24-TA-2864: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Izglītības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Izglītības likumā" (turpmāk - likumprojekts) izstrādāts pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdē (protokols Nr. 58 23. §) pieņemto lēmumu, ar kuru nepieciešams Izglītības likumā noteikt personas datu apstrādes nolūku, apstrādājamo datu kategorijas un datu subjektus Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā, precizējot informācijas sistēmas izveides mērķi, kā arī pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdē (protokols Nr. 26 12. §) pieņemto lēmumu, ar kuru nepieciešams Izglītības likumā noteikt personu datu apstrādes tiesisko pamatu un personas datu apstrādes nolūku Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un to, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā apstrādā informāciju par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem un pārbaudījumu rezultātu apstrīdēšanu. Papildus minētajam likumprojekta mērķis ir arī precizēt studiju programmas, pēc kuru pabeigšanas pedagogam ir tiesības saņemt Izglītības likuma 52. panta piektajā daļā paredzētās stipendijas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt personas datu apstrādes nolūku, papildināt ar apstrādājamo datu kategoriju un datu subjektu Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā, noteikt personu datu apstrādes tiesisko pamatu un personas datu apstrādes nolūku Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un to, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā apstrādā informāciju par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem un pārbaudījumu rezultātu apstrīdēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Izglītības likuma 18.1 pantā pirmajā daļā ir noteikts, ka Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt valsts un pašvaldību dibināto vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem un viņu vecākiem (personām, kas realizē aizgādību) vienotu elektronisko vidi valsts un pašvaldību dibināto vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu rīcībā esošo tehnoloģisko resursu administratīvajai pārvaldībai. Šā panta otrā daļa paredz Ministru kabinetam deleģējuma Ministru kabineta noteikumos noteikt Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību, sistēmas pārzini, personas datu apstrādes noteikumus, datu pieejamību un apriti, tehnoloģisko resursu aprites kārtību, kā arī finansēšanas noteikumus. Līdz ar to šobrīd tiesiskajā regulējumā nav noteikts personas datu apstrādes mērķis, kā arī nav noteiktas tiesības šajā sistēmā apstrādāt izglītības iestādē nodarbinātos datus.
Lai tiktu ievēroti tiesību akti personu datu apstrādes jomā, tostarp Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulā (ES) Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) un Datu valsts inspekcijas rekomendācijas, ir nepieciešams Izglītības likumā nostiprināt personu datu apstrādes mērķi un precizēt apstrādājamo datu subjektu loku. Minēto problēmu datu apstrādes jomā piedāvā risināt Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais likumprojekts.
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 pantā nav noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā tiek ierakstītas ziņas par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem. Minētajā informācijas sistēmā šādas ziņas nepieciešamas, lai nodrošinātu Valsts izglītības attīstības aģentūras uzdevuma izpildi, proti, Valsts izglītības sattīstības aģentūra tostarp organizē izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu konkursus, koordinē šo pasākumu norisi un veicina izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs un konkursos. Līdz ar to informāciju par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem ir nepieciešams ierakstīt sistēmā, lai tiktu saglabāta un uzkrāta informācija par šādu darbu izstrādi.
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 panta otrajā daļā ir noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ierakstāmas ziņas par izglītības iestādēm, kurās kārto valsts pārbaudījumus, par personām, kurām jākārto valsts pārbaudījumi, un par personām, kuras nodrošinājušas pārbaudes procesu, par valsts pārbaudījumu uzdevumiem un vērtējumiem, kā arī ziņas par dokumentiem, kas apliecina valsts pārbaudījumu rezultātus. Tomēr šajā normā nav iekļauts, ka minētajā informācijas sistēmā ir iekļaujamas ziņas par pārbaudījuma rezultāta apstrīdēšanu, kā arī tiesību normā nav norādīts mērķis, kādam ieraksta un apstrādā ziņas Valsts pārbaudījuma informācijas sistēmā. Līdz ar to, lai nodrošinātu korektu un atbilstošu datu apstādi, nepieciešams noteikt šādu regulējumu.
“Mācītspēks” ir darba vidē balstītas pedagoģijas studijas, kas sniedz iespēju dažādu jomu profesionāļiem kļūt par vispārējās izglītības mācību priekšmetu skolotājiem, kuri vēlas strādāt pamatizglītībā un vidējā izglītībā. "Mācītspēks" programma tā dalībniekiem norit divus gadus. Pirmajā gadā dalībnieki studē darba vidē balstītā otrā cikla augstākās izglītības studiju programmā “Skolotājs” Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē vai Liepājas Universitātē, apgūstot pedagoģisko psiholoģiju, skolotāja profesionālo darbību un sevis izvēlētās mācību jomas metodiku. Otrajā gadā jaunie skolotāji turpina pilnveidot savas zināšanas un prasmes, apgūstot vienu no četrām profesionālās kompetenču pilnveides mācību programmām Latvijas Universitātē - “Klasvadība efektīvai mācību stundai”, “Pārmaiņu vadība izglītībā”, "Speciālā un iekļaujošā izglītība", “Tehnoloģiju bagātināta mācību procesa organizēšana”. Pēc pirmā gada "Mācītspēks" dalībnieki iegūst skolotāja kvalifikāciju, savukārt otrā gada noslēgumā - apliecinājumu par sevis izvēlētās profesionālās kompetenču pilnveides programmas apguvi.
Lai tiktu ievēroti tiesību akti personu datu apstrādes jomā, tostarp Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulā (ES) Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) un Datu valsts inspekcijas rekomendācijas, ir nepieciešams Izglītības likumā nostiprināt personu datu apstrādes mērķi un precizēt apstrādājamo datu subjektu loku. Minēto problēmu datu apstrādes jomā piedāvā risināt Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais likumprojekts.
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 pantā nav noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā tiek ierakstītas ziņas par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem. Minētajā informācijas sistēmā šādas ziņas nepieciešamas, lai nodrošinātu Valsts izglītības attīstības aģentūras uzdevuma izpildi, proti, Valsts izglītības sattīstības aģentūra tostarp organizē izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu konkursus, koordinē šo pasākumu norisi un veicina izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs un konkursos. Līdz ar to informāciju par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem ir nepieciešams ierakstīt sistēmā, lai tiktu saglabāta un uzkrāta informācija par šādu darbu izstrādi.
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 panta otrajā daļā ir noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ierakstāmas ziņas par izglītības iestādēm, kurās kārto valsts pārbaudījumus, par personām, kurām jākārto valsts pārbaudījumi, un par personām, kuras nodrošinājušas pārbaudes procesu, par valsts pārbaudījumu uzdevumiem un vērtējumiem, kā arī ziņas par dokumentiem, kas apliecina valsts pārbaudījumu rezultātus. Tomēr šajā normā nav iekļauts, ka minētajā informācijas sistēmā ir iekļaujamas ziņas par pārbaudījuma rezultāta apstrīdēšanu, kā arī tiesību normā nav norādīts mērķis, kādam ieraksta un apstrādā ziņas Valsts pārbaudījuma informācijas sistēmā. Līdz ar to, lai nodrošinātu korektu un atbilstošu datu apstādi, nepieciešams noteikt šādu regulējumu.
“Mācītspēks” ir darba vidē balstītas pedagoģijas studijas, kas sniedz iespēju dažādu jomu profesionāļiem kļūt par vispārējās izglītības mācību priekšmetu skolotājiem, kuri vēlas strādāt pamatizglītībā un vidējā izglītībā. "Mācītspēks" programma tā dalībniekiem norit divus gadus. Pirmajā gadā dalībnieki studē darba vidē balstītā otrā cikla augstākās izglītības studiju programmā “Skolotājs” Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē vai Liepājas Universitātē, apgūstot pedagoģisko psiholoģiju, skolotāja profesionālo darbību un sevis izvēlētās mācību jomas metodiku. Otrajā gadā jaunie skolotāji turpina pilnveidot savas zināšanas un prasmes, apgūstot vienu no četrām profesionālās kompetenču pilnveides mācību programmām Latvijas Universitātē - “Klasvadība efektīvai mācību stundai”, “Pārmaiņu vadība izglītībā”, "Speciālā un iekļaujošā izglītība", “Tehnoloģiju bagātināta mācību procesa organizēšana”. Pēc pirmā gada "Mācītspēks" dalībnieki iegūst skolotāja kvalifikāciju, savukārt otrā gada noslēgumā - apliecinājumu par sevis izvēlētās profesionālās kompetenču pilnveides programmas apguvi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka Izglītības likuma 18.1 pantā šobrīd nav noteikts apstrādāt izglītības iestādē nodarbinātos personas datus, kā arī nav noteikts personas datu apstrādes mērķis un nolūks, nepieciešams papildināt Izglītības likuma 18.1 pantu ar attiecīgo tiesisko regulējumu.
Risinājuma apraksts
Izglītības likuma 18.1 pants tiek papildināts ar trešo un ceturto daļu (skatīt likumprojektu). Datu apstrādes mērķis šajā gadījumā ir datortehnikas piešķiršana izmantošanai balstoties uz personas piederību noteiktai sabiedrības grupai, piemēram, izglītības iestādēs nodarbinātā persona (pedagogs, tehniskais personāls u.c), kam esot šādam statusam ir tiesības saņemt datortehniku, piemēram, izglītojamais vai izglītojamā, kurš nav sasniedzi 18 gadu vecumu, likumiskie pārstāvji. Informācijas sistēmas lietotāju personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai varētu kontrolēt sistēmā veiktās darbības un tās būtu izsekojamas (informācijas sistēmas auditācijas pierakstu veidošana). Lai nodrošinātu izglītības resursu piešķiršanu izglītojamajiem no visām mazaizsargātajām sabiedrības grupām (atbilstoši Ministru kabineta 2005. gada 11. janvāra noteikumiem Nr.32 "Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām") ir nepieciešama sociālo pazīmju un atsevišķu veselību raksturojošo datu pazīmju apstrāde Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā, paredzot, ka informācijas sistēmā var tika apstrādāti dati arī par personām ar invaliditāti, t.i., pazīme, ka personai šāds statuss ir piešķirts, jo saskaņā ar minēto ministru kabineta noteikumu 2.3. apakšpunktu invadīdi ir personas, kuras ietilpst sociāli mazaizsargāto personu grupā.
Problēmas apraksts
Izglītības likuma 35.1 panta pirmajā daļā šobrīd nav noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ieraksta ziņas par zinātniski pētnieciskajiem darbiem. Lai nodrošinātu, ka šāda informācija tiek ierakstīta, lai nodrošinātu minētās informācijas uzkrāšanu un saglabāšanu, kā arī, lai Valsts izglītības attīstības aģentūra varētu veikt savu uzdevumu izpildi, tostarp organizēt izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu konkursus, koordinēt šo pasākumu norisi un veicināt izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs un konkursos, nepieciešams Izglītības likuma 35.1 panta pirmajā daļā noteikt šādas informācijas iekļaušanu Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā. Personas datu apstrādes mērķis ir nodrošināt zinātniski pētniecības darbu konkursu norisi, jo acīmredzami, ka bez iesaistīto personu (dalībnieki, personas, kas vērtē iesniegtos darbus) personas datu apstrādes šādu konkursu norise nav iespējama. Valsts izglītības attīstības aģentūra kā Valsts izglītības satura centra saistību un tiesību pārņēmējs atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojumam Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” un Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 682 "Valsts izglītības satura centra nolikums" organizē valsts mācību priekšmetu olimpiādes, izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu un profesionālās meistarības konkursus, koordinē šo pasākumu norisi un veicina izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs, izstādēs un konkursos.
Risinājuma apraksts
Papildināt Izglītības likuma 35.1 panta pirmajā daļā noteiktās informācijas saturu un minēto uzskaitījumu papildināt ar 7.punktu šādā redakcijā: "7) zinātniski pētniecisko darbu konkursiem."
Problēmas apraksts
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 panta otrajā daļā ir noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ierakstāmas ziņas par izglītības iestādēm, kurās kārto valsts pārbaudījumus, par personām, kurām jākārto valsts pārbaudījumi, un par personām, kuras nodrošinājušas pārbaudes procesu, par valsts pārbaudījumu uzdevumiem un vērtējumiem, kā arī ziņas par dokumentiem, kas apliecina valsts pārbaudījumu rezultātus. Tomēr šajā normā nav noteikts, ka minētajā informācijas sistēmā ir iekļaujamas ziņas par pārbaudījuma rezultāta apstrīdēšanu, kā arī tiesību normā nav norādīts mērķis, kādam ieraksta un apstrādā ziņas Valsts pārbaudījuma informācijas sistēmā. Līdz ar to, lai nodrošinātu korektu un atbilstošu datu apstādi, nepieciešams noteikt šādu regulējumu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu skaidru un nepārprotamu datu apstrādi Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā, nepieciešams papildināt Izglītības likuma 35.1 panta otro daļu pēc vārda "rezultātus" ar vārdiem "un ziņas par pārbaudījuma rezultāta apstrīdēšanu. Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ziņas ieraksta un apstrādā ar mērķi nodrošināt pārbaudījumu norisi un pārbaudījumu rezultātu paziņošanu."
Problēmas apraksts
Izglītības likuma 52. panta piektajā daļā paredzēto tiesību izmantošanai iekļauta prasība pēc iegūtas skolotāja kvalifikācijas augstskolas īstenotā darba vidē balstītā otrā cikla augstākās izglītības programmā, lai gan praksē šādas programmas neeksistē, jo programmas, kas panta daļas izstrādes procesā bija domātas (darba vidē balstītā studiju programma “Skolotājs”), ir pirmā cikla augstākās izglītības programmas, kuras tiek īstenotas pēc pirmā cikla augstākās izglītības iegūšanas (saskaņā ar noteikumiem par Latvijas izglītības klasifikāciju - Otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība (piektā līmeņa profesionālā kvalifikācija), īstenojama pēc bakalaura, profesionālā bakalaura grāda ieguves, LKI 6, kods 46). Ņemot vērā Augstskolu likuma 57. panta pirmās daļas pirmajā punktā noteiktos augstākās izglītības ciklus, Profesionālās izglītības likuma 28. panta trešajā punktā skaidroto attiecībā uz profesionālās augstākās izglītības cikliem un tiem atbilstīgi piešķiramo profesionālo kvalifikāciju līmeņiem, kā arī sagatavošanā esošos grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 322 “Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju” attiecībā uz augstākās izglītības klasifikāciju ciklos un tiem atbilstošajiem izglītības un profesionālās kvalifikācijas līmeņiem, nosaukumā “Otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība (piektā līmeņa profesionālā kvalifikācija)” lietotajiem terminiem atbilst šobrīd aktuālie augstākās izglītības sistēmas termini nosaukumā “pirmā cikla profesionālās augstākās izglītības programma, kura tiek īstenota pēc pirmā cikla augstākās izglītības iegūšanas (6. Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras (LKI) līmenis; piešķir 6. profesionālās kvalifikācijas līmeni (PKL))”
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt Izglītības likuma 52. panta piekto daļu, aizstājot vārdus “otrā cikla augstākās izglītības studiju programmā ar vārdiem “pirmā cikla profesionālās augstākās izglītības programmā, kura tiek īstenota pēc pirmā cikla augstākās izglītības iegūšanas”. Ar šādu risinājumu tiktu aptvertas “Mācītspēks” studiju programmas, kuras absolventi ir šīs normas galvenā mērķauditorija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
Ietekmes apraksts
Studējošie pēc darba vidē balstīto pirmā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas, kura tiek īstenota pēc pirmā cikla augstākās izglītības iegūšanas, absolvēšanas ar iegūtu skolotāja kvalifikāciju pedagogu profesionālās kompetences pilnveides laikā valsts augstskolas īstenotā izglītības programmā varēs saņemt stipendiju.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
226 800
0
226 800
0
226 800
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
226 800
0
226 800
0
226 800
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
226 800
0
226 800
0
226 800
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
226 800
0
226 800
0
226 800
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Tabulā norādītas izmaksas likuma 52. panta piektajā daļā minēto stipendiju nodrošināšanai. Finansējums likuma 52. panta piektajā daļā minēto stipendiju finansēšanai tiek nodrošināts Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.01.00 “Augstākās izglītības programmu nodrošināšana” ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr. 818 “Noteikumi par stipendijām”
Pamatojums un apraksts
Noteikumos par stipendijām nepieciešams precizēt programmas nosaukumu, kuras absolventi var pretendēt uz Izglītības likuma 52. panta piektajā daļā minēto stipendiju, uz pirmā cikla profesionālās augstākās izglītības programmu, kura tiek īstenota pēc pirmā cikla augstākās izglītības iegūšanas.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 322 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju"
Pamatojums un apraksts
Šobrīd TAP saskaņošanā nodoti grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 322 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju" (TA lietas Nr. 24-TA-1661). Grozījumi paredz 1. pielikumā ietvert "Pirmā cikla augstākās izglītības programmas sestā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvei, īstenojamas pēc vidējās izglītības, pēc īsā cikla profesionālās augstākās izglītības vai pirmā cikla augstākās izglītības ieguves", kas aptver arī likumprojekta 5.pantā minētās pirmā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas, kuras tiek īstenotas pēc pirmā cikla augstākās izglītības iegūšanas.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
Likumprojekts saistīts ar spēkā esošajiem Ministru kabineta 2023. gada 11. novembra noteikumiem "Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" un Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumiem "Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas noteikumi", jo likumprojekts precizē personu datu apstrādes nolūku minētajās informācijas sistēmās.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tehniski likumprojekta grozījumi, kas tiešā veidā neskar sabiedrības intereses. Veicot grozījumus saistītajos Ministru kabineta noteikumos sabiedrības līdzdalībā viedokļi nav tikuši saņemti, kas norāda, ka nav sabiedrības grupas, kuras likumprojektā iekļautie grozījumi būtiski skartu. Attiecībā uz grozījumiem Izglītības likuma 52. panta piektajā daļā grozījumi tiek izdarīti, lai tehniski precizētu atsauci uz profesionālās kvalifikācijas programmu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 11. janvāra noteikumiem Nr.32 "Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām" ir noteiktas personu grupas, tostarp personas ar invaliditāti (invalīdi), kas balstoties uz sociālo statusi ir tiesīgi saņemt papildus atbalstu, lai tādējādi nodrošināti arī šai personu grupai vienlīdzīgas iespējas kvalitatīvas izglītības ieguvei. Likumprojekts paredz, ka Izglītības resursu un monitoringa informācijas sistēmā tiek apstrādātas pazīmes par personas invaliditāti, lai šādas iespējas nodrošinātu attiecībā uz izglītības resursu piešķiršanu izglītojamajiem.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts pilnveido tiesību normu sistēmu attiecībā uz personu datu apstrādi Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā.
1. Datu apstrādes nolūks: nodrošināt zinātniski pētniecisko darbu norisei nepieciešamo personas datu apstrādi Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un personas datu apstrādi, kas nepieciešama, lai izvērtētu personas tiesības saņem izglītības resursus (šobrīd datortehniku, bet veicot attiecīgus grozījumus Ministru kabineta noteikumos pieejamo izglītības resursu klāsts varētu tikt mainīts, tostarp, palielināts). Lai piešķirtu datortehniku prioritāri personām, kas atbilst Ministru kabineta 2005. gada 11. janvāra noteikumos Nr.32 "Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām" noteiktajām personu grupām, ir nepieciešams apstrādāt arī īpašu kategoriju datus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Regula) 4. panta 15. punkta izpratnē (pazīmes, kas saistītas ar personas invaliditāti, veselības stāvokli). Šajā gadījumā minēto īpašas kategorijas datu apstrāde tiks veikta atbilstoši Regulas 9. panta 2. daļās b) apakšpunkta nosacījumiem, kur invaliditātes pazīmes apstrāde ir vajadzīga, lai realizētu datu subjekta tiesības sociālā nodrošinājuma jomā, t.i., tiesības saņemt izmantošanai (prioritāti, iespējams, uz atvieglotiem nosacījumiem) izmantošanai izglītības resursus.
2. Datu apstrādes tiesiskais pamats: Valsts izglītības attīstības aģentūra kā Valsts izglītības satura centra saistību un tiesību pārņēmējs atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojumam Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” un Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 682 "Valsts izglītības satura centra nolikums" organizē valsts mācību priekšmetu olimpiādes, izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu un profesionālās meistarības konkursus, koordinē šo pasākumu norisi un veicina izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs, izstādēs un konkursos.
Izglītības iestādes Datortehnikas izglītojamajiem piešķirta īstenojot Izglītības un zinātnes ministrijas projektus a) Izglītības iestāžu digitalizācija 7.-9. klasēm, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumiem Nr.785 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" īstenošanas noteikumi”; b) Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs, atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumiem Nr. 168 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.2.reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi"; c) par datortehnikas iegādi pedagogiem, profesionālās un vispārējās izglītības iestāžu izglītojamajiem atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumiem Nr. 387 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi".
3. Datu apstrādes apjoms detalizēti noteikts Ministru kabineta noteikumos par Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmu un Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu, Izglītības likumā, tostarp šajā likumprojektā nosakot apstrādājamo datu kategorijas (par zinātniski pētnieciskajiem darbiem un par personām, kuras piesakās un saņem lietošanai datortehniku, kā arī iesaistītas minēto procesu nodrošināšanā.
4. Datu glabāšanas termiņi noteikti Ministru kabineta noteikumos par attiecīgo informācijas sistēmu.
1. Datu apstrādes nolūks: nodrošināt zinātniski pētniecisko darbu norisei nepieciešamo personas datu apstrādi Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un personas datu apstrādi, kas nepieciešama, lai izvērtētu personas tiesības saņem izglītības resursus (šobrīd datortehniku, bet veicot attiecīgus grozījumus Ministru kabineta noteikumos pieejamo izglītības resursu klāsts varētu tikt mainīts, tostarp, palielināts). Lai piešķirtu datortehniku prioritāri personām, kas atbilst Ministru kabineta 2005. gada 11. janvāra noteikumos Nr.32 "Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām" noteiktajām personu grupām, ir nepieciešams apstrādāt arī īpašu kategoriju datus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Regula) 4. panta 15. punkta izpratnē (pazīmes, kas saistītas ar personas invaliditāti, veselības stāvokli). Šajā gadījumā minēto īpašas kategorijas datu apstrāde tiks veikta atbilstoši Regulas 9. panta 2. daļās b) apakšpunkta nosacījumiem, kur invaliditātes pazīmes apstrāde ir vajadzīga, lai realizētu datu subjekta tiesības sociālā nodrošinājuma jomā, t.i., tiesības saņemt izmantošanai (prioritāti, iespējams, uz atvieglotiem nosacījumiem) izmantošanai izglītības resursus.
2. Datu apstrādes tiesiskais pamats: Valsts izglītības attīstības aģentūra kā Valsts izglītības satura centra saistību un tiesību pārņēmējs atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojumam Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” un Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 682 "Valsts izglītības satura centra nolikums" organizē valsts mācību priekšmetu olimpiādes, izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu un profesionālās meistarības konkursus, koordinē šo pasākumu norisi un veicina izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs, izstādēs un konkursos.
Izglītības iestādes Datortehnikas izglītojamajiem piešķirta īstenojot Izglītības un zinātnes ministrijas projektus a) Izglītības iestāžu digitalizācija 7.-9. klasēm, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumiem Nr.785 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" īstenošanas noteikumi”; b) Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs, atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumiem Nr. 168 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.2.reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi"; c) par datortehnikas iegādi pedagogiem, profesionālās un vispārējās izglītības iestāžu izglītojamajiem atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumiem Nr. 387 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi".
3. Datu apstrādes apjoms detalizēti noteikts Ministru kabineta noteikumos par Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmu un Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu, Izglītības likumā, tostarp šajā likumprojektā nosakot apstrādājamo datu kategorijas (par zinātniski pētnieciskajiem darbiem un par personām, kuras piesakās un saņem lietošanai datortehniku, kā arī iesaistītas minēto procesu nodrošināšanā.
4. Datu glabāšanas termiņi noteikti Ministru kabineta noteikumos par attiecīgo informācijas sistēmu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
