22-TA-2417: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Būvniecības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Latvijas Republikas Satversmes tiesas spriedums lietā Nr.2021-27-01.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Novērst ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr.2021-27-01 nolēmuma daļas 2.punktu konstatēto neatbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam attiecībā uz Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4. punkta pirmo teikumu, kā arī grozīt pēc savas būtības līdzīgo tiesību normu - Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3.punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
31.12.2022.
Pamatojums
Latvijas Republikas Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr.2021-27-01 nolēmuma daļas 2. punkts paredz atzīt Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4. punkta pirmo teikumu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un spēkā neesošu no 2023. gada 1. janvāra.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas (turpmāk - Satversmes tiesa) sprieduma lietā Nr.2021-27-01 (turpmāk - Spriedums) rezolutīvās daļas 2.punktu Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4. punkta pirmais teikums zaudē spēku ar 2023. gada 1. janvāri. Attiecīgais laiks ir dots, lai likumdevējs varētu novērst tesiskās vienlīdzības principa pārkāpumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Satversmes tiesa Spriedumā, veicot Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4.punkta analīzi, ir konstatējusi, ka personas, kas bija ieguvušas pirmā līmeņa augstāko profesionālo izglītību un vēlējās turpināt patstāvīgu praksi inženierizpētē, projektēšanā vai būvekspertīzē, atradās vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos, kā arī to, ka Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4.punktā ietvertajai atšķirīgajai attieksmei nav leģitīma mērķa un tā neatbilst Latvijas Republikas Satversmes 91.panta pirmajam teikumam. Pietam no Sprieduma izriet, ka Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4.punktā ietvertais tiesiskais regulējums atbilst Latvijas Republikas Satversmes 1.pantam un 106.panta pirmajam teikumam, proti, likumdevēja izraudzītais līdzeklis (izglītības prasību paaugstināšana) ir piemērots leģitīmo mērķu sasniegšanai un nepastāv citi, saudzējošāki līdzekļi, ar kuriem Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4.punktā noteiktā pamattiesību ierobežojuma leģitīmo mērķi varētu sasniegt vismaz tādā pašā kvalitātē, kā arī pārejas periods bija pietiekošs.
Par Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3. un 4.punktu līdzšinējo piemērošanu no Latvijas Būvinženieru savienības tika saņemta informācija (2022.gada 4.augusta vēstule Nr.3-2/2022/1032), ka Latvijas Būvinženieru savienības Būvniecības speciālistu sertifikācijas institūcija informē, ka saskaņā ar Būvniecības informācijas sistēmā būvspeciālistu reģistrā pieejamo informāciju, sertifikāta pārreģistrēšanu, pamatojoties uz Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3. vai 4.punktu, nav veikusi nevienam inženierizpētes specialitātes būvspeciālistam. Jāatzīmē, ka Latvijas Būvinženieru savienība ir vienīgā kompetences pārbaudes iestāde (Būvniecības likuma izpratnē), kura ir tiesīga izdot vai pārreģistrēt pastāvīgās prakses sertifikātu inženierizpētes specialitātē. Līdz ar to Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4.punktā ietvertais pārejas regulējums attiecībā uz inženierizpētes specialitāti nenodrošina šobrīd nevienai fiziskai personai pastāvīgās prakses tiesības. Tas pats līdzīgi attiecas arī Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3.punktā ietverto regulējumu attiecībā uz inženierizpētes specialitāti.
Papildus attiecībā uz inženierizpēti arī līdz līdzšinējā būvniecības regulējuma spēkā stāšanās brīdim 01.10.2014. pastāvēja prakse, ka personai ir jābūt otrā līmeņa augstākā izglītība. Līdzšinējā Būvniecības likuma pamata redakcijā pārejas regulējumā 3. un 4.punktā regulējums par būvspeciālistiem inženierizpētes specialitātē tika ietverts piesardzības pēc, nevis tāpēc, ka būtu personas, uz kurām attiecīgais regulējums būtu attiecināms. Šāda piesardzība bija attaisnota ar objektīva pārskata neesamību par visiem tiem gadījumiem, kad kādai personai varēja būt izdots attiecīgais sertifikāts, pārkapājot iedibināto praksi. Šī pati piesardzība bija paredzētā arī 03.12.2020. grozījumos Būvniecības likumā, bez papildus pārbaudes. Tas saistīts ar to, ka attiecīgo grozījumu pamatmērķis attiecībā uz Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3. un 4.punktu bija būvdarbu vadītāji.
Ievērojot iepriekš minēto, plānotās izmaiņas nav radītas, lai ar tiesiskā stāvokļa izmaiņām iedarbotos uz kādu eksistējošu personu grupu (jo tāds nav), bet lai novērstu formālo vienlīdzīgas attieksmes pārkāpumu sakarā ar jau minēto Satversmes tiesas spriedumu.
Par Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3. un 4.punktu līdzšinējo piemērošanu no Latvijas Būvinženieru savienības tika saņemta informācija (2022.gada 4.augusta vēstule Nr.3-2/2022/1032), ka Latvijas Būvinženieru savienības Būvniecības speciālistu sertifikācijas institūcija informē, ka saskaņā ar Būvniecības informācijas sistēmā būvspeciālistu reģistrā pieejamo informāciju, sertifikāta pārreģistrēšanu, pamatojoties uz Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3. vai 4.punktu, nav veikusi nevienam inženierizpētes specialitātes būvspeciālistam. Jāatzīmē, ka Latvijas Būvinženieru savienība ir vienīgā kompetences pārbaudes iestāde (Būvniecības likuma izpratnē), kura ir tiesīga izdot vai pārreģistrēt pastāvīgās prakses sertifikātu inženierizpētes specialitātē. Līdz ar to Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4.punktā ietvertais pārejas regulējums attiecībā uz inženierizpētes specialitāti nenodrošina šobrīd nevienai fiziskai personai pastāvīgās prakses tiesības. Tas pats līdzīgi attiecas arī Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3.punktā ietverto regulējumu attiecībā uz inženierizpētes specialitāti.
Papildus attiecībā uz inženierizpēti arī līdz līdzšinējā būvniecības regulējuma spēkā stāšanās brīdim 01.10.2014. pastāvēja prakse, ka personai ir jābūt otrā līmeņa augstākā izglītība. Līdzšinējā Būvniecības likuma pamata redakcijā pārejas regulējumā 3. un 4.punktā regulējums par būvspeciālistiem inženierizpētes specialitātē tika ietverts piesardzības pēc, nevis tāpēc, ka būtu personas, uz kurām attiecīgais regulējums būtu attiecināms. Šāda piesardzība bija attaisnota ar objektīva pārskata neesamību par visiem tiem gadījumiem, kad kādai personai varēja būt izdots attiecīgais sertifikāts, pārkapājot iedibināto praksi. Šī pati piesardzība bija paredzētā arī 03.12.2020. grozījumos Būvniecības likumā, bez papildus pārbaudes. Tas saistīts ar to, ka attiecīgo grozījumu pamatmērķis attiecībā uz Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3. un 4.punktu bija būvdarbu vadītāji.
Ievērojot iepriekš minēto, plānotās izmaiņas nav radītas, lai ar tiesiskā stāvokļa izmaiņām iedarbotos uz kādu eksistējošu personu grupu (jo tāds nav), bet lai novērstu formālo vienlīdzīgas attieksmes pārkāpumu sakarā ar jau minēto Satversmes tiesas spriedumu.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, Būvniecības likuma pārejas noteikumu 3. punkts attiecībā uz inženierizpēti tiek precizēts, lai nodrošinu atbilstību iepriekš minētajam Latvijas Republikas Satversmes tiesas spriedumam. Savukārt, Būvniecības likuma pārejas noteikumu 4.punkts tiek izslēgts, jo šajā punktā ietvertais tiesiskais regulējums jau ir realizēts un tā palikšana spēkā bez šajā punktā ietvertā pirmā teikuma nav nepieciešama.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi