25-TA-648: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Farmācijas likuma 5.panta 20.punkts
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt pasākumus zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijai pacientiem neatliekamos gadījumos dzīvības glābšanai, rezervējot daļu no valsts zāļu kompensācijai paredzētiem budžeta līdzekļiem (ne vairāk kā 1000 000 euro), paplašināt Nacionālā veselības dienesta tiesības kompensēt faktiski pacientam izlietoto zāļu vai medicīnisko ierīču izdevumus, palielināt zāļu individuālās kompensācijas iespējas, mazināt slogu pacientiem, iegādājoties zāles vai medicīniskās ierīces, kā arī, lai uzlabotu kompensējamo medicīnisko ierīču pieejamību.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Šo noteikumu XI.1 nodaļa par zāļu un medicīnisko ierīču kompensēšanu neatliekamos gadījumos, lai glābtu pacienta dzīvību, stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Sabiedrības veselības stāvoklis vistiešākajā veidā ietekmē ekonomikas izaugsmi un valsts konkurētspēju.
Atbilstoši Eiropas Komisijas apkopotajai statistikai veselības rādītāji Latvijā ir vieni no zemākajiem Eiropas Savienībā1 (turpmāk – ES), savukārt budžeta izdevumi veselības nozarei ir krietni zemāki nekā vidēji ES2. Arī valsts piešķirtais finansējums tieši zāļu kompensācijām ir viens no zemākajiem ES un ir par 34% zemāks nekā Lietuvā un Igaunijā3. Virkne no kompensējamo zāļu saraksta medikamentiem, kas ir pieejami citviet ES, tai skaitā Lietuvā un Igaunijā, Latvijā nav pieejami. Tas neizbēgami rada lielu finansiālo slogu pacientiem. Iedzīvotāji no saviem līdzekļiem sedz aptuveni pusi no kopējā zāļu patēriņa izmaksām gadā, un lielāko daļu no ambulatori lietotajām zālēm. Iedzīvotāju kopējos tēriņus zālēm veido samaksātais par recepšu zālēm, kas nav iekļautas kompensējamo zāļu sarakstā (255,81 milj. euro bez PVN gadā), pacienta līdzmaksājums par kompensējamām zālēm (28,94 milj. euro bez PVN gadā) un samaksātais par bezrecepšu zālēm (85,56 milj. euro bez PVN gadā)3.
Lai gan tiek īstenots pasākumu plāns zāļu cenu mazināšanai un valdība ir būtiski paplašinājusi kompensējamo medikamentu sarakstu un palielinājusi kompensācijas apmēru, pacientu finansiālās vajadzības joprojām ir daudz lielākas.
Kompensējamo zāļu sarakstā iekļautos medikamentus katru gadu saņem vairāk nekā 700 000 Latvijas iedzīvotāju4. 2025. gadā no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamo medikamentu segšanai tika piešķirti 307 815 686 euro5. Gadījumos, kad pacientam ir nozīmētas zāles, kas nav iekļautas kompensējamo zāļu sarakstā, Nacionālais veselības dienests izskata iespēju pacientam kompensēt zāļu izdevumus individuālā kārtā neatliekamos gadījumos pacienta dzīvības glābšanai. Lai nodrošinātu zāļu individuālās kompensācijas, papildus nepieciešamais finansējums ik gadu ir 1,89 milj. euro. Diemžēl šis finansējums pilnā apmērā nav pieejams, kas nozīmē, ka daļa Latvijas iedzīvotāju saskarsies ar finansiālām grūtībām, iegādājoties nepieciešamos medikamentus. Šīs grūtības ir īpaši lielas smagu un retu slimību gadījumos, kad ārstēšanai nepieciešamie medikamenti ir ļoti dārgi un nepieciešami ilgākā laika periodā.
[1] Eiropas Komisija. EU life expectancy estimated at 81.5 years in 2023. Pieejams: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240503-2#:~:text=In%2015%20countries%2C%20life%20expectancy,)%20and%20Romania%20(76.6).
[2] Eurostat. Government expenditure on health. Pieejams: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Government_expenditure_on_health#Expenditure_on_.27health.27
[3] Veselības ministrija. Informatīvais ziņojums par zāļu finansiālo pieejamību. Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/cabinet_ministers/41e43b5b-b558-4ada-8933-35d672d8ba5f
[4] Veselības ministrija. Individuālo zāļu kompensāciju palielina līdz 30 000 eiro. Pieejams: https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/individualo-zalu-kompensaciju-palielina-lidz-30-000-eiro#:~:text=Kompens%C4%93jamo%20z%C4%81%C4%BCu%20sarakst%C4%81%20iek%C4%BCautos%20medikamentus,eiro.
[5] Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam. (4.pielikums). Pieņemts: 06.12.2024.Stājas spēkā: 01.01.2025.// Publicēts: Latvijas Vēstnesis, Nr.248, 19.12.2024.
Atbilstoši Eiropas Komisijas apkopotajai statistikai veselības rādītāji Latvijā ir vieni no zemākajiem Eiropas Savienībā1 (turpmāk – ES), savukārt budžeta izdevumi veselības nozarei ir krietni zemāki nekā vidēji ES2. Arī valsts piešķirtais finansējums tieši zāļu kompensācijām ir viens no zemākajiem ES un ir par 34% zemāks nekā Lietuvā un Igaunijā3. Virkne no kompensējamo zāļu saraksta medikamentiem, kas ir pieejami citviet ES, tai skaitā Lietuvā un Igaunijā, Latvijā nav pieejami. Tas neizbēgami rada lielu finansiālo slogu pacientiem. Iedzīvotāji no saviem līdzekļiem sedz aptuveni pusi no kopējā zāļu patēriņa izmaksām gadā, un lielāko daļu no ambulatori lietotajām zālēm. Iedzīvotāju kopējos tēriņus zālēm veido samaksātais par recepšu zālēm, kas nav iekļautas kompensējamo zāļu sarakstā (255,81 milj. euro bez PVN gadā), pacienta līdzmaksājums par kompensējamām zālēm (28,94 milj. euro bez PVN gadā) un samaksātais par bezrecepšu zālēm (85,56 milj. euro bez PVN gadā)3.
Lai gan tiek īstenots pasākumu plāns zāļu cenu mazināšanai un valdība ir būtiski paplašinājusi kompensējamo medikamentu sarakstu un palielinājusi kompensācijas apmēru, pacientu finansiālās vajadzības joprojām ir daudz lielākas.
Kompensējamo zāļu sarakstā iekļautos medikamentus katru gadu saņem vairāk nekā 700 000 Latvijas iedzīvotāju4. 2025. gadā no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamo medikamentu segšanai tika piešķirti 307 815 686 euro5. Gadījumos, kad pacientam ir nozīmētas zāles, kas nav iekļautas kompensējamo zāļu sarakstā, Nacionālais veselības dienests izskata iespēju pacientam kompensēt zāļu izdevumus individuālā kārtā neatliekamos gadījumos pacienta dzīvības glābšanai. Lai nodrošinātu zāļu individuālās kompensācijas, papildus nepieciešamais finansējums ik gadu ir 1,89 milj. euro. Diemžēl šis finansējums pilnā apmērā nav pieejams, kas nozīmē, ka daļa Latvijas iedzīvotāju saskarsies ar finansiālām grūtībām, iegādājoties nepieciešamos medikamentus. Šīs grūtības ir īpaši lielas smagu un retu slimību gadījumos, kad ārstēšanai nepieciešamie medikamenti ir ļoti dārgi un nepieciešami ilgākā laika periodā.
[1] Eiropas Komisija. EU life expectancy estimated at 81.5 years in 2023. Pieejams: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240503-2#:~:text=In%2015%20countries%2C%20life%20expectancy,)%20and%20Romania%20(76.6).
[2] Eurostat. Government expenditure on health. Pieejams: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Government_expenditure_on_health#Expenditure_on_.27health.27
[3] Veselības ministrija. Informatīvais ziņojums par zāļu finansiālo pieejamību. Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/cabinet_ministers/41e43b5b-b558-4ada-8933-35d672d8ba5f
[4] Veselības ministrija. Individuālo zāļu kompensāciju palielina līdz 30 000 eiro. Pieejams: https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/individualo-zalu-kompensaciju-palielina-lidz-30-000-eiro#:~:text=Kompens%C4%93jamo%20z%C4%81%C4%BCu%20sarakst%C4%81%20iek%C4%BCautos%20medikamentus,eiro.
[5] Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam. (4.pielikums). Pieņemts: 06.12.2024.Stājas spēkā: 01.01.2025.// Publicēts: Latvijas Vēstnesis, Nr.248, 19.12.2024.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējā situācijā Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.899) XII nodaļa ”Zāļu un medicīnisko ierīču kompensācija individuālām personām” nosaka kārtību, kādā kompensācijai piešķirto līdzekļu ietvaros individuālām personām kompensē zāļu iegādes izdevumus. Nacionālais veselības dienests ir tiesīgs pieņemt lēmumu par zāļu iegādes izdevumu kompensāciju individuālām personām, ja konkrētais gadījums atbilst Noteikumos Nr.899 noteiktajām prasībām. Lai noteiktu personas tiesības uz zāļu iegādes izdevumu kompensāciju, Nacionālajam veselības dienestam ir jāizvērtē personas gadījuma atbilstība Noteikumu Nr.899 92.punktam. Noteikumu Nr.899 92.punkts nosaka, ka ”Nacionālais veselības dienests, pamatojoties uz personas iesniegumu, kam pievienots attiecīgās ārstniecības nozares ārstu konsilija lēmums, ir tiesīgs pieņemt lēmumu par zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensāciju individuāliem pacientiem. Minētos izdevumus kompensē zāļu iegādes izdevumu kompensācijai piešķirto līdzekļu ietvaros šādos gadījumos: 92.1. diagnoze nav iekļauta šo noteikumu 1.pielikumā, un attiecīgās slimības ārstēšanā bez konkrēto zāļu lietošanas nav iespējams uzturēt pacienta dzīvības funkcijas (šajā apakšpunktā noteiktajā gadījumā netiek apmaksāta medicīnisko ierīču iegāde); (...)”. Līdz ar to saskaņā ar Noteikumu Nr.899 93.punktu konsilija lēmumā ir jānorāda arī informācija par to, vai attiecīgās slimības ārstēšanā bez konkrēto zāļu lietošanas iespējams uzturēt pacienta dzīvības funkcijas (ja diagnoze nav iekļauta Noteikumu Nr.899 1.pielikumā).
Sabiedrība ir ieinteresēta zāļu un medicīnisko ierīču pieejamības nodrošināšanā visu diagnožu pacientiem, it īpaši neatliekamos gadījumos, kad ir nepieciešams glābt pacienta dzīvību. Nenodrošinot zāļu pieejamību rodas papildu slogs valsts sociālajam budžetam. Savlaicīga medikamentu un medicīnisko ierīču nodrošināšana pacientiem var veicināt iedzīvotāju labklājību, darbaspēka saglabāšanu, valsts konkurētspēju.
Sabiedrība ir ieinteresēta zāļu un medicīnisko ierīču pieejamības nodrošināšanā visu diagnožu pacientiem, it īpaši neatliekamos gadījumos, kad ir nepieciešams glābt pacienta dzīvību. Nenodrošinot zāļu pieejamību rodas papildu slogs valsts sociālajam budžetam. Savlaicīga medikamentu un medicīnisko ierīču nodrošināšana pacientiem var veicināt iedzīvotāju labklājību, darbaspēka saglabāšanu, valsts konkurētspēju.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumus Nr.899 ar jaunu XII1.nodaļu “Zāļu un medicīnisko ierīču kompensācija neatliekamos gadījumos”. Neatliekamos gadījumos, kad pacients, kuram ir diagnosticēta smaga saslimšana, kas apdraud pacienta dzīvību, kā arī ārsta konsīlijs ir pieņēmis lēmumu par zāļu vai medicīnisko ierīču lietošanas nepieciešamību konkrētam pacientam neatliekamos gadījumos, lai glābtu pacienta dzīvību, bet valsts budžets šo medikamentu iegādi nesedz vai sedz tikai daļēji, Nacionālais veselības dienests var apmaksāt medikamentu iegādi pilnībā, pamatojoties uz VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”, VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” un VSIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” kopīgu konsilija lēmumu par starptautiskām vadlīnijām atbilstošu zāļu vai medicīnisko ierīču lietošanas nepieciešamību konkrētam pacientam neatliekamos gadījumos, lai glābtu pacienta dzīvību, un atbilstoši klīniskās universitātes slimnīcas iesniegtajam rēķinam, bet ne vairāk kā 12 mēnešu ārstēšanas kursam un nepārsniedzot kopējo finansējumu.
Konsīlija apmaksa tiek nodrošināta esošo vispārējā normatīvajos aktos noteiktā kārtībā, tai klīniskās universitātes slimnīcai, kas konsiliju vada un sagatavo konsilija lēmumu.
Tādējādi noteikumu projekts paredz risināt zāļu un medicīnisko ierīču iegādi neatliekamo vajadzību pacienta dzīvības glābšanai. Šādos gadījumos ieguldījums iedzīvotāju veselībā būtu uzskatāms par demokrātiskās tiesiskās valsts pastāvēšanas nepieciešamu priekšnosacījumu valsts iedzīvotāju labklājības, valsts ekonomiskās izaugsmes celšanai.
Ievērojot izklāstītos apsvērumus, kā arī apzinoties valsts budžeta ierobežotās iespējas un zāļu iegādes augstās izmaksas, kuras lielākoties nav iespējams segt pacientam patstāvīgi neatliekamos gadījumos, kad ir nepieciešams glābt pacienta dzīvību, tiek piedāvāts veikt grozījumus Noteikumos Nr.899.
Grozījumi normatīvajā aktā veicinās zāļu pieejamību pacientiem neatliekamos gadījumos dzīvības glābšanai, kas uzlabos pacientu izredzes atveseļoties, kā arī nodrošinās darbaspēka resursu saglabāšanu, sekmējot tautsaimniecības attīstību.
Konsīlija apmaksa tiek nodrošināta esošo vispārējā normatīvajos aktos noteiktā kārtībā, tai klīniskās universitātes slimnīcai, kas konsiliju vada un sagatavo konsilija lēmumu.
Tādējādi noteikumu projekts paredz risināt zāļu un medicīnisko ierīču iegādi neatliekamo vajadzību pacienta dzīvības glābšanai. Šādos gadījumos ieguldījums iedzīvotāju veselībā būtu uzskatāms par demokrātiskās tiesiskās valsts pastāvēšanas nepieciešamu priekšnosacījumu valsts iedzīvotāju labklājības, valsts ekonomiskās izaugsmes celšanai.
Ievērojot izklāstītos apsvērumus, kā arī apzinoties valsts budžeta ierobežotās iespējas un zāļu iegādes augstās izmaksas, kuras lielākoties nav iespējams segt pacientam patstāvīgi neatliekamos gadījumos, kad ir nepieciešams glābt pacienta dzīvību, tiek piedāvāts veikt grozījumus Noteikumos Nr.899.
Grozījumi normatīvajā aktā veicinās zāļu pieejamību pacientiem neatliekamos gadījumos dzīvības glābšanai, kas uzlabos pacientu izredzes atveseļoties, kā arī nodrošinās darbaspēka resursu saglabāšanu, sekmējot tautsaimniecības attīstību.
Problēmas apraksts
Pašreizējais regulējums Noteikumos Nr.899 aktualizējams, ņemot vērā spēkā esošos Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumus Nr.803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem", noteiktas atvieglotas prasības iesniegumu iesniegšanai Nacionālajā veselības dienestā, kā arī redakcionāli precizēts Noteikumu Nr.899 92.3.apakšpunkts, nemainot tā būtību un novēršot piemērošanas riskus.
Risinājuma apraksts
1) Ar grozījumiem veikti vairāki tehniski grozījumi Noteikumos Nr.899 normu aktualizēšanai (Noteikumu Nr.899 10.1 un 45.1 punkti).
2) Noteikumu projekts paredz mazināt birokrātisko slogu, atsakoties no iesniedzēja iesnieguma saņemšanas Nacionālajā veselības dienestā un paredzot, ka Nacionālajam veselības dienestam ir tiesības atcelt maksu par zāļu vai medicīnisko ierīču novērtēšanu iekļaušanai kompensējamo zāļu sarakstā vai maksu par kompensācijas nosacījumu pārskatīšanas novērtēšanu, vai gada maksu par zāļu un medicīnisko ierīču uzturēšanu kompensējamo zāļu sarakstā, ja:
20.1. attiecīgo zāļu vai medicīnisko ierīču apgrozījums kompensācijas kārtības ietvaros iepriekšējā gadā nepārsniedza 2845,74 euro, bet tās ir būtiski nepieciešamas ārstēšanas procesa nodrošināšanai;
20.2. ja zāles tiek ievestas un izplatītas Latvijas Republikas teritorijā saskaņā ar Farmācijas likuma 10.panta 7.punktu (Noteikumu Nr.899 20.punkts).
3) Ar noteikumu projektu papildināts Noteikumu Nr.899 16.punkts, paredzot, ka gadījumos, ja iesniedzējs vēršas Nacionālajā veselības dienestā ar iesniegumu kompensācijas nosacījumu pārskatīšanai zālēm, iesniedzējam nav jāiesniedz normatīvajos aktos noteiktais Zāļu valsts atzinums, ja zāļu vispārīgais nosaukums jau ir iekļauts kompensējamo zāļu sarakstā un iesniedzējs piesaka kompensācijas nosacījumu paplašināšanu ar izmaksu minimizācijas metodi tām pašām diagnozēm un/ vai pacientu grupām, salīdzinot ar medikamentu, kurš jau ir iekļauts kompensējamo zāļu sarakstā un pret kuru tiek veikta izmaksu minimizēšana (Noteikumu Nr.899 16.1.3.apakšpunkts).
4) Redakcionāli precizēts Noteikumu Nr.899 92.3.apakšpunkts, lai nepārprotami un skaidri norādītu vienlīdzības principa piemērošanu, veidojot kompensējamo zāļu sarakstu, t.sk. onkoloģijas gadījumā. Iekļaujot zāles kompensējamo zāļu sarakstā visiem pacientiem vienādu indikāciju gadījumā ir jābūt vienādai (identiskai) pieejai terapijas līnijām atbilstoši starptautiskām vadlīnijām. No 2024. gada 1. aprīļa individuālās kompensācijas iespējas tika paplašinātas ar 92.3. apakšpunktu gadījumos, lai vienas terapijas līnijas ietvaros pacientiem palielinātu iespēju saņemt arī citas zāles atbilstoši starptautiskajām vadlīnijām, vienlaikus neietekmējot budžeta līdzekļus un pārējo pacientu pieejamību zālēm. Tomēr, ņemot vērā to, ka Nacionālajā veselības dienestā pieaug to iesniegumu un vienlaikus atteikumu skaits, kad onkoloģijas gadījumā iestājoties progresijai tiek lūgta zāļu individuāla kompensācija citu terapijas līniju medikamentiem, norma tiek precizēta, ka pacientiem individuāli citu terapijas līniju medikamenti netiek kompensēti. Citu terapeitisko līniju terapija pacientiem tiek nodrošināta, iekļaujot zāles kompensējamo zāļu sarakstā, pamatojoties uz zāļu terapeitisko un izmaksu vērtējumu, un atbilstoši piešķirtu finansējumu jaunu terapijas līniju nodrošināšanai.
2) Noteikumu projekts paredz mazināt birokrātisko slogu, atsakoties no iesniedzēja iesnieguma saņemšanas Nacionālajā veselības dienestā un paredzot, ka Nacionālajam veselības dienestam ir tiesības atcelt maksu par zāļu vai medicīnisko ierīču novērtēšanu iekļaušanai kompensējamo zāļu sarakstā vai maksu par kompensācijas nosacījumu pārskatīšanas novērtēšanu, vai gada maksu par zāļu un medicīnisko ierīču uzturēšanu kompensējamo zāļu sarakstā, ja:
20.1. attiecīgo zāļu vai medicīnisko ierīču apgrozījums kompensācijas kārtības ietvaros iepriekšējā gadā nepārsniedza 2845,74 euro, bet tās ir būtiski nepieciešamas ārstēšanas procesa nodrošināšanai;
20.2. ja zāles tiek ievestas un izplatītas Latvijas Republikas teritorijā saskaņā ar Farmācijas likuma 10.panta 7.punktu (Noteikumu Nr.899 20.punkts).
3) Ar noteikumu projektu papildināts Noteikumu Nr.899 16.punkts, paredzot, ka gadījumos, ja iesniedzējs vēršas Nacionālajā veselības dienestā ar iesniegumu kompensācijas nosacījumu pārskatīšanai zālēm, iesniedzējam nav jāiesniedz normatīvajos aktos noteiktais Zāļu valsts atzinums, ja zāļu vispārīgais nosaukums jau ir iekļauts kompensējamo zāļu sarakstā un iesniedzējs piesaka kompensācijas nosacījumu paplašināšanu ar izmaksu minimizācijas metodi tām pašām diagnozēm un/ vai pacientu grupām, salīdzinot ar medikamentu, kurš jau ir iekļauts kompensējamo zāļu sarakstā un pret kuru tiek veikta izmaksu minimizēšana (Noteikumu Nr.899 16.1.3.apakšpunkts).
4) Redakcionāli precizēts Noteikumu Nr.899 92.3.apakšpunkts, lai nepārprotami un skaidri norādītu vienlīdzības principa piemērošanu, veidojot kompensējamo zāļu sarakstu, t.sk. onkoloģijas gadījumā. Iekļaujot zāles kompensējamo zāļu sarakstā visiem pacientiem vienādu indikāciju gadījumā ir jābūt vienādai (identiskai) pieejai terapijas līnijām atbilstoši starptautiskām vadlīnijām. No 2024. gada 1. aprīļa individuālās kompensācijas iespējas tika paplašinātas ar 92.3. apakšpunktu gadījumos, lai vienas terapijas līnijas ietvaros pacientiem palielinātu iespēju saņemt arī citas zāles atbilstoši starptautiskajām vadlīnijām, vienlaikus neietekmējot budžeta līdzekļus un pārējo pacientu pieejamību zālēm. Tomēr, ņemot vērā to, ka Nacionālajā veselības dienestā pieaug to iesniegumu un vienlaikus atteikumu skaits, kad onkoloģijas gadījumā iestājoties progresijai tiek lūgta zāļu individuāla kompensācija citu terapijas līniju medikamentiem, norma tiek precizēta, ka pacientiem individuāli citu terapijas līniju medikamenti netiek kompensēti. Citu terapeitisko līniju terapija pacientiem tiek nodrošināta, iekļaujot zāles kompensējamo zāļu sarakstā, pamatojoties uz zāļu terapeitisko un izmaksu vērtējumu, un atbilstoši piešķirtu finansējumu jaunu terapijas līniju nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
Nepārtrauktas glikozes uzraudzības sistēmu izmantošana diabēta aprūpē ir neatsverama, palīdzot samazināt hospitalizāciju riskus, kā arī uzlabot pacientu dzīves kvalitāti, atvieglojot ikdienas diabēta kontroli. Turklāt vairāki pētījumi apliecinājuši, ka šādu ierīču izmantošana var nodrošināt izmaksu ietaupījumu valsts veselības aprūpes sistēmai, samazinot izdevumus, kas saistīti ar slimības vēlīno vai hronisko komplikāciju ārstēšanu un darbnespējas izmaksām pacientiem, kas šobrīd kompensēšanas sistēmas ietvaros netiek nodrošināts. Pārskatāmas atsevišķas prasības Noteikumos Nr.899, lai kompensējamo zāļu sistēmas ietvaros izrakstīto konkrēto zāļu norādīšanas pamatojumu noteiktu kā obligātu prasību, lai noteiktu atsevišķus izņēmuma gadījumus,paplašinot to pacientu loku, tai skaitā zāļu izdevumu kompensāciju no piešķirtajiem līdzekļiem.
Risinājuma apraksts
1) Ar grozījumiem pilnveidota Noteikumu Nr.899 XII.nodaļa par zāļu un medicīnisko ierīču kompensācijas saņemšanu individuālām personām, akcentējot nepieciešamību norādīt zāļu un medicīnisko ierīču pamatojumu vai izņēmumu gadījumus, lai kompensējamo zāļu sarakstā iekļautās zāles vai medicīniskās ierīces nav efektīvas vai ir kontrindicētas, tai skaitā gadījumos, kad tiek norādītas vairākas diagnozes, bet netiek norādīts konkrēti kurai diagnozei tiek lūgts piešķirt zāļu kompensāciju (Noteikumu Nr.899 102.4.apakšpunkts).
2) Ar noteikumu projektu tiek veikti vairāki tehniski grozījumi (Noteikumu Nr.899 100., 101., 102.6.punkts) Noteikumos Nr.899 skaidrībai.
3) Noteikumu projektā ietvertais grozījums paredz paplašināt Noteikumu Nr.899 2.pielikumu "Kompensējamo zāļu sarakstā iekļaujamo medicīnisko ierīču grupas un to iegādes izdevumu kompensācijas apmērs", papildinot medicīnisko ierīču grupas sarakstu ar nepārtrauktām glikozes līmeņa uzraudzības sistēmām un paredzot 100% kompensācijas apmēru, vienlaikus nosakot kompensācijas ierobežojumus šādām pacientu grupām: 1) pacientes ar 1.vai 2.tipa cukura diabētu, kuras saņem insulīna terapiju, grūtniecības laikā (dg kods Z33 ) un līdz 70 dienām pēcdzemdību periodā (Z39.2); 2) pacienti pēc orgānu transplantācijas; 3) pacienti pēc aizkuņģa dziedzera rezekcijas.
2) Ar noteikumu projektu tiek veikti vairāki tehniski grozījumi (Noteikumu Nr.899 100., 101., 102.6.punkts) Noteikumos Nr.899 skaidrībai.
3) Noteikumu projektā ietvertais grozījums paredz paplašināt Noteikumu Nr.899 2.pielikumu "Kompensējamo zāļu sarakstā iekļaujamo medicīnisko ierīču grupas un to iegādes izdevumu kompensācijas apmērs", papildinot medicīnisko ierīču grupas sarakstu ar nepārtrauktām glikozes līmeņa uzraudzības sistēmām un paredzot 100% kompensācijas apmēru, vienlaikus nosakot kompensācijas ierobežojumus šādām pacientu grupām: 1) pacientes ar 1.vai 2.tipa cukura diabētu, kuras saņem insulīna terapiju, grūtniecības laikā (dg kods Z33 ) un līdz 70 dienām pēcdzemdību periodā (Z39.2); 2) pacienti pēc orgānu transplantācijas; 3) pacienti pēc aizkuņģa dziedzera rezekcijas.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.899 31.punkts noteic, ka veicot kompensējamo zāļu lietošanas novērojumus (atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 16.aprīlis regulas 536/2014 par cilvēkiem paredzētu zāļu klīniskajām pārbaudēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/20/EK prasībām - beziejaukšanās pētījumi), zāļu ražotājs sedz izmaksas, kas saistītas ar attiecīgo zāļu iegādi un to lietošanas novērojumiem. Ņemot vērā beziejaukšanās pētījumu attīstību, Noteikumu Nr.899 31. punkts neatļauj iekļaut beziejaukšanās pētījumos (novērojumā) tos pacientus, kuri saņems valsts apmaksātu terapiju, tādējādi Veselības ministrija un Nacionālais veselības dienests neiegūst resursu (datus) plānošanai un ietekmes novērtēšanai būtisku informāciju.
Kārtība, kas jāievēro attiecībā uz beziejaukšanās pētījumiem, noteikta Ministru kabineta 2024.gada 26.marta noteikumos Nr.192 “Cilvēkiem paredzēto zāļu klīnisko pētījumu noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr.192). Tostarp šo Noteikumu Nr.192 94.1.6. un 94.1.7.nosaka, ka sagatavojot pieteikumu ārsts vai pētījuma sponsora pārstāvis, kurš ir atbildīgs par pētījuma koordinēšanu, zāļu klīnisko pētījumu ētikas komitejā sniedz iesniegumu, kurā cita starpā jānorāda (94.1.6.un 94.1.7.apakšpunkti) ziņas par to, vai diagnoze un zāles ir iekļautas zāļu kompensācijas sistēmā. Beziejaukšanās pētījumi ir pētījumi, kurā zāles tiek parakstītas parastajā veidā saskaņā ar reģistrācijas apliecības noteikumiem. Pacienta norīkošana uz attiecīgu terapeitisko stratēģiju netiek nolemta iepriekš ar pētījuma protokolu, bet gan saskaņā ar esošo praksi, un zāļu parakstīšana ir skaidri nodalīta no lēmuma pacientu iekļaut pētījumā. Beziejaukšanās pētījumu veikšanai ir būtiska nozīme sabiedrības veselības interešu pilnveidošanai, novēroto blakusparādību uzraudzībā un farmakovigilances īstenošanas efektivizācijā. Šāda ierobežojoša norma nav ieviesta nevienā citā Eiropas valstī, šādi ierobežojoši nosacījumi nav arī kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā.
Kārtība, kas jāievēro attiecībā uz beziejaukšanās pētījumiem, noteikta Ministru kabineta 2024.gada 26.marta noteikumos Nr.192 “Cilvēkiem paredzēto zāļu klīnisko pētījumu noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr.192). Tostarp šo Noteikumu Nr.192 94.1.6. un 94.1.7.nosaka, ka sagatavojot pieteikumu ārsts vai pētījuma sponsora pārstāvis, kurš ir atbildīgs par pētījuma koordinēšanu, zāļu klīnisko pētījumu ētikas komitejā sniedz iesniegumu, kurā cita starpā jānorāda (94.1.6.un 94.1.7.apakšpunkti) ziņas par to, vai diagnoze un zāles ir iekļautas zāļu kompensācijas sistēmā. Beziejaukšanās pētījumi ir pētījumi, kurā zāles tiek parakstītas parastajā veidā saskaņā ar reģistrācijas apliecības noteikumiem. Pacienta norīkošana uz attiecīgu terapeitisko stratēģiju netiek nolemta iepriekš ar pētījuma protokolu, bet gan saskaņā ar esošo praksi, un zāļu parakstīšana ir skaidri nodalīta no lēmuma pacientu iekļaut pētījumā. Beziejaukšanās pētījumu veikšanai ir būtiska nozīme sabiedrības veselības interešu pilnveidošanai, novēroto blakusparādību uzraudzībā un farmakovigilances īstenošanas efektivizācijā. Šāda ierobežojoša norma nav ieviesta nevienā citā Eiropas valstī, šādi ierobežojoši nosacījumi nav arī kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu beziejaukšanās pētījumu veikšanu, iekļaujot pacientus, kuri saņems valsts apmaksātu terapiju, ar grozījumiem svītrots Noteikumu Nr.899 31.punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 140 000
0
1 140 000
0
1 140 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 140 000
0
1 140 000
0
1 140 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 140 000
0
1 140 000
0
1 140 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 140 000
0
1 140 000
0
1 140 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025, 2026. un 2027.gadam" Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta programmas 33.00.00 "Veselības aprūpes nodrošināšana" apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" noteikumu projektā minēto pasākumu – nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmu un zāļu un medicīnisko ierīču kompensācijas neatliekamos gadījumos nodrošināšanai 2025. gadam un turpmāk ik gadu – 1 140 000 euro.
Likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” izstrādes laikā tika atbalstīts Veselības ministrijas priekšlikums fiskāli neitrālam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas un citu slimību, kurām neatliekami turpināma terapija, uzlabošana” (Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes prot. Nr. 38 2.§ 30. punkts), attiecīgi paredzot papildus finansējumu kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai 2025. gadam 21 520 753 euro apmērā, 2026. gadam un turpmāk ik gadu 19 937 753 euro apmērā, no kuriem plānots novirzīt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmu nodrošināšanai 2025. gadam un turpmāk ik gadu - 140 000 euro un zāļu un medicīnisko ierīču kompensācijai neatliekamos gadījumos 2025. gadam un turpmāk ik gadu - 1 000 000 euro.
Papildu nepieciešamais finansējums nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmu nodrošināšanai anotācijā netiek detalizētāk atšifrēts, parādot plānoto pacientu skaitu un indikatīvi prognozējamās vidējās izmaksas, lai neietekmētu Nacionālā veselības dienesta un komersantu sarunu rezultātu par piedāvāto cenu.
Zāļu un medicīnisko ierīču kompensācijai neatliekamos gadījumos plānots novirzīt finansējumu līdz 1 000 000 euro gadā, šobrīd nav iespējams noteikt konkrētu pacientu skaitu un vidējās terapijas izmaksas, jo šie rādītāji ir saistīti ar katra konkrēta pacienta diagnozi un konsīlija lēmumu par konkrēto ārstēšanas metodi un nozīmētā medikamenta cenu.
Likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” izstrādes laikā tika atbalstīts Veselības ministrijas priekšlikums fiskāli neitrālam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas un citu slimību, kurām neatliekami turpināma terapija, uzlabošana” (Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes prot. Nr. 38 2.§ 30. punkts), attiecīgi paredzot papildus finansējumu kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai 2025. gadam 21 520 753 euro apmērā, 2026. gadam un turpmāk ik gadu 19 937 753 euro apmērā, no kuriem plānots novirzīt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmu nodrošināšanai 2025. gadam un turpmāk ik gadu - 140 000 euro un zāļu un medicīnisko ierīču kompensācijai neatliekamos gadījumos 2025. gadam un turpmāk ik gadu - 1 000 000 euro.
Papildu nepieciešamais finansējums nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmu nodrošināšanai anotācijā netiek detalizētāk atšifrēts, parādot plānoto pacientu skaitu un indikatīvi prognozējamās vidējās izmaksas, lai neietekmētu Nacionālā veselības dienesta un komersantu sarunu rezultātu par piedāvāto cenu.
Zāļu un medicīnisko ierīču kompensācijai neatliekamos gadījumos plānots novirzīt finansējumu līdz 1 000 000 euro gadā, šobrīd nav iespējams noteikt konkrētu pacientu skaitu un vidējās terapijas izmaksas, jo šie rādītāji ir saistīti ar katra konkrēta pacienta diagnozi un konsīlija lēmumu par konkrēto ārstēšanas metodi un nozīmētā medikamenta cenu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Noteikumu projektā iekļautie pasākumi īstenojami Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) esošā budžeta ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/virza-iniciativu-individualajai-kompensacijai-neatliekamos-un-ipasos-gadijumos-kompensaciju-pieskirs-pamatojoties-uz-tris-klinisko-universitasu-kopiga-konsilija-lemumu
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
2025.gada 8.aprīlī tika organizēta apspriede, kuras ietvaros piedalījās pārstāvji no Latvijas farmaceitiskās aprūpes asociācijas, Benu Aptieka Latvija, Latvijas Reto slimību alianses, Latvijas Nacionālās zāļu apgādes asociācijas, Latvijas Patentbrīvo medikamentu asociācijas, Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas, Biofarmaceitisko zāļu ražotāju asociācija Latvijā, Latvijas Pacientu organizācijas tīkla un VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca".
Apspriedes ietvaros sniegti skaidrojumi par izstrādātajiem grozījumiem, nevalstiskas organizācijas konceptuāli atbalstījušas izstrādāto grozījumu projektu, kā arī ņemti vērā sniegtie atsevišķie iebildumi un projekts precizēts, atstājot negrozītu MKN 899 29.1, 92.1. un 92.3.punktu.
Izvērtēts un ņemts vērā priekšlikums 92.3. apakšpunktu atstāt negrozītu, jo papildinājums “[..] (nav attiecināms uz gadījumiem, kad zāļu lietošanas rezultātā ir iestājusies slimības progresija) [..]” pakļauj riskam cilvēkus ar hroniskām slimībām, īpaši reto slimību pacientus, kuriem zāļu lietošana, lai arī slimība progresē, tomēr aizkavē tās attīstību. Savukārt, ja ar individuālajām kompensācijām tiktu kompensētas efektīvākas zāles, kas vēl būtiskāk aizkavē slimības progresiju, šādu zāļu saņemšana ar piedāvātajiem grozījumiem tiktu liegta. Tādējādi tas pakļauj pacientus riskam samazināt dzīvildzi un dzīves kvalitāti, jo viņi nevarētu saņemt citas, efektīvākas zāles, kas, lai arī zāļu lietošanas rezultātā pieļauj slimības progresiju, tomēr citas zāles būtu daudz efektīvākas par tām, kuras pacients jau saņem.
Izvērtēts un ņemts vērā priekšlikums 92.1.punktu atstāt negrozītu, jo papildinājums "[..] izņemot bērnus līdz 18 gadu vecumam", kas nozīmētu, ka turpmāk bērniem tiek piešķirta individuālā kompensācija visos gadījumos, bet Nacionālais veselības dienests nav iezīmējis papildu finansējumu.
Izvērtēts un ņemts vērā priekšlikums 29.1 punktu atstāt negrozītu, svītrojot papildinājumu "[..] vai zemāku par to [..]".
Izvērtēts un ņemts vērā Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas (SIFFA) priekšlikums par kritēriju ietveršanu VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”, VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” un VSIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” kopīgi izveidotā konsilija (universitātes slimnīcu konsilijs) lēmuma pieņemšanā, paredzot, ka medikamentu piešķiršanai ārkārtas gadījumos, ievērojot pacientu drošību, pieņem lēmumu par starptautiskām vadlīnijām atbilstošu zāļu vai medicīnisko ierīču lietošanas nepieciešamību konkrētam pacientam neatliekamos gadījumos, lai glābtu pacienta dzīvību.
Apspriedes ietvaros sniegti skaidrojumi par izstrādātajiem grozījumiem, nevalstiskas organizācijas konceptuāli atbalstījušas izstrādāto grozījumu projektu, kā arī ņemti vērā sniegtie atsevišķie iebildumi un projekts precizēts, atstājot negrozītu MKN 899 29.1, 92.1. un 92.3.punktu.
Izvērtēts un ņemts vērā priekšlikums 92.3. apakšpunktu atstāt negrozītu, jo papildinājums “[..] (nav attiecināms uz gadījumiem, kad zāļu lietošanas rezultātā ir iestājusies slimības progresija) [..]” pakļauj riskam cilvēkus ar hroniskām slimībām, īpaši reto slimību pacientus, kuriem zāļu lietošana, lai arī slimība progresē, tomēr aizkavē tās attīstību. Savukārt, ja ar individuālajām kompensācijām tiktu kompensētas efektīvākas zāles, kas vēl būtiskāk aizkavē slimības progresiju, šādu zāļu saņemšana ar piedāvātajiem grozījumiem tiktu liegta. Tādējādi tas pakļauj pacientus riskam samazināt dzīvildzi un dzīves kvalitāti, jo viņi nevarētu saņemt citas, efektīvākas zāles, kas, lai arī zāļu lietošanas rezultātā pieļauj slimības progresiju, tomēr citas zāles būtu daudz efektīvākas par tām, kuras pacients jau saņem.
Izvērtēts un ņemts vērā priekšlikums 92.1.punktu atstāt negrozītu, jo papildinājums "[..] izņemot bērnus līdz 18 gadu vecumam", kas nozīmētu, ka turpmāk bērniem tiek piešķirta individuālā kompensācija visos gadījumos, bet Nacionālais veselības dienests nav iezīmējis papildu finansējumu.
Izvērtēts un ņemts vērā priekšlikums 29.1 punktu atstāt negrozītu, svītrojot papildinājumu "[..] vai zemāku par to [..]".
Izvērtēts un ņemts vērā Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas (SIFFA) priekšlikums par kritēriju ietveršanu VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”, VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” un VSIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” kopīgi izveidotā konsilija (universitātes slimnīcu konsilijs) lēmuma pieņemšanā, paredzot, ka medikamentu piešķiršanai ārkārtas gadījumos, ievērojot pacientu drošību, pieņem lēmumu par starptautiskām vadlīnijām atbilstošu zāļu vai medicīnisko ierīču lietošanas nepieciešamību konkrētam pacientam neatliekamos gadījumos, lai glābtu pacienta dzīvību.
6.4. Cita informācija
Par izstrādāto noteikumu projektu ir veiktas diskusijas ar pacientu organizācijām, kas atbalstījušas rosināto iniciatīvu noteikt zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijai pacientiem neatliekamos gadījumos dzīvības glābšanai ne vairāk kā 1000 000 euro apmērā, kā arī paplašināt Nacionālā veselības dienesta tiesības kompensēt faktiski pacientam izlietoto zāļu vai medicīnisko ierīču izdevumus, palielināt zāļu individuālās kompensācijas iespējas, izvērtējot samērīguma, izmaksu un ieguvumu samērojamības principus, kas vērsti uz pacienta interešu aizstāvību un sloga mazināšanu, kas uzskatāms par ieguvumu pacientam. Noteikumu projekts neparedz būtiskas izmaiņas, kas ietekmētu nozares intereses.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar projektu noteikti pasākumi zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijai pacientiem neatliekamos gadījumos pacientu dzīvības glābšanai, paplašinātas Nacionālā veselības dienesta tiesības kompensēt faktiski pacientam izlietoto zāļu vai medicīnisko ierīču izdevumus, palielināt zāļu individuālās kompensācijas iespējas, mazināt slogu pacientiem iegādājoties zāles vai medicīniskās ierīces, ja nepieciešamas zāles vai medicīniskās ierīces neatliekamos gadījumos pacientu dzīvības glābšanai.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi