25-TA-1797: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 594 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t. sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 594 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t. sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 594), nodrošinot atbilstību Eiropas Komisijas 2025. gada 7.maijā apstiprinātajiem Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtības otrajiem grozījumiem, ar kuriem tajā skaitā ir svītrots Darbības kārtības 2.pielikums “Uzraudzības kārtība un grafiks” un pielāgojot īstenošanas noteikumus esošajai situācijai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir:
1) svītrot uzraudzības rādītājus un aktualizēt rādītāja "Apstiprināti projekti par vismaz 72 000 000 EUR" mērķa vērtību;
2) precizēt termiņus, kādos komersantam jāiesniedz aizdevuma vai garantijas pieteikums un pieteikums kapitāla atlaides piemērošanai;
3) paātrināt MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā noteiktā rādītāja izpildi.
1) svītrot uzraudzības rādītājus un aktualizēt rādītāja "Apstiprināti projekti par vismaz 72 000 000 EUR" mērķa vērtību;
2) precizēt termiņus, kādos komersantam jāiesniedz aizdevuma vai garantijas pieteikums un pieteikums kapitāla atlaides piemērošanai;
3) paātrināt MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā noteiktā rādītāja izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši MK noteikumiem Nr. 594 akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – Altum) nodrošina atbalsta sniegšanu kombinētā finanšu instrumenta veidā komersantu energoefektivitātes paaugstināšanai, atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanai un bezemisiju transporta iegādei (turpmāk - programma).
Programmas ietvaros Altum jau ir organizējusi 10 projektu atlases, kuru ietvaros ir sasniegti šādi rezultāti:
- noslēgti 337 aizdevuma līgumi par projekta īstenošanu (Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – ANM) finansējums 44,11 milj. EUR). No tiem 169 projekti (ANM finansējums 25,61 milj. EUR) vēl tiek īstenoti, savukārt 168 projektu (ANM finansējums 18,49 milj. EUR) īstenošana ir pabeigta un tiem ir piemērota kapitāla atlaide. Vēl 97 aizdevumu pieteikumi (ANM finansējums 23,33 milj. EUR) ir vērtēšanā vai notiek aizdevumu līgumu parakstīšanas organizēšana. Papildus projektu atlases kārtas ANM ietvaros netiek plānotas, jo Ministru kabineta 2025. gada 11. marta noteikumu Nr. 155 "Atbalsta programmas noteikumi uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunīgo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 155) ietvaros paredzētās atbalsta programmās ir labāki attiecināmības nosacījumi, tai skaitā uzņēmumiem labvēlīgāki pievienotās vērtības nodokļa attiecināmības nosacījumi. Tāpat jāņem vērā, ka MK noteikumu Nr. 155 ietvaros paredzētais atbalsts netika uzsākts saskaņā ar sākotnēji paredzēto laika grafiku (2024. gads), lai nodrošinātu demarkāciju starp atbalsta programmām un neapdraudētu ANM investīcijas īstenošanu.
- garantiju vēstules izsniegtas 86 bezemisiju transporta līdzekļu iegādei (ANM finansējums 543,9 tūkst. EUR), no kuriem 10 transportlīdzekļi (ANM finansējums 54,44 tūkst. EUR) ir nodrošinājuši minimālo nobraukumu un tiem ir piemērota kapitāla atlaide. Vēl 14 garantiju pieteikumi (ANM finansējums 227,3 tūkst. EUR) tiek gatavoti, savukārt 15 garantijām tiek organizēta garantijas vēstules izsniegšana.
Ar noslēgtajiem aizdevumu līgumiem un izsniegtajām garantijas vēstulēm ir nodrošināts aprēķinātais plānotais siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījums 13 508,07 CO2 ekvivalenta tonnas gadā (117% no MK noteikumos Nr. 594 noteiktā mērķa uz 2026. gada 31. augustu).
Programmas ietvaros Altum jau ir organizējusi 10 projektu atlases, kuru ietvaros ir sasniegti šādi rezultāti:
- noslēgti 337 aizdevuma līgumi par projekta īstenošanu (Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – ANM) finansējums 44,11 milj. EUR). No tiem 169 projekti (ANM finansējums 25,61 milj. EUR) vēl tiek īstenoti, savukārt 168 projektu (ANM finansējums 18,49 milj. EUR) īstenošana ir pabeigta un tiem ir piemērota kapitāla atlaide. Vēl 97 aizdevumu pieteikumi (ANM finansējums 23,33 milj. EUR) ir vērtēšanā vai notiek aizdevumu līgumu parakstīšanas organizēšana. Papildus projektu atlases kārtas ANM ietvaros netiek plānotas, jo Ministru kabineta 2025. gada 11. marta noteikumu Nr. 155 "Atbalsta programmas noteikumi uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunīgo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 155) ietvaros paredzētās atbalsta programmās ir labāki attiecināmības nosacījumi, tai skaitā uzņēmumiem labvēlīgāki pievienotās vērtības nodokļa attiecināmības nosacījumi. Tāpat jāņem vērā, ka MK noteikumu Nr. 155 ietvaros paredzētais atbalsts netika uzsākts saskaņā ar sākotnēji paredzēto laika grafiku (2024. gads), lai nodrošinātu demarkāciju starp atbalsta programmām un neapdraudētu ANM investīcijas īstenošanu.
- garantiju vēstules izsniegtas 86 bezemisiju transporta līdzekļu iegādei (ANM finansējums 543,9 tūkst. EUR), no kuriem 10 transportlīdzekļi (ANM finansējums 54,44 tūkst. EUR) ir nodrošinājuši minimālo nobraukumu un tiem ir piemērota kapitāla atlaide. Vēl 14 garantiju pieteikumi (ANM finansējums 227,3 tūkst. EUR) tiek gatavoti, savukārt 15 garantijām tiek organizēta garantijas vēstules izsniegšana.
Ar noslēgtajiem aizdevumu līgumiem un izsniegtajām garantijas vēstulēm ir nodrošināts aprēķinātais plānotais siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījums 13 508,07 CO2 ekvivalenta tonnas gadā (117% no MK noteikumos Nr. 594 noteiktā mērķa uz 2026. gada 31. augustu).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā noteiktā mērķa "līdz 2024. gada 31. decembrim sabiedrība "Altum" apstiprinājusi projektus, kuru kopsumma ir vismaz 72 351 600 euro". Šī mērķa vērtība ir noteikta pirms Priekšlikuma Padomes 2023. gada 16. novembra Īstenošanas lēmuma, ar ko groza 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmumu (ES) (ST 10157/21 INIT; ST 10157/21 ADD 1) par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (pieejams te: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/ALL/?uri=CELEX:52023PC0729) (turpmāk - Priekšlikums Padomes 2023. gada 16. novembra Īstenošanas lēmumam) apstiprināšanai.
MK noteikumu Nr. 594 97.2. un 97.3. apakšpunkts nosaka 6 vai 14 mēnešus ilgus termiņus, kuros komersantiem pēc projekta īstenošanas ir jāpiesakās kapitāla atlaides piemērošanai, iesniedzot Altum pārskatu par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem.
Tuvojoties programmas noslēgumam, komersanti arvien biežāk pārkāpj MK noteikumos Nr. 594 noteikto termiņu, zaudējot iespēju saņemt tam sākotnēji rezervēto kapitāla atlaidi. Šie projekti ir īstenoti kvalitatīvi, tajos ir nodrošināta plānoto rezultātu sasniegšana, taču formāla termiņa neievērošanas dēļ, Altum konstatē MK noteikumu Nr. 594 pārkāpumu un nevar pieņemt pozitīvu lēmumu par kapitāla atlaides piemērošanu. Papildus Altum arī sastopas ar gadījumiem, kad komersanti, kas saņēmuši garantiju bezemisiju transportlīdzekļu iegādei, sasniedz MK noteikumu Nr. 594 82.3.apakšpunktā noteikto 20 000 km nobraukumu ātrāk nekā pēc vienu gadu no transportlīdzekļa iegādes brīža. Šajos gadījumos komersanti vēlas saņemt kapitāla atlaides piemērošanu ātrāk par MK noteikumos Nr. 594 noteikto vienu gadu.
MK noteikumu Nr. 594 97.2. un 97.3. apakšpunkts nosaka 6 vai 14 mēnešus ilgus termiņus, kuros komersantiem pēc projekta īstenošanas ir jāpiesakās kapitāla atlaides piemērošanai, iesniedzot Altum pārskatu par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem.
Tuvojoties programmas noslēgumam, komersanti arvien biežāk pārkāpj MK noteikumos Nr. 594 noteikto termiņu, zaudējot iespēju saņemt tam sākotnēji rezervēto kapitāla atlaidi. Šie projekti ir īstenoti kvalitatīvi, tajos ir nodrošināta plānoto rezultātu sasniegšana, taču formāla termiņa neievērošanas dēļ, Altum konstatē MK noteikumu Nr. 594 pārkāpumu un nevar pieņemt pozitīvu lēmumu par kapitāla atlaides piemērošanu. Papildus Altum arī sastopas ar gadījumiem, kad komersanti, kas saņēmuši garantiju bezemisiju transportlīdzekļu iegādei, sasniedz MK noteikumu Nr. 594 82.3.apakšpunktā noteikto 20 000 km nobraukumu ātrāk nekā pēc vienu gadu no transportlīdzekļa iegādes brīža. Šajos gadījumos komersanti vēlas saņemt kapitāla atlaides piemērošanu ātrāk par MK noteikumos Nr. 594 noteikto vienu gadu.
Risinājuma apraksts
Finansējuma pārdale un rādītāju precizēšana
Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas 2025. gada 28. augusta sēdes ietvaros pieņemto lēmumu par finansējuma pārdali, no MK noteikumu Nr. 594 10. punktā noteiktās Atveseļošanas fonda finansējuma summas (80 586 000 EUR) nepieciešams veikt pārdali 6 811 812 EUR apmērā uz Klimata un enerģētikas ministrijas 7.1.1.2.i investīciju "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija". Proporcionāli tiek samazinātas MK noteikumu Nr. 594 10. punkta apakšpunktos noteiktās summas.
Eiropas Komisijas 2025. gada 7.maijā apstiprināja Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtības otros grozījumus, ar kuriem tajā skaitā ir svītrots Darbības kārtības 2.pielikums “Uzraudzības kārtība un grafiks”, līdz ar to MK noteikumi Nr. 594 11.2. apakšpunktā noteiktie uzraudzības rādītāji vairs nav jāuzskaita, līdz ar to šis apakšpunkts ir svītrots. Ņemot vērā, ka ir svītroti uzraudzības rādītāji, tad MK noteikumu Nr. 594 13. un 14. punktā ir veikti atbilstoši precizējumi.
MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā atbilstoši Priekšlikumam Padomes 2023. gada 16. novembra Īstenošanas lēmuma pielikuma A2 tabulā noteiktā mērķrādītaja Nr.12 vērtību (108 000 000 EUR, no kuras 72 000 000 EUR ir attiecināmi uz 1.2.1.2.i 1. pasākumu un 36 000 000 EUR uz 1.2.1.2.i 2.pasākumu) būtu jāprecizē mērķa vērtības summa, 72 351 600 EUR aizstājot ar 72 000 000 EUR. Ņemot vērā, ka tiek veikta finansējuma pārdale 6 811 812 EUR apmērā, tad rādītājs ir jāsamazina vēl par 6 130 000 EUR (rādītājs tiek noteikts 90% apmērā no piešķirtā Atveseļošanas fonda finansējuma), līdz ar to mērķa vērtība tiek noteikta 65 870 000 EUR apmērā.
Atbilstošs precizējums veikts ari MK noteikumu Nr. 594 2. pielikumā, norādot aktuālo programmas finansējumu, kas ir pieejams programmas darbību īstenošanai.
Aizdevuma un kapitāla atlaides palielināšana
Nepieciešams nodrošināt atbalsta programmas noslēgšanu, lai varētu uzsākt MK noteikumu Nr. 155 ietvaros noteikto atbalstu. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 594 34. un 35. punktā paredzēts divkāršot aizdevuma un paralēlā aizdevuma summu no 5 000 000 EUR līdz 6 500 000 EUR, vienlaikus MK noteikumu Nr. 594 47. punktā nosakot maksimāli piemērojamo kapitāla atlaides summu - no 1 500 000 EUR līdz 1 950 000 EUR. Papildus jānorāda, ka grozījumi Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā nav nepieciešami, jo 1.2.1.2.i investīcijas maksimālais aizdevuma apmērs jau šobrīd ir noteikts 10 000 000 EUR apmērā, bet maksimālā kapitāla atlaide - 2 000 000 EUR apmērā.
Atbalsta bezemisijas transportlīdzekļu iegādei palielināšana
Uzsākot šo atbalsta programmu, tika prognozēts, ka bezemisijas transportlīdzekļu iegādes atbalsta komponentē būs liels pieprasījums, tāpēc tika ierobežots kopējā atbalsta apmērs vienam komersantam līdz 180 000 EUR. Ņemot vērā, ka pieprasījums bezemisiju auto iegādei bija zems, kā arī to, ka atbalstu vienam komersantam ierobežo de minimis limits (300 000 EUR), MK noteikumu Nr. 594 48. punktā nav nepieciešams maksimālā finansējuma apmēra ierobežojošs nosacījums bezemisijas transportlīdzekļu iegādei.
Atbalsts pārvietojamās tehnikas iegādei
Ņemot vērā komersantu izteikto interesi par ieguldījumu veikšanu pārvietojamās tehnikas un transportlīdzekļu iegādei, kā arī to, ka šis iepriekš bijis nacionāli noteikts ierobežojums, tiek svītrots MK noteikumu Nr. 594 61.63.apakšpunkts, lai nodrošinātu iespēju vairāk komersantiem saņemt atbalstu, piemēram, noliktavu elektrokāru iegādei.
Papildus jānorāda, ka MK noteikumu Nr. 594 61.63.apakšpunkts ir attiecināms uz noteikumu III1 sadaļu "Atbalsts uz ēkām neattiecināmiem energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem", kur atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu vai Komisijas regulu 2023/2831. Šis atbalsts nepārklājas ar bezemisiju transportlīdzekļu iegādes atbalstu, jo transportlīdzekļu iegādei jāievēro MK noteikumu Nr. 594 V sadaļas "Atbalsts bezemisiju transportlīdzekļu iegādei" nosacījumi.
Bezemisiju transportlīdzekļiem pie 20 000 km nobraukuma var iesniegt kapitāla atlaides pieteikumu ātrāk
Papildus MK noteikumos Nr. 594 82.3. apakšpunktā nepieciešams noteikt, ka bezemisiju transportlīdzekļu iegādes gadījumā viens gads no transportlīdzekļa iegādes, lai nodrošināt 20 000 km nobraukumu, ir maksimālais termiņš, ļaujot kapitāla atlaidei pieteikties arī ātrāk, ja tiek nodrošināts minimālais nobraukums.
Aizdevuma vai garantijas pieteikuma termiņš
Šobrīd MK noteikumu Nr. 594 93. punktā ir noteikts, ka saņemot pozitīvu sabiedrības "Altum" lēmumu, komersants ne vēlāk kā divu mēnešu laikā vai cits finansētājs komersanta vārdā (ja atbalsts tiek sniegts elektroauto iegādei) ne vēlāk kā astoņu mēnešu laikā piesakās aizdevumam vai garantijai sabiedrībā "Altum". Ņemot vērā, ka programmas īstenošanas termiņš ir 2026. gada 30. jūnijs, tad jānodrošina ātrāka programmas ieviešana, līdz ar to nepieciešams saīsināt aizdevuma un garantiju pieteikumu iesniegšanas termiņus, divu mēnešu termiņu, aizstājot ar viena mēneša termiņu, bet astoņu mēnešu termiņu ar divu mēnešu termiņu.
Attiecīgi precizēts arī MK noteikumu Nr. 594 94. punkts, aizstājot termiņa pagarināšanas iespēju no diviem mēnešiem līdz vienam mēnesim.
Kapitāla atlaides pieteikšanās termiņa precizēšana
MK noteikumu Nr. 594 97.2., 98.2.2. un 98.12.2 apakšpunktā jānosaka vienots gala termiņš, kas komersantiem jāievēro, lai pieteiktos kapitāla atlaides piemērošanai. 2029. gada 30. jūnijs ir noteikts par gala termiņu, ņemot vērā, ka Altum var slēgt atbalsta līgumus līdz 2026. gada 30.jūnijam, attiecīgi komersantiem būs vēl 36 mēneši, lai pabeigtu projektus un pieteiktos kapitāla atlaidei. Šāda pieeja nodrošinās mazāku gadījumu skaitu iepriekšminētajiem pārkāpumiem, kad Altum ir jāsamazina komersantiem piešķirtais atbalsts formālu, birokrātisku pārkāpumu dēļ. Šāda termiņa noteikšana būtiski atvieglos Altum iespēju kontrolēt šo termiņu. Tā kā kapitāla atlaide ir aizdevuma vai līzinga saistību samazināšana, tad komersantu interesēs ir pieteikties kapitāla atlaidei pēc iespējas ātrāk. Šī pieeja, kad visiem projektiem tiek noteikts viens gala termiņš kapitāla atlaides piemērošanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanai, tiek jau piemērota Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam kombinēto finanšu instrumentu programmās. Šīs izmaiņas nerada ietekmi uz 1.2.1.2.i.1. pasākuma rādītājiem, jo rādītāju uzskaite notiek uz projekta īstenošanas līguma noslēgšanas brīdi, nevis uz projekta pabeigšanas brīdi.
Ņemot vērā minēto, atbilstoši ir svītrots MK noteikumu Nr. 594 97.3. un 97.5. apakšpunkts un attiecīgi precizētas atsauces MK noteikumu Nr. 594 45., 75. punktā, 97.4. apakšpunktā un 100. punktā.
Vienlaikus MK noteikumi Nr. 594 ir papildināti ar pārejas noteikumiem, nosakot, ja sabiedrība "Altum" līdz 2025. gada 1. oktobrim nav pieņēmusi lēmumu par kapitāla atlaides piemērošanu, tad pārskata par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem iesniegšanai piemēro šo noteikumu 97.2. apakšpunktā noteikto termiņu - līdz 2029. gada 30. jūnijam. Šī norma nodrošinās labvēlīgākus nosacījumus galasaņēmējiem, kuriem tuvojas vai jau iestājies pārskata par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem iesniegšanas termiņš, ļaujot piemērot jaunu regulējumu.
Altum lēmumu par atbalsta piešķiršanu termiņa pagarināšana
Ņemot vērā, ka ir konstatēts MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā noteiktā rādītāja izpildes risks, nepieciešams pagarināt MK noteikumu Nr. 594 112. un 113. punktā noteiktā lēmuma par atbalsta piešķiršanas termiņu līdz 2026. gada 1. jūnijam. Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 59. pantā noteiktais regulas piemērošanas termiņš ir 2026. gada 31. decembris, attiecīgi minētais termiņš netiek pārkāpts.
Hipotētiskais scenārijs siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma aprēķināšanai
Programmā attiecināma ir enerģijas akumulēšanas tehnoloģiju iegāde un uzstādīšana. Lai varētu nodrošināt, ka šo investīciju var atbalstīt, papildus neprasot veikt ieguldījumus atjaunīgās enerģijas tehnoloģiju uzstādīšanā, citās valstīs, piemēram, Lietuvā, ir izstrādāta un apstiprināta pieeja šādu investīciju ietekmes uz vidi aprēķināšanai. Šajā pieejā ir noteikts valstij vajadzīgais ieguldījums elektroenerģijas jaudu balansēšanai un analizēta ietekme uz vidi gadījumā, ja šīs vajadzības nodrošināšanai nebūtu pieejami līdzekļi videi draudzīgu risinājumu ieviešanai, kā arī ietekme uz vidi gadījumā, ja šīs vajadzības nodrošināšanai būtu pieejami līdzekļi videi draudzīgu risinājumu ieviešanai. Ekonomikas ministrijas ieskatā Lietuvas izmantotā pieeja ir piemērojama arī Latvijā. Principi hipotētiskajam scenārijam siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma aprēķināšanai:
1) tiek pieņemts, ka Latvijai ir nepieciešams balansēt 100 MW jaudas;
2) tiek noteikts bāzes scenārijs. Tas paredz, ka Latvijā nebūs pieejams atbalsts videi draudzīga risinājuma (akumulēšanas tehnoloģijas) ieviešanai. Tāpēc tiks būvētas jaunas fosilās (dabasgāzes) elektrostacijas jaudas balansēšanai;
3) tiek noteikts arī videi draudzīgais scenārijs. Tas paredz, ka Latvijā būs pieejams atbalsts videi draudzīgu akumulēšanas tehnoloģiju uzstādīšanai;
4) tiek aprēķināta bāzes scenārija un videi draudzīgā scenārija starpība siltumnīcefekta gāzu emisijām uz 1 MWh akumulācijas tehnoloģijas ietilpības – 708.01 t/CO2e -382.05 t/CO2e =325.97 t/CO2e gadā. Šis ir nacionāla līmeņa rezultāts, kas ir konstanta vērtība visu projektu rezultātu aprēķinos;
5) tiek aprēķināts individuālā projekta rezultāts, ņemot vērā noteikto nacionālā līmeņa rezultātu (nemainīgs visiem projektu īstenotājiem – 382.05 t/CO2e gadā), kā arī individuālā projektā plānoto uzstādāmo akumulācijas sistēmas ietilpību. Piemēram, ja MK noteikumu Nr. 155 ietvaros tiek finansēta akumulācijas tehnoloģiju uzstādīšana ar 0.1 MWh ietilpību, šī projekta siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījums būs 38.2595 t/CO2e gadā =382.05 t/CO2e *0.1 MWh.
Tehnisks precizējums
MK noteikumu Nr. 594 53.7.2. un 54.9.2. apakšpunktā veikti tehniski precizējumi, lai tos saskaņotu ar MK noteikumu Nr. 155 23.5.2., 26.7. un 30.8. apakšpunktu, nodrošinot vienotu pieeju abos noteikumos.
Ietekme uz gala saņēmējiem un cita saistīta informācija
Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr. 594 nerada ietekmi uz programmas risku novērtējumu, attiecīgi līdz ar MK noteikumu Nr. 594 grozījumiem netiek iesniegts atjaunots Programmas ietekmi, riskus un sagaidāmos zaudējumus, finansiālos rezultātus un programmas īstenošanas izmaksu aprēķins.
Pieejamais finansējums programmas īstenošanai tiek samazināts no 80,58 līdz 73,77 milj. eiro, tas ir, par 7 milj. eiro jeb 8,45% no pasākuma kopējā finansējuma apjoma. Finansējuma samazinājums ir procentuāli neliels, turklāt programmas īstenošanas rezultātā summa, kas veikta investīcijās gala saņēmējos, ir mazāka nekā sākotnēji plānots, attiecīgi arī sabiedrības Altum riska ekspozīcija finansējuma samazinājuma dēļ nepalielinās, salīdzinot ar sākotnēji prognozēto. Līdz ar to finansējuma samazinājums nerada ietekmi uz jau izstrādāto un apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu un to nav nepieciešams precizēt.
Plānota visu gala saņēmēju informēšana par šiem MK noteikumu grozījumiem, pēc to apstiprināšanas MK un grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem vai jau noslēgtajiem līgumiem.
Šis noteikumu projekts nerada ietekmi uz Ekonomikas ministrijas un Altum 2022. gada 28. oktobra līgumu par Eiropas Atveseļošanas fonda finansējuma pārvaldīšanu, tā piešķiršanas, izlietošanas un uzraudzību kārtību un noteikto rādītāju uzskaiti un ievadīšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Grozījumi atbalsta līgumos starp Altum un gala saņēmējiem tiks veikti gadījumos, ja komersants spēkā esošajā līgumā noteikto termiņu (MK noteikumu Nr. 594 97.2., 98.2.2. un 98.12.2 apakšpunktā noteiktie termiņi) nevarēs ievērot.
Grozījumiem MK noteikumos Nr. 594 ir pozitīva ietekme uz gala saņēmēju īstenojamajiem projektiem - 1) tiek divkāršots aizdevuma apmērs un kapitāla atlaides summa; 2) tiek pagarināts kapitāla atlaides pieteikšanās termiņš, nosakot vienotu termiņu, neatkarīgi no īstenotajām darbībām; 3) bezemisiju transportlīdzekļu iegādes gadījumā gala saņēmējs var ātrāk iesniegt noslēguma atskaiti.
Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas 2025. gada 28. augusta sēdes ietvaros pieņemto lēmumu par finansējuma pārdali, no MK noteikumu Nr. 594 10. punktā noteiktās Atveseļošanas fonda finansējuma summas (80 586 000 EUR) nepieciešams veikt pārdali 6 811 812 EUR apmērā uz Klimata un enerģētikas ministrijas 7.1.1.2.i investīciju "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija". Proporcionāli tiek samazinātas MK noteikumu Nr. 594 10. punkta apakšpunktos noteiktās summas.
Eiropas Komisijas 2025. gada 7.maijā apstiprināja Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtības otros grozījumus, ar kuriem tajā skaitā ir svītrots Darbības kārtības 2.pielikums “Uzraudzības kārtība un grafiks”, līdz ar to MK noteikumi Nr. 594 11.2. apakšpunktā noteiktie uzraudzības rādītāji vairs nav jāuzskaita, līdz ar to šis apakšpunkts ir svītrots. Ņemot vērā, ka ir svītroti uzraudzības rādītāji, tad MK noteikumu Nr. 594 13. un 14. punktā ir veikti atbilstoši precizējumi.
MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā atbilstoši Priekšlikumam Padomes 2023. gada 16. novembra Īstenošanas lēmuma pielikuma A2 tabulā noteiktā mērķrādītaja Nr.12 vērtību (108 000 000 EUR, no kuras 72 000 000 EUR ir attiecināmi uz 1.2.1.2.i 1. pasākumu un 36 000 000 EUR uz 1.2.1.2.i 2.pasākumu) būtu jāprecizē mērķa vērtības summa, 72 351 600 EUR aizstājot ar 72 000 000 EUR. Ņemot vērā, ka tiek veikta finansējuma pārdale 6 811 812 EUR apmērā, tad rādītājs ir jāsamazina vēl par 6 130 000 EUR (rādītājs tiek noteikts 90% apmērā no piešķirtā Atveseļošanas fonda finansējuma), līdz ar to mērķa vērtība tiek noteikta 65 870 000 EUR apmērā.
Atbilstošs precizējums veikts ari MK noteikumu Nr. 594 2. pielikumā, norādot aktuālo programmas finansējumu, kas ir pieejams programmas darbību īstenošanai.
Aizdevuma un kapitāla atlaides palielināšana
Nepieciešams nodrošināt atbalsta programmas noslēgšanu, lai varētu uzsākt MK noteikumu Nr. 155 ietvaros noteikto atbalstu. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 594 34. un 35. punktā paredzēts divkāršot aizdevuma un paralēlā aizdevuma summu no 5 000 000 EUR līdz 6 500 000 EUR, vienlaikus MK noteikumu Nr. 594 47. punktā nosakot maksimāli piemērojamo kapitāla atlaides summu - no 1 500 000 EUR līdz 1 950 000 EUR. Papildus jānorāda, ka grozījumi Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā nav nepieciešami, jo 1.2.1.2.i investīcijas maksimālais aizdevuma apmērs jau šobrīd ir noteikts 10 000 000 EUR apmērā, bet maksimālā kapitāla atlaide - 2 000 000 EUR apmērā.
Atbalsta bezemisijas transportlīdzekļu iegādei palielināšana
Uzsākot šo atbalsta programmu, tika prognozēts, ka bezemisijas transportlīdzekļu iegādes atbalsta komponentē būs liels pieprasījums, tāpēc tika ierobežots kopējā atbalsta apmērs vienam komersantam līdz 180 000 EUR. Ņemot vērā, ka pieprasījums bezemisiju auto iegādei bija zems, kā arī to, ka atbalstu vienam komersantam ierobežo de minimis limits (300 000 EUR), MK noteikumu Nr. 594 48. punktā nav nepieciešams maksimālā finansējuma apmēra ierobežojošs nosacījums bezemisijas transportlīdzekļu iegādei.
Atbalsts pārvietojamās tehnikas iegādei
Ņemot vērā komersantu izteikto interesi par ieguldījumu veikšanu pārvietojamās tehnikas un transportlīdzekļu iegādei, kā arī to, ka šis iepriekš bijis nacionāli noteikts ierobežojums, tiek svītrots MK noteikumu Nr. 594 61.63.apakšpunkts, lai nodrošinātu iespēju vairāk komersantiem saņemt atbalstu, piemēram, noliktavu elektrokāru iegādei.
Papildus jānorāda, ka MK noteikumu Nr. 594 61.63.apakšpunkts ir attiecināms uz noteikumu III1 sadaļu "Atbalsts uz ēkām neattiecināmiem energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem", kur atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu vai Komisijas regulu 2023/2831. Šis atbalsts nepārklājas ar bezemisiju transportlīdzekļu iegādes atbalstu, jo transportlīdzekļu iegādei jāievēro MK noteikumu Nr. 594 V sadaļas "Atbalsts bezemisiju transportlīdzekļu iegādei" nosacījumi.
Bezemisiju transportlīdzekļiem pie 20 000 km nobraukuma var iesniegt kapitāla atlaides pieteikumu ātrāk
Papildus MK noteikumos Nr. 594 82.3. apakšpunktā nepieciešams noteikt, ka bezemisiju transportlīdzekļu iegādes gadījumā viens gads no transportlīdzekļa iegādes, lai nodrošināt 20 000 km nobraukumu, ir maksimālais termiņš, ļaujot kapitāla atlaidei pieteikties arī ātrāk, ja tiek nodrošināts minimālais nobraukums.
Aizdevuma vai garantijas pieteikuma termiņš
Šobrīd MK noteikumu Nr. 594 93. punktā ir noteikts, ka saņemot pozitīvu sabiedrības "Altum" lēmumu, komersants ne vēlāk kā divu mēnešu laikā vai cits finansētājs komersanta vārdā (ja atbalsts tiek sniegts elektroauto iegādei) ne vēlāk kā astoņu mēnešu laikā piesakās aizdevumam vai garantijai sabiedrībā "Altum". Ņemot vērā, ka programmas īstenošanas termiņš ir 2026. gada 30. jūnijs, tad jānodrošina ātrāka programmas ieviešana, līdz ar to nepieciešams saīsināt aizdevuma un garantiju pieteikumu iesniegšanas termiņus, divu mēnešu termiņu, aizstājot ar viena mēneša termiņu, bet astoņu mēnešu termiņu ar divu mēnešu termiņu.
Attiecīgi precizēts arī MK noteikumu Nr. 594 94. punkts, aizstājot termiņa pagarināšanas iespēju no diviem mēnešiem līdz vienam mēnesim.
Kapitāla atlaides pieteikšanās termiņa precizēšana
MK noteikumu Nr. 594 97.2., 98.2.2. un 98.12.2 apakšpunktā jānosaka vienots gala termiņš, kas komersantiem jāievēro, lai pieteiktos kapitāla atlaides piemērošanai. 2029. gada 30. jūnijs ir noteikts par gala termiņu, ņemot vērā, ka Altum var slēgt atbalsta līgumus līdz 2026. gada 30.jūnijam, attiecīgi komersantiem būs vēl 36 mēneši, lai pabeigtu projektus un pieteiktos kapitāla atlaidei. Šāda pieeja nodrošinās mazāku gadījumu skaitu iepriekšminētajiem pārkāpumiem, kad Altum ir jāsamazina komersantiem piešķirtais atbalsts formālu, birokrātisku pārkāpumu dēļ. Šāda termiņa noteikšana būtiski atvieglos Altum iespēju kontrolēt šo termiņu. Tā kā kapitāla atlaide ir aizdevuma vai līzinga saistību samazināšana, tad komersantu interesēs ir pieteikties kapitāla atlaidei pēc iespējas ātrāk. Šī pieeja, kad visiem projektiem tiek noteikts viens gala termiņš kapitāla atlaides piemērošanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanai, tiek jau piemērota Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam kombinēto finanšu instrumentu programmās. Šīs izmaiņas nerada ietekmi uz 1.2.1.2.i.1. pasākuma rādītājiem, jo rādītāju uzskaite notiek uz projekta īstenošanas līguma noslēgšanas brīdi, nevis uz projekta pabeigšanas brīdi.
Ņemot vērā minēto, atbilstoši ir svītrots MK noteikumu Nr. 594 97.3. un 97.5. apakšpunkts un attiecīgi precizētas atsauces MK noteikumu Nr. 594 45., 75. punktā, 97.4. apakšpunktā un 100. punktā.
Vienlaikus MK noteikumi Nr. 594 ir papildināti ar pārejas noteikumiem, nosakot, ja sabiedrība "Altum" līdz 2025. gada 1. oktobrim nav pieņēmusi lēmumu par kapitāla atlaides piemērošanu, tad pārskata par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem iesniegšanai piemēro šo noteikumu 97.2. apakšpunktā noteikto termiņu - līdz 2029. gada 30. jūnijam. Šī norma nodrošinās labvēlīgākus nosacījumus galasaņēmējiem, kuriem tuvojas vai jau iestājies pārskata par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem iesniegšanas termiņš, ļaujot piemērot jaunu regulējumu.
Altum lēmumu par atbalsta piešķiršanu termiņa pagarināšana
Ņemot vērā, ka ir konstatēts MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā noteiktā rādītāja izpildes risks, nepieciešams pagarināt MK noteikumu Nr. 594 112. un 113. punktā noteiktā lēmuma par atbalsta piešķiršanas termiņu līdz 2026. gada 1. jūnijam. Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 59. pantā noteiktais regulas piemērošanas termiņš ir 2026. gada 31. decembris, attiecīgi minētais termiņš netiek pārkāpts.
Hipotētiskais scenārijs siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma aprēķināšanai
Programmā attiecināma ir enerģijas akumulēšanas tehnoloģiju iegāde un uzstādīšana. Lai varētu nodrošināt, ka šo investīciju var atbalstīt, papildus neprasot veikt ieguldījumus atjaunīgās enerģijas tehnoloģiju uzstādīšanā, citās valstīs, piemēram, Lietuvā, ir izstrādāta un apstiprināta pieeja šādu investīciju ietekmes uz vidi aprēķināšanai. Šajā pieejā ir noteikts valstij vajadzīgais ieguldījums elektroenerģijas jaudu balansēšanai un analizēta ietekme uz vidi gadījumā, ja šīs vajadzības nodrošināšanai nebūtu pieejami līdzekļi videi draudzīgu risinājumu ieviešanai, kā arī ietekme uz vidi gadījumā, ja šīs vajadzības nodrošināšanai būtu pieejami līdzekļi videi draudzīgu risinājumu ieviešanai. Ekonomikas ministrijas ieskatā Lietuvas izmantotā pieeja ir piemērojama arī Latvijā. Principi hipotētiskajam scenārijam siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma aprēķināšanai:
1) tiek pieņemts, ka Latvijai ir nepieciešams balansēt 100 MW jaudas;
2) tiek noteikts bāzes scenārijs. Tas paredz, ka Latvijā nebūs pieejams atbalsts videi draudzīga risinājuma (akumulēšanas tehnoloģijas) ieviešanai. Tāpēc tiks būvētas jaunas fosilās (dabasgāzes) elektrostacijas jaudas balansēšanai;
3) tiek noteikts arī videi draudzīgais scenārijs. Tas paredz, ka Latvijā būs pieejams atbalsts videi draudzīgu akumulēšanas tehnoloģiju uzstādīšanai;
4) tiek aprēķināta bāzes scenārija un videi draudzīgā scenārija starpība siltumnīcefekta gāzu emisijām uz 1 MWh akumulācijas tehnoloģijas ietilpības – 708.01 t/CO2e -382.05 t/CO2e =325.97 t/CO2e gadā. Šis ir nacionāla līmeņa rezultāts, kas ir konstanta vērtība visu projektu rezultātu aprēķinos;
5) tiek aprēķināts individuālā projekta rezultāts, ņemot vērā noteikto nacionālā līmeņa rezultātu (nemainīgs visiem projektu īstenotājiem – 382.05 t/CO2e gadā), kā arī individuālā projektā plānoto uzstādāmo akumulācijas sistēmas ietilpību. Piemēram, ja MK noteikumu Nr. 155 ietvaros tiek finansēta akumulācijas tehnoloģiju uzstādīšana ar 0.1 MWh ietilpību, šī projekta siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījums būs 38.2595 t/CO2e gadā =382.05 t/CO2e *0.1 MWh.
Tehnisks precizējums
MK noteikumu Nr. 594 53.7.2. un 54.9.2. apakšpunktā veikti tehniski precizējumi, lai tos saskaņotu ar MK noteikumu Nr. 155 23.5.2., 26.7. un 30.8. apakšpunktu, nodrošinot vienotu pieeju abos noteikumos.
Ietekme uz gala saņēmējiem un cita saistīta informācija
Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr. 594 nerada ietekmi uz programmas risku novērtējumu, attiecīgi līdz ar MK noteikumu Nr. 594 grozījumiem netiek iesniegts atjaunots Programmas ietekmi, riskus un sagaidāmos zaudējumus, finansiālos rezultātus un programmas īstenošanas izmaksu aprēķins.
Pieejamais finansējums programmas īstenošanai tiek samazināts no 80,58 līdz 73,77 milj. eiro, tas ir, par 7 milj. eiro jeb 8,45% no pasākuma kopējā finansējuma apjoma. Finansējuma samazinājums ir procentuāli neliels, turklāt programmas īstenošanas rezultātā summa, kas veikta investīcijās gala saņēmējos, ir mazāka nekā sākotnēji plānots, attiecīgi arī sabiedrības Altum riska ekspozīcija finansējuma samazinājuma dēļ nepalielinās, salīdzinot ar sākotnēji prognozēto. Līdz ar to finansējuma samazinājums nerada ietekmi uz jau izstrādāto un apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu un to nav nepieciešams precizēt.
Plānota visu gala saņēmēju informēšana par šiem MK noteikumu grozījumiem, pēc to apstiprināšanas MK un grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem vai jau noslēgtajiem līgumiem.
Šis noteikumu projekts nerada ietekmi uz Ekonomikas ministrijas un Altum 2022. gada 28. oktobra līgumu par Eiropas Atveseļošanas fonda finansējuma pārvaldīšanu, tā piešķiršanas, izlietošanas un uzraudzību kārtību un noteikto rādītāju uzskaiti un ievadīšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Grozījumi atbalsta līgumos starp Altum un gala saņēmējiem tiks veikti gadījumos, ja komersants spēkā esošajā līgumā noteikto termiņu (MK noteikumu Nr. 594 97.2., 98.2.2. un 98.12.2 apakšpunktā noteiktie termiņi) nevarēs ievērot.
Grozījumiem MK noteikumos Nr. 594 ir pozitīva ietekme uz gala saņēmēju īstenojamajiem projektiem - 1) tiek divkāršots aizdevuma apmērs un kapitāla atlaides summa; 2) tiek pagarināts kapitāla atlaides pieteikšanās termiņš, nosakot vienotu termiņu, neatkarīgi no īstenotajām darbībām; 3) bezemisiju transportlīdzekļu iegādes gadījumā gala saņēmējs var ātrāk iesniegt noslēguma atskaiti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ir izvērtēts alternatīvs risinājums neveikt attiecīgos grozījumus. Neveicot ierosinātās izmaiņas, turpinās pieaugt komersantu skaits, kuriem formāla pārkāpuma dēļ programmas ietvaros netiks piemērota kapitāla atlaide, kas savukārt būtiski palielinās sūdzību un pat tiesvedību apjomu. Kapitāla atlaides nepiemērošana komersantiem radīs papildu finansiālu slogu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Komersantiem attiecīgie grozījumi nerada papildu prasības.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mikrouzņēmumi
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Programmas ietvaros komersantu var saņemt līdz 30% kapitāla atlaidi par veiktajiem ieguldījumiem. Ar šiem grozījumiem tiks mazināts gadījumu skaits, kad komersants nokavē termiņus, kuros tiem jāpiesakās kapitāla atlaides piemērošanai, zaudējot tiesības saņemt sākotnēji piešķirto kapitāla atlaidi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekts rada pozitīvu ietekmi uz gala saņēmējiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
