Anotācija

23-TA-2270: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa, 9.panta pirmā daļa.
Ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi tos saglabāt valsts īpašumā, ar valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt nekustamo īpašumu atsavināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz, ievērojot Atsavināšanas likumā ietverto tiesisko regulējumu, atļaut VNĪ pārdot izsolē valsts nekustamo īpašumu Sakņu ielā 6, Rīgā, un valsts nekustamo īpašumu Lazdu alejā 36, Kuldīgā, Kuldīgas novadā, kuri nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Nekustamā īpašuma raksturojums
Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma  kadastra Nr. 0100 125 6448) - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums  0100 125 6448) 0,0567 ha platībā – Sakņu ielā 6, Rīgā, ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000074663 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 06.08.2002.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis: 0601 – individuālo dzīvojamo māju apbūve un tās kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 8068 euro. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: Pārējās zemes platība 0.0567 ha.
Uz zemes vienības atrodas Nekustamā īpašuma sastāvā neietilpstoša:
1) dārza māja (būves kadastra apzīmējums 0100 125 6448 001) ar kopējo platību 246.8 m2, galvenais lietošanas veids: 1110 – viena dzīvokļa mājas un tās kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 46 015 euro. Būves tips 11100102 - Individuālās dzīvojamās mājas un vasarnīcas ar koka ārsienām un dārza mājas ar kopējo platību, lielāku par 40 m2.
2) saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 125 6448 002) ar kopējo platību 15.7 m2, galvenais lietošanas veids: 1274 - Citas, iepriekš neklasificētas, ēkas un tās kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 891 euro. Būves tips 12740201 - Kūtis ar kopējo platību līdz 60 m2 (ieskaitot), saimniecības ēkas, pagrabi un sabiedriskās tualetes.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai ir noteikts apgrūtinājums - zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa 0.00 ha platībā.
Būvju tiesiskais valdītājs ir fiziska persona, kuras īpašuma tiesības uz būvēm zemesgrāmatā nav nostiprinātas.
     Saskaņā ar Finanšu ministrijas 04.07.2002. uzziņu Nr.38-03-4/8940 zemes vienība ierakstīta zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā. Pamatojoties uz Finanšu ministrijas 04.09.2002. rīkojumu Nr.835 zemes vienība tika nodota VNĪ pārvaldīšanā, norādot, ka uz zemes vienības atrodas fiziskas personas tiesiskajā valdījumā esoša dārza māja.
Ņemot vērā, ka valstij tika nodota zemes vienība, uz kuras atrodas fiziskas personas tiesiskajā valdījumā esošas ēkas, ievērojot tolaik spēkā esošo Ministru kabineta 30.10.2007. noteikumu Nr.735 “Noteikumi par publiskas personas zemes nomu” 4.punktu (šobrīd Ministru kabineta 19.06.2018. noteikumu Nr.350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi” 7.punkts), kas paredzēja, ka zemes nomas līgumu par apbūvētu publiskas personas zemesgabalu var slēgt tikai ar attiecīgo ēku (būvju) īpašnieku, tiesisko valdītāju vai lietotāju, VNĪ un būvju tiesiskais valdītājs 23.03.2016. noslēdza apbūvēta zemesgabala nomas līgumu Nr.3/2-2-16-39/772 (turpmāk – Līgums), kas bija spēkā līdz  07.04.2023.
Tādējādi arī nodrošinot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertā principa, ka publiska persona rīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, tas ir rīcībai jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu.
Līguma 5.8.apakšpunkts paredz, ka līdz Līguma termiņa beigām, t.i. līdz 07.04.2023. nomniekam jāiesniedz dokumenti, kas apliecina viņa īpašuma tiesības uz būvēm vai līdz nostiprināšanai zemesgrāmatā – vienu no likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 17.pantā minētajiem dokumentiem atbilstoši tai laikā spēkā esošajām Ministru kabineta 30.10.2007. noteikumu Nr.735 “Noteikumi par publiskas personas zemes nomu” 6.3.apakšpunkta prasībām. Saskaņā ar Līguma 3.3.apakšpunktu nomniekam bija tiesības uz Līguma pagarināšanu, ja līdz Līguma termiņa beigām ir izpildīti Līguma 5.8.apakšpunkta nosacījumi, vai arī viņa īpašuma tiesības uz būvēm ir nostiprinātas zemesgrāmatā.
08.12.2016. VNĪ tika saņemts Rīgas pilsētas Būvvaldes 06.12.2016. atzinums par būves pārbaudi Nr. BV-16-3261-atz, kurā norādīts, ka pamatojoties uz būvju tiesiskā valdītāja 21.10.2016. iesniegumu par būvatļaujas izsniegšanu, 07.11.2016. vizuāli apsekojot uz zemesgabala esošās būves un salīdzinot tās Rīgas pilsētas Būvvaldē iesniegto būvniecības ieceres dokumentāciju,  tika konstatēts, ka būvdarbi īpašumā ir veikti bez akceptētas būvniecības ieceres, proti, ir pabeigta dzīvojamās mājas būvniecība, nav nojaukta saimniecības ēka, līdz ar to ir pārkāpti Būvniecības likuma 17.panta pirmā daļa, kas noteic, ka  būvdarbus drīkst uzsākt pēc tam, kad būvvalde ir izdarījusi atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, ja būvdarbu veikšanai nepieciešama apliecinājuma karte vai paskaidrojuma raksts, vai atzīmi par projektēšanas un būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, ja būvdarbu veikšanai nepieciešama būvatļauja un tā kļuvusi neapstrīdama (izņemot šā likuma 15. panta septītajā daļā minēto gadījumu). Tādējādi minētie būvdarbi atbilstoši Būvniecības likuma 18.panta otrajai daļai kvalificējami kā patvaļīga būvniecība.      
Būvju tiesiskais valdītājs vērsies Rīgas pilsētas būvvaldē ar lūgumu atļaut novērst patvaļīgās būvniecības radītās sekas nekustamajā īpašumā.
Rīgas pilsētas būvvalde 31.01.2017. izdevusi administratīvo aktu Nr.BV-17-775-ap, pieņemot lēmumu par patvaļīgās būvniecības radīto seku novēršanu nekustamajā īpašumā un uzlika par pienākumu būvju tiesiskajam valdītājam trīs mēnešu laikā iesniegt Būvvaldē būvniecību reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izstrādātu būvniecības dokumentāciju atzinumā konstatētajiem patvaļīgās būvniecības būvdarbiem nekustamajā īpašumā.
Līdz šim brīdim patvaļīgās būvniecības radītās sekas nav novērstas.
Lai ēku atzītu par patstāvīgu īpašuma priekšmetu, t. i., būtu tiesisks pamats zemes piespiedu nomas attiecību konstatēšanai uz likuma pamata, svarīgi ir tas, lai ēka būtu uzcelta (vai iegūta īpašumā uz cita tiesiska pamata) līdz 1992. gada 1. septembrim, turklāt atbilstoši tajā laikā spēkā esošajiem likumiem (sk. likuma „Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību" 14. panta pirmās daļas 1. punktu). Ja ēkas ir uzceltas nelikumīgi, tad tās nevar būt patstāvīgs īpašuma priekšmets, kā arī nerada starp prasītāju un atbildētāju zemes piespiedu nomas attiecības uz likuma pamata.
Ņemot vērā augstāk minētos apstākļus, ka uz zemes vienības esošās būves atzītas par nelikumīgi uzceltām un tās nevar būt patstāvīgs īpašuma priekšmets, starp VNĪ kā zemes vienības pārvaldnieku un būvju tiesisko valdītāju nepastāv likumiskās zemes lietošanas tiesības, un starp VNĪ un būvju tiesisko valdītāju noslēgtais Līgums, kas bija spēkā esošs līdz 07.04.2023. turpmāk nav pagarināms. Par minēto ir informēts būvju tiesiskais valdītājs.
Latvijas Republikas Senāta Civillietu departamenta 31.03.2020. spriedumā lietā Nr.C33533816, SKC-91/2020, norādīts, ka priekšnoteikums īpašuma tiesību atzīšanai uz ēku (būvi) (tostarp likuma „Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta un Civillikuma 968.panta kontekstā) ir apstāklis, ka tā uzcelta saskaņā ar apstiprinātu būvprojektu un būvvaldes atļauju, tas ir, ja ēka ir uzcelta likumīgi. Tāpat spriedumā minēts, ka nelikumīga būvniecība nav legalizējama, ar spriedumu atzīstot īpašuma tiesības zemes īpašniekam. Īpašuma tiesību atzīšana zemes īpašniekam uz tādām būvēm, kas uzceltas nelikumīgi, nav paredzēta normatīvajos aktos kā iespējama rīcība nelikumīgas būvniecības gadījumā.
Ņemot vērā minēto un to, ka būves ir uzceltas nelikumīgi, konkrētajā gadījumā nebūtu piemērojams Civillikuma 968.pantā nostiprinātais zemes un ēkas vienotības princips.
Ņemot vērā, ka zemesgabals tiek lietots arī pēc nomas līguma termiņa beigām, nomniekam ir pienākums veikt maksājumu par zemesgabala faktisko lietošanu arī pēc nomas līguma termiņa beigām. Pēc vispārēja noteikuma zemes īpašniekam ir tiesības saņemt labumu no viņam piederošās zemes lietošanas (salīdzinājumam skatīt Civillikuma 855.pantu), savukārt tad, ja kāds bez tiesiska pamata liedz saņemt šo labumu, viņam iestājas ārpus līgumiskā (delikta) atbildība.
VNĪ ir informējis būvju tiesisko valdītāju par pienākumu veikt maksājumu par zemesgabala faktisko lietošanu.
VNĪ 23.03.2023. saņemta būvju tiesiskā valdītāja pilnvarotās personas  iesniegums, kurā izteikts lūgums zemes vienību atsavināt vai pārdot izsolē, jo uz zemes vienības esošo apbūvi ilgstoši nav iespējams legalizēt.
Atbilstoši iepriekš minētajam, līdz šim brīdim būvju tiesiskais valdītājs nav spējis novērst patvaļīgās būvniecības pazīmes nekustamajā īpašumā.  
Turklāt saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 125 6448 002) ar kopējo platību 15.7 m2 atbilstoši Ministru kabineta 19.08.2014. noteikumu Nr.500 “Vispārīgie būvnoteikumi” 2.20.apakšpunktam ir uzskatāma par mazēku (vienstāva ēka, kuras apbūves laukums nav lielāks par 25 m2), kas, ievērojot likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 19.panta pirmās daļas 1.punktu, zemesgrāmatā kā patstāvīgs īpašuma objekts nav ierakstāma.
Ņemot vērā, ka nekustamajā īpašumā nav novērstas patvaļīgās būvniecības pazīmes (ēkas ir uzceltas nelikumīgi), un viena no būvēm ir uzskatāma par mazēku, uz zemes vienības esošais būvju īpašums nevar būt patstāvīgs īpašuma priekšmets. Attiecīgi būvju tiesiskajam valdītājam nevar rasties tiesības ierosināt zemes vienības atsavināšanu, ievērojot Atsavināšanas likuma 44.panta ceturtajā daļā noteikto, ka publiskai personai piederošu zemesgabalu, uz kura atrodas citai personai (kopīpašniekiem) piederošas ēkas (būves), var pārdot tikai zemesgrāmatā ierakstītas ēkas (būves) īpašniekam (visiem kopīpašniekiem proporcionāli viņu kopīpašuma daļām).
Ņemot vērā minēto, konkrētajā gadījumā zemes vienības atsavināšana var tikt ierosināta, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu, t.i. valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai, pārdodot to izsolē. Šādā gadījumā lēmumu par nekustamā īpašuma atsavināšanu, ievērojot Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu, pieņemtu Ministru kabinets, un īpašums tiktu pārdots izsolē, kurā var piedalīties jebkura fiziska vai juridiska persona, tai skaitā arī būvju tiesiskais valdītājs. Tādējādi tiktu nodrošināts Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertais princips, ka publiska persona rīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, tas ir rīcībai jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu, kā arī to, ka manta nododama citai personai par iespējami augstāku cenu, ievērošanu.
Ņemot vērā minēto un to, ka nekustamais īpašums nav nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, optimālākais risinājums ir tā virzīšana atsavināšanai.
Nekustamā īpašuma izsoles noteikumos tiks norādīta informācija par būvēm, kas atrodas uz zemes vienības. Nekustamā īpašuma ieguvējam būs tiesības risināt jautājumu par zemes lietošanas tiesību noteikšanu un tālāko rīcību ar būvēm.
Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments 19.04.2023. vēstulē Nr. DA-23-10198-nd informē, ka:
1) saskaņā ar Zemes pārvaldības likumu zemes vienība neatrodas degradētā teritorijā;
2) uz zemes vienības atsavināšanu nav attiecināmi likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 21. panta otrajā daļā noteiktie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem;
3) atbilstoši Rīgas teritorijas plānojuma (turpmāk – RTP), apstiprināts ar Rīgas domes 2021. gada 15. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 103 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi” Funkcionālā zonējuma kartei zemes vienība atrodas savrupmāju apbūves teritorijā (DzS1), kā arī daļā, ko skar Sakņu ielas sarkanās līnijas, transporta infrastruktūras teritorijā (TR1);
4) zemes vienībai ir nodrošināta piekļuve TIAN 23. punkta izpratnē, tā robežojas ar Sakņu ielu (E kategorija).

2. Nekustamā īpašuma raksturojums
Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6201 034 0212) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums  6201 034 0212) 0,0670 ha platībā – Lazdu alejā 36, Kuldīgā, Kuldīgas novadā, ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000509762 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 06.09.2012.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienības lietošanas mērķis: 0601 – individuālo dzīvojamo māju apbūve un tās kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 1146 euro. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: zeme zem ūdeņiem, platība 0,0040 ha, zemes zem ēkām, platība 0,0630 ha.
Uz zemes vienības atrodas nekustamā īpašuma sastāvā neietilpstošas būves:
1) pamati (būves kadastra apzīmējums 6201 034 0212 001) ar kopējo platību 17.3 m2 galvenais lietošanas veids: 1110 – viena dzīvokļa mājas un tās kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 800 euro. Būves tips 11100101 - Dārza mājas ar kopējo platību līdz 40 m2;
2) šķūnis (būves kadastra apzīmējums 6201 034 0212 002) ar kopējo platību 8.4 m2 galvenais lietošanas veids: 1274 – Citas, iepriekš neklasificētas, ēkas un tās kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 57 euro. Būves tips 12740203 – Siltumnīcas ar kopējo platību līdz 60 m2 (ieskaitot), šķūņi un citas palīgēkas.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai ir noteikti apgrūtinājumi:
1) zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa 0.0032 ha platībā;
2) zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa 0.0008 ha platībā.
Būvju īpašumtiesības zemesgrāmatā nav reģistrētas.
Kuldīgas novada pašvaldības Attīstības pārvalde 07.02.2012. vēstulē Nr.07-05/324 informējusi VNĪ, ka zemes vienības lietotāja un nekustamā nodokļa maksātāja ir fiziska persona un 18.02.2013. vēstulē Nr.07-05/196 sniegta informācija, ka uz zemes vienības esošās ēkas (dārza mājiņas) būvniecība uzsākta Būvniecības likumā noteiktajā kārtībā, bet tā nav nodota ekspluatācijā. Precīzāku informāciju vai dokumentus, kas apliecina zemes vienības piešķiršanu fiziskajai personai dārza mājiņas apbūvei, pašvaldība nav sniegusi.
          Pamatojoties uz Ministru kabineta 31.05.2010. rīkojumu Nr.297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” personā” zemes vienība ir saglabāta valsts īpašumā un nodota Finanšu ministrijas valdījumā.
Saskaņā ar 10.06.2010. vienošanos Nr.12-22/691 starp Finanšu ministriju un VNĪ zemes vienība 30.09.2010. nodota VNĪ pārvaldīšanā. Pārņemšanas brīdi konstatēts, ka zemes vienība ir apbūvēta.
Pēc vispārēja noteikuma zemes īpašniekam ir tiesības saņemt labumu no viņam piederošās zemes lietošanas (salīdzinājumam skatīt Civillikuma 855.pantu), savukārt tad, ja kāds bez tiesiska pamata liedz saņemt šo labumu, viņam iestājas ārpuslīgumiskā (delikta) atbildība.
Ņemot vērā, ka valstij pamatojoties uz Ministru kabineta 31.05.2010. rīkojumu Nr.297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” personā”  tika nodota zemes vienība, uz kuras atrodas fiziskas personas lietojumā esošas būves, ievērojot tolaik spēkā esošo Ministru kabineta 30.10.2007. noteikumu Nr.735 “Noteikumi par publiskas personas zemes nomu” 4.punktu (šobrīd Ministru kabineta 19.06.2018. noteikumu Nr.350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi” 7.punkts), kas paredzēja, ka zemes nomas līgumu par apbūvētu publiskas personas zemesgabalu var slēgt tikai ar attiecīgo ēku (būvju) īpašnieku, tiesisko valdītāju vai lietotāju, VNĪ un būvju lietotājs 08.03.2013. noslēguši zemes vienības nomas līgumu Nr.30-13-39/443 uz 10 gadiem (turpmāk – Līgums).
Tādējādi arī nodrošinot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertā principa, ka publiska persona rīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, tas ir rīcībai jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu.
Atbilstoši Ministru kabineta 19.08.2014. noteikumu Nr.500 "Vispārīgie būvnoteikumi" 2.20.apakšpunktam būves ir uzskatāmas par mazēkām (vienstāva ēka, kuras apbūves laukums  nav lielāks par 25 m2), kas, ievērojot likuma "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu  zemesgrāmatās" 19.panta pirmās daļas 1.punktu, zemesgrāmatā kā patstāvīgi īpašuma objekti nav ierakstāmas.
Ņemot vērā NĪVKIS ierakstīto atzīmi par zemes īpašniekam nepiederošu būvi, kā arī Kuldīgas novada pašvaldības sniegto informāciju, ka zemes vienības lietotājs un nekustamā nodokļa maksātājs ir fiziska persona un ka uz zemes vienības esošās ēkas (dārza mājiņas) būvniecība uzsākta Būvniecības likumā noteiktajā kārtībā, bet tā nav nodota ekspluatācijā, konkrētajā gadījumā nevar tikt piemērots Civillikuma 968.pantā noteiktais ēkas un zemes vienotības princips, uzskatot, ka ēka piekrīt valstij kā zemes īpašniekam.
Vienlaikus, Finanšu ministrijas (VNĪ) ieskatā valstij nav tiesību prettiesiski aizskart trešās personas lietojumu un risināt jautājumu par būvju reģistrēšanu nekustamā īpašuma sastāvā, tādējādi pārkāpjot Civillikuma 912. un 913.pantā nostiprināto principu, ka katru valdījumu aizsargā likums un ka katrs drīkst aizsargāt savu valdījumu no jebkāda ierobežojuma vai traucējuma. Civillikuma 914.pantā noteikts, ka valdījums ir traucēts, kad kāds mēģina piesavināties lietu, vai tās daļu, vai tiesību, vai kavē valdītāju izlietot viņa valdījumu. 
Savukārt, vēršoties tiesā par juridiska fakta konstatēšanu par būvju atzīšanu par valstij piekritīgu bezīpašnieka mantu, būtu nepieciešama izziņa no pašvaldības, Valsts zemes dienesta un zemesgrāmatas par to, ka būves kā patstāvīgs īpašums nav reģistrētas. Taču šajā gadījumā būtu jāņem vērā fakts, ka zemesgrāmatā un NĪVKIS ierakstītas atzīmes par zemes īpašniekam  nepiederošām Būvēm un pašvaldība jau sniegusi informāciju par būvju lietotāju.
Papildus, vērtējot  iespēju vērsties tiesā par juridiska fakta konstatēšanu, jāņem vērā, ka Civilprocesa likuma 258.pantā paredzēts, ka sevišķā tiesāšanas kārtībā izskatāmajā lietā  rodas strīds par tiesībām un šis strīds izšķirams tiesā  prasības kārtībā, tiesa atkarībā no strīda satura pieteikumu atstāj bez izskatīšanas vai tiesvedību aptur līdz strīda izšķiršanai. Līdz ar to, VNĪ ieskatā, tiesa neskatītu minēto jautājumu sevišķās tiesāšanās kārtībā, norādot, ka īpašuma strīds  būtu izskatāms vispārējās tiesāšanās kārtībā, ceļot īpašuma prasību. Lai celtu tiesā īpašuma prasību, atbilstoši Civillikuma 1060.pantam, prasītājam jāpierāda sava īpašuma tiesība. Šim nolūkam pietiek, ja viņš pierāda, ka patiesi ieguvis šo tiesību tiesīgā kārtā. VNĪ rīcībā nav šādu pierādījumu, kā arī valsts minētās būves nav būvējusi. Līdz ar to ir pamatotas šaubas, vai tiesa šādu īpašuma prasību valstij apmierinātu.
Tā kā minētās būves ir klasificējamas kā mazēkas, un ievērojot Publiskas personas līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā publiskām personām uzlikto pienākumu  lietderīgi rīkoties ar finanšu līdzekļem un mantu, nebūtu samērīgi tērēt finanšu un administratīvos  resursus, kas pārsniegtu minēto būvju kadastrālo vērtību, lai risinātu jautājumu par būvju reģistrēšanu zemesgrāmatā vai būvju demontāžu.
Ņemot vērā, ka Līguma termiņš ir izbeidzies, Līgums nav pagarināts, un zemesgabals tiek lietots arī pēc nomas līguma termiņa beigām, nomniekam ir pienākums veikt maksājumu par zemesgabala faktisko lietošanu arī pēc nomas līguma termiņa beigām. Pēc vispārēja noteikuma zemes īpašniekam ir tiesības saņemt labumu no viņam piederošās zemes lietošanas (salīdzinājumam skatīt Civillikuma 855.pantu), savukārt tad, ja kāds bez tiesiska pamata liedz saņemt šo labumu, viņam iestājas ārpuslīgumiskā (delikta) atbildība.
VNĪ ir informējis būvju lietotāju par pienākumu veikt maksājumu par zemesgabala faktisko lietošanu.
VNĪ 06.04.2023. ir saņemta būvju lietotāja elektroniskā pasta vēstule, ka vēlas iegādāties īpašumā valstij piederošo zemes vienību.
Ņemot vērā, ka uz zemesgabala esošās būves ir mazēkas, kas nevar būt  par patstāvīgu īpašuma objektu un zemesgrāmatā kā patstāvīgi īpašuma objekti nav ierakstāmas, būvju lietotājam nevar rasties tiesības ierosināt zemes vienības atsavināšanu, ievērojot Atsavināšanas likuma 44.panta ceturtajā daļā noteikto, ka publiskai personai piederošu zemesgabalu, uz kura atrodas citai personai (kopīpašniekiem) piederošas ēkas (būves), var pārdot tikai zemesgrāmatā  ierakstītas ēkas (būves) īpašniekam (visiem kopīpašniekiem proporcionāli viņu kopīpašuma daļām).
Zemesgabala atsavināšana var tikt ierosināta, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 4.panta  pirmo daļu, t.i., valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai, pārdodot izsolē. Šādā gadījumā lēmumu par nekustamā īpašuma atsavināšanu, ievērojot Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu, pieņemtu Ministru kabinets, un īpašums tiktu pārdots izsolē, kurā var piedalīties jebkura fiziska vai juridiska persona, tai skaitā arī būvju lietotājs. Tādējādi tiktu nodrošināts Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertais princips, ka publiska persona rīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, tas ir rīcībai jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu, kā arī to, ka manta nododama citai personai par iespējami augstāku cenu, ievērošanu.  
Ņemot vērā minēto un to, ka nekustamais īpašums nav nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, optimālākais risinājums ir tā virzīšana atsavināšanai.
Nekustamā īpašuma izsoles noteikumos tiks norādīta informācija par būvēm (mazēkām), kas atrodas uz zemes vienības. Nekustamā īpašuma ieguvējam būs tiesības risināt jautājumu par zemes lietošanas tiesību noteikšanu un tālāku rīcību ar būvēm.
Kuldīgas novada pašvaldība ar 19.04.2023. vēstuli Nr. NĪ/23/9.16/216 informē ka:
1) zemes vienība neatrodas degradētā teritorijā un nav LVĢMC piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistrā;
2) uz zemes vienības atsavināšanu neattiecas likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 21. panta otrajā daļā minētie ierobežojumi;
3) zemes vienība atrodas Savrupmāju apbūves teritorijā (DzS2);
4) zemes vienībai ir nodrošināta piekļūšana no Lazdu alejas (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6201 034 0406).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā "Pašreizējā situācija"
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi tos saglabāt valsts īpašumā, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumiem nolemts ierosināt nekustamo īpašumu atsavināšanu un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu atsavināšanu organizē VNĪ.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11.pantā noteikto sludinājumi par publiskas personas nekustamā īpašuma izsoli publicējami oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, institūcijas, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu, tīmekļvietnē un attiecīgās pašvaldības teritorijā izdotajā vietējā laikrakstā, ja tāds ir. Vienlaicīgi ar sludinājumu VNĪ tīmekļvietnē ievieto arī pārdodamā valsts nekustamā īpašuma izsoles noteikumus. Rīkojot elektronisku izsoli, sludinājumi par publiskas personas mantas izsoli ievietojami arī elektronisko izsoļu tīmekļvietnē (https://izsoles.ta.gov.lv).
Rīkojuma projekts paredz nekustamo īpašumu valdītājam  – Finanšu ministrijai uzdevumu nodot pircējam valsts nekustamos īpašumus 30 (trīsdesmit) dienu laikā no pirkuma līgumu noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgus pieņemšanas un nodošanas aktus. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamo īpašumu pircējiem noteikts, izvērtējot nekustamo īpašumu pircēju pienākumu veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, samērīgi ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Atbilstoši Atsavināšanas likuma 30.pantā noteiktajam, izsoles dalībniekam, kurš būs nosolījis augstāko cenu par nekustamo īpašumu, būs jāsamaksā par nosolīto nekustamo īpašumu divu nedēļu laikā. Līdz ar to samērīgiem ar nekustamā īpašuma pircēja pienākumiem, veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, ir jābūt arī nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Tādēļ VNĪ nekustamo īpašumu pirkumu līgumos paredz nosacījumu, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska un juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties valsts nekustamos īpašumus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska un juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties valsts nekustamos īpašumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. VNĪ saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu un Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 37.punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīs valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas.
Ja nekustamie īpašumi tiks atsavināti 2023.gadā, tad atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi pēc atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas saskaņā ar  likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 58.panta pirmo daļu izlietojami VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai (izņemot netiešo izmaksu segšanai), tajā skaitā valsts nekustamo īpašumu uzlabošanas darbu veikšanai, vidi degradējošo objektu sakārtošanai un energoefektivitātes pasākumu īstenošanai. Minētie līdzekļi, kas 2023. gadā netiks izlietoti valsts īpašumā un VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai, līdz 31.12.2023. tiks ieskaitīti valsts budžetā.
Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt nekustamo īpašumu pārdošanas vērtību, jo nekustamo īpašumu atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no nekustamo īpašumu tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 25.08.2009. noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11.pantā noteikto sludinājumi par publiskas personas nekustamā īpašuma izsoli publicējami oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, institūcijas, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu tīmekļvietnē un attiecīgās pašvaldības teritorijā izdotajā vietējā laikrakstā, ja tāds ir. Vienlaicīgi ar sludinājumu VNĪ tīmekļvietnē ievieto arī pārdodamā valsts nekustamā īpašuma izsoles noteikumus. Rīkojot elektronisku izsoli, sludinājumi par publiskas personas mantas izsoli ievietojami arī elektronisko izsoļu tīmekļvietnē (https://izsoles.ta.gov.lv).

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija un VNĪ.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu Atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu. Paskaidrojošie dokumenti, kas satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic  projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
Pielikumi