Anotācija (ex-ante)

23-TA-2484: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 31. marta noteikumos Nr. 173 "Noteikumi par samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanu zvejniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši  likuma "Par akcīzes nodokli" 18. panta 6.5 daļai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta sagatavošanas mērķis ir precizēt kārtību, kādā zvejniekiem piešķirs marķēto dīzeļdegvielu ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komisijas 2014. gada 16. decembra Regula (ES) Nr. 1388/2014, ar ko konkrētas atbalsta kategorijas uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, (turpmāk – Regula Nr. 1388/2014) vairs neparedz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā, jo no 2023. gada 1. janvāra Regula Nr. 1388/2014 vairs nav spēkā. 
2023. gada 25. maija spēkā stājusies Komisijas Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk – Regula Nr.2023/1315).
Līdz ar to ar 2023. gada 25. maiju spēkā ir stājušies grozījumi Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulā (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula Nr. 651/2014), kura paredz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā.
Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvārī ir pieņēmusi Īstenošanas lēmumu 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, kas paredz, ka visās Eiropas Savienības dalībvalstīs  pēc pārejas perioda beigām (sākot ar 2024.gada 18.janvāri) ir jāuzsāk izmantot jauns fiskālais marķieris ar tirdzniecības nosaukumu ACCUTRACETM PLUS, kas satur butoksilbenzolu, kas aizstāj līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik Regula Nr. 1388/2014 vairs nav spēkā. No 2023. gada 25. maija spēkā stājusies Regula (ES) Nr.2023/1315. Līdz ar to ir stājušies spēkā grozījumi Regulā Nr. 651/2014, kura paredz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā.
Risinājuma apraksts
Tā kā Regula Nr. 1388/2014 vairs neparedz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā, bet minēto atbalstu paredz Regula Nr. 651/2014, tad no Ministru kabineta 2020. gada 31. marta noteikumiem Nr. 173 "Noteikumi par samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanu zvejniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 173) svītrojama atsauce uz šo regulu (noteikumu projekta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8., 9. un 10.punkts). 
Zemkopības ministrija 20 darba dienu laikā no noteikumu projekta spēkā stāšanās iesniegs Eiropas Komisijā kopsavilkuma informāciju par pasākumu, izmantojot SANI2 sistēmu.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Komisijas Īstenošanas lēmumā (ES) 2022/197 (2022. gada 17. janvāris), ar ko nosaka kopīgu fiskālu marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, noteikto jauno fiskālo marķieri – ACCUTRACETM  PLUS, kas aizstāj līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124, ir nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr.173 12.1.apakšpunktu.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr.173 12.1.apakšpunktu, aizstājot fiskālo marķieri Solvent Yellow 124 ar fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS, vienlaikus nosakot, ka pievienojamās ķīmiskās vielas - butoksibenzola – saturs ir ne mazāk kā 9,5 gramu un ne vairāk kā 14,0 gramu uz 1000 litriem marķējamās degvielas (noteikumu projekta 7.punkts).
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumi Nr.173 skaidri nenosaka pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu.
Risinājuma apraksts
Noteikts pienākums atbalsta saņēmējam atmaksāt nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz zvejniekiem (arī fiziskām personām, kas nodarbojas ar zvejniecību ), kas varētu pieteikties marķētās dīzeļdegvielas ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi saņemšanai.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz zvejniekiem (arī juridiskām personām, kas nodarbojas ar zvejniecību), kas varētu pieteikties marķētās dīzeļdegvielas ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi saņemšanai.
Noteikumu projekts arī attiecas uz komersantiem, kas veic naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) – apstiprinātiem noliktavas turētājiem būs jāveic jaunā fiskālā marķiera iepirkumi, lai nodrošinātu naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) atbilstoši Eiropas Savienībā noteiktajam regulējumam par fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts pieejams zvejniekiem, kuriem nepieciešams iegādāties marķēto dīzeļdegvielu ar samazināto akcīzes nodokļa likmi, ko izmanto iekšējo ūdeņu un piekrastes ūdeņu zvejniecībā.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts pieejams arī mazajiem un vidējiem uzņēmējiem – zvejniekiem, kuriem nepieciešams iegādāties marķēto dīzeļdegvielu ar samazināto akcīzes nodokļa likmi, ko izmanto iekšējo ūdeņu un piekrastes ūdeņu zvejniecībā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – Regula 651/2014)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1315
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 25. maija Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis 2023.gada 30.jūnijs, Nr. L 167/1), (turpmāk – Regula (ES) 2023/1315)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022D0197
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmums 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – Regula 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 4.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 4. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 4.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 651/2014 12. pants
Noteikumu projekta 6. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 6. punkts un noteikumu projekta 9.punktā izteiktais noteikumu Nr.173 26.4.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 651/2014 58. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.5. apakšpunkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 25. maija Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis 2023.gada 30.jūnijs, Nr. L 167/1), (turpmāk – Regula (ES) 2023/1315)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 41. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 44. panta 1. 2. un 3. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 7. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 8. panta 2. un 4. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 2. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 2. panta 18. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 5. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 8. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 9. panta 1., 2. un 4. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 56. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 58. panta 4.punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 57. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 59. panta otrā daļa ir izteikta jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.5. apakšpunkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmums 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
Noteikumu projekta 7.punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 12.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi