Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3304: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai""  (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu precizējumus pamatojoties uz Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobrī pieņemtajiem grozījumiem “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” (C(2022) 7945 final)  (turpmāk – Pagaidu regulējums ), kas aizstāj 2022. gada 23. martā paziņojumu “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” (turpmāk – iepriekšējais krīzes pagaidu regulējums). Iepriekšējo krīzes pagaidu regulējumu atceļ no 2022. gada 27. oktobra.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekta mērķis ir veikt redakcionālus precizējumus Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 377), balstoties uz Pagaidu regulējumu
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK Noteikumu projekts izstrādāts, lai samazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu izraisītās negatīvās ietekmes uz ekonomiku ietekmi uz saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem ir nepieciešams likviditātes atbalsts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumi Nr. 377 paredz atbalstu sniegt līdz 2022. gada 31. decembrim. Tāpat Pagaidu regulējuma grozījumi paplašina atbalsta saņemšanas nosacījumus, kas tiek redakcionāli precizēti MK Noteikumu projektā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka izmaiņas Pagaidu regulējumā paredz pagarināt atbalsta sniegšanu par gadu nosakot, ka garantiju piešķir vēlākais līdz 2023. gada 31. decembrim. Līdz ar to aktualizēts MK Noteikumu Nr.377 25. punkts pagarinot atbalsta sniegšanas termiņu.

Izmaiņas pagaida regulējumā paredz, ka attiecībā uz lieliem uzņēmumiem, kuriem jāsniedz finanšu nodrošinājums tirdzniecības darbībām enerģijas tirgos, – lai segtu no šīm darbībām izrietošās likviditātes vajadzības no piešķiršanas brīža turpmākajiem 12 mēnešiem var palielināt aizdevuma summu. Līdz ar to Ekonomikas ministrija papildina MK Noteikumu Nr.377 12.punktu. Pagaidu regulējumā, kas cita starpā precizē 2.2. sadaļas “Likviditātes atbalsts garantiju veidā” 61.panta e) punkta iii apakšpunktu dalībvalstu iespējām atkāpties no maksimālajām atbalsta vērtībām, kas var tikt piešķirtas gala saņēmējam. Noteikumu projekta 12.punkta jaunā redakcija nosaka kārtību, tieši pārņemot normas kas veiktas ar 2.grozījumiem Pagaidu regulējumā, attiecībā uz maksimālās garantijas summas palielināšanu tādiem lieliem saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem likviditātes vajadzības nodrošināšanai nepieciešams darbībām enerģijas tirgos. Šādas izmaiņas saistītas ar būtisku cenu pieaugumu enerģijas tirgos, tādejādi Eiropas Komisija pieļauj atkāpes no maksimālā atbalsta apmēra.

Vienlaikus 12.punktā lietotā iekšējā atsauce uz noteikumu 13.punktu minēta, lai sniegtu nepārprotamu interpretāciju maksimālā atbalsta apmēra noteikšanai Pagaidu regulējuma 2.2.iedaļā 61. panta e). Iii apakšpunkta noteiktajos izņēmuma gadījumos. T.i. Pagaidu regulējuma 2.2.iedaļas 61. panta e). Iii apakšpunktā noteiktajos izņēmuma gadījumos var palielināt likviditātes vajadzību segšanai piešķiramā aizdevuma, ko sedz izsniegtā garantija, apmēru tādiem lielajiem komersantiem, kuriem jāsniedz finanšu nodrošinājums tirdzniecības darbībām enerģijas tirgos, – lai segtu no šīm darbībām izrietošas likviditātes vajadzības no piešķiršanas brīža turpmākajiem 12 mēnešiem – t.i. tādā apmērā, kāds nepieciešams šādu likviditātes vajadzību segšanai turpmāko 12 mēnešu periodā. Līdz ar to precizēts noteikumu 12.punkts, paredzot, ka garantijas apmēru var palielināt lai segtu iepriekš minētās likviditātes vajadzības, atkāpjoties no Pagaidu regulējuma 2.2 iedaļa un MKN 11. punktā minētajām robežvērtībām, vienlaikus  nepārkāpjot MKN 13 punktā noteikto maksimālo atbalsta apmēru.

Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts MK Noteikumu Nr.377 2. un 9. punkts, nosakot precīzas atsauces uz Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumu.

Ņemot vērā, ka MK Noteikumu projekts pārņem Pagaidu regulējumu, ir būtiski nodrošināt, ka līdz šī MK Noteikumu projektā spēkā stāšanās, sniegtais atbalsts nepārsniedz Pagaidu regulējuma noteiktos sliekšņus. Līdz ar to MK Noteikumu projekts tiek papildināts ar punktu, kas nosaka, ka kopumā atbalsts, kas piešķirts šo noteikumu ietvaros, nevienā brīdī nedrīkst pārsniedz MK Noteikumu Nr.377 11. punktā noteikto maksimālo atbalsta apjomu saimnieciskās darbības veicējam un to saistīto personu grupai.

Savukārt ar MK noteikumu projektā 13.punktā paredzēto maksimālo atbalsta slieksni, tiek noteikts, ka 10 milj. euro atbalsts tiek paredzēts saimnieciskās darbības veicējam atbilstoši EK lēmuma noteiktajam (State Aid SA.103359 (2022/N) – Latvia). Norādām, ka minētā norma ir nacionālā līmeņī noteiktā robežvērtība un ir attiecināma uz vienu saimnieciskās darbības veicēju.

MK Noteikumu projektā ir ietverta atsauce uz Pagaidu regulējumu un iepriekšējo pagaidu regulējumu, tas ir nepieciešams, lai MK Noteikumu projektu varētu saskaņot ar Eiropas Komisiju, lai pierādītu Pagaidu regulējuma pārņemtās normas. 

Kopumā atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar iepriekšējā krīzes pagaidu regulējuma 2.2. iedaļu, un atbalsts, kuru piešķir saskaņā ar tām pašām attiecīgajām šā paziņojuma iedaļām, nevienā brīdī nedrīkst pārsniegt šā paziņojuma attiecīgajās iedaļās noteikto atbalsta maksimālo apjomu.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts skar sīkos (mikro), mazos, vidējos un lielos saimnieciskās darbības veicējus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Aktualizētais novērtējums par atbalsta programmas ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai 2022. un 2023.gadam tiek apstiprināts kā šī tiesību aktu lietas papildus dokuments. 
Grozījumi atbalsta programmas nosacījumos provizoriski palielina 2023.gada vispārējas valdības budžeta izdevumus par 8 269 627 euro, samazinot finanšu resursus (fiskālo telpu) prioritāro pasākumu īstenošanai. Papildu valsts budžeta līdzekļi netiek pieprasīti. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
C(2022) 7945 final
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022.gada 28.oktobrī paziņojums “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” (turpmāk - Pagaidu regulējums)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022.gada 28.oktobrī paziņojums “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” (turpmāk - Pagaidu regulējums)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pagaidu regulējums 61. d) punkts
MK Noteikumu projekta 1.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējums 61. e) apakšpunkta iii) punkts
MK Noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 84. punkts
MK Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi