Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-1416: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 6. novembra noteikumos Nr. 747 "Latvijas Nacionālā arhīva darbības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Pamatojoties uz Arhīvu likuma 13.1 pantu un 20.panta trešo daļu. Arhīvu likuma 13.1 pantā 2021.gada 25.martā, pieņemot grozījumus Arhīvu likumā (likums stājās spēkā 2021.gada 1.maijā), noteikts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tiek reģistrēti un glabāti personu iesniegtie paziņojumi par neprecīziem vai nepilnīgiem personas datiem, kā arī tiek nodrošināta paziņojumu sasaiste ar arhīva dokumentiem. Savukārt Arhīvu likuma pārejas noteikumu 14. un 15.punktā noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2021.gada 30.septembrim izdod Arhīvu likuma 13.1 pantā minētos noteikumus un izdara grozījumus Ministru kabineta noteikumos atbilstoši Arhīvu likuma grozījumiem, kas stājas spēkā 2021.gada 1.maijā. Projekts sagatavots, lai nodrošinātu Valsts kontroles Finanšu revīzijas „Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem” (turpmāk – Revīzijas ziņojums) ieteikumu (88.lp.) izpildi, nosakot plašāku subjektu loku, kuri bez maksas drīkst fotografēt Arhīva dokumentus Arhīva lasītavās (telpās).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt kārtību, kādā Latvijas Nacionālais arhīvs (turpmāk – Arhīvs) reģistrē un glabā personu iesniegtos paziņojumus par neprecīziem vai nepilnīgiem personas datiem un nodrošina paziņojumu sasaisti ar nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentiem. Redakcionāli precizēt tiesisko regulējumu attiecībā uz dokumentu saglabāšanas tehniskajām prasībām un glabāšanas kārtību un dokumentu pieejamību Arhīvā, kā arī paplašināt tiesības fotografēt dokumentus Arhīva lasītavās, nosakot šīs tiesības ne tikai fiziskajām, bet arī juridiskajām personām un institūcijām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021.gada 1.maijā stājās spēkā Arhīvu likuma 2021.gada 25.marta grozījumi, kas tostarp papildināja Arhīvu likumu ar jaunu 13.1 pantu, kas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 16.pantā noteiktajām datu subjekta tiesībām panākt personas datu labošanu vai papildināšanu, ja tie apstrādāti arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, nosaka personas tiesības attiecībā uz arhīva dokumentos esošo personas datu labošanu vai papildināšanu, iesniedzot Arhīvam vai institūcijai, kurā glabājas dokumenti, paziņojumu par nepilnīgu vai neprecīzu personas datu papildināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Arhīvu likuma 13.1 pantu kārtību, kādā tiek reģistrēti un glabāti personu iesniegtie paziņojumi par neprecīziem vai nepilnīgiem personas datiem, kā arī tiek nodrošināta paziņojumu sasaiste ar arhīva dokumentiem, nosaka Ministru kabinets.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Arhīvu likuma 2021.gada 25.marta grozījumiem Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumi Nr.747 „Latvijas Nacionālā arhīva darbības noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.747) papildināti ar norādi, uz kāda Arhīvu likuma pamata MK noteikumi Nr.747 izdoti, papildinot ar Arhīvu likuma 13.1 pantā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam.
MK noteikumi Nr.747 papildināti ar 1.4.apakšpunktu, paredzot, ka MK noteikumi Nr.747 nosaka kārtību, kādā Arhīvs reģistrē un glabā iesniegtos datu subjekta paziņojumus par neprecīziem vai nepilnīgiem personas datiem (turpmāk - paziņojumi), kā arī nodrošina paziņojumu sasaisti ar arhīva dokumentiem. Savukārt kārtība, kādā institūcijas Arhīvu likuma izpratnē reģistrē un glabā personu iesniegtos paziņojumus par neprecīziem vai nepilnīgiem personas datiem, kā arī kā nodrošinās paziņojumu sasaisti ar arhīva dokumentiem, tajā skaitā šīs informācijas nodošanas Arhīvam kārtība, tiks noteikta jaunos Ministru kabineta noteikumos „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi”, ar kuriem spēku zaudēs Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumi Nr.748 „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi”.
Atbilstoši Arhīvu likuma 13.1 pantam MK noteikumi Nr.747 papildināti ar jaunu 5.1 nodaļu „Personas vai institūcijas iesniegto paziņojumu par neprecīziem vai nepilnīgiem personas datiem reģistrēšana, glabāšana un sasaiste ar arhīva dokumentiem”, paredzot Arhīva tiesības un pienākumus attiecībā uz personu paziņojumu par neprecīzu vai nepilnīgu personas datu reģistrēšanu, glabāšanu un sasaisti ar arhīva dokumentiem. Ar Projektu papildinātajā MK noteikumu Nr.747 5.1 nodaļas 25.3, 25.4 25.5, 25.6 un 25.7 punktā noteikts, ka Arhīvs ir atbildīgs par paziņojumu par neprecīzu vai nepilnīgu personas datu papildināšanu reģistra (turpmāk - reģistrs) vešanu, noteiktas ziņas, kas iekļaujamas reģistrā, kā arī noteikts, kādā veidā Arhīvs nodrošina personu paziņojumu par neprecīzu vai nepilnīgu personas datu sasaisti ar nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentiem, kādas ziņas ir sniedzamas dokumentu izmantotājam par datu subjekta iesniegtajiem nepilnīgajiem vai neprecīzajiem personas datiem, kā arī paziņojumu un reģistra glabāšanas termiņu.
Izvērtējot paziņojumu un reģistra datiem nosakāmo glabāšanas termiņu atbilstoši Arhīvu likuma 8.panta pirmās daļas 3.punktam, ņemot vērā reģistra datu un paziņojumu piesaisti Arhīvā glabātajiem dokumentiem, kuru glabāšanas termiņš ir pastāvīgi un to, ka paziņojumiem un reģistra datiem ir vēsturiska, sabiedriska, kultūras vai zinātniska nozīme, tie saglabājami nākamajām paaudzēm zinātniskām un pētnieciskām vajadzībām un tādēļ tiem nosakāms pastāvīgs glabāšanas termiņš.
Saskaņā ar Arhīvu likuma 13.1 pantu personai ir tiesības paziņojumu iesniegt Arhīvam vai institūcijai. Var būt situācijas, kad personas (datu subjekta) paziņojums ir attiecināms gan uz institūcijas arhīvā glabātiem dokumentiem, gan Latvijas Nacionālajā arhīvā jau nodotiem institūcijas dokumentiem, līdz ar to Arhīvu likuma 13.1 pantā noteiktā paziņojumu sasaiste ar arhīva dokumentiem jānodrošina gan ar institūcijas arhīva glabātajiem dokumentiem, kas satur datu subjekta personas datus, gan ar Latvijas Nacionālajā arhīvā nodotajiem institūcijas dokumentiem, ja tie satur konkrētā datu subjekta personas datus. Sasaiste būtu nodrošināma gan ar institūcijas arhīvā, gan Latvijas Nacionālajā arhīvā glabātajiem arhīviski vērtīgajiem dokumentiem, kas vērtēts arī Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību lietu komisijas 09.03.2021. sēdē, izskatot likumprojektu “Grozījumi Arhīvu likumā” (Nr.366/LP13) pirms trešā lasījuma un nomas mērķis, ko atbalstīja komisija ir skaidrots, minētās komisijas sēdes videoierakstā  (3.00 līdz 8.00 minūte,  skatīt https://titania.saeima.lv/livs/saeimasnotikumi.nsf/0/3756DE321D0C4406C225868E004E20D3?OpenDocument&srcv=dt). Lai nodrošinātu institūcijā (vai Arhīvā) saņemta paziņojumu sasaisti gan ar institūcijas arhīvā (vai Arhīvā) glabātajiem arhīviski vērtīgajiem dokumentiem, gan ar tiem dokumentiem, ko institūcija ir nodevusi valsts glābšana Arhīvam Arhīvu likumā 6.panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajos termiņos (pastāvīgi glabājamos papīra dokumentus 15 gadu laikā pēc to radīšanas vai saņemšanas, elektroniskos - 5 gadu laikā), tādos gadījumos, institūcija (vai Arhīvs) personas datu subjekta paziņojuma atvasinājumu nosūta arī Arhīvam (vai attiecīgajai institūcijai). Arhīvs ziņas par to, ka paziņojuma atvasinājums saņemts no institūcijas, nevis no datu subjekta, iekļaus reģistrā.
Atbilstoši Arhīvu likuma 17.1 panta otrajai un piektajai daļai reģistrs tiks vests Vienotajā valsts arhīvu informācijas sistēmā, kura sastāvdaļa ir arī Nacionālā dokumentārā mantojuma reģistrs, kurā tiek glabāta visas noteiktā informācija par nacionālo dokumentāro mantojumu.  Tā kā arhīva lietas nosaukumos Nacionālā dokumentārā mantojuma reģistrā nav sistematizētas pēc personu principa un personas nav iespējams identificēt pēc lietu nosaukumiem, jo lietu nosaukumos lielākajā daļā nav norādīti fizisko personu dati (piemēram, vārdi, uzvārdi, dzimšanas datums), tad automātiska datu apmaiņa reģistram ar Nacionālā dokumentārā mantojuma reģistru netiek plānota.



 
Problēmas apraksts
Ar 2021.gada 25.marta grozījumiem Arhīvu likumā tā 12.pants papildināts ar jaunu 2.1 daļu, kas detalizēti nosaka ziņas, kādas personai jānorāda Arhīva dokumentu izmantošanas pieprasījumā. Līdz ar to MK noteikumu Nr.747  20.punkts dublē Arhīvu likuma 12.panta 2.1 daļu.
Risinājuma apraksts
Lai nedublētu Arhīvu likuma 12.panta 2.1 daļā noteikto tiesisko regulējumu,  tiek svītrots MK noteikumu Nr.747 20.punkts.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.747 20.1 punkts šobrīd nosaka, ka fiziskai personai ir atļauts Arhīva lasītavā fotografēt (bez zibspuldzes, statīva vai citām palīgierīcēm) publiskos dokumentus, kuriem nav pieejamības ierobežojumu un kuru reproducēšanu neierobežo autortiesības. Pārējās personas, tai skaitā pašvaldības, dokumentu atvasinājumus var iegūt par maksu saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 17.septembra noteikumos Nr.857 „Latvijas Nacionālā arhīva publisko maksas pakalpojumu cenrādis” noteikto tiesisko regulējumu. Normatīvajos aktos nav noteikts un praksē Arhīvā nav iespējams ieviest kontroles mehānismu, lai konstatētu, vai dokumentus Arhīva lasītavās fotografē lasītājs kā fiziska persona vai kā juridiskas personas vai institūcijas darbinieks darba vajadzībām. Minētais apgrūtina Arhīva iespējas veikt dokumentu izmantošanas uzskaiti un pieprasītāko dokumentu operatīvu izsniegšanu. Lai nodrošinātu Valsts kontroles Finanšu revīzijas „Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem” (turpmāk – Revīzijas ziņojums) ieteikumu (88.lp.) izpildi, MK noteikumos Nr.747 nosakāms plašāks subjektu loks, kuri bez maksas drīkst fotografēt Arhīva dokumentus Arhīva lasītavās (telpās).
MK noteikumu Nr.747 25.punkts nosaka, ka par dokumenta orģināla izsniegšanu izmantošanai ārpus Arhīva visos gadījumos ir jāslēdz līgums. Revīzijas ziņojumā (87. – 88.lp.) Valsts kontrole vērsa uzmanību, ka Arhīvu likuma 6.panta astotā daļa nosaka, ka institūcijai ir tiesības bez maksas saņemt Arhīva apliecinātas to dokumentu kopijas, kurus attiecīgā institūcija nodevusi pastāvīgā valsts glabāšanā. Savukārt Arhīvu likuma 7.panta kontekstā no pašvaldības budžeta līdzekļiem ir finansējama likvidētas vai reorganizētas institūcijas (ja tā beidz pastāvēt) pastāvīgi glabājamo dokumentu pieņemšana glabāšanā Arhīvā. Atbilstoši Revīzijas ziņojumā minētajam, saskaņā ar minētajiem normatīvajiem aktiem administratīvi teritoriālās reformas gaitā izveidotajai pašvaldībai kā tiesību pārņēmējai ir tiesības bez maksas saņemt no Arhīva tai nepieciešamos dokumentus, kurus Arhīvā nodevušas šo pašvaldību veidojošās iepriekšējās administratīvo teritoriju pašvaldības. Revīzijas ziņojumā norādīts, ka arhīvu jomu reglamentējošie normatīvie akti būtu precizējami, iestrādājot tajos Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma regulējumu par jaunveidojamo novada pašvaldību kā attiecīgajā novadā iekļauto vietējo pašvaldību institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēju.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.747 20.1 punkts izteikts jaunā redakcijā, paplašinot tiesības fotografēt dokumentus ne tikai fiziskajām, bet arī juridiskajām personām un institūcijām. Minētais grozījums nodrošinās arī MK noteikumu Nr.747 atbilstību Revīzijas ziņojumā (88.lp.) norādītajam, ka administratīvi teritoriālās reformas gaitā izveidotajai pašvaldībai kā tiesību un saistību pārņēmējai ir tiesības bez maksas saņemt no Arhīva tai nepieciešamos dokumentus, kurus nodevušas šo pašvaldību veidojošās iepriekšējās administratīvo teritoriju pašvaldības.
MK noteikumu Nr.747 25.punkts papildināts ar jaunu trešo teikumu atbilstoši Revīzijas ziņojumā norādītajam, nosakot, ka gadījumos, ja dokumenta oriģināls ir nepieciešams institūcijas funkciju vai uzdevumu izpildei, institūcijai, kura nodevusi dokumentus valsts glabāšanā, vai tās saistību un tiesību pārņēmējam, dokumentu oriģinālus izsniedz, neslēdzot līgumu, ar rakstveida aktu par dokumenta oriģināla izsniegšanu izmantošanai ārpus Arhīva telpām.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.747 21.punktā ir noteikta prasība slēgt līgumu par tādu Arhīva dokumentu izmantošanu, kuru aizsargā autortiesības vai blakustiesības. Tomēr praksē līguma slēgšana ir administratīvs slogs un līgums satur vienveidīgus noteikumus, kas nosaka obligātas prasības šādu dokumentu izmantošanai.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.747 21.punkts izteikts jaunā redakcijā, precizējot kārtību, kādā privātpersona vai institūcija, kura vēlas izmantot dokumentu, ko aizsargā autortiesības vai blakustiesības (audiovizuālie un kinematogrāfiskie dokumenti, fotogrāfijas, skaņu vai citi dokumenti), iesniedz pieprasījumu dokumenta vai tā atvasinājuma saņemšanai. Lai samazinātu administratīvo slogu privātpersonām un institūcijām, MK noteikumu Nr.747 21.punkts vairs nenoteiks līgumu slēgšanu ar institūciju vai privātpersonu tajos gadījumos, kad izmantošanai jāizsniedz tāds dokuments vai tā atvasinājums, kuru aizsargā autortiesības vai blakustiesības (audiovizuālie un kinematogrāfiskie dokumenti, fotogrāfijas, skaņu vai citi dokumenti), nosakot, ka šādos gadījumos dokumentu izmantotājam pirms dokumenta saņemšanas ir jāiesniedz apliecinājums Arhīvam, ka dokumenta izmantotājs ievēros attiecīgā dokumenta vai tā atvasinājuma izmantošanas nosacījumus atbilstoši Arhīvu likuma 12.panta astotās daļas regulējumam.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.747 26.punkts nosaka, ka Arhīva dokumentus glabā šim nolūkam celtās vai pielāgotās ēkās, kuras atbilst standarta LVS ISO 11799:2006 „Informācija un dokumentācija. Dokumentu glabāšanas prasības arhīvu un bibliotēku materiāliem” (turpmāk – standarts LVS ISO 11799:2006) 4. un 5.daļā noteiktajām prasībām. Savukārt MK noteikumu Nr.747 29.punkts nosaka, ka arhīvglabātavu telpu drošību, klimata pastāvīgumu un apgaismojumu nodrošina saskaņā ar standarta LVS ISO 11799:2006 6.daļā noteiktajām prasībām. Standarts LVS ISO 11799:2006 ir zaudējis spēku un šobrīd spēkā ir jauns standarts, kas nosaka prasības šajā jomā – standarts EN ISO 11799:2015 „Information and documentation – Document storage requirements for archive and library” (turpmāk – standarts EN ISO 11799:2015). Standarts EN ISO 11799:2015 nav tulkots un adaptēts Latvijā. Prasības, kas ir jāievēro attiecībā uz telpu drošību, klimata pastāvīgumu un apgaismojumu Arhīva ēkām, ir noteiktas MK noteikumos Nr.747 (28., 30. – 35.punkts un 2.pielikums), kā arī būvniecības un ugunsdrošības jomu reglamentējošos normatīvajos aktos, tai skaitā Ministru kabineta 2015.gada 30.jūnija noteikumos Nr.331 „Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 208-15 „Publiskas būves””. MK noteikumos Nr.747 atsauces uz standartu EN ISO 11799:2015 kā obligāti piemērojamu tiesību aktu MK noteikumu Nr.747 26. un 29.punktā būtu deklaratīvas un nav nepieciešamas.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.747 26.punkts izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka Arhīva dokumentus glabā šim nolūkam celtās vai pielāgotās ēkās, svītrojot norādi, ka Arhīva ēkām jāatbilst standartam LVS ISO 11799:2006, jo prasības attiecībā uz ēku drošību ir noteiktas būvniecības un ugunsdrošības jomu regulējošajos ārējos normatīvajos aktos. Projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr.747 29.punktu, jo minētās prasības ir noteiktas MK noteikumu Nr.747 28., 30. – 35.punktā un 2.pielikumā, kā arī būvniecības un ugunsdrošības jomu regulējošajos ārējos normatīvajos aktos.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.747 47.5.apakšpunkts nosaka, ka magnētiskās lentes glabā uztītas uz plastmasas spolēm, tomēr praksē tiek izmantoti un ir pieļaujami arī citi materiāli (piemēram, alumīnija spoles un metāla centriņi) un glabāšanas veids visām magnētiskajām lentēm ir vienāds.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.747 47.5.apakšpunkts izteikts jaunā redakcijā, norādīto dokumentu glabāšanas veidu – magnētiskajām lentēm, svītrojot prasību magnētiskās lentes uztīt uz plastmasas spolēm.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.747 51.punktā un 3.pielikumā ir noteiktas obligātas prasības, kas ir novecojušas un neatbilst šā brīža un nākotnes tehnoloģiskajām iespējam. Līdz ar to prasības nosakāmas vispārīgi. Mūsdienās strauji attīstās tehnoloģiskās iespējas un Arhīvs dokumentu nodrošinājuma kopijas izgatavo tādā augstākajā tehniskajā kvalitātē maksimāli tuvu dokumenta oriģinālam, kādu nodrošina Arhīva tehniskās iekārtas. Dokumentu izmantošanas kopijas tiek izgatavotas tādā kvalitātē, lai nodrošinātu kopijas izmantošanu atbilstoši kopijas paredzētajam pielietojumam
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.747 51.punkts izteikts jaunā redakcijā un svītrots MK noteikumu 3.pielikums, jo mūsdienās strauji attīstās tehnoloģiskās iespējas un Arhīvs dokumentu nodrošinājuma kopijas izgatavo tādā augstākajā tehniskajā kvalitātē maksimāli tuvu dokumenta oriģinālam, kādu nodrošina Arhīva tehniskās iekārtas. Dokumentu izmantošanas kopijas tiek izgatavotas tādā kvalitātē, lai nodrošinātu kopijas izmantošanu atbilstoši kopijas paredzētajam pielietojumam.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.747 2.pielikums nosaka obligātas prasības, kas šobrīd vairs neatbilst tehniskajiem parametriem dokumentu glabāšanas apstākļu nodrošināšanai, kas noteikti nacionālajos standartos – 2021.gada 13.maija standartā LVS ISO/IEC 29121:2021 „Informācijas tehnoloģija. Digitāli ierakstītie nesēji informācijas apmaiņai un glabāšanai. Datu migrācijas metode optiskajiem diskiem datu ilgtermiņa glabāšanai” un 2021.gada 13.maija standartā LVS ISO 18925:2021 „Attēlveidošanas materiāli. Optisko disku nesēji. Glabāšanas prakse”.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.747 2.pielikums izteikts jaunā redakcijā atbilstoši tehniskajiem parametriem dokumentu glabāšanas apstākļu nodrošināšanai, kas noteikti nacionālajos standartos – 2021.gada 13.maija standartā LVS ISO/IEC 29121:2021 „Informācijas tehnoloģija. Digitāli ierakstītie nesēji informācijas apmaiņai un glabāšanai. Datu migrācijas metode optiskajiem diskiem datu ilgtermiņa glabāšanai” un 2021.gada 13.maija standartā LVS ISO 18925:2021 „Attēlveidošanas materiāli. Optisko disku nesēji. Glabāšanas prakse”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • personas ar invaliditāti
  • pensionāri
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • skolēni
Ietekmes apraksts
Ietekmē visas fiziskās persona, kuras personas dati glabājas un tiek apstrādāti Arhīvā vai kuras vēlas izmantot Arhīva dokumentus, kā arī fiziskās personas, kas rada, glabā vai nodod Arhīvam nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Juridiskās personas, kuras vēlas izmantot Arhīva dokumentus, kā arī juridiskās personas, kas rada, glabā vai nodod Arhīvam nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Projektā ietvertais regulējums jaunas administratīvās izmaksas neradīs. Projekts samazina administratīvo slogu juridiskām personām, jo Arhīva lasītavās juridisko personu pārstāvjiem būs iespējams bez maksas fotografēt dokumentus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekts samazina izmaksas vispārpieejamu Arhīva publisko dokumentu neapliecinātu kopiju izgatavošanai ar savām personiskās tehnikas foto ierīcēm, izmantojot dokumentus Arhīva telpās.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumos Nr.750 „Nacionālā dokumentārā mantojuma reģistra noteikumi””

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Projektu tiek virzīts arī jauns Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumos Nr.750 „Nacionālā dokumentārā mantojuma reģistra noteikumi””, kas paredz atcelt prasību slēgt līgumu gadījumos, kad datus Arhīvam nodod elektroniski tiešsaistes datu pārraides režīmā.
Atbildīgā institūcija
Kultūras ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Projektu tiek virzīts arī jauns Ministru kabineta noteikumu projekts „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi”, kurā konsolidētas vairāku šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu normas, kas izdoti uz Arhīvu likuma deleģējuma pamata. Ministru kabineta noteikumu projektā „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi” paredzēts, ka tajos tiks konsolidētas prasības, kas ir noteiktas Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumos Nr.748 „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi”, Ministru kabineta 2004.gada 2.marta noteikumos Nr.117 „Noteikumi par elektronisko dokumentu izvērtēšanas veidu, saglabāšanas kārtību un nodošanu valsts arhīvam glabāšanā”, Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumos Nr.749 „Kārtība, kādā nodod dokumentus pastāvīgā valsts glabāšanā Latvijas Nacionālajā arhīvā”. Ar Ministru kabineta noteikumu projekta „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi” spēkā stāšanos minētie noteikumi zaudēs spēku.
Ministru kabineta noteikumu projekts „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi” noteiks arī institūciju pienākumus attiecībā uz paziņojumu par nepilnīgu vai neprecīzu personas datu papildināšanu glabāšanu un reģistrēšanu tiem arhīva dokumentiem, ko glabā institūcija. Tā kā institūcijas pastāvīgi glabājamos dokumentus periodiski nodod pastāvīgā glabāšanā Arhīvam, tad Ministru kabineta noteikumu projektā „Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi” tiks noteikta kārtība, kādā institūcija reģistrēs un glabās saņemtos datu subjektu paziņojumus, kā tiks nodrošināta sasaiste ar institūcijas dokumentiem, kā arī tas, kādā kārtībā notiks informācijas apmaiņa starp institūcijām un Arhīvu, lai nodrošinātu informācijas sasaisti ar arhīviski vērtīgajiem dokumentiem, uz kuriem attiecas paziņojumā ietvertā informācija par nepilnīgu un neprecīzu datu subjekta datu papildināšanu.
Atbildīgā institūcija
Kultūras ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
2016/679
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016.gada 27.aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016.gada 27.aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
16.pants
1., 2. un 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
89. panta 1. punkts
1., 2. un 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ņemot vērā, ka Vispārīgā datu aizsardzības regula ir tieši piemērojama, tajā nav paredzētas izvēles iespēja attiecībā uz ieviešanu.
Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas preambulas (50), (52), (53), (62), (65), (73) (154), (156) un (158) apsvērumu un Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5.panta 1.punkta e) apakšpunktu, 9.panta 2.punkta g) un j) apakšpunktu, 11.pantu, 14.panta 5.punkta b) apakšpunktu, 15. un 16.pantu, 17.panta 3.punkta d) apakšpunktu un 89.panta 1.punktu dalībvalstīm paredzētas tiesības noteikt īpašus nosacījumus attiecībā uz ģenētisko, biometrisko vai veselības datu apstrādi, un uz datu apstrādi arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, paredzot atbilstošas garantijas personu datu aizsardzībai un pēc iespējas minimizējot datus, kā arī iespēju noteikt izņēmumus attiecībā uz arhīviski vērtīgajos dokumentos esošo personas datu apstrādi un personas piekļuves tiesībām saviem datiem, ja dati apstrādāti arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs.
Vispārīgās datu aizsardzības regulas IX nodaļa paredz dalībvalstīm tiesības paredzēt specifiskus noteikumus un izņēmumus, attiecībā uz apstrādi žurnālistikas vajadzībām un akadēmiskās, mākslinieciskās vai literārās izpausmes vajadzībām, valsts identifikācijas numura apstrādi, apstrādi saistībā ar nodarbinātību, apstrādi, kas saistīta ar tādu informāciju, kurai ir noteikts valsts noslēpuma statuss un citi konfidencialitātes ierobežojumi, kā arī apstrādi arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos. Paredzot speciālus noteikumus vai izņēmumus, dalībvalstīm tomēr ir jānodrošina atbilstošas garantijas datu subjekta tiesībām un brīvībām. Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas preambulas (154) apsvērumu Vispārīgās datu aizsardzības regula atļauj ņemt vērā principu par publisku piekļuvi oficiāliem dokumentiem, piemērojot šo regulu. Publisku piekļuvi oficiāliem dokumentiem var uzskatīt par tādu, kas ir sabiedrības interesēs. Publiskas iestādes vai publiskas struktūras rīcībā esošajos dokumentos ietvertos personas datus minētajai iestādei vai struktūrai būtu jāspēj izpaust saskaņā ar Eiropas Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kuri attiecas uz publisko iestādi vai publisko struktūru. Ar šādiem tiesību aktiem publiska piekļuve oficiāliem dokumentiem un publiskā sektora informācijas atkalizmantošanai būtu jāsaskaņo ar tiesībām uz personas datu aizsardzību, un tādēļ tiesību aktos var paredzēt nepieciešamo saskaņošanu ar tiesībām uz personas datu aizsardzību, ievērojot Vispārīgo datu aizsardzības regulu.
Fizisko personu datu apstrādes likuma 30.panta pirmajā daļā noteikts, ja datus apstrādā arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, lai veidotu, uzkrātu, izvērtētu, saglabātu un izmantotu nacionālo dokumentāro mantojumu, Vispārīgās datu aizsardzības regulas 16.pantā noteiktās tiesības datu subjekts īsteno atbilstoši arhīva jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem. paredz līdzvērtīgus ierobežojumus datu subjekta piekļuves tiesībām un prasības datu apstrādei, kā tas bija noteikts astoņpadsmit gadus saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likumu. Tāpat nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentos nav pieļaujama datu labošana – tas būtu pretrunā tam, ka dokumenti ir jāsaglabā autentiski ar oriģinālo dokumentu saturu.
Arhīvu likuma 13.1 pantā noteikts, ka persona īsteno tai Vispārīgās datu aizsardzības regulas 16.pantā noteiktās datu subjekta tiesības panākt personas datu labošanu vai papildināšanu, ja tie apstrādāti arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, iesniedzot Arhīvam vai institūcijai, kurā glabājas dokumenti, paziņojumu par nepilnīgu vai neprecīzu personas datu papildināšanu. Ministru kabinetam dots deleģējums noteikt minēto paziņojumu reģistrēšanas un glabāšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā tiek nodrošināta paziņojumu sasaiste ar Arhīva dokumentiem. Ar Projektu tiek noteikta kārtība, kādā Arhīvs reģistrēs un glabās datu subjektu paziņojumus, kā tiks nodrošināta sasaiste ar Arhīva glabātajiem dokumentiem, kā arī tas, ka šādus paziņojumus Arhīvam iesniegs vai nu pats datu subjekts, vai arī institūcija, kura saņēmusi paziņojumu no datu subjekta, jo arī glabā arhīva dokumentus un kura daļu no saviem dokumentiem periodiski ir nodevusi glabāšanai Arhīvam.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
nav
Cita informācija
nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Nacionālais arhīvs, Valsts kontrole
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas arhīvistu biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Projektā iekļauto grozījumu izstrādē piedalījās ar Arhīva 2019.gada 25.septembra rīkojumu Nr.LV_LNA-1.4.2./79 „Par darba grupu grozījumu izstrādei uz Arhīvu likuma pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos” izveidotā darba grupa, kuras sastāvā darbojās pārstāvji no Arhīva, Kultūras ministrijas un biedrības „Latvijas arhīvistu biedrība”.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projektā iekļautos grozījumus ir izskatījusi un konceptuāli atbalstījusi to tālāku virzību ar Arhīva 2019.gada 25.septembra rīkojumu Nr.LV_LNA-1.4.2./79 „Par darba grupu grozījumu izstrādei uz Arhīvu likuma pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos” izveidotā darba grupa 2021.gada 28.aprīļa darba grupas sēdē. Projekta publiskās apspriešanas laikā sabiedrības pārstāvju iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Visas institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projektā ietvertais regulējums jaunas administratīvās izmaksas neradīs. Projekts samazina administratīvo slogu institūcijām un Arhīvam, jo izsniedzot dokumentu oriģinālus izmantošanai institūcijai, kura dokumentus nodevusi Arhīvam nebūs jāslēdz līgums un Arhīva lasītavās institūciju pārstāvjiem būs iespējams bez maksas fotografēt dokumentus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Samazina izmaksas vispārpieejamu Arhīva publisko dokumentu neapliecinātu kopiju izgatavošanai ar savām personiskās tehnikas foto ierīcēm, izmantojot dokumentus Arhīva telpās. Samazina administratīvo slogu institūcijām un Arhīvam, jo izsniedzot dokumentu oriģinālus izmantošanai institūcijai, kura dokumentus nodevusi Arhīvam nebūs jāslēdz līgums.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Reglamentēs kārtību, kādā Arhīvā pārvaldīs datu subjektu paziņojumus par neprecīzu un nepilnīgu datu labošanu

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi