Anotācija (ex-ante)

22-TA-2964: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, ņemot vērā Finanšu ministrijas norādījumus, ka finansējumu pārdale budžeta programmu un apakšprogrammu ietvaros ir iespējama, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 15.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par apropriācijas pārdali” mērķis ir efektīva valsts budžeta līdzekļu izlietošana, paredzot apropriācijas pārdali Ārlietu ministrijas budžeta programmu un apakšprogrammu ietvaros, lai nosegtu strauji pieaugušās komandējumu un darba braucienu izmaksas un racionāli apgūtu piešķirtos valsts budžeta līdzekļus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ārlietu ministrijai budžeta apakšprogrammā 01.04.00 “Diplomātiskās misijas ārvalstīs” ir apstiprināts finansējums diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darba nodrošināšanai. Pamatojoties uz lēmumu par Latvijas Republikas ģenerālkonsulāta Sanktpēterburgā, konsulāta Pleskavā un vēstniecības Krievijas Federācijā Konsulārās nodaļas Maskavā kancelejas Kaļiņingradā slēgšanu, līdzekļus 180 000 euro apmērā plānojam novirzīt komandējumu un darba braucienu nodrošināšanai, ņemot vērā aktuālo ģeopolitisko situāciju, nepieciešamību uzturēt dialogu ar starptautiskajiem partneriem, kā arī dēļ pieaugušajām komandējumu un darba braucienu izmaksām.
Ārlietu ministrijas pārstāvjiem augusi nepieciešamība biežāk tikties ar ekspertiem un atbildīgajām amatpersonām drošības politikas un citos ārpolitikas jautājumos, lai ministrija Krievijas īstenota kara apstākļos spētu nodrošināt Latvijas ārpolitikas un drošības politikas intereses - kontaktus un sadarbību ar partneriem Eiropā, Ziemeļamerikā, kā arī Āfrikas, Tuvo Austrumu, Āzijas un Latīņamerikas valstīs, kur izpratne par situāciju nereti veidojas Krievijas ietekmē.  Ārlietu ministrijai nepieciešams paplašināt komandējumus uz tālākajiem reģioniem politiskām konsultācijām ar Āfrikas, Amerikas valstīm, lai mazinātu Krievijas dezinformāciju un stiprinātu atbalstu starptautiskās sabiedrības centieniem vērsties pret Krievijas agresiju.
Papildus Ārlietu ministrija sniedz atbalstu un piedalās arī valsts augstāko amatpersonu ārvalstu komandējumos – Valsts prezidentam un Ministru prezidentam, kuru komandējumu un starptautisko kontaktu intensitāte arī pieaugusi saistībā ar biežāk notiekošām sanāksmēm un nepieciešamību veikt konsultācijas ar citu valstu pārstāvjiem.
Rezultātā Ārlietu ministrijai ir būtiski pieaugusi komandējumu un darba braucienu intensitāte, kas prasa atbilstošus finanšu līdzekļus. Tāpat ekonomiskās situācijas – inflācijas un energoresursu cenu kāpuma ietekmē ir augušas un turpina augt konkrēto komandējumu izmaksas – lidojumi, transporta un viesnīcu izmaksas u.c. pakalpojumi.
Komandējumi ir Ārlietu ministrijas viens no galvenajiem darba un aktīvas ārpolitikas īstenošanas instrumentiem, tādēļ ekonomiju, kas radusies Ārlietu ministrijas budžetā, slēdzot ģenerālkonsulātu Sanktpēterburgā, konsulātu Pleskavā un vēstniecības Krievijas Federācijā Konsulārās nodaļas Maskavā kanceleju Kaļiņingradā, plānojam novirzīt nepieciešamo komandējumu un darba braucienu nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ārlietu ministrijai, lai nodrošinātu kvalitatīvu Latvijas valsts pārstāvību ārvalstīs, ņemot vērā aktuālo ģeopolitisko situāciju ārpolitikas jomā un krasi pieaugušās cenas, Ārlietu ministrijai ir akūta nepieciešamība pārdalīt līdzekļus komandējumiem un dienesta braucieniem.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz lēmumu par Latvijas Republikas ģenerālkonsulāta Sanktpēterburgā, konsulāta Pleskavā un vēstniecības Krievijas Federācijā Konsulārās nodaļas Maskavā kancelejas Kaļiņingradā slēgšanu Ārlietu ministrija budžeta apakšprogrammā 01.04.00 “Diplomātiskās misijas ārvalstīs” pieejamos līdzekļus 180 000 euro apmērā plāno pārdalīt uz budžeta programmu 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” komandējumu un darba braucienu nodrošināšanai, ievērojot iepriekšējo gadu komandējumu un dienesta braucienu vidējo izpildi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, ņemot vērā, ka pārdale paredzēta Ārlietu ministrijas budžeta ietvaros, samazinot apropriāciju budžeta apakšprogrammā 01.04.00 “Diplomātiskās misijas ārvalstīs” un attiecīgi palielinot apropriāciju budžeta programmā 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” 180 000 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi