Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-572: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 60 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākumam "Ražotāju grupu un organizāciju izveide""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1.Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā daļa;

2. Latvijas Lauku attīstības programma 2014.–2020. gadam, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 23. decembra Regulu (ES) 2020/2220, ar ko nosaka dažus pārejas noteikumus atbalstam no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) 2021. un 2022. gadā un ar ko attiecībā uz līdzekļiem un piemērošanu 2021. un 2022. gadā groza Regulas (ES) Nr. 1305/2013, (ES) Nr. 1306/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, un attiecībā uz līdzekļiem un šāda atbalsta sadalījumu 2021. un 2022. gadā groza Regulu (ES) Nr. 1308/2013

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1.Precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus un biznesa plāna īstenošanas gaitā sasniedzamos rādītājus, lai varētu izsludināt jaunu ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalsta pieteikšanās kārtu.
2.Precizēt atbalsta saņemšanas gala termiņu atbilstīgajām kooperatīvām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.2021. gadā tika pagarināta plānošanas perioda 2014.–2020. gadam atbalsta programmu īstenošana, nosakot 2021. un 2022. gadu par pārejas periodu. 2021.gada nogalē tika izsludināta pieteikšanās kārta ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam. Tā kā Latvijā ir nodibinātas gan jaunas kooperatīvās sabiedrības, kas atbilstības statusu ir ieguvušas pēc 2020.gada 1.janvāra, gan tādas, kuras atbilstības statusu plāno iegūt līdz 2022.gada 15.aprīlim, ir nepieciešams precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus, lai varētu izsludināt jaunu izveides atbalsta pieteikšanās kārtu.
2. Atbilstīgajām kooperatīvajām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un apvieno lauksaimniekus, mājražotājus, dzērienu ražotājus un amatniekus līdz kārtējā gada jūnijam bija iespējams pieteikties atbalstam lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām. Atbalstu šajā programmā 2021. gadā saņēma divas kooperatīvās sabiedrības, un abām 2022. gads būtu pēdējais biznesa plāna īstenošanas gads. Šajā programmā ir izveidojies līdzekļu trūkums. Abām kooperatīvajām sabiedrībām potenciāli ir iespējas pieteikties ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.Latvijā pēdējā laikā nodibinātas gan jaunas kooperatīvās sabiedrības, kas atbilstības statusu ir ieguvušas pēc 2020. gada 1. janvāra, gan tādas, kas atbilstības statusu plāno iegūt līdz 2022. gada 15. aprīlim.
2. Atbalstu programmas pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām" 2021. gadā saņēma divas kooperatīvās sabiedrības. Pieejamais publiskais finansējums šajā programmā nav pietiekams, lai turpinātu šī atbalsta izmaksu.
 
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekta 1. punktā precizēta norma par to, ka uz kooperatīvu apvienībām neattiecas ierobežojums attiecībā uz konvencionālā piena un graudu nozari. Noteikumu projekta 2. punktā precizēti lēmumu pieņemšanas termiņi, ņemot vērā to, ka spēkā esošo Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumu Nr. 60 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākumam "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"" (turpmāk – Noteikumi) 3.3. un 3.4. apakšpunktā minētajos pasākumos lēmumi vairs netiks pieņemti, kā arī precizēts lēmuma pieņemšanas gala termiņš, jo 2022. gadā plānota jaunas pieteikšanās kārtas izsludināšana Noteikumu 3.1. apakšpasākumā – ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalsts. Noteikumu projekta 4. punktā ietverti biznesa plāna īstenošanas gaitā sasniedzamie rādītāji pretendentiem, kas uzsāk biznesa plāna īstenošanu 2022. gadā, par pārskata gadu nosakot 2021. gadu un rādītāju sasniegšanas termiņu – 2026. gadu. Pretendenti, kas biznesa plāna īstenošanu uzsāks 2022. gadā, pēc biznesa plāna daļas īstenošanas, pamatojoties uz izdevumus apliecinošajiem dokumentiem un ievērojot Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteikto, iesniegs Lauku atbalsta dienestā pārskatu par biznesa plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" (jaunais 2.2 pielikums) un maksājuma pieprasījumu par savām faktiskajām attiecināmajām izmaksām. Lauku atbalsta dienests izvērtēs iesniegtos dokumentus, to atbilstību un pārskaitīs atbalstu saņēmējam. 2022.gada pieteikšanās nodrošināšanai precizēts arī Noteikumu 4.pielikums - biznesa plāna satura paraugs.
 
2.Noteikumus paredzēts papildināt ar 42. punktu, nosakot, ka iesniegumus uz Noteikumu 3.4. apakšpunktā minēto atbalstu, kas paredzēts atbilstīgajām kooperatīvajām sabiedrībām, kuras darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un apvieno lauksaimniekus, mājražotājus, dzērienu ražotājus un amatniekus, sākot ar 2022. gadu, nepieņem, taču iepriekš šajā pasākumā saņemtais atbalsts nav jāatmaksā. Norma attiecībā uz atbalsta neatmaksāšanu nepieciešama, jo atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības ir uzņēmušas piecu gadu biznesa plāna izpildes saistības, katru gadu vēršoties Lauku atbalsta dienestā ar iesniegumu ikgadējās atbalsta summas saņemšanai. Pašreizējā Noteikumu redakcija paredz, ka gadījumā, ja atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība pārtrauc biznesa plāna īstenošanu un neiesniedz Lauku atbalsta dienestā iesniegumu ikgadējā atbalsta saņemšanai, tai saskaņā ar Noteikumu 38.25 1. apakšpunktā minēto  jāatmaksā iepriekš šajā pasākumā saņemto atbalstu pilnā apmērā par katru gadu, kad tas piešķirts. Tā kā atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības atbalstu biznesa plāna piektā gada īstenošanai nesaņems un  biznesa plāna īstenošanu pārtrauks ne savas iniciatīvas dēļ, pret tām nedrīkst vērst prasību par iepriekš saņemtā atbalsta atmaksāšanu. Kooperatīvajām sabiedrībām, kas ir ieguvušas atbilstības statusu un atbalstu šajā pasākumā saņēma līdz 2021. gadam, 2022. gadā būs iespēja pieteikties ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Lai nodrošinātu ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalsta kārtas izsludināšanu 2021. gadā, tostarp noteiktu Noteikumu 10.2. apakšpunktā minētos sasniedzamos rādītājus biznesa plāna īstenošanas laikā, tika pieņemti Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta noteikumi Nr. 579 "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 60 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākumam "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"". Jaunas atbalsta kārtas izsludināšana 2022. gadā netika plānota, jo bija ierobežots pieejamais finansējums, kā arī nebija pārliecinošu indikāciju par to, ka lauksaimniecības sektorā varētu izveidoties un atbilstību iegūt jaunas kooperatīvās sabiedrības. Tā kā Latvijā ir nodibinātas jaunas kooperatīvās sabiedrības un 2021. gadā biznesa plāna īstenošanu šajā pasākumā uzsāka vien trīs no piecām potenciālajām atbilstīgajām kooperatīvajām sabiedrībām, ir nepieciešams precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus, lai varētu izsludināt jaunu izveides atbalsta pieteikšanās kārtu. Tā kā atbilstīgajām kooperatīvajām sabiedrībām, kas biznesa plānu īstenošanu uzsāka 2021. gadā vai uzsāks 2022. gadā, nosacījumi attiecībā uz atbalsta saņemšanas periodu, rādītāju sasniegšanas periodu, kā arī ikgadēji iesniedzamajiem dokumentiem ne būtiski, tomēr atšķiras, tika nolemts šos nosacījumus ietvert Ministru kabineta noteikumos, nevis zemāka līmeņa vai cita veida tiesiskajā regulējumā, arī lai būtu skaidrāki un publiski pieejami atbalsta saņemšanas nosacījumi un sasniedzamo rādītāju apraksts. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
1.Noteikumu projekts attiecas uz kooperatīvajām sabiedrībām, kas ir juridiskas personas, un to biedriem - juridiskām un fiziskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu. 2022. gadā ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam varētu pieteikties piecas atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kuras kopā apvieno apmēram 90 biedru - juridisku un fizisku personu. 
2.Pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām" ietekme ir uz divām kooperatīvajām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un apvieno lauksaimniekus, mājražotājus, dzērienu ražotājus un amatniekus - gan fiziskas, gan juridiskas personas (apmēram 45 biedrus).
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
1.Noteikumu projekts attiecas uz kooperatīvajām sabiedrībām, kas ir juridiskas personas, un to biedriem - juridiskām un fiziskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu. 2022. gadā ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam varētu pieteikties piecas atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kuras kopā apvieno apmēram 90 biedru - juridisku un fizisku personu. 
2.Pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām" ietekme ir uz divām kooperatīvajām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un apvieno lauksaimniekus, mājražotājus, dzērienu ražotājus un amatniekus - gan fiziskas, gan juridiskas personas (apmēram 45 biedrus).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Projektam būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo atbilstīgas kooperatīvās sabiedrības varēs saņemt ražotāju grupu izveides atbalstu, kas veicinās kooperatīvu attīstību pirmajā posmā pēc to dibināšanas.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts attiecas arī uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi vai iebildumi par projektu netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi