25-TA-2846: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” (turpmāk - Likuma) 57. pants paredz, ka finanšu ministrs, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2023.—2025. gadam, 2024.—2026. gadam un 2025.—2027. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci, ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Maksimāli efektīvi izlietot valsts budžeta līdzekļus, sniedzot veselības aprūpes pakalpojumus, atbilstoši pieprasījumam, kā arī lai ģimenes ārsti varētu nodrošināt digitalizētu, kvalitatīvu, drošu un savlaicīgu pacientu aprūpi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Digitālās kultūras attīstīšana ģimenes ārstu praksēs jeb digitalizēts, tehnoloģijās orientēts darbs un attieksme nodrošina pāreju uz efektīvāku pacientu aprūpi veselības aprūpes nozarē un datu pārvaldību.
Ģimenes ārstu praksēm nepieciešams ne tikai tehniski ieviest esošos un jaunus digitālos risinājumus, bet arī veidot tādu darba vidi, kur digitālās prasmes ir ikdienas sastāvdaļa un darbinieki tiek aktīvi iesaistīti pārmaiņu procesā. Tas veicina uzticēšanos jauninājumiem un palīdz nodrošināt, ka pacienti saņem mūsdienīgu, efektīvu un saprotamu pakalpojumu. Tādējādi organizatoriskā elastība kļūst par būtisku priekšnoteikumu veiksmīgai ģimenes ārstu prakšu izaugsmei un ilgtspējai.
Turklāt digitalizācija ģimenes ārstu praksēs ļauj optimizēt ikdienas darba procesus, samazina administratīvo slodzi un laiku, kas tiek tērēts manuālai dokumentu apstrādei. Tas rada iespēju vairāk uzmanības veltīt tiešai pacientu aprūpei un uzlabo komunikāciju starp medicīnas personālu un pacientiem, padarot pakalpojumu sniegšanu saprotamāku un pieejamāku.
24 stundu ārsta darba laika apmaksa ir apjoms, lai nodrošinātu kvalitatīvu pāreju uz digitāliem procesiem, apmācītu personālu, ieviestu praksē pacientu informēšanas praksi par digitāliem risinājumiem un jaunu darba kultūru. Tas nav tikai tehnisks uzdevums, bet arī ieguldījums darbinieku prasmēs un pakalpojumu kvalitātē. Stundu skaits ļauj praksei sadalīt apmācību un atbalsta pasākumus elastīgi atbilstoši nepieciešamībai, nevis vienreizēji.
Lai ģimenes ārsti varētu nodrošināt kvalitatīvu, drošu un savlaicīgu pacientu aprūpi, viņiem nepieciešama uzticama un moderna datortehnika, lai spētu nodrošinot IT funkcionalitāti jebkādos apstākļos. Tā ir būtiska e-veselības sistēmu lietošanai, datu ievadei un saziņai ar valsts informācijas sistēmām, bez atbilstošas datortehnikas tiek apgrūtināts darbs.
Maksājums ir finansiāls atbalsts ģimenes ārstu praksei digitālās kultūras ieviešanai, kuru ģimenes ārstu prakse ir tiesīga arī novirzīt IT infrastruktūrai un/ vai uzturēšanai, ja tas nepieciešams digitālās kultūras nodrošināšanai.
Ģimenes ārstu praksēm nepieciešams ne tikai tehniski ieviest esošos un jaunus digitālos risinājumus, bet arī veidot tādu darba vidi, kur digitālās prasmes ir ikdienas sastāvdaļa un darbinieki tiek aktīvi iesaistīti pārmaiņu procesā. Tas veicina uzticēšanos jauninājumiem un palīdz nodrošināt, ka pacienti saņem mūsdienīgu, efektīvu un saprotamu pakalpojumu. Tādējādi organizatoriskā elastība kļūst par būtisku priekšnoteikumu veiksmīgai ģimenes ārstu prakšu izaugsmei un ilgtspējai.
Turklāt digitalizācija ģimenes ārstu praksēs ļauj optimizēt ikdienas darba procesus, samazina administratīvo slodzi un laiku, kas tiek tērēts manuālai dokumentu apstrādei. Tas rada iespēju vairāk uzmanības veltīt tiešai pacientu aprūpei un uzlabo komunikāciju starp medicīnas personālu un pacientiem, padarot pakalpojumu sniegšanu saprotamāku un pieejamāku.
24 stundu ārsta darba laika apmaksa ir apjoms, lai nodrošinātu kvalitatīvu pāreju uz digitāliem procesiem, apmācītu personālu, ieviestu praksē pacientu informēšanas praksi par digitāliem risinājumiem un jaunu darba kultūru. Tas nav tikai tehnisks uzdevums, bet arī ieguldījums darbinieku prasmēs un pakalpojumu kvalitātē. Stundu skaits ļauj praksei sadalīt apmācību un atbalsta pasākumus elastīgi atbilstoši nepieciešamībai, nevis vienreizēji.
Lai ģimenes ārsti varētu nodrošināt kvalitatīvu, drošu un savlaicīgu pacientu aprūpi, viņiem nepieciešama uzticama un moderna datortehnika, lai spētu nodrošinot IT funkcionalitāti jebkādos apstākļos. Tā ir būtiska e-veselības sistēmu lietošanai, datu ievadei un saziņai ar valsts informācijas sistēmām, bez atbilstošas datortehnikas tiek apgrūtināts darbs.
Maksājums ir finansiāls atbalsts ģimenes ārstu praksei digitālās kultūras ieviešanai, kuru ģimenes ārstu prakse ir tiesīga arī novirzīt IT infrastruktūrai un/ vai uzturēšanai, ja tas nepieciešams digitālās kultūras nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākumam "Papildu darbinieka nodrošināšana ģimenes ārsta praksēs (no 2024. gada 1.jūnija)" 2025. gadā tika piešķirts finansējums 8 960 795 euro (tajā skaitā 2 142 705 euro apropriācias palielinājums atbilstoši FM 04.07.2025. rīkojumam Nr.1.1-1/12/206 "Par pārdali no budžeta programmas 01.00.00. "Apropriācijas rezerve""). Veicot 2025. gada 8 mēnešu datu analīzi ir secināts, ka apakšpasākumā veidojas neizpilde 4 660 986 euro apmērā.
Neizpildes iemesls: No 2024. gada 1. jūlija paplašināti Ministru kabineta noteikumu Nr. 555 nosacījumi, ļaujot vairākām ģimenes ārstu praksēm piesaistīt papildu darbiniekus. Tomēr ģimenes ārstu prakšu aptauja rāda, ka daudzas prakses šo iespēju nevar izmantot personāla trūkuma dēļ. Saistībā ar to veidojas būtiska paredzētā finansējuma neizpilde.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākumam "Papildu darbinieka nodrošināšana ģimenes ārsta praksēs (no 2024. gada 1.jūnija)" neizpildi 1 204 000 euro apmērā novirzīt uz budžeta apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana", lai nodrošinātu vienreizēju digitalizācijas atbalsta maksājumu ģimenes ārstu praksēm.
Neizpildes iemesls: No 2024. gada 1. jūlija paplašināti Ministru kabineta noteikumu Nr. 555 nosacījumi, ļaujot vairākām ģimenes ārstu praksēm piesaistīt papildu darbiniekus. Tomēr ģimenes ārstu prakšu aptauja rāda, ka daudzas prakses šo iespēju nevar izmantot personāla trūkuma dēļ. Saistībā ar to veidojas būtiska paredzētā finansējuma neizpilde.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākumam "Papildu darbinieka nodrošināšana ģimenes ārsta praksēs (no 2024. gada 1.jūnija)" neizpildi 1 204 000 euro apmērā novirzīt uz budžeta apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana", lai nodrošinātu vienreizēju digitalizācijas atbalsta maksājumu ģimenes ārstu praksēm.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 1 204 000 euro apmērā 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Papildu darbinieka nodrošināšana ģimenes ārsta praksēs (no 2024. gada 1.jūnija)" īstenošanai un palielinot izdevumus 1 204 000 euro apmērā vienreizēja digitalizācijas atbalsta maksājuma veikšanai ģimenes ārstu praksēm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- pirmsskolas vecuma bērni
- skolēni
- personas ar invaliditāti
- pensionāri
Ietekmes apraksts
Caur ģimenes ārstu IT procesu uzlabojumu pacientiem būs ātrāks, pieejamāks un kvalitatīvāks veselības aprūpes pakalpojums.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Caur ģimenes ārstu IT procesu uzlabojumu pacientiem būs ātrāks, pieejamāks un kvalitatīvāks veselības aprūpes pakalpojums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 204 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 204 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 204 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 204 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pārdalei 2025. gadam plānotais finansējuma apjoms saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" - 1 204 000 euro apmērā apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana".
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 1 204 000 euro apmērā 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Papildu darbinieka nodrošināšana ģimenes ārsta praksēs (no 2024. gada 1.jūnija)" īstenošanai un palielinot izdevumus 1 204 000 euro apmērā vienreizēja digitalizācijas atbalsta maksājuma veikšanai ģimenes ārstu praksēm (detalizāciju skatīt 1. un 2.pielikums).
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Situācijā, ja 2025. gadā rīkojuma projektā paredzētajam pasākumam, kuram finansējums tiek samazināts, finansējums pietrūks, tad risinājums tiks rasts Veselības ministrijas budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.
Papildu pārdalītais finansējums konkrētajam pasākumam tiks izlietots līdz 2025. gada beigām.
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 1 204 000 euro apmērā 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Papildu darbinieka nodrošināšana ģimenes ārsta praksēs (no 2024. gada 1.jūnija)" īstenošanai un palielinot izdevumus 1 204 000 euro apmērā vienreizēja digitalizācijas atbalsta maksājuma veikšanai ģimenes ārstu praksēm (detalizāciju skatīt 1. un 2.pielikums).
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Situācijā, ja 2025. gadā rīkojuma projektā paredzētajam pasākumam, kuram finansējums tiek samazināts, finansējums pietrūks, tad risinājums tiks rasts Veselības ministrijas budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.
Papildu pārdalītais finansējums konkrētajam pasākumam tiks izlietots līdz 2025. gada beigām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (25-TA-2757)
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts paredz ģimenes ārstiem pienākumu no 2027.gada 1.janvāra nodrošināt nosūtījuma ambulatora/stacionāra pakalpojuma saņemšanai sagatavošanu un ievietošanu E-veselības sistēmā, kā arī atbildību par šīs prasības neievērošanu.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam, ja projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato.
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veselības aprūpes pakalpojumu kvalitātes uzlabošana ģimenes ārsta praksēs.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums pārdalei
