25-TA-2382: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 374 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 374 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu. Noteikumu projekts paredz precizēt 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" (turpmāk – 3.1.2.2.i. investīcija) attiecināmās izmaksas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 3.1.2.2.i. investīcijas attiecināmās izmaksas par prognozēšanas rīka testa un produkcijas vides izvietošanu uz labklājības nozares informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk – IKT) infrastruktūras un tam nepieciešamo resursu (operatīvās atmiņas, procesora jaudas un diska vietas datu glabāšanai) nomu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atveseļošanas fonda (turpmāk – AF) 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanas nosacījumus reglamentē Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2024. gada 18. jūnija noteikumi Nr. 374 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 374).
3.1.2.2.i. investīcijas projektu īsteno Labklājības ministrija (no pamatdarbības nodalīta funkcija) kopā ar sadarbības partneriem – Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru (turpmāk – VSAA) un Centrālo statistikas pārvaldi. Projekta ietvaros tiek izstrādāta sociālās nodrošināšanas prognozēšanas rīka informācijas sistēma (turpmāk – prognozēšanas rīks) valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas, tostarp pensiju sistēmas, ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes, ilgtspējas un efektivitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai.
2025. gada 26. augusta MK sēdē tika pieņemti MK noteikumi Nr. 519 "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 374 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 519), ar kuriem tika precizēti 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanas nosacījumi – 1) papildinātas atbalstāmās darbības; 2) precizēti sadarbības partnera VSAA pienākumi; 3) precizēti attiecināmo izmaksu nosacījumi.
3.1.2.2.i. investīcijas projektu īsteno Labklājības ministrija (no pamatdarbības nodalīta funkcija) kopā ar sadarbības partneriem – Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru (turpmāk – VSAA) un Centrālo statistikas pārvaldi. Projekta ietvaros tiek izstrādāta sociālās nodrošināšanas prognozēšanas rīka informācijas sistēma (turpmāk – prognozēšanas rīks) valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas, tostarp pensiju sistēmas, ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes, ilgtspējas un efektivitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai.
2025. gada 26. augusta MK sēdē tika pieņemti MK noteikumi Nr. 519 "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 374 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 519), ar kuriem tika precizēti 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanas nosacījumi – 1) papildinātas atbalstāmās darbības; 2) precizēti sadarbības partnera VSAA pienākumi; 3) precizēti attiecināmo izmaksu nosacījumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 21. decembrī starp VSAA un valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk – VAS "LVRTC") tika noslēgts līgums Nr. 50KD.03-02/20/00/2021/151 "Par Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra pakalpojumu sniegšanu" (turpmāk – līgums). Minētais līgums paredzēja tostarp tādu pakalpojumu sniegšanu kā datu pārraide, fiziskā datu centra nodrošināšana, optisko šķiedru noma. Atbilstoši līgumā noteiktajai norēķinu kārtībai pakalpojumu saņemšana tiek apmaksāta no VSAA valsts budžeta līdzekļiem.
Turpmākajos gados, pilnveidojot labklājības nozares IKT attīstību un īstenojot visu Labklājības ministrijas un nozares iestāžu datortīklu centralizācijas projektu, izveidots vienots datu centrs un vienota virtuālo serveru sistēma, kur VSAA ir paredzēta kā centralizēta informācijas platformas nodrošinātāja.
Uzsākot AF 3.1.2.2.i. investīcijas projektu, kļuva nepieciešams nodrošināt arī uzturēšanu uz IKT infrastruktūras minētā projekta ietvaros izstrādājamā prognozēšanas rīka testa un produkcijas videi. Ņemot vērā, ka VSAA ir labklājības nozares informatīvo sistēmu centrālā informācijas platformu nodrošinātāja un VSAA ir līgums ar VAS "LVRTC" par nepieciešamās IKT infrastruktūras nomu,2025. gada 17. februārī tika veikti grozījumi līgumā, pievienojot 47. pielikumu "Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra pakalpojuma “Virtuālo serveru jaudas pakalpojums” parametri un cenas" (turpmāk – 47. pielikums), ar kuru tika noteikti izcenojumi prognozēšanas rīka uzturēšanai.
Tā kā pamata līgums, kuram ar 47. pielikumu veikti grozījumi, bija noslēgts starp VSAA un VAS "LVRTC", tad kļūdaini tika pieņemts, ka minētajā pielikumā noteiktās izmaksas segs VSAA kā pamata līguma slēdzēja puse. Tādējādi tika ierosināti MK noteikumu Nr. 374 grozījumi (apstiprināti ar MK noteikumiem Nr. 519), papildinot sadarbības partnera VSAA pienākumus par prognozēšanas rīka testa un produkcijas vides uzturēšanu (iepriekš – par izstrādāta prognozēšanas rīka uzturēšanu) un precizētas attiecināmās izmaksas, nosakot, ka attiecināmas ir sadarbības partnera izmaksas par prognozēšanas rīka testa un produkcijas vides uzturēšanu.
Virzītais attiecināmo izmaksu grozījums bija kļūdains, jo 47. pielikumā noteikts, ka līdz 2026. gada 31. martam, kas ir 3.1.2.2.i. investīcijas projekta īstenošanas beigu datums, izdevumi par prognozēšanas rīka uzturēšanu tiks segti no AF 3.1.2.2.i. investīcijas līdzekļiem. Rēķinu par minētajiem izdevumiem izraksta Labklājības ministrijai apmaksai no 3.1.2.2.i. investīcijas projekta kontā pieejamajiem valsts budžeta līdzekļiem. Pēc projekta īstenošanas beigām prognozēšanas rīka uzturēšanas uz IKT infrastruktūras izdevumi tiks segti no valsts budžeta līdzekļiem, pieprasot finansējumu atbilstoši MK 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam".
Turpmākajos gados, pilnveidojot labklājības nozares IKT attīstību un īstenojot visu Labklājības ministrijas un nozares iestāžu datortīklu centralizācijas projektu, izveidots vienots datu centrs un vienota virtuālo serveru sistēma, kur VSAA ir paredzēta kā centralizēta informācijas platformas nodrošinātāja.
Uzsākot AF 3.1.2.2.i. investīcijas projektu, kļuva nepieciešams nodrošināt arī uzturēšanu uz IKT infrastruktūras minētā projekta ietvaros izstrādājamā prognozēšanas rīka testa un produkcijas videi. Ņemot vērā, ka VSAA ir labklājības nozares informatīvo sistēmu centrālā informācijas platformu nodrošinātāja un VSAA ir līgums ar VAS "LVRTC" par nepieciešamās IKT infrastruktūras nomu,2025. gada 17. februārī tika veikti grozījumi līgumā, pievienojot 47. pielikumu "Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra pakalpojuma “Virtuālo serveru jaudas pakalpojums” parametri un cenas" (turpmāk – 47. pielikums), ar kuru tika noteikti izcenojumi prognozēšanas rīka uzturēšanai.
Tā kā pamata līgums, kuram ar 47. pielikumu veikti grozījumi, bija noslēgts starp VSAA un VAS "LVRTC", tad kļūdaini tika pieņemts, ka minētajā pielikumā noteiktās izmaksas segs VSAA kā pamata līguma slēdzēja puse. Tādējādi tika ierosināti MK noteikumu Nr. 374 grozījumi (apstiprināti ar MK noteikumiem Nr. 519), papildinot sadarbības partnera VSAA pienākumus par prognozēšanas rīka testa un produkcijas vides uzturēšanu (iepriekš – par izstrādāta prognozēšanas rīka uzturēšanu) un precizētas attiecināmās izmaksas, nosakot, ka attiecināmas ir sadarbības partnera izmaksas par prognozēšanas rīka testa un produkcijas vides uzturēšanu.
Virzītais attiecināmo izmaksu grozījums bija kļūdains, jo 47. pielikumā noteikts, ka līdz 2026. gada 31. martam, kas ir 3.1.2.2.i. investīcijas projekta īstenošanas beigu datums, izdevumi par prognozēšanas rīka uzturēšanu tiks segti no AF 3.1.2.2.i. investīcijas līdzekļiem. Rēķinu par minētajiem izdevumiem izraksta Labklājības ministrijai apmaksai no 3.1.2.2.i. investīcijas projekta kontā pieejamajiem valsts budžeta līdzekļiem. Pēc projekta īstenošanas beigām prognozēšanas rīka uzturēšanas uz IKT infrastruktūras izdevumi tiks segti no valsts budžeta līdzekļiem, pieprasot finansējumu atbilstoši MK 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam".
Risinājuma apraksts
Precizēt MK noteikumu Nr. 374 16.3. apakšpunktu, svītrojot nosacījumu, ka izmaksas par labklājības nozares informācijas un komunikācijas tehnoloģijas infrastruktūrai nepieciešamo resursu nomu prognozēšanas rīka izstrādei, testēšanai un darbības nodrošināšanai veic sadarbības partneris – VSAA.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Noteikuma projektā ietvertie grozījumi ir tehniska rakstura un precizē izmaksu veicēju. Finansējuma saņēmējs ir informēts par noteikumu projektu. Grozījumi projektā nebūs nepieciešami, jo saskaņā ar pēdējiem projekta grozījumiem Nr. 4 jau ir precizēts, ka labklājības nozares IKT infrastruktūrai nepieciešamās resursu nomas izmaksas veiks Labklājības ministrija kā finansējuma saņēmējs.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta, ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz tehnisku precizējumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
