23-TA-3161: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 314 "Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2023./2024. mācību gadā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 314 "Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2023./2024. mācību gadā"" (turpmāk – noteikumu projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4. panta 12. punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets katru mācību gadu nosaka valsts pārbaudes darbu norises laiku un kārtību atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumiem Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.747) un Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumiem Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.416), un saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.3 punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets katru gadu profesionālās vidējās izglītības programmās nosaka vispārizglītojošo mācību priekšmetu valsts noslēguma pārbaudījumu norises laiku un kārtību atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumiem Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” (turpmāk – Noteikumi Nr.332).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt valsts pārbaudes darbu norises laikus 2023./2024. mācību gadā monitoringa darbiem un centralizētajiem eksāmeniem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 20. jūnija noteikumi Nr. 314 "Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2023./2024. mācību gadā" (turpmāk - noteikumi Nr. 314) nosaka, ka monitoringa darbi fizikā (optimālajā mācību satura apguves līmenī) un
ķīmijā (optimālajā mācību satura apguves līmenī) būs jākārto 2024. gada 16. un 18. aprīlī, centralizētie eksāmenu būs jākārto - optimālajā mācību satura apguves līmenī matemātikā 2024. gada 13. jūnijā, augstākajā mācību satura apguves līmenī bioloģijā – rakstu daļa – 2024. gada 10. jūnijā, praktiskā daļa – 11. jūnijā, matemātikā – pirmā un otrā daļa – 2024. gada 13. jūnijā, trešā un ceturtā daļa – 2024. gada 14. jūnijā, centralizētais eksāmens vispārizglītojošajā mācību priekšmetā vispārīgajā mācību satura apguves līmenī – matemātikā – 2024. gada 13. jūnijā.
ķīmijā (optimālajā mācību satura apguves līmenī) būs jākārto 2024. gada 16. un 18. aprīlī, centralizētie eksāmenu būs jākārto - optimālajā mācību satura apguves līmenī matemātikā 2024. gada 13. jūnijā, augstākajā mācību satura apguves līmenī bioloģijā – rakstu daļa – 2024. gada 10. jūnijā, praktiskā daļa – 11. jūnijā, matemātikā – pirmā un otrā daļa – 2024. gada 13. jūnijā, trešā un ceturtā daļa – 2024. gada 14. jūnijā, centralizētais eksāmens vispārizglītojošajā mācību priekšmetā vispārīgajā mācību satura apguves līmenī – matemātikā – 2024. gada 13. jūnijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka centralizēto eksāmenu matemātikā par vispārējo vidējo izglītību kārto vairākkārt lielāks skaits izglītojamo nekā tie, kuri kārto centralizēto eksāmenu bioloģijā augstākā mācību satura apguves līmenī, kā arī, lai nekavētu centralizēto eksāmenu darbu vērtēšanu, kas saistīts ar valsts pārbaudes darbu piegādi Valsts izglītības satura centram, nepieciešams precizēt valsts pārbaudes darbu norises laikus.
Tā kā monitoringa darbu dabaszinātņu jomas priekšmetos izpildes laikā izglītojamie attaisnojošu iemeslu dēļ varētu nepiedalīties, ir nepieciešams noteikt papildu monitoringa darba norises laiku.
Tā kā monitoringa darbu dabaszinātņu jomas priekšmetos izpildes laikā izglītojamie attaisnojošu iemeslu dēļ varētu nepiedalīties, ir nepieciešams noteikt papildu monitoringa darba norises laiku.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz centralizēto eksāmenu matemātikā vispārīgā, optimālā mācību satura līmenī organizēt 2024. gada 10. jūnijā, matemātikas augstāka mācību satura apguves līmenī pirmās un otrās daļas norisi organizēt 10. jūnijā, trešās un ceturtās daļas – 11.junijā, savukārt bioloģijas augstāka mācību satura apguves līmeņa rakstu daļu – 13.jūnijā un praktisko daļu -14.jūnijā.
Noteikumu projekts paredz monitoringa darbus fizikā un ķīmijā (optimālajā mācību satura apguves līmenī) organizēt 2024. gada 24. aprīlī, kā arī noteikt papildu monitoringa darbu norises termiņu 2024. gada 8. maijā, vienā dienā paredzot visu četru monitoringa darbu norisi. Lai netraucētu kopējo mācību procesu, monitoringa darbu norise varētu notikt vienā telpā, nosakot vienu monitoringa darba vadītāju. Visu monitoringa darbu norises kārtība ir vienāda.
Ņemot vērā 2022./2023. mācību gada pieredzi, Izglītības un zinātnes ministrija plāno sertifikātus par pamatizglītību izsniegt sākot ar 2024.gada 1.jūliju.
Noteikumu projekts paredz monitoringa darbus fizikā un ķīmijā (optimālajā mācību satura apguves līmenī) organizēt 2024. gada 24. aprīlī, kā arī noteikt papildu monitoringa darbu norises termiņu 2024. gada 8. maijā, vienā dienā paredzot visu četru monitoringa darbu norisi. Lai netraucētu kopējo mācību procesu, monitoringa darbu norise varētu notikt vienā telpā, nosakot vienu monitoringa darba vadītāju. Visu monitoringa darbu norises kārtība ir vienāda.
Ņemot vērā 2022./2023. mācību gada pieredzi, Izglītības un zinātnes ministrija plāno sertifikātus par pamatizglītību izsniegt sākot ar 2024.gada 1.jūliju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Izglītojamie, pedagogi, izglītības speciālisti, Valsts izglītības satura centra darbinieki
Ietekmes apraksts
Izglītojamie 2023./2024. mācību gadā izglītības iestādēs kārtos valsts pārbaudes darbus par vispārējās pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi, vai profesionālās izglītības programmas apguvi. Izglītības speciālisti, Valsts izglītības satura centra darbinieki nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes
Ietekmes apraksts
Jānodrošina valsts pārbaudes darbu norise.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības iestādes un pašvaldības izglītības pārvaldesNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības iestādes, pašvaldību izglītības pārvaldes, Valsts izglītības satura centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības iestādes, pašvaldību izglītības pārvaldes, Valsts izglītības satura centrs
neietekmē
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības iestādes, pašvaldību izglītības pārvaldes, Valsts izglītības satura centrs
Nē
Kopā
0,00
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valsts pārbaudes darbu norises laika grafiks tiek veidots vērtējot izglītojamo iespējas pilnvērtīgi sagatavoties un kārtot valsts pārbaudes darbus.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi