Anotācija (ex-ante)

22-TA-1997: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 573 "Kārtība, kādā administrē Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Zivsaimniecības fondu, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 573 "Kārtība, kādā administrē Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Zivsaimniecības fondu, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots pēc Zemkopības ministrijas un Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – LAD) iniciatīvas, jo ir nepieciešams precizēt normatīvā akta normu attiecībā uz neatbilstošo izdevumu apmēru, ko LAD var neatgūt no atbalsta saņēmējiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt tiesību normu attiecībā uz Eiropas Savienības (turpmāk – ES) atbalsta maksājumu neatbilstošo izdevumu apmēru, ko LAD var neatgūt no atbalsta saņēmējiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2009. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 573 "Kārtība, kādā administrē Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Zivsaimniecības fondu, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai" (turpmāk – noteikumi Nr. 573) ir noteikta kārtība, kādā administrē valsts un ES atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 573 47. punktā noteikts, ka LAD neatbilstošos izdevumus no atbalsta saņēmēja neatgūst, ja atgūstamā summa vienam iesniegumam vienā atbalsta veidā vienā pasākumā vai apakšpasākumā nepārsniedz 100 euro vienā finanšu gadā un šo summu nav iespējams ieturēt no nākamajiem atbalsta maksājumiem. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz grozījumus noteikumu Nr. 573 47. punktā, neatgūstamo summu palielinot no 100 uz 250 euro, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 13. decembra Regulu (ES) 2017/2393, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1306/2013 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību, kurā noteikts, ka administratīvās vienkāršošanas interesēs ir lietderīgi līdz 250 euro palielināt robežvērtību nepamatoti izmaksātajai ES atbalsta summai, ko dalībvalstis var nolemt neatgūt. Šī 250 euro robežvērtība ir attiecināma arī uz 2007.–2013. gada programmēšanas periodu, jo Regula (ES) Nr. 1306/2013 aizstāj Padomes 2005. gada 21. jūnija Regulu (EK) Nr. 1290/2005 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu.
Noteikumu Nr. 573 grozījumu būtība ir ES atbalsta saņēmējiem nepamatoti izmaksātā ES atbalsta norakstīšanas griestu palielināšana līdz 250 euro. Noteikumu Nr. 573 grozījumi ir nepieciešami, lai samazinātu administratīvo slogu un efektivizētu budžeta izlietojuma procesus ES atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai administrējošajā iestādē – LAD. Pamatojoties uz LAD ilggadējo pieredzi ES atbalsta lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai administrēšanā un ņemot vērā tā uzkrātos datus par ES atbalsta administrēšanas izmaksām, LAD ir aprēķinājis un iekšējos normatīvajos aktos par debitoru administrēšanu noteicis to izdevumu apmēru, kāds nepieciešams, lai no atbalsta saņēmēja atgūtu nepamatoti izmaksāto ES atbalstu, t.i., 253 euro. Līdzekļu atgūšanas izmaksas tiek noteiktas ar vienkāršotu izmaksu vienības aprēķināšanu, darbinieka vienas stundas likmi 12,65 euro reizinot ar 2,5 darbdienām jeb 20 stundām, kas nepieciešamas parāda administrēšanai, un veido parāda administrēšanas izdevumus 253 euro apmērā. Tādējādi ir secināms, ka LAD iztērē 253 euro no tam piešķirtajiem finanšu līdzekļiem ES atbalsta administrēšanai, lai no atbalsta saņēmēja atgūtu izmaksāto ES atbalstu. Tas nozīmē, ka situācijās, kad līdzekļu atgūšanas izmaksas pārsniedz atgūstamo līdzekļu summu, kā arī administratīvā sloga mazināšanas un efektīvas budžeta līdzekļu izmantošanas nolūkā ir lietderīgi un pamatoti noteikt, ka LAD nav jāatgūst no atbalsta saņēmēja tas neatbilstoši izmaksātais ES atbalsts, kas nepārsniedz 250 euro.
Ar grozījumiem noteikumos Nr. 573 nosacījums par to, ka atgūstamo summu nav iespējams ieturēt no nākamajiem atbalsta maksājumiem, tiek aizstāts ar nosacījumu, ka atgūstamo summu nav iespējams ieturēt no citiem Lauku atbalsta dienesta administrētajiem atbalsta maksājumiem. Aizstājot nosacījumu, tiek precizēti termini, nemainot nosacījuma būtību. Nākamie atbalsta maksājumi šo noteikumu izpratnē ir tikai un vienīgi Lauku atbalsta dienesta citi administrētie atbalsta maksājumi. Jāpiebilst, ka identiska tiesību norma ir apstiprināta 2022. gada 24. maija noteikumos Nr. 319 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Noteikumu projekta 2. punkts paredz papildināt arī noteikumu Nr. 573 noslēguma jautājumus ar 58. punktu, nosakot, ka grozījumi noteikumu projekta 47. punktā pēc to spēkā stāšanās dienas ir piemērojami arī tādiem LAD pieņemtajiem lēmumiem par neatbilstošo izdevumu atgūšanu, kuri nepārsniedz 250 euro, ja šie lēmumi pieņemti pirms šo grozījumu spēkā stāšanās, bet ar tiem ierosinātais administratīvais process vēl nav pabeigts. Noteikumu projekta 2. punktā, tas ir, noteikumus Nr. 573 papildinošajā 58. punktā, ietvertais regulējums attiecas uz LAD darbībām neatbilstošo izdevumu atgūšanā, arī turpinot to neatbilstošo izdevumu atgūšanu, uz kuriem attiecas LAD pieņemtais lēmums un par kuriem administratīvais process vēl nav pabeigts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Tiek palielināts ES atbalsta maksājumu neatbilstošo izdevumu apmērs, kuru LAD var neatgūt no atbalsta saņēmējiem.
Juridiskās personas
  • Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji, lauksaimniecības produkcijas pārstrādātāji
  • ES fondu un valsts atbalsta administrēšanā un uzraudzībā iesaistītās iestādes – Zemkopības ministrija, LAD
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiks izpildīts, īstenojot institūciju esošās funkcijas.
Tiek palielināts ES atbalsta maksājumu neatbilstošo izdevumu apmērs, kuru LAD var neatgūt no atbalsta saņēmējiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R2393
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 13. decembra Regula (ES) 2017/2393, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), (ES) Nr. 1306/2013 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību, (ES) Nr. 1307/2013, ar ko izveido noteikumus par lauksaimniekiem paredzētiem tiešajiem maksājumiem, kurus veic saskaņā ar kopējās lauksaimniecības politikas atbalsta shēmām, (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un (ES) Nr. 652/2014, ar ko paredz noteikumus tādu izdevumu pārvaldībai, kuri attiecas uz pārtikas apriti, dzīvnieku veselību un dzīvnieku labturību, augu veselību un augu reproduktīvo materiālu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 13. decembra Regula (ES) 2017/2393, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), (ES) Nr. 1306/2013 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību, (ES) Nr. 1307/2013, ar ko izveido noteikumus par lauksaimniekiem paredzētiem tiešajiem maksājumiem, kurus veic saskaņā ar kopējās lauksaimniecības politikas atbalsta shēmām, (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un (ES) Nr. 652/2014, ar ko paredz noteikumus tādu izdevumu pārvaldībai, kuri attiecas uz pārtikas apriti, dzīvnieku veselību un dzīvnieku labturību, augu veselību un augu reproduktīvo materiālu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. pants 4. punkts
1. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ir izmantota iespēja dalībvalstij pieņemt lēmumu neatgūt nepamatoti izmaksātu summu, ja summa, kas jāatgūst no atbalsta saņēmēja, nepārsniedz 250 euro no fondu sniegtā ieguldījuma, neskaitot procentus.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/159688da-6517-4933-b8c5-aa57e14c0f6e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts un tā anotācija no 2022. gada 17. jūnija līdz 4. jūlijam bija pieejami sabiedriskajai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi