Anotācija (ex-ante)

22-TA-837: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā.
Ar likumprojektu netiek atcelta vai mainīta patvēruma pieteikšanas un izskatīšanas procedūra, bet gan tiek noteikts papildus mehānisms kā Ukrainas pilsoņi un viņu ģimenes locekļi, kuri izceļo no Ukrainas vai kuri nevar atgriezties Ukrainā saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto bruņoto konfliktu tajā šī bruņotā konflikta norises laikā (turpmāk – Ukrainas civiliedzīvotāji) varēs ātri saņemt atbalstu, kā arī uzturēšanās un darba tiesības Latvijas Republikā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Lai pēc iespējas ātrāk un efektīvāk nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būtiski Ukrainas civiliedzīvotājam paredzēt tiesības uz nekavējošu nodarbinātību, tādējādi nodrošinot minētās personas ekonomiskās vajadzības.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kuram ir Ukrainā izsniegts ceļošanas dokuments, ir tiesības būt nodarbinātam bez Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 3. panta pirmajā daļā minētā tiesību uz nodarbinātību apliecinoša dokumenta saņemšanas ne ilgāk kā 30 dienas. Attiecīgi arī darba devējam ir tiesības nodarbināt šā panta pirmajā daļā minēto Ukrainas civiliedzīvotāju ne ilgāk kā 30 dienas no darba līguma noslēgšanas dienas. Šādā gadījumā Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš sācis strādāt, ir pienākums ne vēlāk kā 10 dienu laikā iesniegt pieteikumu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē tiesību uz nodarbinātību apliecinoša dokumenta saņemšanai. Attiecīgi Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde 20 dienu laikā no pieteikuma saņemšanas izsniedz tiesību uz nodarbinātību apliecinoša dokumentu vai atsaka tā izsniegšanu.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt nepilngadīga Ukrainas civiliedzīvotāja tiesības uz vispārējās izglītības ieguvi un noteikt tiesības turpināt iepriekš uzsāktās profesionālās izglītības ieguvi.
No Patvēruma likuma 9.panta septītās daļas izriet, ka nepilngadīgam patvēruma meklētājam tiek nodrošinātas iespējas iegūt izglītību valsts valodā valsts vai pašvaldības izglītības iestādē. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas (skat. Ministru kabineta 2016.gada 26.jūlija noteikumus Nr.488 “Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas”, kas paredz arī valsts finansējuma piešķiršanu pedagogu atalgojumam un mācību līdzekļu iegādei). Savukārt Izglītības likuma 3.panta otrajā daļā noteikts, ka patvēruma meklētāja nepilngadīgam bērnam un nepilngadīgam patvēruma meklētājam ir tiesības uz pamatizglītību un vidējo izglītību, kā arī tiesības pēc pilngadības sasniegšanas turpināt iesākto izglītību.
Iepriekš minētajā regulējumā nav noteiktas patvēruma meklētāja tiesības pamatizglītību un vidējo izglītību iegūt privātā izglītības iestādē (tas būtu iespējams, uzņemot izglītojamo izglītības programmā vispārējā kārtībā un nesaņemot attiecīgo valsts papildu atbalstu, kas tiek sniegts par to patvēruma meklētāju izglītošanu, kuri izglītību iegūst atbilstoši augstāk minētajam regulējumam). Ņemot vērā, ka Krievijas Federācijas Ukrainā izraisītā bruņotā konflikta dēļ ir apjomīgs skaits Latvijā ieradušos Ukrainas civiliedzīvotāju, kuriem ir jāiegūst pamatizglītība vai vidējā izglītība, ir nepieciešams Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikt tiesības attiecīgo izglītību iegūt arī privātās izglītības iestādēs, tādējādi saņemot arī valsts papildu atbalstu pedagogu atalgojumam un mācību līdzekļu iegādei.
 
Risinājuma apraksts
Nepilngadīgiem Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tiesības uz vispārējās izglītības ieguvi tādā pašā kārtībā un apjomā kā nepilngadīgam patvēruma meklētājam atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka patvēruma meklētāju tiesības uz izglītību, tai skaitā privātajās izglītības iestādēs.
Nepilngadīgiem Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tiesības turpināt iepriekš uzsāktās profesionālās izglītības ieguvi, apgūstot profesionālās vidējās izglītības programmu, tādā pašā kārtībā un apjomā kā nepilngadīgam patvēruma meklētājam atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka patvēruma meklētāju tiesības uz izglītību.
Problēmas apraksts
Lai pašvaldību sociālie dienesti visās pašvaldībās varētu nodrošināt ātru un efektīvu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, ir konstatēta nepieciešamība noteikt visā valstī vienotu pabalsta krīzes situācijā apmēru, kā arī noteikt, ka sociālās palīdzības atbalstu nodrošina neatkarīgi no tā, vai persona ir deklarējusi savu dzīvesvietu.
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā nav noteikts viens vienots apmērs papildu sociālās palīdzības pabalstiem, tai skaitā pabalstam krīzes situācijā. Papildu sociālās palīdzības pabalstu apmēru katra pašvaldība ir tiesīga noteikt savos saistošajos noteikumos, kā rezultātā pabalsta krīzes situācijā apmērs ir ļoti atšķirīgs dažādās pašvaldībās, piemēram, tā apmērs svārstās no 40 euro Ventspilī līdz 1000 euro apmērā Rīgā.
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikts, ka sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību nodrošina tā pašvaldība, kuras teritorijā ir deklarētā personas dzīvesvieta, taču to nav iespējams attiecināt uz Ukrainas civiliedzīvotājiem.
 
Risinājuma apraksts
Pašvaldību sociālie dienesti pauž viedokli, ka nepieciešams Ukrainas civiliedzīvotājiem noteikt vienotu pabalsta krīzes situācijā apmēru visā Latvijā. Priekšlikums to piesaistīt trūcīgā ienākumu slieksnim, kas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā ir noteikts 272 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 190 euro pārējām personām mājsaimniecībā, taču Ukrainas civiliedzīvotāju gadījumā tas būtu nosakāms – 272 euro pilngadīgām personām un 190 euro bērniem (nevis par pirmo un pārējām personām mājsaimniecībā, jo Ukrainas civiliedzīvotāju situācijā klasiskais mājsaimniecības princips nav piemērojams). Tas ļautu cilvēkiem iegādāties kādas nepieciešamās lietas, piemēram, apģērbu (ir lietas, ko no humānās/ second hand palīdzības negribam valkāt vai ko nemaz nevar dabūt), ikdienas higiēnas un saimnieciskās preces un piederumus, vai samaksāt par īri pirmajā mēnesī, ja ģimene nolēmusi mājokli īrēt un sākt strādāt un tml.
Vienlaikus tas novērstu iespējamo Ukrainas civiliedzīvotāju “ceļošanu” starp pašvaldībām un nevienlīdzīgo atbalstu Latvijas teritorijā. Pieņemam, ka pabalsts krīzes situācijā sākotnēji tiek izmaksāts vienu reizi, nosaucot to par vienreizēju pabalstu krīzes situācijā.
Lai sociālie dienesti varētu piešķirt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, neraugoties uz to, ka tie nav deklarējuši dzīvesvietu, kā arī novērstu pabalsta piešķiršanu dubultā apmērā situācijās, kad personai, kura pieprasa sociālās palīdzības pabalstus, tie jau ir tikuši piešķirti citā pašvaldībā, kurā tā iepriekš bijusi izmitināta, likumprojektā paredzēts, ka atbalstu nodrošina arī tad, ja persona nav deklarējusi savu dzīvesvietu, izņemot, ja to jau ir piešķīrusi personas iepriekšējās izmitināšanas vai dzīvesvietas pašvaldība.
 
Problēmas apraksts
Nepieciešams sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību muzejiem ir izstrādāti un ar Ministru kabineta rīkojumu noteikti muzeju sniegtie maksas apkalpojumu cenrāži, kur ir neparedzēts, ka valsts muzejus bez maksas var apmeklēt noteiktas personu grupas. Līdz ar to, lai nebūtu jāveic grozījumi visu valsts muzeju maksas pakalpojumu cenrāžos un valsts muzeji varētu bez maksas ļaut  Ukrainas civiliedzīvotājiem apmeklēt muzeju ir nepieciešams noteikt īpašu  regulējumu.
 
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 12. marta sēdē lemtais un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai un Iekšlietu ministrijai uzdotais uzdevums.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka par  likuma 13. panta 2.1 daļā noteiktās informācijas pamatotības izvērtējumu  izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumiem atbildīga ir pašvaldība, kas nodrošina arī normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma uzraudzības kontroli atbilstoši mērķim. Līdz ar to ir izveidota normatīvajos aktos noteiktā uzraudzības un kontroles sistēma, paredzot tās izpildi no pašvaldības puses. Tāpat ir noteikts, ka attiecīgais grozījums stājas spēkā 2022. gada 21. martā.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta trešo daļu publiskas personas kustamo mantu var nodot bez atlīdzības tikai valsts, atvasinātu publisku personu, kā arī citu publisko tiesību subjektu, sabiedriskā labuma organizāciju vai sociālo uzņēmumu īpašumā. Papildus minētā panta ceturtā daļa nosaka, ka publiskas personas kustamo mantu var dāvināt un ziedot citos likumos un Ministru kabineta noteikumos paredzētajā kārtībā un gadījumos.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz nodrošināt, ka pašvaldības Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta sniegšanas ietvaros var nodot bez atlīdzības īpašumā Ukrainas civiliedzīvotājiem kustamo mantu. 
 
Problēmas apraksts
Šobrīd Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts nodrošina izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 12.marta noteikumiem Nr.168 "Noteikumi par izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem", kā arī ir iespēja saņemt valsts nodrošinātās atbalsta pakas (ietver pārtikas preces, higiēnas un saimniecības preces, kā arī mācību piederumus pēc nepieciešamības) Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām atbalsta shēmas ietvaros. Tāpat Ukrainas civiliedzīvotājam ir tādas pašas tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību (tai skaitā, sociālajiem pabalstiem), kādas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem.
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka valsts ir nodrošinājusi Ukrainas civiliedzīvotājiem priekšnoteikumus atbalsta saņemšanai krīzes situācijā, lai apmierinātu konkrēto personu pamatvajadzības, tādējādi radot cilvēka cieņai atbilstošus dzīves apstākļus, nav nepieciešams paredzēt atsevišķu rūpniecības un higiēnas preču nodrošināšanas mehānismu, jo jau esošo  atbalsta mehānismu ietvaros Ukrainas civiliedzīvotājiem ir iespēja saņemt vai, izvērtējot savas individuālās vajadzības, personai pašai iegādāties nepieciešamās rūpniecības un higiēnas preces.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
  • Darba devēji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Darba devēji
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija

Indikatīvās izmaksas spēkā esošajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma anotācijā novērtētas ar pieņēmumu, ka Latvijā ierodas 10 000 personas.
 
Likuma anotācijā sociālajai palīdzībai kopā indikatīvi plānots šāds nepieciešamais finansējums sešiem mēnešiem -  6 135 000 euro: 
1) GMI pabalsta izmaksai (pieņemts, ka to saņems 70% no Ukrainas civiliedzīvotājiem – 109 euro pirmajai personai mēnesī, 76 euro katrai nākamajai personai sešus mēnešus) – 3 885 000 euro;
2) pabalsts krīzes situācijā (70% no Ukrainas civiliedzīvotājiem līdz 300 euro) – 2 100 000 euro;
3) pabalsts atsevišķu izdevumu apmaksai – 150 000 euro;
 
Šobrīd papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar vienāda pabalsta krīzes situācijā apmēra noteikšanu netiek plānots, notiks finansējuma nosacīta pārdale starp pabalstu veidiem un tas iekļausies iepriekš indikatīvi plānotā finansējuma apjomā.  
 

4.1.1. Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta otrā daļa.
Kārtību, kādā organizē Ukrainas civiliedzīvotājiem izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu, nosaka Ministru kabinets.

Pamatojums un apraksts
Kārtība, kādā organizē Ukrainas civiliedzīvotājiem izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Izglītības iestādes
  • Pašvaldības
  • Pašvaldību sociālie dieneti
  • Valsts muzeji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi