāciju Latvijā līdz 2025. gadam, ir nepieciešams atļaut izmantot atlīdzībai papildus finansējumu, nepārsniedzot kopējos valsts pamatbudžeta ieņēmumos saņemtos ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļus, un atbalstīt dalību līdz 2024. gadam. 
Aizsardzības ministrijai 2023. un 2024. gadā NSIP projektu īstenošanas funkcijas kvalitatīvai nodrošināšanai budžeta apakšprogrammā 73.07.00 "NATO investīciju projekti" pasākuma "Drošības investīciju programmas koordinēšana" ietvaros saglabās izveidotās amata vietas un piemaksas par papildu darbu pasākuma īstenošanā iesaistītajam personālam.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

2023. un 2024. gadā nepieciešams izmantot daļu 1,2 milj. apmērā no saņemtā NSIP finansējuma kopā 1,9 milj. apmērā, kas laikā no 2018. gada saņemts par iepriekšējos gados izbūvēto infrastruktūru no apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" un programmas 33.00.00 "Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana", kā arī saņemts no NATO un ir attiecināms uz administratīvajām izmaksām par projektu realizāciju.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
596 853
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
596 853
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
596 853
0
0
596 853
0
596 853
0
2.1. valsts pamatbudžets
596 853
0
0
596 853
0
596 853
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-596 853
0
-596 853
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-596 853
0
-596 853
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
596 853
0
596 853
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
AM izstrādātais noteikumu projekts paredz pārdalīt atlīdzībai nepieciešamo finansējumu  no 2019. līdz 2024. gadam 2 772 173 euro apmērā. Atbilstoši Finanšu ministrijas 2019. gada 30. septembra rīkojumam Nr.340, tika pārdalīts finansējums 1 829 417 euro apmērā, šobrīd nepieciešami pārdalīt vēl papildus 2023. un 2024. gadā nepieciešamo finansējumu 942 756 euro apmērā.

AM atbilstoši saņemtajam ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļu apmēram, iesniegs priekšlikumus apropriācijas izmaiņām 942 756 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 73.02.00 "Atmaksas valsts pamatbudžetā par citu ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu finansējumu", lai palielinātu kopējos valsts pamatbudžeta ieņēmumos saņemtos ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļus.

Laikaposmā no 2019. līdz 2022. gadam neizlietā finansējuma atlikums programmā 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" ir 250 950 euro, kas nepieciešams nākamajā pārskata periodā. Iepriekš noteiktā finansējuma faktiskais izlietojums no 2019. līdz 2022. gadam:
       2019      2020      2021      2022      KOPĀ
MK rīkojumā Nr.512 noteiktais 38 858.00
596 853.00
 

596 853.00
 
596 853.00 1 829 417.00
Finansēšanas plānā gadam 38 858.00 433 762.00 508 994.00 596 853.00 1 578 467.00
Faktiski izlietots 38 154.34 433 762.00 508 994.00 596 853.00 1 577 763.34
Uz 80.00.00 0.00 163 091.00 87 859.00 0.00 250 950.00
Atlikums kontā uz 31.12. 703.66 0.00 0.00 0.00 703.66

AM iesniegs priekšlikumus izdevumu pārdalei no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" uz Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammu 73.07.00 "NATO investīciju projekti" pasākuma "Drošības investīciju programmas koordinēšana"  īstenošanai 2023. un 2024. gadā - 596 853 euro apmērā katru gadu.

2023. un 2024. gadā AM paredz iekļauties līdz šim noteiktā finansējuma apmērā, t.i.,  596 853 euro gadā, kā arī saglabāt izveidotās amata vietas un piemaksas par papildus darbu pasākuma īstenošanā iesaistītajam personālam.

2023. un 2024. gadā NSIP projektu īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzībai un piemaksai par papildu darbu plānots novirzīt 596 853 euro ik gadu, t. sk.:
Mēnešalga amata vietām 409 552.20 euro, t. sk.:
12. mēnešalgu grupa:
2524 euro × 2 personas × 12 mēn. = 60576 euro;
2650 euro × 1 personas × 12 mēn. = 31800 euro;
2889 euro × 1 personas × 12 mēn. = 34668 euro;
11. mēnešalgu grupa:
2271 euro × 2 personas × 12 mēn. = 54504 euro:
2321 euro × 3 personas × 12 mēn. = 83556 euro;
Piemaksa par papildu darbu 10%, attiecīgi 26 510.40 euro (265 104 × 0,1 = 26 510.40), prēmijas un naudas balvas 10%, attiecīgi 26 510.40 euro (265 104 × 0,1 = 26 510.40) no plānotajam amata vietu skaitam plānotās mēnešalgu kopsummas attiecīgajā saimnieciskajā gadā, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 23,59% (attiecīgi 78 172.20 euro), kā arī darba devēja pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, un atvaļinājuma pabalstu pieaugums tiek plānots 5% (attiecīgi 13 255.20 euro) no amatu vietu skaitam plānotās mēnešalgu kopsummas attiecīgajā saimnieciskajā gadā.
Projekta īstenošanā iesaistītajam personālam plānotas piemaksas par papildu darbu attiecīgajā saimnieciskajā gadā – 187 300.80 euro apmērā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi