Anotācija (ex-ante)

23-TA-2876: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Vienotie iekšējās kārtības noteikumi pacientu ierobežošanai stacionārā psihiatriskās ārstniecības iestādē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar grozījumiem Ārstniecības likumā, kas šī gada 30. novembrī apstiprināti Latvijas Republikas Saeimas 3. lasījumā, 69.1 panta devītā daļa tika izteikta jaunā redakcijā, nosakot papildus prasības kārtībai, kādā tiek veikta pacientu un viņam adresēto sūtījumu (pienesumu) pārmeklēšana.

Ņemot vērā minēto, nepieciešams izdot no jauna Ministru kabineta 2016. gada 12. jūlija noteikumus Nr. 453 “Noteikumi par kārtību, kādā ierobežojami pacienti, un priekšmetiem, kurus aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē”, papildinot tos ar kārtību, kādā tiek veikta pacientu un viņam adresēto sūtījumu (pienesumu) pārmeklēšana, kā arī pārsaukt tos par Ministru kabineta noteikumiem “Noteikumi stacionārām psihiatriskās ārstniecības iestādēm par vienotiem iekšējās kārtības standartiem pacientu ierobežošanai un pacientu un viņam adresēto sūtījumu (pienesumu) pārmeklēšanai” (turpmāk - Noteikumi).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izdot no jauna Ministru kabineta noteikumus saskaņā ar Ārstniecības likuma 69.panta trešo un jaunās redakcijas devīto daļu, nosakot to priekšmetu sarakstu, kurus aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē un saņemt ar sūtījumiem (pienesumiem) un kārtību, kādā tiek veikta pacientu un viņam adresēto sūtījumu (pienesumu) pārmeklēšana, kā arī kārtību, kādā veicama pacientu ierobežošana, arī izmantojot ierobežojošus līdzekļus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 12. jūlija noteikumi Nr. 453 "Noteikumi par kārtību, kādā ierobežojami pacienti, un priekšmetiem, kurus aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē" nosaka kārtību, kādā, izmantojot ierobežojošus līdzekļus, ierobežojami pacienti, kuri stacionēti psihiatriskajā ārstniecības iestādē bez viņu piekrišanas, un pacienti, kuriem ārstniecība psihiatriskajā ārstniecības iestādē noteikta kā medicīniska rakstura piespiedu līdzeklis un priekšmetus, kurus pacientiem aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē un saņemt ar sūtījumiem (pienesumiem).

Lai nodrošinātu Ārstniecības likuma  69.panta jaunās redakcijas devītajā daļā noteiktā deleģējuma Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā veicama pacientu pārmeklēšana, ir nepieciešams no jauna izdot attiecīgos Ministru kabineta noteikumus, paredzot, ka tie stājas spēkā 2024. gada 1. jūnijā.

Normatīvais akts attiecās uz pacientiem, kuri stacionēti psihiatriskajā ārstniecības iestādē bez viņu piekrišanas, tajā skaitā pacienti, kuri nogādāti stacionārajā ārstniecības iestādē tiespsihiatriskās ekspertīzes veikšanai līdz tiesas lēmumam un pacienti, kuriem ārstniecība stacionārajā psihiatriskajā ārstniecības iestādē noteikta kā medicīniska rakstura piespiedu līdzeklis, gadījumos, kad pacients rada kaitējumu sev vai apkārtējām personām un ar mutisku aizrādījumu nav izdevies pārtraukt radīto kaitējumu, psihiatriskās ārstniecības iestādēm ir tiesības pacientam izmantot šādus ierobežojušos līdzekļus:

1) fiziska ierobežošana, izmantojot fizisku spēku pacienta kustību ierobežošanai;
2) mehāniska ierobežošana, pielietojot ierobežojošas saites vai siksnas;
3) medikamentu ievadīšana pacientam pret viņa gribu;
4) ievietošana novērošanas palātā.

Ņemot vērā, ka pacients stacionēts pret paša gribu, būtiski, ievērojot cilvēktiesības, noteikt vienotus iekšējās kārtības standartus, tajā skaitā pacientu un viņam adresēto sūtījumu (pienesumu) pārmeklēšanai,  kā arī kārtību, kādā veicama pacientu ierobežošana, izmantojot ierobežojošus līdzekļus un atbilstoši situācijai praksē aktualizēt priekšmetu sarakstu, kurus aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē un saņemt ar sūtījumiem (pienesumiem).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pacientam atrodoties stacionārajā psihiatriskajā ārstniecības iestādē ir atļauts turēt savus personīgas mantas un saņemt pienesumus (sūtījumus), taču pašlaik ārstniecības iestādēm nav vienotas kārtības attiecībā uz pacientu pārmeklēšanu. Vienlaikus nereti rodas situācijas, kad pacients, lietojot mobilās viedierīces apdraud gan savu, gan apkārtējo personu drošību.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumus, nosakot kārtību, kādā veicama stacionēto pacientu un sūtījumu (pienesumu) pārmeklēšana attiecībā uz priekšmetiem, kurus pacientiem aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē, kā arī, kādās situācijās ārstniecības iestādei ir tiesības ierobežot mobilās viedierīces lietošanu.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā psihiatrisko ārstniecības iestāžu pieredzi, saraksts ar priekšmetiem, kurus pacientam nav atļauts turēt vai saņemt ar pienesumiem (sūtījumiem) ir nepilnīgs. Praksē ārstniecības iestādes savos iekšējos kārtības standartos ietver papildu priekšmetus, kurus pacientam aizliegts turēt atrodoties slimnīcā.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumus, pilnveidojot uzskatījumu ar priekšmetiem, kurus aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē un saņemt ar sūtījumiem (pienesumiem).
Problēmas apraksts
Psihiatriskajā ārstniecības iestādē stacionētas tiek arī personas, kurām nepieciešams veikt tiespsihiatrisko ekspertīzi līdz tiesas lēmumam par medicīniska rakstura piespiedu līdzekli.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumus, nosakot, ka noteikumi attiecas arī uz personām, kuras stacionētas psihiatriskajā ārstniecības iestādē tiespsihiatriskās ekspertīzes veikšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pacienti; ārstniecības personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības inspekcija
  • Ārstniecības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Pārmeklēšana un lietu saraksta papildināts
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Ārstēšanas process
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Vienota un regulēta kārtība
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz darba organizāciju psihiatriskajās ārstniecības iestādēs, tajā skaitā radot drošu un pacientam atbilstošu ārstēšanās procesu.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Cilvēktiesībām atbilstoša kārtība, kādā tiek pārmeklēti pacienti un pacientam adresētie sūtījumi (pienesumi), kā kārtība, kādā tiek ierobežoti pacienti, izmantojot ierobežojošus līdzekļus.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk