25-TA-136: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/2963 , ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK (turpmāk - direktīva).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi" (turpmāk - noteikumi) pārņemt direktīvas prasības par Kopienas Augu šķirņu biroja (turpmāk - CPVO) pārbaudes protokoliem un Starptautiskās Jaunu augu šķirņu aizsardzības savienības (turpmāk – UPOV) pārbaužu vadlīnijām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.06.2025.
Pamatojums
Direktīva nosaka, ka dalībvalstis ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. maijam pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības, un piemēro minētos noteikumus no 2025. gada 1. jūnija.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumi nosaka CPVO šķirnes pārbaudes protokolus un UPOV šķirnes pārbaudes vadlīnijas, saskaņā ar kurām veic šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi. Noteikumu 1. pielikumā ir iekļauti CPVO pārbaužu protokoli un UPOV pārbaudes vadlīnijas lauksaimniecības, dārzeņu un augļaugu sugām. Gan CPVO pārbaužu protokoli, gan UPOV pārbaudes vadlīnijas regulāri tiek pārskatītas.
CPVO un UPOV ir atjauninājuši esošos protokolus un vadlīnijas attiecībā uz konkrētām lauksaimniecības kultūraugu un dārzeņu sugām. Šie atjauninājumi ir ietverti direktīvā.
Noteikumos ir jāievieš direktīvas prasības, norādot atsauces uz jaunākajiem CPVO pārbaužu protokoliem un UPOV pārbaudes vadlīnijām konkrētām lauksaimniecības kultūraugu un dārzeņu sugām.
CPVO un UPOV ir atjauninājuši esošos protokolus un vadlīnijas attiecībā uz konkrētām lauksaimniecības kultūraugu un dārzeņu sugām. Šie atjauninājumi ir ietverti direktīvā.
Noteikumos ir jāievieš direktīvas prasības, norādot atsauces uz jaunākajiem CPVO pārbaužu protokoliem un UPOV pārbaudes vadlīnijām konkrētām lauksaimniecības kultūraugu un dārzeņu sugām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar direktīvu ir atjaunināti esošie CPVO protokoli un UPOV vadlīnijas kartupeļiem, safloram, ziedkāpostiem, sparģeļu kāpostiem, Briseles kāpostiem, kolrābjiem, Savojas kāpostiem, baltajiem galviņkāpostiem, sarkanajiem galviņkāpostiem, arbūziem, dārza salātiem, redīsiem, lauka salātiem un tomātu potcelmiem.
Risinājuma apraksts
Sagatavots noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi"" (turpmāk – noteikumu projekts), lai pārņemtu direktīvas prasības par atjauninātajiem CPVO protokoliem un UPOV vadlīnijām kartupeļiem, safloram, ziedkāpostiem, sparģeļu kāpostiem, Briseles kāpostiem, kolrābjiem, Savojas kāpostiem, baltajiem galviņkāpostiem, sarkanajiem galviņkāpostiem, arbūziem, dārza salātiem, redīsiem, lauka salātiem un tomātu potcelmiem.
Problēmas apraksts
Direktīvas 3. panta 1. punktā noteikts, ka dalībvalstis ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. maijam pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Minētos noteikumus tās piemēro no 2025. gada 1. jūnija.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punktā noteikts, ka noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. jūnijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz selekcionāriem, šķirnes uzturētājiem un to pilnvarotiem pārstāvjiem.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz selekcionāriem, šķirnes uzturētājiem un to pilnvarotiem pārstāvjiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L2963
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/2963 , ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/2963 , ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
Noteikumu projekta
1.2. apakšpunktā izteiktā noteikumu 1. pielikuma I nodaļa
1.2. apakšpunktā izteiktā noteikumu 1. pielikuma I nodaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2.pants
Noteikumu projekta
1.2. apakšpunktā izteiktā noteikumu 1. pielikuma II nodaļa
1.2. apakšpunktā izteiktā noteikumu 1. pielikuma II nodaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts un 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. panta 2. punkts
Nav jāpārņem, noteikts termiņš normatīvo aktu pieņemšanai un publicēšanai.
-
Nav attiecināms.
4.pants
Netiek pārņemts, jo Latvijā laukaugu un dārzeņu sugām netiek veiktas atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudes.
-
Nav attiecināms.
5.pants
Nav jāpārņem, noteikta spēkā stāšanās kārtība.
-
Nav attiecināms.
6.pants
Nav jāpārņem, minēti direktīvas adresāti.
-
Nav attiecināms.
PIELIKUMS
A daļa I pielikums
A daļa I pielikums
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā izteiktais noteikumu
1. pielikuma I nodaļas
1.1. apakšpunkts
1. pielikuma I nodaļas
1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
PIELIKUMS
A daļa II pielikums
A daļa II pielikums
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā izteiktais noteikumu
1. pielikuma I nodaļas
1.2. apakšpunkts
1. pielikuma I nodaļas
1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
PIELIKUMS
B daļa I pielikums
B daļa I pielikums
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā izteiktais noteikumu
1. pielikuma II nodaļas
2.1. apakšpunkts
1. pielikuma II nodaļas
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
PIELIKUMS
B daļa II pielikums
B daļa II pielikums
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā izteiktais noteikumu
1. pielikuma II nodaļas
2.2. apakšpunkts
1. pielikuma II nodaļas
2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
