Anotācija

25-TA-1727: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 578 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 578 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi""" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu. Noteikumu projekts paredz grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 578 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi"" (turpmāk – noteikumi Nr. 578), lai precizētu atbalsta saņemšanas nosacījumus kārtībai, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF) darbības veidam "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus kārtībai, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu EJZAF darbības veidam "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi", lai vienkāršotu atbalsta saņemšanas un administrēšanas procedūras.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz šim atbilstoši noteikumiem Nr. 578 atbalsts tika sniegts, piemērojot vispārējo atbalsta piešķiršanas kārtību saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Lai sekmētu virzību uz rezultātu sasniegšanu no izmaksu viedokļa nelielām darbībām, tādējādi veicinot efektīvāku finansējuma piesaisti, samazinātu administratīvo slogu gan atbalsta saņēmēja projekta izmaksu uzskaitei un maksājuma pieprasījumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai, gan projektu izmaksu dokumentācijas pārbaudēs (vienkāršojot projektu faktisko izmaksu uzskaiti un pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi), kā arī mazinātu kļūdu rašanās iespēju izmaksu pamatojošās dokumentācijas pārbaudēs, noteikumu Nr. 578 5.2., 5.3., 5.4. un 5.5. apakšpunktā minētajam atbalstam ar noteikumu projektu paredzēts ieviest fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060) 53. panta 1. punkta "c" apakšpunktu un 3. punkta "b" apakšpunktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai veicinātu finanšu līdzekļu efektīvāku administrēšanu un mazinātu administratīvo slogu Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027.gadam (turpmāk – PZA) īstenošanā, PZA 2021–2027 2. prioritātes "Veicināt ilgtspējīgas akvakultūras darbības un zvejas un akvakultūras produktu apstrādi un tirdzniecību, tādējādi sekmējot pārtikas nodrošinājumu Savienībā" darbības veidā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi" ir jāvienkāršo atbalsta administrēšanas procedūras.
Risinājuma apraksts
Tā kā saskaņā ar Rīcības programmu zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gadam (turpmāk – RP 2014–2020) tika īstenots pasākums "Tirdzniecības pasākumi", kas pēc būtības ir identisks saskaņā ar PZA 2021–2027 īstenoto darbības veidu "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi", tika izvērtēta abu plānošanas periodu pieredze un analizētas īstenoto un apstiprināto projektu izmaksas.
Izvērtējot RP 2014–2020 plānošanas perioda pieredzi, īstenotos projektus un izdevumu veidus (salīdzinoši neliela  projektu kopa), kā arī ievērojot to, ka darbības veida "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi" projektos paveikto darbību amplitūdu veido salīdzinoši nelielas, specifiskas un atšķirīgas izmaksas, nepieciešams vienkāršot atbalsta saņemšanu un procesu administrēšanu, tāpēc, izvērtējot visas vienkāršoto izmaksu iespējas, atbalsta ieviešanā tika izvēlēts vienkāršoto izmaksu veids, t. i., fiksētas summas maksājums ar budžeta projekta aprēķina metodi.
Noteikumi Nr. 578 papildināti ar 5.1 punktu, kas noteic, ka saskaņā ar regulas 2021/1060 53. panta  3. punkta "b" apakšpunktu atbalstu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 200 000 euro piešķir, izmantojot fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi. Savukārt 5.2 punktā ietverti atbalsta saņemšanas nosacījumi, ja tiek īstenots budžeta projekts, bet ar 5.3 punktu tiek sniegta informācija par Lauku atbalsta dienesta darbībām pirms budžeta projekta iesnieguma apstiprināšanas. 33.2 punktā noteiks budžeta projekta pabeigšanas brīdis, pēc kura Lauka atbalsta dienests izmaksā gala maksājumu.
Atbilstoši redakcionāli precizēts noteikumu Nr. 578 17., 18., 32. un 33. punkts, jo šis nosacījums turpmāk attieksies uz noteikumu Nr. 578 5.1. apakšpunktā minēto atbalstu.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā noteikumu Nr. 578 5. punktā minētā atbalsta specifiku, atbalsta saņēmējam nav nepieciešams papildu laiks projektā plānoto rādītāju sasniegšanai.
Risinājuma apraksts
Svītrots noteikumu Nr. 578 8.2. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Projektu atlases kritērijus bieži vien nepieciešams pārskatīt vai pielāgot konkrētā atbalsta pasākuma projektu iesniegumu pieņemšanas kārtai.
Lai grozītu projektu atlases kritērijus, atbilstoši regulai 2021/1060 tie jāapstiprina Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam uzraudzības komitejā (turpmāk – uzraudzības komiteja), kas izveidota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Pēc uzraudzības komitejas lēmuma tiek virzīti grozījumi konkrētajos Ministru kabineta noteikumos par atbalsta piešķiršanu, ietverot pārskatīto projektu atlases kritēriju pielikumu. Šāda pieeja rada administratīvo slogu iesaistītajām iestādēm un kavē projektu pieņemšanas uzsākšanu.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai" 14.2. apakšpunktu atbilstošos zivsaimniecības attīstības projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā, ņemot vērā punktu skaitu projektu atlases kritērijos, kurus atbilstoši regulas 2021/1060 40. panta 2. punkta "a" apakšpunktam apstiprinājusi uzraudzības komiteja. Tā kā visi uzraudzības komitejas lēmumi ir publiski pieejami Zemkopības ministrijas tīmekļvietnē, arī projektu atlases kritēriji ir publiski pieejami un zināmi atbalsta pretendentiem pirms katras projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas un tos nav nepieciešamsiekļaut atbilstošajos Ministru kabineta noteikumos.
Atbilstoši precizēts noteikumu Nr. 578 9. punkts, svītrots 24.1.2.8. apakšpunkts un pielikums.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 578 12.7 punktu attiecībā uz pretendenta zivsaimniecības produktu pārdošanu pēdējā noslēgtajā pārskata gadā.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 578 12.7 punkts.
Problēmas apraksts
Nepieciešams atvieglot un vienkāršot pieteikšanos noteikumos Nr. 578 minētajam atbalstam, mazinot birokrātisko un administratīvo slogu.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 578 24. punkts, kurā noteikta pretendenta sniedzamā informācija Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, un attiecīgi svītrots noteikumu Nr. 578 25.1.2. un 25.2.2. apakšpunkts, kā arī 26. un 27. punkts.
Problēmas apraksts
Ievērojot grozījumus noteikumu Nr. 578 32. punktā, jāizdara redakcionāli precizējumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 578 papildināti ar 33.1 punktu, uz kuru pārcelta noteikumu Nr. 578 32.4. apakšpunkta norma.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā noteikumu Nr. 578 5. punktā minētā atbalsta specifiku, nepieciešams palielināt pretendentam pieejamās priekšapmaksas apmēru projekta īstenošanai, kas ļaus nodrošināt naudas plūsmas nepārtrauktību un  savlaicīgi nomaksāt rēķinus.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 578 10. punkts.
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumu Nr. 578 5.1. apakšpunktā minētā dalība starptautiskajās izstādēs
ietver reģistrācijas un stenda platības nomas maksu posmā pirms projekta iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā, jāizdara grozījumi noteikumos Nr. 578, lai varētu attiecināt minētās izmaksas.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 578 19.1.1. un 19.1.2. apakšpunkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas  2021/1060 53. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 3. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu Nr. 578 5.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/9119872f-0740-4478-b5d9-567c84923dc2

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, noteikumu projekts un tā anotācija no 2025. gada 21. jūlija līdz 4. augustam bija pieejami sabiedriskajai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Par publiskajā apspriešanā nodoto noteikumu projektu nav saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Piešķirot atbalstu noteikumu Nr. 578 5.2., 5.3., 5.4. un 5.5. apakšpunktā minētajām darbībām un ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 200 000 euro izmantojot fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi, tiek vienkāršota atbalsta saņemšana un procesu administrēšana.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzkrājot datus Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmā, kā arī tos nododot citām iestādēm, tiek ievērota datu aizsardzība atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) prasībām. Fizisko personu datu apstrādes tiesiskais pamats noteikts Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.panta pirmajā, ceturtajā un septītajā daļā atbilstoši Datu regulas 6.panta 1.punkta "c" un "e" apakšpunktam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai" 12. punktā noteikto fiziskās personas dati uzglabājami līdz 2035. gada 31. decembrim.
Ar katru iestādi, kurai ir tiesības apstrādāt Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmā uzkrātos datus, tiek slēgta vienošanās par datu apstrādes noteikumiem, nododamo datu apjomu un kārtību, lai nerastos nepamatoti nodoti dati, proti, nododami tikai tādi dati, kas ir faktiski nepieciešami atbalsta nodrošināšanai (zaudējumu aprēķināšanai).

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi