24-TA-2112: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums likumā "Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumprojektu “Grozījums likumā “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”” (turpmāk – likumprojekts) paredzēts nodrošināt Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 4. oktobra direktīvas (ES) 2023/2123, ar ko groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI attiecībā uz tā saskaņošanu ar Savienības noteikumiem par personas datu aizsardzību (turpmāk – Direktīva 2023/2123) transponēšanu, papildinot likumu “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” (turpmāk – Policijas direktīvas likums) ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar Direktīvu 2023/2123.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt Direktīvas 2023/2123 pozitīvu transponēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī 2023. gada 11. oktobrī tika publicēta Direktīva 2023/2123. Pārņemšanas pasākumiem, lai izpildītu šīs direktīvas prasības, Eiropas Savienības dalībvalstīs (turpmāk – dalībvalstis) ir jāstājas spēkā līdz 2025. gada 1. novembrim.
Direktīva 2023/2123 paredz saskaņot Eiropas Savienības Padomes 2005. gada 20. septembra Lēmumu 2005/671/TI par informācijas apmaiņu un sadarbību attiecībā uz teroristu nodarījumiem (turpmāk – Padomes Lēmums 2005/671/TI) ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa direktīvu (ES) 2016/680 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi, ko veic kompetentās iestādes, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem vai izpildītu kriminālsodus, un par šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Padomes Pamatlēmumu 2008/977/TI (turpmāk – Direktīva 2016/680). Ar Direktīvu 2023/2123 Padomes Lēmumā 2005/671/TI tiek precizēts personas datu apstrādes mērķis, tiek norādītas personas datu kategorijas, ar kurām var apmainīties, pienācīgi ņemot vērā attiecīgo iestāžu operatīvās vajadzības, kā arī tiek nodrošināta personas datu apstrādes atbilstība drošības prasībām, aizsardzības pasākumiem un datu aizsardzības garantijām, kas noteiktas citos Eiropas Savienības tiesību aktos, kuros ietverti noteikumi par datu aizsardzību.
Direktīvas 2023/2123 2. panta 1. punkts noteic, ka dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības vēlākais līdz 2025. gada 1. novembrim. Kad dalībvalstis pieņem minētos noteikumus, tajos ietver atsauci uz šo direktīvu vai arī šādu atsauci pievieno to oficiālai publikācijai.
Padomes Lēmuma 2005/671/TI prasības tiek tieši piemērotas, nav nacionālā regulējuma minētā lēmuma prasību ieviešanai, savukārt, Direktīvas 2016/680 prasības transponētas ar Policijas direktīvas likumu.
Direktīva 2023/2123 paredz saskaņot Eiropas Savienības Padomes 2005. gada 20. septembra Lēmumu 2005/671/TI par informācijas apmaiņu un sadarbību attiecībā uz teroristu nodarījumiem (turpmāk – Padomes Lēmums 2005/671/TI) ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa direktīvu (ES) 2016/680 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi, ko veic kompetentās iestādes, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem vai izpildītu kriminālsodus, un par šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Padomes Pamatlēmumu 2008/977/TI (turpmāk – Direktīva 2016/680). Ar Direktīvu 2023/2123 Padomes Lēmumā 2005/671/TI tiek precizēts personas datu apstrādes mērķis, tiek norādītas personas datu kategorijas, ar kurām var apmainīties, pienācīgi ņemot vērā attiecīgo iestāžu operatīvās vajadzības, kā arī tiek nodrošināta personas datu apstrādes atbilstība drošības prasībām, aizsardzības pasākumiem un datu aizsardzības garantijām, kas noteiktas citos Eiropas Savienības tiesību aktos, kuros ietverti noteikumi par datu aizsardzību.
Direktīvas 2023/2123 2. panta 1. punkts noteic, ka dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības vēlākais līdz 2025. gada 1. novembrim. Kad dalībvalstis pieņem minētos noteikumus, tajos ietver atsauci uz šo direktīvu vai arī šādu atsauci pievieno to oficiālai publikācijai.
Padomes Lēmuma 2005/671/TI prasības tiek tieši piemērotas, nav nacionālā regulējuma minētā lēmuma prasību ieviešanai, savukārt, Direktīvas 2016/680 prasības transponētas ar Policijas direktīvas likumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiesiskās noteiktības princips noteic, ka valsts pasākumiem, kas pieņemti saskaņā ar Eiropas Savienības noteikumiem, jābūt pienācīgi publiskotiem, lai personas, uz kurām attiecas šādi pasākumi, varētu noskaidrot savu tiesību un pienākumu apjomu konkrētajā jomā, ko reglamentē Eiropas Savienības tiesību akti. Līdz ar to, ja Direktīvā 2023/2123 ir skaidri noteikts, ka normatīvajos un administratīvajos aktos, ar kuriem transponē šo direktīvu, ir jāiekļauj atsauce uz to vai arī šāda atsauce ir jāpievieno to oficiālās publikācijas brīdī, jebkurā gadījumā ir jāveic īpašs transponēšanas pasākums. No tā izriet, ka tikai īpašs transponēšanas pasākums, kā ietvaros tiek veikta skaidra atsauce uz direktīvu, var tikt pieņemts kā derīgs direktīvas transponēšanas paziņojums. Par tādu īpašu transponēšanas pasākumu var tikt uzskatīts konkrēts tiesību akts, kas publicēts dalībvalsts oficiālajā izdevumā un kurā nepārprotami norādīti iepriekš spēkā esošie normatīvie un administratīvie akti, ar kuru palīdzību attiecīgā dalībvalsts uzskata, ka tā ir izpildījusi minētajā direktīvā noteiktos pienākumus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka nav cita nacionālā normatīvā akta Padomes Lēmuma 2005/671/TI prasību ieviešanai, kā tikai Policijas direktīvas likums ar kuru transponētas Direktīvas 2016/680 prasības, lai nodrošinātu Direktīvas 2023/2123 transponēšanu un novērstu tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas valsts starptautiskās un finanšu intereses, Policijas direktīvas likuma informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām ir papildināma ar Direktīvu 2023/2123. Papildinot Policijas direktīvas likumu ar atsauci uz Direktīvu 2023/2123, varēs uzskatīt, ka Latvija ir pieņēmusi šīs direktīvas transponēšanas aktu un ir pabeigusi transponēšanas pasākumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2123
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 4. oktobra direktīva (ES) 2023/2123, ar ko groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI attiecībā uz tā saskaņošanu ar Savienības noteikumiem par personas datu aizsardzību.
Apraksts
Ar likumprojektu tiek nodrošināts Direktīvas 2023/2123 transponēšanas pabeigšanas pasākums.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 4. oktobra direktīva (ES) 2023/2123, ar ko groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI attiecībā uz tā saskaņošanu ar Savienības noteikumiem par personas datu aizsardzību.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta pirmās daļas “a” apakšpunkts
Nav nepieciešama rīcība
-
-
1. panta otrās daļas “a” apakšpunkts
Nav nepieciešama rīcība
-
-
1. panta otrās daļas “b” apakšpunkts
3. pants, 4. pants, 5. pants, 7. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta otrās daļas “c” apakšpunkts
Nav nepieciešama rīcība
-
-
1. panta otrās daļas “d” apakšpunkts
Nav nepieciešama rīcība
-
-
2. pants
Policijas direktīvas likums pieņemts 2019.gada 8.jūlijā un stājies likumīgā spēkā 2019.gada 5.augustā.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. pants
Nav nepieciešama rīcība
-
-
4. pants
Nav nepieciešama rīcība
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav paredzēta rīcības brīvība uz attiecināmo regulējumu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Direktīvas 2023/2123 1. panta pirmās daļas “b” apakšpunkts transponēts ar Krimināllikuma 79.3 pantu. Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta direktīva (ES) 2017/541 par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI (turpmāk – Direktīva 2017/541) 2. panta 3. punkts nosaka, ka “teroristu grupa” ir strukturēta grupa ar vairāk nekā divām personām, kas izveidota uz laikposmu un darbojas saskaņoti, lai izdarītu teroristu nodarījumus; “strukturēta grupa” ir grupa, kas nav nejauši izveidota tūlītējai nodarījuma izdarīšanai un kam nav vajadzīgas formāli noteiktas lomas tās locekļiem, dalības tajā nepārtrauktība vai attīstīta struktūra. Direktīva (ES) 2017/541 transponēta Krimināllikumā ar 2018. gada 26. aprīļa grozījumiem Krimināllikumā, kas stājās spēkā 2018. gada 23. maijā. Direktīva 2023/2123 būtībā precizē (saskaņo) Padomes Lēmuma 2005/671/TI 1. panta “d” apakšpunktu ar Direktīvas 2017/541 2. panta 3. punktu, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības Padomes 2002. gada 13. jūnija Pamatlēmums 2002/475/TI par terorisma apkarošanu (turpmāk – Padomes Pamatlēmums 2002/475/TI) ir aizstāts ar Direktīvu 2017/541, tādēļ Padomes Lēmumā 2005/671/TI norādītajā definīcijā “grupa vai vienība” ietvertā atsauce uz Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI ir zaudējusi savu aktualitāti.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, nemaina esošo regulējumu, neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Atbilstoši Valsts kancelejas vadlīnijās sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē (pieejamas Ministru kabineta tīmekļvietnē: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download?attachment) ietvertajiem kritērijiem, sabiedrības iesaiste nav nepieciešama, ja regulējums izstrādāts, lai nodrošinātu tādu Eiropas Savienību prasību ieviešanu vai Latvijas Republikai saistošu starptautisko līgumu izpildi, kas satur konkrētas tehniskas un drošības prasības.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
