Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-852: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma nodrošināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2022. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 85. punkts.
 
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 3. jūlija noteikumu Nr. 395 "Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta finansēto transporta un telekomunikāciju nozares projektu saskaņošanas un īstenošanas uzraudzības kārtība" 7.1 punkts.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 11. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 40, 23. §) "Par finansējuma nodrošināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanai un lokālplānojumu izstrādei" 3. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts "Par finansējuma nodrošināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2022. gadam" (turpmāk – protokollēmuma projekts) un tā anotācija izstrādāti, lai nodrošinātu finansējumu Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo  atsavināto nekustamo īpašumu apsaimniekošanai un 2022. gadā aprēķinātā nekustamā īpašuma nodokļa apmaksai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekts (turpmāk – RB projekts) ir Eiropas standarta platuma dzelzceļa transporta Trans-Eiropas transporta tīkla Ziemeļjūras – Baltijas koridora transporta sistēmas elements, kas aptver piecas Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstis – Igauniju, Latviju, Lietuvu, Poliju un Somiju, tālākā nākotnē paredzot maršruta pagarinājumu ar savienojumu Tallina – Helsinki. RB projekta mērķis ir savienot Baltijas valstis ar pārējo ES, izmantojot efektīvu, modernu, drošu, videi draudzīgu un tirgus prasībām atbilstošu dzelzceļa pārvadājumu sistēmu. Ziemeļu - Dienvidu virziena dzelzceļa līnijas attīstība veicinās Baltijas valstu transporta infrastruktūras sistēmas integrāciju ES, kā arī tautsaimniecības konkurētspēju, tās ilgtspējīgu un diversificētu attīstību.
Eiropas Komisija 2014., 2015., 2016., 2019. un 2020. gadā izsludināja pa vienam projektu iesnieguma konkursam par finanšu palīdzības piešķiršanu no ES Daudzgadu budžeta 2014. - 2020. gadam programmas "Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments" (turpmāk – EISI), kuros piedaloties RB projekts ieguva finansējumu. Tādejādi laika posmā no 2015. gada līdz 2021. gada beigām, parakstot sešus finansēšanas līgumus (turpmāk – CEF1, CEF2, CEF3, CEF6-S, CEF6‑W un CEF7-S līgumi), Latvija ir apņēmusies RB projektā investēt 382 393 713 euro, no kuriem ārvalstu finanšu palīdzības daļa ir 317 317 811 euro.
CEF līgumu ietvarā tostarp paredzēts finansēt RB projekta īstenošanai nepieciešamā nekustamā īpašuma objektu (zemes un/vai ēku) atsavināšanas izmaksas un ar atsavināšanu saistītos izdevumus – nekustamā īpašuma vērtēšanas pakalpojumus, uzmērīšanas un zemes ierīcības pakalpojumus, un atsavinātā nekustamā īpašuma reģistrāciju. Taču CEF līgumu ietvarā netiek finansētas izmaksas, kas ir saistītas ar atsavinātā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un atsavinātā īpašuma nekustamā īpašuma nodokļa apmaksu. Šīs izmaksas nebūtu radušās, ja nebūtu RB projekta, kura vajadzībām tiek atsavināti vai pārņemti valdījumā nekustamie īpašumi. Pieejamais CEF finansējums ar nekustamo īpašumu atsavināšanu saistītajām attiecināmajām izmaksām ir atspoguļots 1. tabulā "CEF līgumos paredzētais finansējums nekustamo īpašumu atsavināšanai, euro" (skat.Pielikumā 1.tabulu).

CEF1 finansēšanas līguma ietvaros plānots atsavināt 309 nekustamos īpašumus, CEF6 līguma ietvaros plānots atsavināt 280 nekustamos īpašumus. Līdz 2021. gada septembrim CEF1 līguma ietvaros ir atsavināti 113 nekustamie īpašumi un apgūti 13 926 264 euro jeb 35 % no pieejamā finansējuma. CEF6 līguma nekustamo īpašumu atsavināšanas aktivitātes finanšu resursu apguve vēl nav uzsākta.
Lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildi attiecībā uz nekustamā īpašuma apsaimniekošanu, Satiksmes ministrija (turpmāk - Ministrija) ar deleģēšanas līgumu ir deleģējusi sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk – EDzL) Ministrijas īpašumā vai valdījumā esošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešami Rail Baltica projekta īstenošanai, apsaimniekošanu. Deleģējot šo uzdevumu un piešķirot tā veikšanai valsts budžeta finansējumu, tika vērtēta arī atbilstība komercdarbības atbalsta regulējumam, jo ir būtiski, ka valsts finansējums, kas tiek piešķirts EDzL normatīvajos aktos noteikto pienākumu attiecībā uz nekustamā īpašuma apsaimniekošanu izpildei, netiek izmantots, lai komersantam radītu priekšrocības attiecībā pret konkurentiem, vai tam būtu cita ES vienoto tirgu kropļojoša ietekme.
EDzL darbība ir pilnībā saistīta ar RB projekta īstenošanu, ieviešot Ministrijas deleģētos uzdevumus. EDzL ir viens no RB projekta īstenotājiem, kas nesniedz pakalpojumus tirgū, bet tikai nodrošina deleģēšanas līguma izpildi, tāpēc EDzL nav savu ienākumu. Vienlaikus EDzL ir jānodrošina Rail Baltica būvniecībai nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanu, taču šīs izmaksas EDzL nebūtu radušās, ja RB projekts netiktu īstenots. EDzL nav paredzēts veikt saimniecisko darbību ar tā pārvaldībā esošajiem valsts nekustamajiem īpašumiem. EDzL nekonkurēs apsaimniekošanas tirgū un neattīstīs tādu kapacitāti, lai piedāvātu pakalpojumus par samaksu citiem. Lai nodrošinātu nekustamo īpašumu apsaimniekošanu RB projekta vajadzībām, EDzL organizēja ārpakalpojuma iepirkumu atklāta konkursa kārtībā, un 2021. gada oktobrī tika noslēgts līgums ar iepirkuma konkursa uzvarētāju. Apsaimniekošanas pakalpojumu iepirkums veikts, ievērojot publisko iepirkumu tiesisko regulējumu, un tika organizēta konkurenci nodrošinoša, pārredzama, nediskriminējoša un beznosacījumu publiskā iepirkuma konkursa procedūra, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem. Tādejādi ir izslēgta ekonomisko priekšrocību piešķiršana preču piegādātāju un pakalpojumu sniedzēju līmenī.
Līdz 2021. gada 31. augustam pieņemti 33 Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojumi par privātpersonu nekustamo īpašumu atsavināšanu Rail Baltica vajadzībām VAS "Starptautiskās lidosta "Rīga"" (turpmāk – RIX) un Rīgas Centrālās stacijas posmā. Noslēgti pirkuma līgumi par 25 nekustamo īpašumu iegādi, no kuriem 20 īpašumi pārņemti EDzL. Pārņemts arī viens īpašums, kas atrodas Rail Baltica RIX-Lietuvas robeža posmā un nodots EDzL valdījumā. Jāpiebilst, ka divi no pārņemtajiem īpašumiem jau nodoti būvdarbu veicējam. Prognozējams, ka līdz 2022. gada vidum EDzL valdījumā varētu pārņemt vēl vismaz 11 nekustamos īpašumus, kuru sastāvā ir zemesgabali gan ar, gan bez ēkām. Tādējādi provizoriski 2022. gadā EDzL nāksies nodrošināt vismaz 30 atsavināto nekustamo īpašumu apsaimniekošanu, kas jau tika vai vēl tiks atsavināti no privātpersonām. Nekustamo īpašumu atsavināšanas plāns balstīts uz plānotajiem būvdarbu uzsākšanas termiņiem katrā no Rail Baltica līnijas posmiem.
Līdz 2021. gada 31. augustam pieņemti 56 MK rīkojumi par publiskajām personām piederošu nekustamo īpašumu pārņemšanu Rail Baltica vajadzībām, tikpat nekustamo īpašumu arī ir jāapsaimnieko. Papildus jāņem vērā, ka tuvākajā laikā EDzL tiks nodoti vēl četri nekustamie īpašumi un arī tie būs jāapsaimnieko. Ņemot vērā minēto, tuvākajā laikā apsaimniekojamo nekustamo īpašumu skaits (īpašumi sastāv tikai no zemesgabaliem) sasniegs 60.
Tādejādi Ministrija RB projekta vajadzībām atsavinājusi, pārņēmusi valdījumā (tostarp noslēgusi aprobežojuma līgumus) 113 īpašumus (25 pirkuma līgumi, viens iegūts bez atlīdzības, pārņemti 56 publisko personu īpašumi, kā arī par 31 zemes vienību noslēgts aprobežojuma līgums ar VAS “Latvijas dzelzceļš”, ar Rīgas pilsētas pašvaldību un Mārupes novada domi).  Minētie īpašumi ir jāapsaimnieko, vai arī tuvākajā laikā būs jāapsaimnieko, kā arī ir/būs jāveic nekustamā īpašuma nodokļa maksājumi. Papildus 2022. gadā plānots atsavināt 56 nekustamos īpašumus un uzsākt 493 nekustamo īpašumu atsavināšanu.
Pienākums apsaimniekot atsavināto nekustamā īpašuma objektu sākas ar brīdi, kad īpašums tiek pārņemts vai par to ir veikts ieraksts Zemesgrāmatā, proti, apsaimniekošanas pienākumi un izmaksas gulstas uz īpašnieku vai valdītāju no brīža, kad tiek iegūts attiecīgais statuss, ja vien bijušais īpašnieks nav lūdzis nodrošināt dzīvesvietu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā gadījumā.
2021. gadā tika prognozētas nekustamo īpašumu objektu apsaimniekošanas izmaksas 227 893 euro apmērā, kā arī tika nolemts, ka Ministrija informatīvo ziņojumu par papildu saistībām pēc 2021. gada par Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanas nodrošināšanu sagatavos un iesniegs līdz 2021. gada 1. novembrim.
Jaunākā prognoze liecina to, ka 2021. gadā piešķirtais finansējums netiks apgūts pilnā apmērā, 168 502 euro finansējuma paliekot atlikumā 2022. gada izdevumu segšanai.
Prognozētās nekustamo īpašumu apsaimniekošanas izmaksas 2022. gadam ir balstītas uz vairākiem apsvērumiem: zemes un ēku apsaimniekošanas izmaksu aplēsēm, nekustamā īpašuma nodokļa aprēķinu, kā arī administrēšanas izmaksām viena darbinieka slodzes apjomā un papildpakalpojumiem. Papildpakalpojumu izdevumos tiek iekļauti izdevumi krūmu izciršanai, lietus noteku attīrīšanai no sniega, ledus un lapām, lietus notekūdeņu aku attīrīšana no lapām un aizsērējumiem, bīstamo atkritumu savākšana, utilizēšana, kā arī citi neparedzēti darbi. Attiecīgais speciālists organizēs atsavināto nekustamo īpašumu apsaimniekošanu, ar nekustamo īpašumu apsaimniekošanu saistītus iepirkumus un nodrošinās apsaimniekošanas darbu kvalitātes kontroli. Atalgojuma līmeni nekustamo īpašumu apsaimniekošanas speciālistam nosaka EDzL "Darba samaksas noteikšanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi).
Apsaimniekošanas izmaksu aplēses ir apkopotas 2. tabulā "Nekustamo īpašuma apsaimniekošanas provizoriskās izmaksas 2022. gadā, euro" (skat. Pielikuma 2.tabulu).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā 2022. gadā nekustamo īpašumu apsaimniekošanas provizoriskās izmaksas plānotas 181 057 euro apmērā un 2021. gada apsaimniekošanas izmaksu atlikuma aplēse ir 168 502 euro, papildus  2022. gada izmaksu segšanai nepieciešami 12 555 euro (skat. Pielikuma 3. tabulu "Nepieciešamais finansējums 2022. gadam, euro").

Uz 2021. gada 31. augustu Ministrija RB projektam ir atsavinājusi 113 nekustamos īpašumus, no kuriem šobrīd apsaimniekojams ir 41 nekustamais īpašums. Turpmāk atsavināto nekustamo īpašumu skaits pieaugs. Vidēji līdz atsavināto zemju nodošanai būvnieku rīcībā paiet 12 mēneši. Līdz būvniecības uzsākšanai posmā, kurā ir noformēta būvatļauja, ir jābūt atsavinātiem visiem īpašumiem. Lai nekavētu RB projekta ieviešanu, nekustamo īpašumu atsavināšana notiek savlaicīgi. Tādejādi, sākot ar 2022. gadu, EDzL vidēji gadā nāksies apsaimniekot 377 īpašumus. Plānotais apsaimniekojamo nekustamo īpašumu skaits RB projekta vajadzībām atspoguļots 4. tabulā "Plānotais apsaimniekojamo nekustamo īpašumu skaits RB projekta vajadzībām" (skat. Pielikuma 4.tabulu).

Kopējais provizoriskais RB projekta vajadzībām nepieciešamo (iegūstamo) īpašumu skaits ir 1093 privātpersonu īpašumi un 515 publisko personu īpašumi. Līdzīgi kā attiecībā uz apsaimniekošanas izmaksām 2021. gadā, arī turpmāk Ministrijai būs jāplāno un jānodrošina finanšu resursi RB projekta vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanas izmaksu segšanai līdz nekustamo īpašumu nodošanai būvdarbu veicējam, kurš uz būvdarbu laiku ir atbildīgs par teritoriju. Vienlaikus Ministrija strādā arī pie iespējas izmaksas samazināt un šobrīd ir panākusi vienošanos par 31 aprobežojuma līgumu un 3 pilnvarojuma līgumiem, ar kuru starpniecību nekustamie īpašumi iegūti RB projekta vajadzībām, bet pagaidām tos turpina apsaimniekot īpašnieks, savukārt, tuvojoties būvdarbu uzsākšanas termiņam minētajos īpašumos, tie tiks nodoti būvniecības uzņēmumiem, tādējādi samazinot finanšu izmaksas īpašumu apsaimniekošanai.
Provizoriskās RB projekta vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanas izmaksas 2023. un 2024. gadā ir apkopotas 5. tabulā "Provizoriskās RB projekta vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanas izmaksas 2023. un 2024. gadā" (skat. Pielikuma 5.tabulu).
Risinājuma apraksts
Jāatzīmē, ka apsaimniekošanas izmaksas nevar tikt attiecinātas RB projekta finansēšanas līgumu ietvaros, proti, tās nevar tikt segtas no finansēšanas līgumos iekļautu aktivitāšu finansējuma, līdz ar to nekustamo īpašumu apsaimniekošanas izmaksas ir RB projekta netiešās attiecināmās izmaksas, kuras valstij jānodrošina ar mērķi īstenot RB projektu. Līdz ar to ir nepieciešams pieņemt MK lēmumu par šo izmaksu segšanu no valsts budžeta atbilstoši RB projekta ieviešanas gaitai, kā to paredz MK 2018. gada 3. jūlija noteikumu Nr. 395 "Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta finansēto transporta un telekomunikāciju nozares projektu saskaņošanas un īstenošanas uzraudzības kārtība" 7.1 punkts.

Lai nodrošinātu finansējumu RB projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu apsaimniekošanas izmaksu segšanai 2022. gadam, Ministrija lūdz atļaut uzņemties papildus valsts budžeta saistības 12 555 euro apmērā Ministrijas budžeta apakšprogrammā 60.07.00 "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)” Rail Baltica projekta īstenošanai 12 555 euro apmērā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ministrija, vērtējot alternatīvu risinājumu, ir secinājusi, ka, nerodot iespēju īstenot apsaimniekošanu atsavinātajos īpašumos, tā nerīkotos kā krietns un rūpīgs saimnieks un pastāv risks īpašumu vērtību samazinājumam, iespējams radot zaudējumus valsts budžetam.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Protokollēmuma projekts netieši var ietekmē jebkuru cilvēku, kurš nākotnē varētu izmantot Rail Baltica dzelzceļa līniju, jo, nenodrošinot atsavināto īpašumu atsavināšanu un to apsaimniekošanu līdz īpašumu nodošanai būvniekiem, nevar tikt īstenots RB projekts.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Protokollēmuma projekts netieši var ietekmē jebkuru juridisku personu, kas nākotnē varētu izmantot Rail Baltica dzelzceļa līniju, jo, nenodrošinot atsavināto īpašumu atsavināšanu un to apsaimniekošanu līdz īpašumu nodošanai būvniekiem, nevar tikt īstenots RB projekts.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Protokollēmuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un īstenojot RB projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Protokollēmuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un īstenojot RB projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Protokollēmuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un īstenojot RB projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Protokollēmuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un īstenojot RB projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Protokollēmuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un īstenojot RB projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Protokollēmuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un īstenojot RB projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
12 555
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
12 555
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-12 555
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-12 555
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-12 555
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-12 555
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nekustamo īpašumu apsaimniekošanas provizoriskās izmaksas
2022. gadā plānotas 181 057 euro apmērā.
Apsaimniekošanas izmaksas veidojas no zemes un ēku apsaimniekošanas izmaksām 88 977 euro, zemes nekustamā īpašuma nodokļa izmaksām 9 838 euro, ēku nekustamā īpašuma nodokļa izmaksām 15 330 euro, papildpakalpojumiem 9792 euro un ēku apsaimniekošanas administratīvajām izmaksām 57 120 euro. 2021. gada apsaimniekošanas izmaksu atlikuma aplēse ir 168 502 euro, papildus  2022. gada izmaksu segšanai nepieciešami 12 555 euro.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Tiešās apsaimniekošanas izmaksas veidojas no vidējās aprēķinātās izmaksas par ēku un zemju apsaimniekošanu, dokumentācijas uzturēšanu un aktualizāciju, zāles pļaušanu, ietves attīrīšana no sniega, atkritumu izvešanu, nožogojuma un drošības zīmju izvietošanu, apsardzi, informatīvo zīmju izvietošanu, inženiertīklu atslēgšanu. Nekustamā īpašuma nodokļu maksājumi tiek balstīti uz kadastra vērtību, rēķinot par periodu no brīža, kad īpašumu plānots atsavināt līdz nodošanai būvuzņēmējam, būvniecības uzsākšanai.
Tiešās apsaimniekošanas izmaksas euro par kvadrātmetru mēnesī
Zemes apsaimniekošana            0,0484
Ēku apsaimniekošana             0,0242

Administratīvo izmaksu pamatā ir darbinieka izmaksas pirms nodokļu nomaksas 2800 euro mēnesī, kas ir darbinieka atalgojums, saskaņā ar EDzL Noteikumiem, kā arī piemaksa reizi gadā 380 euro. Darbinieka bruto algai gadā 42 000 euro ir iekļauti saistītie nodokļi tādi kā darba ņēmēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (turpmāk- VSAOI) , darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, iedzīvotāju ienākumu nodoklis, uzņēmējdarbības riska valsts nodeva. Darbinieka izmaksu aprēķinā ir ietverti divpadsmit mēneši.
Darbinieka bruto alga mēnesī, euro VSAOI darba devēja izmaksas gadā, euro Darbinieka bruto alga gadā, euro uzņēmējdarbības riska valsts nodevas gadā, euro Summa gadā, euro
2800 8016 33980 4 42 000
Nepieciešamās transporta izmaksas apsaimniekošanas veikšanai: transporta izdevumu aprēķinu pieņēmums, kas ir balstīts uz EDzL veikto cenu aptauju transporta pilnas nomas kompānijās. Vidējais apkopotais aprēķins ir 0.32 euro par km, nepieciešamais km skaits mēnesī aptuveni 1500km (divdesmit braucieni vidēji 50 km dienā, pieņemot, ka, galvenokārt, maršruts būs no Rīgas centrālās stacijas līdz RIX apkārtnei, kā arī Misa-Lietuvas robeža posmā). Transportu izmaksu aprēķins ir balstīts uz EDzL iesniegtās informācijas par transporta pakalpojumu nepieciešamību, kas tika izteikta kopējā kilometru skaitā, kas saskaņā ar EDzL aprēķiniem tiks nobraukti gada laikā.
 
km izmaksas, euro vidēji km mēnesī kopā mēnesī, euro Summa gadā, euro
0.32 1500 480 5760

Pārējās izmaksas ir vadības pieskaitāmās izmaksas (atbilstoši Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras (CINEA) norādījumiem projekta pieskaitāmās izmaksas ir sadalāmas pēc paritātes principa), tādas kā: darba vietas ierīkošanas un uzturēšanas izmaksas, IT atbalsta izmaksas, biroja nomas izdevumi,  kancelejas izmaksas, kas veido aptuveni pusi no izmaksām, un ar vadību saistītie izdevumi uz vienu darbinieku, dažādi papildpakalpojumi.

Izmaksu kopsavilkuma tabula 2022. gadam
 
Izmaksu veids Prognoze 2022. gadam
Zemes apsaimniekošana
 
88 955
Ēku un būvju apsaimniekošana 22
Zemes nekustamā īpašuma nodoklis 9838
Ēku nekustamā īpašuma nodoklis 15 330
Papildpakalpojumi 9 792
Ēku apsaimniekošanas administratīvie izdevumi 57 120
personāla izmaksas 42 000
transporta izmaksas 5 760
pārējās izmaksas 9 360
Kopā 181 057



 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav plānotas izmaiņas. 
Cita informācija

Izmaksu kopsavilkums 2023. un 2024. gadam
Nekustamo īpašumu apsaimniekošanas provizoriskās izmaksas 2023. gadā plānotas 380 220 euro apmērā, kā arī 2024. gadā plānotas 597 488 euro apmērā, kopā veido 977 708 euro prognozētos izdevumus. Izmaksu plānotais apjoms var tikt precizēts nākamajos gados. 

Izdevumi tiks segti no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai."
  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Plānojot un īstenojot RB projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša publiska dzelzceļa infrastruktūra.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
RB projekta plānošanai un īstenošanai, kas iekļauts Rīcības virzienā “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi”, ir pozitīva ietekme uz šādiem Nacionālā attīstības plāna progresa rādītājiem (uzskaitījums nav izsmeļošs):
1. Transporta infrastruktūras indekss;
2. Dzelzceļa pasažieru īpatsvars sabiedriskā transporta pārvadājumos;
3. No AER saražotās enerģijas īpatsvars transportā;
4. Nulles emisiju transportlīdzekļu īpatsvars visu transportlīdzekļu skaitā.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Plānojot un īstenojot RB projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša publiska dzelzceļa infrastruktūra, kas skar vairākas pašvaldību teritorijas.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi