Anotācija (ex-ante)

24-TA-864: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Rēzeknes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Kromani-Dači" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Rēzeknes novada domes 2024. gada 1. februāra lēmums Nr. 112 (prot. Nr. 3, 20.§) "Par nekustamā īpašuma "Kromani-Dači", Kaunatas pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā" un Rēzeknes novada domes 2024. gada 7. marta lēmums Nr. 225 (prot. Nr. 5, 13.§) "Par grozījumiem Rēzeknes novada domes 2024. gada 1. februāra lēmumā "Par nekustamā īpašuma "Kromani-Dači", Kaunatas pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā"

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Rēzeknes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Kromani-Dači" Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Kromani-Dači" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7862 003 0259) Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7862 003 0259) 0,1500 ha platībā (turpmāk – Nekustamais īpašums) pieder Rēzeknes novada pašvaldībai.
Nekustamais īpašums reģistrēts Latgales rajona tiesas Kaunatas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000772457 uz Rēzeknes novada pašvaldības vārda.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamajam īpašumam ir reģistrēts šāds apgrūtinājums: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (tipa kods 7312030303) 0,1500 ha platībā.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2021. gada 24. augustā ar vēstuli Nr. 4.1-2_065d_260_21_834 "Par pagasta ceļu nodošanu valstij, LR Zemkopības Ministrijas personā" vērsās pie Rēzeknes novada pašvaldības ar lūgumu pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma "Kromani-Dači" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7862 003 0259) sadali, atdalot zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7862 003 0259 daļu ceļa joslai aptuveni 0,36 km garumā, 4–5 metru platumā un 0,16 ha platībā, un nodošanu bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā Meža likumā noteiktās valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai.
Pēc nekustamā īpašuma "Kromani-Dači" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7862 003 0259) sadalīšanas Rēzeknes novada dome ar 2024. gada 1. februāra lēmumu Nr. 112 (prot. Nr. 3, 20.§) "Par nekustamā īpašuma "Kromani-Dači", Kaunatas pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – lēmums Nr. 112) nolēma nodot bez atlīdzības īpašumā Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā jaunveidojamu Rēzeknes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Kromani-Dači", kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7862 003 0259 un kopējo platību 0,15 ha un atrodas Rēzeknes novada Kaunatas pagastā, noteiktās funkcijas – meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības – izpildei.
Rēzeknes novada dome ar 2024. gada 7. marta lēmumu Nr. 225 (prot. Nr. 5, 13.§) "Par grozījumiem Rēzeknes novada domes 2024. gada 1. februāra lēmumā "Par nekustamā īpašuma "Kromani-Dači", Kaunatas pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā"" izdarīja grozījumus lēmumā Nr. 112 un nolēma izteikt tā 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Noteikt Zemkopības ministrijai nodoto nekustamo īpašumu "Kromani-Dači" bez atlīdzības nodot Rēzeknes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots noteiktās funkcijas – mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanas nodrošināšanai – veikšanai."
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā Nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, kā arī lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību un uz attiecīgās zemes vienības izbūvēt inženierbūvi – ceļu, jo tas nepieciešams minētās valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 7862 003 0137) 28,68 ha platībā, kura ietilpst valstij Zemkopības ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma "Valsts mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7862 003 0137) Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā un zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 7892 005 0410 un 7892 005 0409) 69,39 ha kopplatībā, kuras ietilpst valstij Zemkopības ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma "Valsts mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7892 001 0400) Stoļerovas pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā Nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja Nekustamais īpašums vairs netiks izmantots rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā norādītās valsts funkcijas izpildei, tas atbilstoši rīkojuma projekta 2.2. apakšpunktam visā tā sastāvā bez atlīdzības tiks nodots Rēzeknes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Rēzeknes novada pašvaldības domes lēmumi, kas apliecina, ka Nekustamais īpašums nav nepieciešams Rēzeknes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā Nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Rēzeknes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi