Anotācija

25-TA-370: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 441 "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanas, saņemšanas, uzglabāšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība zāļu un veterināro zāļu ražošanā, zāļu un veterināro zāļu lieltirgotavās un aptiekās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1. Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma (turpmāk – likums) 7.2 panta astotā daļa (2025. gada 2. oktobrī Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā, reģ. Nr. 1015/Lp14), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī.
2. Likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" 2. pielikuma II nodaļas 6. punkta 3. apakšpunkts (2024. gada 9. maijā Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai
1) noteiktu I sarakstā iekļautās vielas saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, saņemšanas, iepirkšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzglabāšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtību un nosacījumus veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā;
2) precizētu nosacījumus attiecībā uz veterināro zāļu izplatītāju, ražotāju un importētāju uzraudzību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu grozījumi sagatavoti, lai
1) noteiktu I sarakstā iekļautās vielas saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (turpmāk - I saraksta zāles), aprites nosacījumus veterināro zāļu lieltirgotavās, ražošanā un importēšanā;
2) papildinātu narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzības un informācijas sniegšanas nosacījumus, nosakot Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) kompetenci attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites kontroli.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2025.
Pamatojums
Likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" pārejas noteikumu 9. punkts paredz, ka 2. pielikuma II nodaļas 6. punkta 3. apakšpunktā minētajai vielai "etorfīns" noteiktais izņēmums attiecībā uz lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām stājas spēkā 2025. gada 1. decembrī.
Grozījumi likumā attiecībā uz aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumiem I saraksta vielām, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, stājas spēkā 2025. gada 1. decembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā kontrolējamo narkotisko un psihotropo vielu, kā arī prekursoru saraksti (turpmāk – I saraksts, II saraksts vai III saraksts) noteikti likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" 2. pielikumā. 

Attiecībā uz vielu "etorfīns" 2025. gada 1. decembrī stāsies spēkā izņēmums, pieļaujot tās lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām (saskaņā ar likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" pārejas noteikumu 9. punktu).
Lai noteiktu aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumus I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (tostarp etorfīna), ir pieņemti grozījumi likumā, kas pilnvaro Ministru kabinetu izstrādāt nosacījumus un kārtību I saraksta zāļu saņemšanai, iepirkšanai, izplatīšanai, izsniegšanai, uzglabāšanai, uzskaitei un iznīcināšanai veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā.

Vienlaikus grozījumi likumā konkretizē Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas, veterinārās farmācijas jomas funkcijas pārdalot Pārtikas un veterinārajam dienestam pēc kompetences, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražotāju, importētāju un izplatītāju vairumtirdzniecībā uzraudzību un kontroli atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk – Veterināro zāļu regula) prasībām. Likuma grozījumi veicinās ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinās arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti. 

Likuma 1. panta 4. punkts nosaka, ka ar narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu saprot arī narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanu un uzglabāšanu. Līdzīga pieeja ir ietverta arī Farmācijas likuma 1. panta 8. punktā, kur izplatīšana ietver zāļu iepirkšanu un uzglabāšanu.
Ņemot vērā šo aspektu, 2025. gada 24. septembra Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas sēdē, izskatot likumprojektu otrajam lasījumam, Saeimas Juridiskais birojs norādīja uz nepieciešamību nodrošināt terminoloģijas atbilstību likumā un Farmācijas likumā noteiktajām definīcijām un tika veikti grozījumi, svītrojot vārdus “iepirkšana un uzglabāšana” no pilnvarojuma punkta. Šāds precizējums veikts, pamatojoties uz to, ka minētās darbības jau ir ietvertas jēdzienā “izplatīšana”, kā to nosaka gan likuma, gan Farmācijas likuma definīcijas, un tādējādi atsevišķa to atkārtošana normatīvajā deleģējumā nav nepieciešama.

Vienlaikus ir būtiski, lai noteikumos tiktu detalizēti atrunāti nosacījumi, kas attiecas uz I saraksta zāļu iepirkšanu un uzglabāšanu, jo šīs darbības ir neatņemama izplatīšanas procesa sastāvdaļa. Šāda pieeja nodrošina, ka komersantam ir pilnīga un saprotama informācija par prasībām, kuras jāievēro, lai tiesiski varētu veikt darbības ar attiecīgajām zālēm, kā arī par Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzības un kontroles kārtību. Tādējādi tiek nodrošināta tiesiskā noteiktība un vienlīdzīga tiesību normu piemērošana visiem nozares dalībniekiem un attiecībā uz visa veida narkotiskajām un psihotropajām zālēm.

Likuma 7.2 panta trešā un ceturtā daļa (2025. gada 2. oktobrī Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā, reģ. Nr. 1015/Lp14), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī, nosaka, ka veterināro zāļu lieltirgotava un veterināro zāļu ražotājs (tostarp importētājs) drīkst veikt darbības ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tikai tad, ja:
1) ir saņemta likuma 9. panta pirmajā daļā minētā speciālā atļauja (licence) darbībai ar II sarakstā iekļautajām vielām un zālēm;
2) un Pārtikas un veterinārais dienests ir iekļāvis konkrēto veterināro zāļu lieltirgotavu to objektu sarakstā, kuriem atļauta darbība ar I saraksta vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.

Šāds regulējums ieviests, lai mazinātu administratīvo slogu komersantiem gadījumos, kad nepieciešams nodrošināt darbību ar šādām zālēm, neizsniedzot atsevišķu jaunu licenci. Tas nodrošina efektīvu uzraudzības mehānismu, vienlaikus saglabājot augstu drošības un kontroles līmeni.
Saskaņā ar 2024. gada 9. maijā Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī, šāds izņēmums attiecas tikai uz vienu vielu – etorfīnu, kuru izmanto eksotisko dzīvnieku imobilizēšanai un ārstēšanai. Ņemot vērā, ka konkrētās I saraksta vielas saturošās zāles ir īpašas, specifiskos gadījumos lietojamas zāles, to izplatīšana notiks ļoti ierobežotā apjomā (pēc statistiskajiem datiem tās būs vienas zāles vienu reizi trijos gados) un tikai licencētās un uzraudzītās vietās.
Tāpat patreizējā situācija liecina, ka šādas zāles izplatīs tikai viens komersants, lai nodrošinātu šo zāļu pieejamību vienai konkrētai iestādei. Tādējādi paredzētais regulējums ir samērīgs un atbilst faktiskajai nepieciešamībai, vienlaikus nepalielinot administratīvo slogu nozares dalībniekiem.

Pamatojoties uz minēto, jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 441 "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanas, saņemšanas, uzglabāšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība zāļu un veterināro zāļu ražošanā, zāļu un veterināro zāļu lieltirgotavās un aptiekās" (turpmāk – noteikumi Nr.441), lai noteiktu saņemšanas, iepirkšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzglabāšanas, uzskaites un iznīcināšanas nosacījumus un kārtību I saraksta zālēm veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā. Vienlaikus, pamatojoties uz grozījumiem likumā, nepieciešams precizēt nosacījumus attiecībā uz veterināro zāļu izplatītāju, ražotāju un importētāju uzraudzību, nosakot dienesta kompetenci attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu lieltirgotavu, ražotāju un importētāju uzraudzību un informācijas iegūšanu par zāļu izplatīšanu.

Esošajā situācijā grozījumi attiecas tikai I saraksta zāļu aprites nosacījumu atrunāšanu veterināro zāļu lieltirgotavās, ražošanā un importēšanā un dienesta kompetences atrunāšanu attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites kontroli. 
Lai gan nepieciešamie grozījumi skar ievērojamu daļu no noteikumu Nr. 441 normām, grozījumi lielākoties ir tehniska rakstura, lai papildinātu tekstu ar atsauci uz I saraksta zāļu apriti un izpildītu likuma 7.2 panta astotajā daļā noteikto pilnvarojumu, tāpēc nav sagatavots jauns tiesiskais regulējums. 
Jauna normatīvā regulējuma izstrāde un ieviešana rada milzīgu pretestību un sociālo partneru neapmierinātību, kā arī tiesiskās paļāvības principa apdraudējuma šķietamību. Šobrīd Veselības ministrija ir uzsākusi likuma pārskatīšanu un jaunu grozījumu izstrādi (25-TA-906), kas var radīt situāciju, ka liela daļa normatīvo aktu, kas izdoti pamatojoties uz spēkā esošo likumu, zaudēs spēku un būs jāizdod jaunā redakcijā. Lai samazinātu administratīvo slogu gan valsts iestādēm un uzraugošajām iestādēm, gan veicot grozījumus spēkā esošajos saistītajos normatīvajos aktos, gan pārstrādājot instrukcijas normatīvā regulējuma ieviešanai, kā arī komersantiem, piemērojot prasības, šobrīd nav lietderīgi šos noteikumus Nr. 441 izdot jaunā redakcijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Lai īstenotu likuma 7.2 panta astotajā daļā noteikto pilnvarojumu, nepieciešams papildināt noteikumu Nr. 441 izdošanas pamatojumu ar likuma normu, uz kuras pamata noteikumos iekļauti nosacījumi, kas attiecas uz to I saraksta zāļu saņemšanu, iepirkšanu, izplatīšanu, izsniegšanu, uzglabāšanu, uzskaiti un iznīcināšanu veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekta 1. punkts papildina noteikumu Nr. 441 izdošanas pamatojumu ar atsauci uz likuma 7.2 panta astoto daļu.
Problēmas apraksts
2. Noteikumos Nr. 441 ir noteikta kārtība, kādā vielas, zāles un veterinārās zāles, kas iekļautas II un III sarakstā, saņem, iepērk, izplata, izsniedz, uzglabā, uzskaita un iznīcina (turpmāk – aprite) vielu, zāļu vai veterināro zāļu ražošanā un zāļu vai veterināro zāļu lieltirgotavā, bet nav iekļauti nosacījumi attiecībā uz I saraksta zālēm.
Lai būtu skaidri nosacījumi, kas jāievēro, lai veterināro zāļu ražotājs, importētājs vai veterināro zāļu lieltirgotava varētu veikt darbības ar I saraksta zālēm, nepieciešams papildināt noteikumus Nr. 441 ar attiecīgu atsauci uz I saraksta zāļu apriti, kā arī jānosaka pamatprasības, kurās situācijās šīs zāles var tikt izplatītas, ražotas un importētas.  

Likuma 1. panta 4. punkts nosaka, ka ar narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu saprot arī narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanu un uzglabāšanu. Līdzīga pieeja ir ietverta arī Farmācijas likuma 1. panta 8. punktā, kur izplatīšana ietver zāļu iepirkšanu un uzglabāšanu.
Ņemot vērā šo aspektu, 2025. gada 24. septembra Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas sēdē, izskatot likumprojektu otrajam lasījumam, Saeimas Juridiskais birojs norādīja uz nepieciešamību nodrošināt terminoloģijas atbilstību likumā un Farmācijas likumā noteiktajām definīcijām un tika veikti grozījumi, svītrojot vārdus “iepirkšana un uzglabāšana” no pilnvarojuma punkta. Šāds precizējums veikts, pamatojoties uz to, ka minētās darbības jau ir ietvertas jēdzienā “izplatīšana”, kā to nosaka gan likuma, gan Farmācijas likuma definīcijas, un tādējādi atsevišķa to atkārtošana normatīvajā deleģējumā nav nepieciešama.

Vienlaikus ir būtiski, lai noteikumos tiktu detalizēti atrunāti nosacījumi, kas attiecas uz I saraksta zāļu iepirkšanu un uzglabāšanu, jo šīs darbības ir neatņemama izplatīšanas procesa sastāvdaļa. Šāda pieeja nodrošina, ka komersantam ir pilnīga un saprotama informācija par prasībām, kuras jāievēro, lai tiesiski varētu veikt darbības ar attiecīgajām zālēm, kā arī par Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzības un kontroles kārtību. Tādējādi tiek nodrošināta tiesiskā noteiktība un vienlīdzīga tiesību normu piemērošana visiem nozares dalībniekiem un attiecībā uz visa veida narkotiskajām un psihotropajām zālēm.
Risinājuma apraksts
2. Noteikumu projekta 2., 3. un 4. punkts papildina noteikumu Nr. 441 1. punktu ar jaunu 1.2. apakšpunktu (esošais 1. punkta teksts precizēts atbilstoši likuma 37. panta 1., 2. un 3. punktā noteiktajam pilnvarojumam un ietverts 1.1. apakšpunktā) un ar jaunu 2.punktu, kā arī precizē 3. punktu, nosakot pamatnosacījumus, kuriem jāatbilst veterināro zāļu lieltirgotavai un ražotājam (tostarp importētājam), lai tie būtu tiesīgi nodrošināt Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I saraksta zāļu apriti. Noteikumu projekts konkretizē un skaidri nosaka, kāda veida speciālā atļauja (licence) nepieciešama komersantam, kā arī norāda normatīvo aktu, uz kuru pamatojoties dienests komersantu iekļauj to objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I saraksta zālēm.

Likuma 7.2 panta trešā un ceturtā daļa (2025. gada 2. oktobrī Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā, reģ. Nr. 1015/Lp14), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī, nosaka, ka veterināro zāļu lieltirgotava un veterināro zāļu ražotājs (tostarp importētājs) drīkst veikt darbības ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tikai tad, ja:
1) ir saņemta likuma 9. panta pirmajā daļā minētā speciālā atļauja (licence) darbībai ar II sarakstā iekļautajām vielām un zālēm;
2) un Pārtikas un veterinārais dienests ir iekļāvis konkrēto veterināro zāļu lieltirgotavu to objektu sarakstā, kuriem atļauta darbība ar I saraksta vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Šāds regulējums ieviests, lai mazinātu administratīvo slogu komersantiem gadījumos, kad nepieciešams nodrošināt darbību ar šādām zālēm, neizsniedzot atsevišķu jaunu licenci. Tas nodrošina efektīvu uzraudzības mehānismu, vienlaikus saglabājot augstu drošības un kontroles līmeni.

Noteikumu projekta 5.–36. punkts precizē un papildina noteikumu Nr. 441 5., 7., 9., 11., 15., 19., 20., 21., 24., 27., 40., 42., 44., 46., 47., 48., 50., 52. un 56. punktu, 10.1., 10.2., 26.1., 26.2. un 26.4. apakšpunktu, kā arī II, III, IV, V, VI un VII nodaļas nosaukumu ar atsauci uz I saraksta zālēm, lai ietvertu nosacījumus šo zāļu saņemšanai, iepirkšanai, izplatīšanai, izsniegšanai, uzglabāšanai, uzskaitei un iznīcināšanai veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā, kā arī importēšanā.
Noteikumu projekta 38. punkts precizē noteikumu Nr. 441 1. pielikumu, ietverot lieltirgotavu un ražotāju stingrās uzskaites žurnāla formā atsauci uz I saraksta vielām.

Noteikumu Nr. 441 26.4. apakšpunkts nosaka, ka I saraksta zāles izplata tikai tām personām, kuras ir tiesīgas veikt darbības ar I saraksta zālēm (izplatīt, importēt, lietot dzīvnieku ārstēšanai), jeb atbilst noteiktām likuma 7.pantā (2025. gada 2. oktobrī Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā, reģ. Nr. 1015/Lp14), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī, noteiktām prasībām. Attiecībā uz veterināro zāļu lieltirgotavām un veterināro zāļu ražošanu (tostarp importēšanu) ir noteikta prasība, ka tai ir jau saņemta un spēkā esoša licence II sarakstā iekļautu vielu (ļoti bīstamās narkotiskās vielas un tām pielīdzinātās psihotropās vielas, kuras atļauts izmantot medicīniskiem un zinātniskiem mērķiem) saturošu zāļu izplatīšanai, ražošanai un importēšanai un uz tā pamata komersanta atbilstību un pamatotību izplatīt I saraksta zāles ir izvērtējis Pārtikas un veterinārais dienests un atbilstības un pamatotības gadījumā iekļāvis to dienesta uzturētā objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I saraksta zālēm. Savukārt veterinārmedicīniskās prakses iestādēm tās ir Pārtikas un veterinārā dienesta piešķirtas tiesības darbībai ar I saraksta zālēm atbilstoši noteikumiem par darbībām ar narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādēs.
Šādā veidā tiek samazināts administratīvais slogs komersantiem un uzraugošajai iestādei.
Problēmas apraksts
3. Spēkā esošajos noteikumos Nr. 441 ir noteikta Zāļu valsts aģentūras un Veselības inspekcijas kompetence narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzībā un zāļu izplatīšanas informācijas saņemšanā.
Tā kā likumā veterinārās farmācijas jomas funkciju pārdalīta dienestam pēc kompetences, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražotāju, importētāju un izplatītāju vairumtirdzniecībā uzraudzību un kontroli atbilstoši Veterināro zāļu regulas prasībām, nepieciešams papildināt noteikumus Nr. 441, nosakot dienesta kompetenci attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzību un zāļu izplatīšanas informācijas saņemšanu.

Saistībā ar veterināro zāļu, tostarp veterināro narkotisko un psihotropo zāļu, aprites informācijas iesniegšanu uzraudzības iestādei un statistikas apkopošanu tiek piemēroti veterināro zāļu apriti regulējošie normatīvie akti. Patlaban ir sagatavots jauns noteikumu projekts "Informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtība veterināro zāļu aprites jomā" (TAP ID: 23-TA-1430), kas nosaka veterināro zāļu, tostarp veterināro narkotisko un psihotropo zāļu, aprites informācijas sniegšanas nosacījumus un kārtību. Tādējādi noteikumos Nr. 441 attiecībā uz cilvēkiem paredzēto zāļu aprites informāciju netiek mainīta noteiktā kārtība (piemērojot noteikumu Nr. 441 49. punktu), un arī turpmāk šie pārskati attiecībā uz cilvēkiem paredzēto zāļu apriti iesniedzami Zāļu valsts aģentūrā. Savukārt nepieciešams atrunāt, ka veterināro zāļu lieltirgotavas un ražotāji, kā arī importētāji statistisko informāciju iesniegs Pārtikas un veterinārajam dienestam atbilstoši noteikumiem par informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtību veterināro zāļu aprites jomā.

Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 16. panta otrajā daļā noteikts, ka Zāļu valsts aģentūras kompetencē ir apkopot un iesniegt ANO Starptautiskajai narkotiku kontroles padomē ceturkšņa un gada statistikas pārskatus par narkotisko un psihotropo vielu apriti valstī.
Tādējādi, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. pantu, dienests nodod iegūto informāciju par ievesto, importēto, izvesto, eksportēto un valstī izplatīto veterināro narkotisko un psihotropo zāļu daudzumu Zāļu valsts aģentūrai, savstarpēji vienojoties par informācijas nodošanas termiņu un formu. Valsts pārvaldes iekārtas likums ir juridiski saistošs visām valsts pārvaldes iestādēm, kā arī tām iestādēm, kas pilda valsts deleģētās funkcijas.
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu projekta 14. un 36. punkts papildina noteikumu Nr. 441 19. punktu, kā arī ar jaunu 56. punktu, nosakot dienesta kompetenci veikt veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites, tostarp uzskaites un citu šo zāļu aprites apliecinošu dokumentu, uzraudzību. Noteikumu projekta 36. punkts nosaka veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzības biežumu atbilstoši Veterināro zāļu regulas un veterināro zāļu aprites regulējošo normatīvo aktu prasībām. Uzraudzības biežums noteikts, pamatojoties uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu kategorizāciju un ievērojot Veterināro zāļu regulā noteikto ar risku pamatoto uzraudzību, tāpēc I un II saraksta zāļu aprite tiek kontrolēta biežāk – reizi divos gados, savukārt III saraksta zāļu aprite – ne retāk kā reizi trijos gados. Noteikumu projekta 35. punkts papildina noteikumu Nr. 441 52. punktu, nosakot, ka Pārtikas un veterinārais dienests kā veterināro zāļu aprites kompetentā iestāde pieejamos uzraudzības datus par veterināro narkotisko un psihotropo zāļu apriti pēc pieprasījuma sniedz Veselības ministrijai un Veselības inspekcijai, un svītrojot nosacījumu dienestam ziņot Veselības inspekcijai par konstatētajiem pārkāpumiem veterināro zāļu apritē. Vienlaikus noteikumu projekta 35. punkts precizē noteikumu Nr. 441 52. punktu, svītrojot atsauci uz Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūru, ņemot vērā, ka tāda iestāde nepastāv un ietver atsauci uz Nacionālo veselības dienestu, kas pilda iepriekš minētās aģentūras funkcijas attiecībā uz šī punkta tvērumu.

Noteikumu projekta 31. punkts papildina noteikumu Nr. 441 48.3. apakšpunktu ar nosacījumu, ka veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatītājam vairumtirdzniecībā, ražotājam, kā arī importētājam jānodrošina dienesta amatpersonām brīva pieeja vietām, kas saistītas ar II un III sarakstā iekļautās vielas saturošu veterināro zāļu, kā arī I saraksta zāļu ražošanu un apriti, un visiem ar to saistītajiem dokumentiem. Savukārt noteikumu Nr. 441 48.5. apakšpunkts attiecībā uz cilvēkiem paredzētām zālēm netiek grozīts, savukārt attiecībā uz veterināro zāļu aprites dokumentāciju prasība par 10 gadiem netiek attiecināta, jo veterināro zāļu uzraudzībā ir piemērojamas Veterināro zāļu regulas prasības, kas nosaka, ka veterināro zāļu aprites informācijas uzglabājama ne mazāk kā piecus gadus.

Noteikumu projekta 32. un 33. punkts papildina noteikumus Nr. 441 ar jaunu 49.1 un 49.2 punktu, kas nosaka informācijas sniegšanu attiecībā uz veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm, ievērojot normatīvajos aktos par informācijas apkopošanu un statistikas veidošanu veterināro zāļu aprites jomā noteiktos nosacījumus. Prasība noteikta, lai skaidri nodalītu iestāžu kompetences un nodrošinātu tiesiskā regulējuma nepārprotamību. Prasība nodrošinās "vienas pieturas aģentūras" principa ieviešanu un administratīvais sloga samazināšanu komersantiem, novēršot nepieciešamību vienu un to pašu informāciju sniegt vairākām uzraugošajām iestādēm, vienlaikus nodrošinot pilnvērtīgu veterināro zāļu aprites statistiskās informācijas pieejamību un Veterināro zāļu regulas prasību īstenošanu attiecībā uz komersantu uzraudzību un kontroli. Zāļu Valsts aģentūrai nepieciešamā informācija par saražotajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām, iznīcinātajām un valstī izplatītajām, kā arī iepirktajām veterinārajām zālēm, kas satur I, II un III saraksta vielas un par veterināro zāļu izejvielām izmantotām II un III saraksta aktīvām vielām (turpmāk – veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles un vielas) būs pieejama no dienesta. Pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. pantu, Zāļu valsts aģentūra un dienests savstarpēji vienojas gan par formātu, gan par informācijas nodošanas biežumu un termiņiem.

Lai nodrošinātu "vienas pieturas aģentūras" principa ieviešanu, nepieciešams nodrošināt pilnīgu datu pieejamību Pārtikas un veterinārajam dienestam par veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm un vielām. Dienests būs atbildīgs par tālāku datu nodošanu Zāļu valsts aģentūrai. Tomēr, kamēr tiek izstrādāta un pilnveidota Veterinārās e-veselības informācijas sistēma eVETIS (turpmāk – eVET sistēma), nepieciešams noteikt pārejas periodu, kur Zāļu valsts aģentūra turpmākos divus gadus saņem visu nepieciešamo informāciju no veterināro zāļu ražotājiem un veterināro zāļu lieltirgotavām arī par veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm un vielām, tādēļ noteikumi Nr. 441 tiek papildināti ar jaunu 57. un 58. punktu (noteikumu projekta 37. punkts). Šo divu gadu laikā Pārtikas un veterinārais dienests pilnveidos eVET sistēmu, nodrošinot visu datu saņemšanu no komersantiem vienā formātā un vienā informācijas sistēmā. Zemkopības ministrija līdz 2027. gada 31. decembrim izstrādās grozījumus Ministru kabineta noteikumos par informācijas apkopošanu un statistikas veidošanu veterināro zāļu aprites jomā (23-TA-1430), lai nodrošinātu visas informācijas pieejamību par veterināro narkotisko un psihotropo zāļu apriti Pārtikas un veterinārajam dienestam un informācijas sniegšanu ievērojot "vienas pieturas aģentūras" principu.
Pilnveidojot eVET sistēmu, tiks samazināts manuālais darbs komersantiem informācijas iesniegšanā, kas vienlaicīgi samazinās administratīvo slogu.
Paredzēts, ka visu informāciju par 2026. un 2027. gadā saražotajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām, iznīcinātajām un valstī izplatītajām, kā arī iepirktajām veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm un vielām veterināro zāļu ražotāji un veterināro zāļu lieltirgotavas turpina sniegt Zāļu valsts aģentūrai saskaņā ar noteikumu Nr. 441 49. punktā minēto. Par veterinārajām zālēm, kas satur I saraksta vielas, komersants Zāļu valsts aģentūrai par 2026. un 2027. gadu sniedz visu to informāciju, kas noteikta noteikumu Nr. 441 5. un 6. pielikumā attiecībā uz II un III saraksta vielām un zālēm. No 2028. gada 1. janvāra visa informācija par saražotajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām, iznīcinātajām un valstī izplatītajām, kā arī iepirktajām veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm būs jāsniedz Pārtikas un veterinārajam dienestam eVET sistēmā. Tomēr, lai nodrošinātu, ka informācija par 2027. gadā saražotajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām, iznīcinātajām un valstī izplatītajām, kā arī iepirktajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm un vielām tiek pilnvērtīgi iesniegta Zāļu valsts aģentūrā, noteikumu projekts paredz noteikt pārejas periodu līdz 2028. gada 31. martam, lai, nepieciešamības gadījumā, Zāļu valsts aģentūrai būtu iespēja lūgt papildus datus un skaidrojumus, veicot datu izvērtēšanu un apkopošanu par 2026. un 2027. gadu.
Ņemot vērā, ka nosacījums par informācijas iesniegšanu Zāļu valsts aģentūrā par I saraksta zālēm ir ietverts tikai noteikumu Nr. 441 57. punktā (noslēguma jautājumi), nav nepieciešams papildināt noteikumu Nr. 441 49. punktu ar norādi uz I saraksta zālēm, jo šis nosacījums būs aktuāls tikai pārejas periodā.

Noteikumu projekta 34. punkts papildina noteikumu Nr. 441 50. punktu, nosakot, ka Pārtikas un veterinārais dienests veterinārfarmaceitiskajā jomā var pieprasīt informāciju veterināro zāļu lieltirgotavai un ražotājam, kā arī importētājam par konkrētu II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu vai I saraksta zāļu izplatīšanu noteiktā laikposmā, tādējādi nodrošinot pilnvērtīgu veterināro zāļu aprites statistiskās informācijas pieejamību saistībā ar uzraudzību. Tā kā šī informācija tiek sniegta pēc pieprasījuma, kura forma katrai uzraugošajai iestādei var atšķirties, tiek svītrota atsauce uz noteikumu Nr. 441 6. pielikumu, dodot iespēju konkrētā situācijā pieprasīt nepieciešamo informāciju un iesniegšanas formu.
Problēmas apraksts
4. Spēkā esošajos noteikumos Nr. 441 ir noteikts, ka gadījumos, kad zāļu uzskaite notiek elektroniskā vai citā datu apstrādes sistēmā, komersantam obligāti jāizdrukā informācija par datiem, lai salīdzinātu zāļu atlikumu noteiktā laikposmā. Tā kā arvien vairāk komersantu uzglabā datus, kā arī uzraudzības iestādes uzraudzībā izmanto elektroniskās datu apstrādes sistēmas, kurās ir iespējama pilnvērtīga datu apstrāde, uzglabāšana, izsekojamība, salīdzināšana, laika datēšana un citas darbības, ir jāparedz, ka šādā situācijā izdrukas nav nepieciešamas.
Risinājuma apraksts
4. Noteikumu projekta 13. un 14. punkts papildina noteikumu Nr. 441 15.2. apakšpunktu un 19. punktu, paredzot, ka informācija par datiem nav jāizdrukā, ja datus pilnvērtīgi var apstrādāt, salīdzināt un uzraudzīt komersanta izmantotā zāļu uzskaites un izsekojamības datu apstrādes sistēmā.
Šādi grozījumi nodrošinās uzraudzības procesa efektivitāti uzraudzības iestādēm, samazinās administratīvo slogu komersantiem un veicinās digitalizācijas attīstību nozares uzraudzībā.

Regulējums attiecībā uz atrunu "ja attiecināms" piemērojams gadījumos, kad dokumenti tiek sagatavoti un parakstīti datu sistēmā, kas nodrošina pilnīgu un precīzu elektronisko datēšanu un apliecināšanu ar elektronisko parakstu. Šādos gadījumos dokumentu papildu apliecināšana ar fizisku spiedogu nav nepieciešama. Tāpat, ņemot vērā, ka cilvēkiem paredzēto zāļu jomā norīkotajai atbildīgajai personai var nebūt pieejams personīgais zīmogs, ir pieļaujama dokumentu noformēšana bez fiziska spiedoga lietošanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nodrošināts "vienas pieturas aģentūras" princips un samazināts administratīvais slogs komersantiem attiecībā uz veterināro zāļu aprites uzraudzību.
Veicināta veterināro zāļu pieejamība dzīvnieku ārstēšanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 11., 15., 20., 21., 24. un 40. punkts)
  • veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 42. punkts)
  • veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 26.1. apakšpunkts)
  • veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 27. punkts)
  • veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 49.prim2 punkts)
Ietekmes apraksts
Skaidri noteikta veterināro narkotisko un psihotropo zāļu uzraudzības kārtība, paredzot, ka speciālās atļaujas (licences) lieltirgotavām, ražotājiem un importētājiem veterināro narkotisko un psihotropo zāļu, izplatīšanai, ražošanai un importam izsniegs un atbilstības pārbaudes veiks tikai viena iestāde – Pārtikas un veterinārais dienests, tā nodrošinot "vienas pieturas aģentūras" principu un samazinot administratīvo slogu komersantiem.
Noteikumu projekts dod iespēju veterināro zāļu lieltirgotavām, veterināro zāļu ražotājiem un importētājiem, ievērojot konkrētus nosacījumus, veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tādējādi veicinot šo zāļu pieejamību dzīvnieku ārstēšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 11., 15., 20., 21., 24. un 40. punkts)
neietekmē
Skatīt aprakstu 2.5. sadaļā
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 42. punkts)
palielinās
Vērtības nozīme:
10,60
eiro/h
0,50
laiks, kas nepieciešams akta sagatavošanai
1
zāļu produktu skaits par ko būs nepieciešams sagatavot aktu zāļu iznīcināšanas gadījumā
1
reizes
5,30
Aprēķins veikts kā vienreizējas administratīvās izmaksas attēlojums, ņemot vērā, ka grozījumi attiecas uz vienu komersantu, kas veiks darbības ar vienu zāļu produktu vienu reizi trijos gados. Stundas likmes aprēķinā izmantota oficiālajā statistikas portālā (https://stat.gov.lv/lv) pieejamā informācija par vidējo bruto darba samaksu valstī par pilnas slodzes darbu privātajā sektorā strādājošajiem uzņēmumiem 2025. gada 2. ceturksnī (1781 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h).
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 26.1. apakšpunkts)
palielinās
Vērtības nozīme:
10,60
eiro/h
0,50
laiks, kas nepieciešams, vienas pavadzīmes sagatavošanai
1
veterinārmediciniskās prakses iestāžu skaits, kam būs jāsagatavo pavadzīme
1
reizes
5,30
Aprēķins veikts kā vienreizējas administratīvās izmaksas attēlojums, ņemot vērā, ka grozījumi attiecas uz vienu komersantu, kas veiks darbības ar vienu zāļu produktu vienu reizi trijos gados. Stundas likmes aprēķinā izmantota oficiālajā statistikas portālā (https://stat.gov.lv/lv) pieejamā informācija par vidējo bruto darba samaksu valstī par pilnas slodzes darbu privātajā sektorā strādājošajiem uzņēmumiem 2025. gada 2. ceturksnī (1781 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h).
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 27. punkts)
palielinās
Vērtības nozīme:
10,60
eiro/h
1,00
laiks, kas nepieciešams, lai papildinātu un aktualizētu informāciju piesardzības pasākumu aprakstā
1
zāļu produktu skaits par ko būs nepieciešams papildināt piesardzības pasākumu aprakstu
1
reizes
10,60
Aprēķins veikts kā vienreizējas administratīvās izmaksas attēlojums, ņemot vērā, ka grozījumi attiecas uz vienu komersantu, kas veiks darbības ar vienu zāļu produktu vienu reizi trijos gados. Šāda veida Piesardzības pasākumu apraksta aktualizācija nav ikgadējs pasākums. Stundas likmes aprēķinā izmantota oficiālajā statistikas portālā (https://stat.gov.lv/lv) pieejamā informācija par vidējo bruto darba samaksu valstī par pilnas slodzes darbu privātajā sektorā strādājošajiem uzņēmumiem 2025. gada 2. ceturksnī (1781 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h).
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 49.prim2 punkts)
neietekmē
Pēc būtības grozījumi noteikumos attiecībā uz informācijas sniegšanu (t.sk. apjomu un veidu) par ceturksņu un gada laikā izplatītajām, ievestajām un izvestajām veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm nav mainītas, tiek mainīts tikai informācijas saņēmējs - dienests. Jau līdz šim šāda informācija tika regulāri sagatavota un iesniegta Zāļu valsts aģentūrā. Ar grozījumiem tiek nodrošināts vienas aģentūras princips. Informācija tiek sniegta piecas reizes gadā elektroniski. Pamatojoties uz noteikumu Nr. 441 57. punktu, pirmos divus gadus komersants datus sniegs Zāļu valsts aģentūrā, savukārt dienestā tikai to informāciju, kas atrunāta noteikumos par informācijas apkopošanu un statistikas veidošanu veterināro zāļu aprites jomā.
Kopā
21,20

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 11., 15., 20., 21., 24. un 40. punkts)
Ar grozījumiem attiecībā uz I saraksta zālēm, netiek veiktas izmaiņas jau esošās komersantu zāļu uzglabāšanas un uzskaites sistēmās un šo atbilstības prasību ievērošanā. Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma (turpmāk – likums) 7.² panta trešā un ceturtā daļa (2025. gada 2. oktobrī Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā, reģ. Nr. 1015/Lp14), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī, nosaka, ka veterināro zāļu lieltirgotava un veterināro zāļu ražotājs (tostarp importētājs) drīkst veikt darbības ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tikai tad, ja tam ir jau saņemta likuma 9. panta pirmajā daļā minētā speciālā atļauja (licence) darbībai ar II sarakstā iekļautajām vielām un zālēm. Savukārt, noteikumos uzglabāšanas nosacījumi tiek piemēroti tādi paši kā II saraksta zālēm. Līdz ar to komersants jau šobrīd ir nodrošinājis visu nepieciešamo attiecībā uz zāļu uzglabāšanu un izsekojamību. Tāpat jāņem vērā, ka grozījumi attiecas uz vienu komersantu, kas veiks darbības ar vienu zāļu produktu vienu reizi trijos gados. Ņemot vērā augstāk sniegto izvērtējumu atbilstības izmaksas attiecībā uz uzskaites sistēmas nodrošināšanu, telpu un iekārtu nodrošināšanu drošai zāļu uzglabāšanai netiek būtiski ietekmētas.
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 42. punkts)
Skatīt aprakstu 2.3. sadaļā
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 26.1. apakšpunkts)
Skatīt aprakstu 2.3. sadaļā
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 27. punkts)
Skatīt aprakstu 2.3. sadaļā
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā, veterināro zāļu ražotāji un importētāji (noteikumu Nr. 441 49.prim2 punkts)
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Lai izpildītu Valsts kancelejas doto uzdevumu (25-UZ-576, 25-UZ-577 un 25-UZ-578) un likumā doto pilnvarojumu, vienlaikus tiek izdarīti grozījumi
1) Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr. 327 "Veterināro zāļu ievešanas un izvešanas kārtība", nosakot tos muitas kontroles punktus, cauri kuriem atļauts importēt I sarakstā iekļautās vielas saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (25-TA-369).
Zāļu valsts aģentūra sniedz informāciju Pārtikas un veterinārajam dienestam par izsniegtajām atļaujām kontrolējamās vielas saturošu zāļu importam;
2) Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 405 "Noteikumi par darbībām ar narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādēs", nosakot prasības un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādes iegūst tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī nosacījumus un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestāde iegādājas, saņem, nodod lietošanā, uzglabā, uzskaita un iznīcina I sarakstā iekļautās vielas saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (25-TA-371);
3) Ministru kabineta 2011. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 35 "Kārtība, kādā izsniedzamas, apturamas, pārreģistrējamas un anulējamas speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai", nosakot prasības un kārtību, kādā izsniedz, aptur, pārreģistrē un anulē speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu, ražošanu un importēšanu, kā arī nosacījumus iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (25-TA-372).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Veterinārārstu biedrība, biedrība "Zemnieku saeima", biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", biedrība "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", biedrība "VZVA Veterināro zāļu vairumtirgotāju apvienība"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/108c353d-9e42-4193-b8d8-3ea46023d4d2

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai TAP portālā 2025. gada 10.septembrī. Publiskajā apspriešanā nav saņemti iebildumi, priekšlikumi un ieteikumi.

Noteikumu projekts tika nosūtīts elektroniskai saskaņošanai Pārtikas un veterinārajam dienestam un biedrībām "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", "VZVA Veterināro zāļu vairumtirgotāju apvienība", "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība".
Biedrības "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", "VZVA Veterināro zāļu vairumtirgotāju apvienība", "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība" atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību bez iebildumiem un priekšlikumiem. Pārtikas un veterinārais dienests atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību ar priekšlikumiem, kas ir ņemti vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas un veterinārais dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
8,87
eiro/h
1,00
laiks, kas tiek patērēts sniedzot informāciju
1
iestāžu skaits, kam jāsniedz informācija
5
reizes
44,35
Aprēķins par noteikumu Nr. 441 49.prim2 punktā noteikto nosacījumu, ka dienests sniedz Zāļu valsts aģentūrai nepieciešamos datus par ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām un valstī izplatītajām veterinārajām zālēm, kas satur I, II un III sarakstā iekļautās vielas. Lai nodrošinātu pilnvērtīgu un savlaicīgu datu pieejamību Zāļu valsts aģentūrai to tālākai iesniegšanai ANO Starptautiskajā narkotiku kontroles padomē, dienests minēto informāciju sniegs četras reizes ceturksnī un vienu reizi par iepriekšējo kalendāro gadu. Dienesta inspektora atalgojuma stundas likme aprēķināta, ņemot vērā to, ka Pārtikas un veterinārā dienesta veterinārās jomas inspektors saņem atalgojumu atbilstoši valstī noteiktajai 9. mēnešalgu grupai. Tajā atbilstoši jaunajai atlīdzības skalai (bruto) minimālā atlīdzība paredzēta 1043 eiro, viduspunkts – 1490 eiro, bet maksimums – 1863 eiro. Aprēķinā izmantots vidējais atalgojums (1490 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h).
Kopā
44,35

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiek precizētas Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas un uzdevumi, konkrētāk nodalot katras iestādes pamatuzdevumus pēc kompetences.
Zāļu valsts aģentūras funkcijas un uzdevumi tiek sašaurināti, savukārt Pārtikas un veterinārajam dienestam funkcijas un uzdevumi paplašināti, nosakot pilnu atbildību par speciālo atļauju (licenci) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai vairumtirdzniecībā izsniegšanu un veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Tiks nodrošinātas skaidras prasības attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzību, kā arī pilnvērtīga informācijas saņemšana no komersantiem saistībā ar veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu.
Tā kā Zāļu valsts aģentūra un Pārtikas un veterinārais dienests noteikumos Nr. 441 noteiktās funkcijas pilda, sniedzot maksas pakalpojumu privātpersonai un tam neizmantojot valsts budžeta līdzekļus, likumprojekts varētu skart ne vairāk kā četras privātpersonas, un konkrētie grozījumi ietekmē nebūtiski administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi