Anotācija

25-TA-1825: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Darba ielā 11–38, Talsos, Talsu novadā, nodošanu Talsu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45. panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punkts.
Talsu novada domes 2025. gada 26. jūnija lēmums Nr. 145 (prot. Nr. 12, 32. §) "Par dzīvokļa īpašuma Darba ielā 11 – 38, Talsos, Talsu novadā, pieņemšanu bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā" (turpmāk – lēmums Nr. 145).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz zemesgrāmatā neierakstīto nekustamo īpašumu Darba ielā 11 - 38, Talsos, Talsu novadā, kadastra Nr. 88019001781 (turpmāk – dzīvoklis Nr. 38), nodot Talsu novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktās funkcijas īstenošanai – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu. Pārņemot nekustamo īpašumu, pašvaldībai būs iespēja pilnvērtīgi to apsaimniekot.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Kurzemes apgabaltiesas zvērinātas notāres Ingunas Bakanauskas 2022. gada 13. decembrī izdoto notariālo aktu Nr. 2391 "Akts par mantojuma lietas izbeigšanu" dzīvoklis Nr. 38 atzīts par bezmantinieku mantu un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma 416. panta pirmajai daļai (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2022. gada 31. decembrim). Kreditoru pretenzijas mantojuma lietā nav pieteiktas.
Dzīvoklis Nr. 38 sastāv no telpu grupas ar kadastra apzīmējumu 88010030024017038 un tam piekrītošām kopīpašuma 295/26841 domājamām daļām no būves ar kadastra apzīmējumu 88010030024017. Dzīvokļa platība ir 30,8 m2. Dzīvoklis Nr. 38 nav ierakstīts zemesgrāmatā. Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētā dzīvokļa īpašuma īpašnieka dati sakrīt ar mantojuma aktā norādīto personu. 
Nekustamais īpašums Darba ielā 11 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 88015030001), kas sastāv no piecstāvu dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 88010030024017) ir ierakstīts Talsu pilsētas zemesgrāmata nodalījumā Nr. 158 AA  un ir daļēji sadalīts dzīvokļu īpašumos. Atbilstoši  zemesgrāmatas nodalījuma I daļas 1. iedaļas ierakstiem var secināt, ka dzīvokļu īpašumiem ir atvērti atsevišķi zemesgrāmatas nodalījumi. Savukārt saskaņā ar minētā zemesgrāmatas nodalījuma II daļas 1. iedaļas ierakstu Nr. 1.1. uz 1973. gada 25. maija Valsts pieņemšanas komisijas akta un 1990. gada 25. oktobra lēmuma un 1990. gada 27. novembra Talsu pilsētas TDP lēmuma pamata īpašuma tiesības ir nostiprinātas Talsu novada pašvaldībai. Saskaņā ar ierakstiem Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā dzīvokļa īpašumos nesadalītā domājamā daļa ir 113/8947.
Nekustamais īpašums Darba ielā 11 atrodas uz privātpersonām piederošas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 88010030024, kas ir nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 88010030024 sastāvā (nosaukums – Darba 11). Nekustamais īpašums ir ierakstīts  Talsu pilsētas zemesgrāmata nodalījumā Nr. 158.
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) 2025. gada 17. janvāra rīkojuma Nr. 6/f 2. pielikumu "Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 4510R/25 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai)" VID pieņēma valsts uzskaitē par bezmantinieka mantu atzīto dzīvokli Nr. 38.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumu Nr. 901 “Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu” 10.3. apakšpunktu VID bez maksas nekustamo īpašumu, kura sastāvā ietilpst dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums, kopīpašuma daļas viendzīvokļa dzīvojamā mājā un dzīvokļa īpašumā, kas ir valsts un pašvaldības kopīpašumā vai valsts, pašvaldības un privātpersonas kopīpašumā, nodod bez maksas attiecīgai pašvaldībai īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu. Saskaņā ar minēto noteikumu 14. un 15. punktu par nekustamā īpašuma nodošanu pašvaldībai Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrs noteiktā kārtībā to iesniedz Ministru kabinetā, savukārt pēc Ministru kabineta rīkojuma stāšanās spēkā, VID noformē pieņemšanas un nodošanas aktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt nekustamā īpašuma apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Talsu novada dome ar lēmumu Nr. 145 ir pieņēmusi bez atlīdzības valstij piekritīgo dzīvokli Nr. 38, lai īstenotu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu.
Talsu novada pašvaldība dzīvokli Nr. 38 izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājuma risināšanā saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu "Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem". Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Talsu novada pašvaldībai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta" 12. punktam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citas valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, izņemot šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minēto gadījumu, ministrija noteiktā kārtībā izsludina Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantu Talsu novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā, kā arī parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus ar Talsu novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.  
Talsu novada pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz dzīvokli Nr. 38, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina aizliegums atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja tas tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Talsu novada pašvaldības iedzīvotāji, kuriem nepieciešams mājokļa atbalsts.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar dzīvokļa Nr. 38 pārņemšanu, tai skaitā ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu, tiek segti no Talsu novada pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības process netika organizēts, kā to pieļauj Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punkts. Ar rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, kā arī tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija pēc apstiprināšanas un nodošanas atzinumu sniegšanai ir publiski pieejami TAP portālā, kur ar tiem var iepazīties jebkurš interesents. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas

    7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

    Ietekme
    Jā/Nē
    Skaidrojums
    1. Tiks veidota jauna institūcija
    -
    2. Tiks likvidēta institūcija
    -
    3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
    -
    4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
    -
    5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
    -
    6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
    -
    7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
    -
    8. Cita informācija
    -

    7.5. Cita informācija

    -
    8. Horizontālās ietekmes

    8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.5. uz teritoriju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.6. uz vidi

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.7. uz klimatneitralitāti

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.11. uz veselību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.13. uz datu aizsardzību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma nodošanu atbilstības izvērtēšanu, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma nodošanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

    8.1.14. uz diasporu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.2. Cita informācija

    -
    Pielikumi