Anotācija (ex-ante)

22-TA-100: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 20. jūlija noteikumos Nr. 657 "Kārtība, kādā izsniedz vai atsaka izsniegt stratēģiskas nozīmes preču licences un citus ar stratēģiskas nozīmes preču apriti saistītos dokumentus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 20. jūlija noteikumi Nr. 657 "Kārtība, kādā izsniedz vai atsaka izsniegt stratēģiskas nozīmes preču licences un citus ar stratēģiskas nozīmes preču apriti saistītos dokumentus" (turpmāk - noteikumi) nosaka kārtību, kā izsniedz, atsaka un izmanto stratēģiskas nozīmes preču licences. Stratēģiskas nozīmes preču licencēs norādīto preču daudzumu var ievest vai izvest vienā reizē norādītajā termiņā. Nepieciešams veikt grozījumus, lai dotu iespēju uzņēmējiem izmantot vienu licenci vairākos sūtījumos noteiktā termiņā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt noteikumos licenču izmantošanas kārtību, papildinot ar papildus punktu, lai vienu licenci var izmantot vairākos sūtījumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Stratēģiskas nozīmes preču aprites likuma 3.panta otrā daļa paredz, ka Komitejas izsniegta stratēģiskas nozīmes preču licence ir nepieciešama katram Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā, Padomes 2009.gada 5.maija Regulas  (EK) 428/2009 (turpmāk - regula 428/2009), ar ko izveido Kopienas režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, pārvadājumu, starpniecības un tranzīta kontrolei, 1.pielikumā un Latvijas Republikas Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā minēto preču eksporta, importa vai tranzīta sūtījumam, katram Padomes 2014.gada 31.jūlija Regulas 833/2014 (ES) par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā 2.pielikumā minēto preču eksporta sūtījumam, tai skaitā pārdošanai, piegādei un nodošanai, kā arī katrai Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā, regulas 428/2009 4.pielikumā un Latvijas Republikas Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā minēto preču pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm. Noteikumu 22.punkts nosaka licences izmantošanas termiņu. Līdz šim noteikumos nav precizēts, vai licences var izmantot vienā reizē vai vārākos sūtījumos noteiktajā termiņā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd viena licence tiek izmantota tikai vienam sūtījumam. Tas nozīmē, ka, neskatoties uz licencē norādīto termiņu, uzņēmējs nevar ievest noteiktu preču daudzumu vairākos sūtījumos. Šāda kārtība uzliek papildu slogu Latvijas ražotājiem, kuriem no loģistikas viedokļa jāplāno rezerves daļu iegādi tikai vienā sūtījumā. Papildus ir gadījumi, kad nosūtītājs nosūta preces divās vai trijās partijās, kā rezultātā uzņēmumiem jāsaņem papildus attiecīgi divas vai trīs licences. Situācija īpaši aktualizējusies ar daudzu jaunu stratēģiskas nozīmes preču ražotāju attīstību Latvijā. Kā piemēru var minēt daudzu Latvijas uzņēmumu iesaisti Somijas Patria bruņumašīnas ražošanas procesā, kā arī jaunas nakts redzamības rūpnīcas atvēršanu Daugavpilī, kas regulāri sūta lielas preču partijas.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams papildināt noteikumus ar atsevišķu punktu, kas precizē licences izmantošanas kārtību un dod tiesības izmantot vienu licenci vairākos sūtījumos, nepārsniedzot licencē norādīto preču daudzumu un termiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Divējāda lietojuma preču kontroli regulē EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2021.gada 20.maija REGULA (ES) 2021/821 (turpmāk - regula 2021/821), ar ko izveido Savienības režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, starpniecības, tehniskās palīdzības, tranzīta un pārvadājumu kontrolei. Militāro preču atvieglojumus pārvietošanai Eiropas Savienības iekšienē regulē EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2009.gada 6.maija DIREKTĪVA 2009/43/EK (turpmāk - direktīva), ar ko vienkāršo noteikumus un nosacījumus ar aizsardzību saistīto ražojumu sūtījumiem.

Regulas 2021/821 2.panta 12.punkts paredz, ka “individuālā eksporta atļauja” ir atļauja, ko piešķir vienam konkrētam eksportētājam attiecībā uz vienu galalietotāju vai saņēmēju trešā valstī un kas attiecas uz vienu vai vairākām divējāda lietojuma precēm. Bet 2.panta 13.punkts definē, ka “visaptverošā eksporta atļauja” ir atļauja, ko piešķir vienam konkrētam eksportētājam attiecībā uz divējāda lietojuma preču veidu vai kategoriju un kas var būt derīga eksportam attiecībā uz vienu vai vairākiem konkrētiem gala lietotājiem un/vai vienā vai vairākās konkrētās trešās valstīs.
Regula 2021/821 nenorāda, vai licences ir izmantojamas vienā vai vairākos sūtījumos, tādējādi atstājot to dalībvalstu pārziņā. Individuālā eksporta atļauja atšķiras no visaptverošās ar to, ka visaptverošo var izmantot vairākiem gala lietotājiem vai vairākām trešajām valstīm. Savukārt individuālā licence ir derīga preču eksportam tikai vienam gala lietotājam vienā valstī.

Direktīvas 6.un 7.pants paredz globālās un atsevišķās sūtījuma licences. Dalībvalstis nolemj piešķirt globālās sūtījumu licences atsevišķiem piegādātājiem pēc pieprasījuma, atļaujot sūtījumus ar aizsardzību saistīto ražojumu saņēmējiem vienā vai vairākās dalībvalstīs. Dalībvalstis nolemj piešķirt atsevišķas sūtījumu licences atsevišķam piegādātājam pēc pieprasījuma, atļaujot vienu noteikta daudzuma un konkrētu ar aizsardzību saistīto ražojumu sūtījumu, ko nosūta kā vienu vai vairākas kravas, vienam saņēmējam. Direktīvas 7.pants skaidri definē, ka licenci var izmantot "vienā vai vairākās kravās". Līdzīgi kā regulā 2021/821, globālā licence atšķiras no atsevišķās ar to, ka globālo licenci var izmantot sūtījumiem vairākās valstīs un vairākiem saņēmējiem. Savukārt atsevišķā licence ir derīga tikai vienam saņēmējam vienā valstī.
Skaidrojums
Projekts precizē jau esošo kārtību.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi