Anotācija (ex-ante)

22-TA-2508: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Prasības un kārtība, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo bezalkoholiskos dzērienus un kafiju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Saeimā 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli” (turpmāk – likums).
Saskaņā ar minētajiem grozījumiem likuma 19.pants tika izteikts jaunā redakcijā un tā piektajā daļā ir ietverts deleģējums, kas paredz Ministru kabinetam noteikt prasības un kārtību, kādā piemēro šā panta pirmajā daļā, otrās daļas 1. punktā, trešajā un ceturtajā daļā minēto nodokļa atbrīvojumu, un nosaka prasības bezalkoholisko dzērienu un kafijas iznīcināšanai. Likuma 19.panta piektajā daļā noteiktā kārtība un prasības stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā Saeimā pieņemtos grozījumus likumā, noteikumu projekts paredzēs nosacījumus un kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus:
1. izmanto kafijas un bezalkoholisko dzērienu kvalitātes noteikšanai;
2. izmanto citu pārtikas preču (arī alkoholisko dzērienu) ražošanā;
3. paredzēts iznīcināt.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Likuma pārejas noteikumu 140.punkts nosaka, ka grozījums par šā likuma 19. panta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik normatīvie akti, kas regulē akcīzes preču aprites jomu neparedz kārtību, kādā no akcīzes nodokļa tiek atbrīvoti bezalkoholiskie dzērieni un kafija. Likuma 19.pants arī neparedzēja deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, un nosaka prasības minēto preču iznīcināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz šim akcīzes nodokļa atbrīvojumi bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafijai tika piemēroti atbilstoši likumā noteiktajam, bez speciāli noteiktas kārtības.
Risinājuma apraksts
Lai nodokļu maksātājiem, kas veic darbības ar bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafiju būtu skaidrība par likuma 19.pantā ietverto akcīzes nodokļa atbrīvojumu piemērošanas kārtību un nosacījumiem ir nepieciešams izstrādāt noteikumu projektu.
Problēmas apraksts
1. Noteikumu projekts paredz bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus paredzēts izmantot bezalkoholisko dzērienu un kafijas kvalitātes noteikšanai, atbrīvot no akcīzes nodokļa. 
Risinājuma apraksts
1. Lai bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus paredzēts izmantot bezalkoholisko dzērienu un kafijas kvalitātes noteikšanai atbrīvotu no akcīzes nodokļa, nodokļu maksātājs Valsts ieņēmumu dienestā papildus nodokļa deklarācijai iesniedz testēšanas pārskatu vai apliecinājumu. Ja testēšanas pārskats vai apliecinājums ir izsniegts citā Eiropas Savienības dalībvalstī, kuru izsniegusi testēšanas laboratorija, kas noteikusi minēto preču kvalitāti, nodokļu maksātājs iesniedz to tulkojumu valsts valodā, ka preces tiks izmantotas testēšanas rezultātu pareizības pārbaudei.
Minētajā pārskatā vai apliecinājumā būs nepieciešams norādīt bezalkoholisko dzērienu un kafijas kvalitātes noteikšanai preču veidu un daudzumu. Kafijas daudzums pārskatā norādāms kilogramos, bezalkoholisko dzērienu daudzums norādāms litros sadalījumā pēc cukura satura, atbilstoši likuma 15.pantā noteiktajai akcīzes nodokļa likmei bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafijai.

Savukārt, lai bezalkoholiskiem dzērieniem un kafijai, kuri tiks ievesti, proti, importēti no valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts, piemērotu likuma 19.panta pirmajā daļā un otrās daļas 1.punktā noteikto akcīzes nodokļa atbrīvojumu minētās preces ir jāpārvieto uz akcīzes preču noliktavu. Ievest (importēt) bezalkoholiskos dzērienus un kafiju Latvijas Republikā nozīmē saskaņā ar normatīvajiem aktiem muitas lietu jomā piemērot tiem muitas procedūru laišana brīvā apgrozībā.

Saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” 1.pantā noteikto akcīzes preču noliktava ir vieta, kur apstiprināts noliktavas turētājs ražo, pārstrādā, uzglabā, ieved, saņem, nosūta vai veic citas darbības ar akcīzes precēm (tajā skaitā izved), piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu. Līdz ar to, lai komersants iegūtu tiesības veikt darbības ar akcīzes precēm ir nepieciešams saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumos Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība” noteikto, saņemt speciālo atļauju (licenci) apstiprinātā noliktavas turētāja darbībai. Papildus tam saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” 8.panta otro daļu apstiprināts noliktavas turētājs uzskaita, reģistrē un atbild par jebkurām darbībām ar akcīzes precēm akcīzes preču noliktavā.
Problēmas apraksts
2. Noteikumu projekts paredz no akcīzes nodokļa atbrīvot bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus iznīcina.
Risinājuma apraksts
2. Lai iznīcināmos bezalkoholiskos dzērienus un kafiju atbrīvotu no nodokļa, noliktavas turētājs bezalkoholiskos dzērienus un kafiju iznīcina iekārtās, kuru darbībai ir izsniegta atļauja piesārņojošās darbības veikšanai atbilstoši piesārņojuma jomas normatīvajiem aktiem.
Vides aizsardzības normatīvie akti, kas regulē pieļaujamās emisijas no sadedzināšanas iekārtām un nosaka kārtību preču iznīcināšanai ir likums "Par piesārņojumu" un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumi Nr.1082 “Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņošanas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai”, kā arī Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumi Nr.17 “Noteikumi par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām”, kas nosaka saistošas prasības attiecībā uz pieļaujamajām emisijām, ko drīkst radīt iekārtas, kas dedzina cieto kurināmo.
Tādējādi personai nav nepieciešams vērsties Valsts vides dienestā, lai saskaņotu preču iznīcināšanas vietu. Persona pirms preču pieteikšanas iznīcināšanai pati noskaidro tai izdevīgāko preču iznīcināšanas vietu un komersantu, kuram vides aizsardzības normatīvajos aktos noteiktā kārtībā ir izsniegta atbilstoša atļauja A vai B kategorijas piesārņojošai darbībai. Iepriekš minētais neizslēdz iespēju personai vērsties Valsts vides dienestā, lai saņemtu izziņu par iespējamām preču iznīcināšanas vietām, ja tāda ir nepieciešama.
Informāciju par vides aizsardzības normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izsniegtām atļaujām A vai B kategorijas piesārņojošai darbībai var iegūt izmantojot Valsts vides dienesta publiskos datu reģistrus, kas ir pieejami tiešsaistē - sadaļā "Vides dati un reģistri": http://registri.vvd.gov.lv.

Saskaņā ar Iepakojuma likuma 5.panta pirmās daļas 1.punktu primārais (tirdzniecības) iepakojums ir iepakojums, ko izmanto, lai izveidotu tirdzniecības vienību, un kas nonāk pie galalietotāja vai patērētāja tirdzniecības vietā. Līdz ar to, tā kā bezalkoholisko dzērienu primārie iepakojumi var būt arī no plastmasas un plastmasas dedzināšanas rezultātā gaisā tiek emitēti dioksīni, smagie metāli un citi kaitīgi gaisa piesārņotāji, plastmasas dedzināšana ir pieļaujama tikai speciāli atkritumu sadedzināšanai aprīkotās iekārtās.
Problēmas apraksts
3. Noteikumu projekts paredz, ka par bezalkoholisko dzērienu un kafijas iznīcināšanu sastāda iznīcināšanas aktu, kurā tiek norādīta nepieciešamā informācija.
Risinājuma apraksts
3. Iznīcināšanas aktā norāda iznīcināto bezalkoholisko dzērienu un kafijas veidu, nosaukumu un kopējo daudzumu atbilstoši likuma 15.pantā noteiktajai nodokļa likmei. Attiecīgi kafijas daudzumu ir nepieciešams norādīt kilogramos, bet bezalkoholisko dzērienu daudzumu norāda litros sadalījumā pēc cukura satura.
Iznīcināšanas akts, kuru paraksta noliktavas turētāja pārstāvis un Valsts ieņēmumu dienesta pilnvarotā amatpersona, ja tā ir piedalījusies iznīcināšanā, kalpo kā apliecinājums noliktavas turētājam saņemt akcīzes nodokļa atbrīvojumu.
Valsts ieņēmumu dienests, ņemot vērā veikto komersantu riska analīzi, kā arī konkrētā komersanta nodokļu nomaksas statistiku izvērtēs nepieciešamību par pilnvarotās amatpersonas dalību bezalkoholisko dzērienu un kafijas iznīcināšanas procesā. 
Problēmas apraksts
4. Noteikumu projekts paredz no akcīzes nodokļa atbrīvot bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kas paredzēti izmantošanai citu pārtikas preču arī alkoholisko dzērienu ražošanā, ja tos izved vai nosūta noliktavas turētājs.
 
Risinājuma apraksts
4. Lai varētu saņemt bezalkoholiskos dzērienus un kafiju un izmantot tos citu pārtikas preču ražošanā, bezalkoholisko dzērienu un kafijas lietotājam (saņēmējam) ir nepieciešams noliktavas turētājam (piegādātājam) iesniegt rakstveida apliecinājumu, kurā tiek norādīta informācija par bezalkoholisko dzērienu un kafijas izmantošanas veidiem. Bezalkoholisko dzērienu un kafijas lietotājs (saņēmējs) šajā gadījumā var būt juridiska vai fiziska persona, kas ir reģistrēta komercreģistrā kā komersants vai reģistrēta nodokļu maksātāju reģistrā kā saimnieciskās darbības veicējs. Piemēram, saldumu ražotāji, maizes un konditorejas izstrādājumu ražotāji un citi.
Rakstveida apliecinājumā bezalkoholisko dzērienu lietotājs (saņēmējs) norāda lietotāja pilnu nosaukumu, nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu, adresi, pasta indeksu, tālruņa numuru, bezalkoholisko dzērienu un kafijas izmantošanas mērķi un daudzumu (litros vai kilogramos) un citu informāciju.

Noliktavas turētājs bezalkoholisko dzērienu un kafijas lietotāja (saņēmēja) sniegtos rakstveida apliecinājumus sistemātiski sakārto un glabā noteikto laiku uzņēmuma arhīvā uzņēmuma vadītāja noteiktajā kārtībā saskaņā ar Grāmatvedības likuma 27. un 28.pantā noteikto.

Bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus paredzēts izmantot alkoholisko dzērienu ražošanā, atbrīvo no akcīzes nodokļa, ja tie tiek piegādāti alkoholisko dzērienu ražotājam. Lietotāja (saņēmēja) apliecinājums šajā gadījumā nav nepieciešams, jo šajā gadījumā alkoholiskie dzērieni, kā gala produkts ir apliekami ar akcīzes nodokli.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvo risinājumu nav.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Noteikumu projekts attiecas uz nodokļu maksātājiem, kuriem ir izsniegta speciālā atļauja (licence) apstiprinātā akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai ar bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafiju, kā arī citiem nodokļu maksātāji, kas pārtikas preču ražošanā izmanto bezalkoholiskos dzērienus vai kafiju.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz personām, kas ir tiesīgas veikt darbības ar akcīzes precēm, kā arī uz personām, kas attiecīgās akcīzes preces saņems, lai izmantotu tās citu pārtikas preču ražošanā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/1689c2fe-f375-40d8-9e60-993942f4f511

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi, priekšlikumi vai komentāri par projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi