Anotācija (ex-ante)

23-TA-2842: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma grozījumi izstrādāti pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likuma grozījumu mērķis ir veikt precizējumus Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumā (turpmāk - PSIPS likums), lai grozītais teksts atbilstu Eiropas Komisijas skaidrojumam par Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu (turpmāk – Direktīva 2019/904) 5. panta piemērošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
PSIPS likums stājās spēkā 2021.gada 3.jūlijā. Savukārt 2021.gada 23.jūlijā VARAM saņēma  Eiropas Komisijas skaidrojumu*, ka Eiropas Savienības tirgū apritē ir divi putu polistirola pārtikas iepakojumam derīgi veidi - uzpūstais putu polistirols un ekstrudētais putu polistirols. 
Direktīvas 2019/904 5.pantā noteiktais aizliegums par putu polistirola iepakojuma laišanu tirgū atteicas uz visu veidu putu polistirola materiāliem, kas ražoti atbilstoši polistirola uzpūšanas tehnoloģijai, ieskaitot tādu, kas papildu uzpūšanai izgājis arī citus apstrādes posmus, piemēram, presēšanu (ekstrūziju).  Vienlaikus aizliegums neattiecas uz polistirola materiālu, kas bija tikai presēts (ekstrudēts), bet neizgāja uzpūšanas apstrādes procesu. 

*A Member State raised the question of extruded polystyrene is covered by the SUPD. The Commission replied that Article 5 of the SUP Directive explicitly mention food containers, beverage containers and cups for beverages made of expanded polystyrene. The Directive does not distinguish between expanded polystyrene that also has gone through other processing steps, e.g., extrusion, and expanded polystyrene that has not undergone other processing steps. If polystyrene has been only extruded - but not expanded – it is not falling under the marketing restriction in Article 5, however if the extruded polystyrene is also expanded it falls under the marketing restriction in Article 5 (https://ec.europa.eu/transparency/comitology-register/screen/documents/075026/1/consult?lang=en). 

PSIPS likuma 13.panta pirmais punkts pašlaik satur skaidrojošu daļu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu ietvaros ražotājam noteiktajiem informēšanas pasākumiem, kas neizriet no 
Direktīvas 2019/904 10. panta. Turklāt minētā prasība ir detāli izskaidrota Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra noteikumu Nr.781 "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu plastmasu saturošiem izstrādājumiem" 7.4. un 9.3.4. apakšpunktā un Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 480 "Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem" 3.4. un 7.3. apakšpunktā. Prasība publicēt informāciju par plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu pieņemšanas vietām tīmekļvietnē "Šķiro viegli" ir noteikta tikai attiecībā uz plastmasu saturošu iepakojumu. 

Līdz ar to 13. panta pirmais punkts ir izteikts jaunā redakcijā, izslēdzot daļu, kas noteikta  citos tiesību aktos. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai novērstu tirgū veidojošos situāciju, kad iepakojums no uzpūstā polistirola tiek aizstāts ar alternatīvā tehnoloģijā ražotu putu polistirolu - kas tiek vienlaikus gan uzpūsts, gan ekstrudēts (presēts) - nepieciešams veikt grozījumus PSIPS likuma 4. panta trešajā daļā.

Papildus šiem grozījumiem nepieciešams precizēt šī likuma 13. panta pirmo punktu, izslēdzot daļu par ražotāja pienākumu publicēt informāciju par vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu vai plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumu pieņemšanas vietām vienotās dalītās atkritumu savākšanas informācijas sistēmā "Šķiro viegli", ievietojot saiti uz to savā tīmekļvietnē, jo minētā darbība klasificējas kā informēšanas pasākumu piemērs, nevis obligāta rīcība. Izslēdzot šo daļu 13. panta pirmais punkts izteikts jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz attiecināt tirgū laišanas aizliegumu uz visu veidu putu polistirola materiāliem, kas ražoti atbilstoši polistirola uzpūšanas tehnoloģijai, ieskaitot tādu, kas papildu uzpūšanai izgājis arī citus apstrādes posmus, piemēram, presēšanu (ekstrūziju), kas atbildīs Eiropas Komisijas skaidrojumam par Direktīvas 2019/904 5. panta piemērošanu. Šie grozījumi arī atvieglos Pārtikas un veterinārā dienesta kontroles darbu attiecībā uz laišanai tirgū aizliegto iepakojumu.

Grozījumu projekts nosaka arī izslēgt 13.panta 1.punktā esošo teikuma daļu ", tostarp publicējot informāciju par vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu vai plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumu pieņemšanas vietām vienotās dalītās atkritumu savākšanas informācijas sistēmā "Šķiro viegli", ievietojot saiti uz to savā tīmekļvietnē", tādējādi samazinot administratīvo slogu gan ražotājiem, gan uzraudzības iestādēm. Izslēdzot minēto daļu 13.panta 1.punkts izteikts jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ražotāji un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko plastmasas iepakojumu.
Ietekmes apraksts
Precizētas prasības attiecībā uz plastmasas iepakojuma veidu uzskaiti.
Sabiedrības mērķgrupai likumprojekts pēc būtības nemainīs veicamās darbības, līdz ar to neietekmēs administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Ražotāji un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko plastmasas iepakojumu.
Atbilstības izmaksas ir saistāmas ar jaunu prasību attiecībā uz plastmasas iepakojuma veidu uzskaiti, taču monetāru novērtējumu nav iespējams veikt.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/8afdc01b-f585-4a87-87e6-6d2d7a376010

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības laikā nav saņemti iebildumi un priekšlikumi par likumprojektu.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz iepakojuma un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi