Anotācija (ex-ante)

23-TA-1293: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir nodrošināt finanšu pieejamību lieliem investīciju projektiem, kā arī veicināt jaunu investīciju veikšanu uzņēmējdarbības paplašināšanā kā arī dotu stimulu uzņēmējiem veikt jaunas investīcijas. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) no 2022.gada 19.janvāra līdz 2022.gada 2.maijam organizēja pirmās atlases kārtas pieteikumu iesniegšanu, kurā tika saņemts liels pieteikumu skaits – kapitāla atlaides pieprasījums pārsniedza gandrīz 2,5 reizes. Attiecīgi 2022.gada 3.novembrī tika sludināts paziņojums par projektu izvērtēšanas uzsākšanu slēgtā atlases kārtā, kura paredzēta pirmās atlases kārtas komersantiem, kam nepietika finansējums.

No 45 projekta pieteikumiem, par pieejamo finansējumu LIAA ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - ALTUM), savukārt ALTUM, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, turpina izvērtējumu par 13 lielu investīciju projektiem par kopējo investīciju projekta summu 269 692 097 euro (pirmās atlases kārtas ietvaros 12 574 500 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 257 117 597 euro), un pieteikto kapitāla atlaidi 74 374 679 euro apmērā (pirmās atlases kārtas ietvaros 3 772 350 euro un slēgtās atlases kārtas ietvaros 70 602 329 euro).

ALTUM līdz šim ir pieņēmis 11 pozitīvus lēmumus par atbalsta piešķiršanu par kopējo attiecināmo izmaksu summu 263 423 479 euro apmērā un ar pieteikto kapitāla atlaidi 70 992 009 euro apmērā, t.sk., ar četriem ir noslēgts līgums (pieteiktā kapitāla atlaide 23 047 397 euro).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Valdības deklarācijas rīcības plānā dotā uzdevuma (pasākums Nr. 154.1) turpināt fonda darbību - nodrošināt ikgadēju lielu, stratēģisku investīciju projektu atlasi, tādējādi veicinot uz uzņēmēju produktivitāti un eksportspēju orientētus ieguldījumus un nodrošinot Latvijas reģionos labi apmaksātu darbavietu veidošanu. Vienlaikus ņemot vērā valsts budžetā papildus iekļauto finansējumu prioritārā pasākuma “Finanšu instruments - aizdevumi investīciju projektiem ar kapitāla atlaidi” īstenošanai 70 milj. euro apmērā, Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumus Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" (turpmāk - MK Noteikumi) nepieciešams precizēt ar aizdevumu programmas pieejamo finansējumu, paredzēt kārtību trešajai atlases kārtai, kā arī precizēt attiecīgus aizdevumu programmas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz:

1. precizēt aizdevumu programmas īstenošanai pieejamo valsts budžeta finansējumu, palielinot to par 70 000 000 euro, attiecīgi programmas kopējais finansējums ir 222 065 000 euro. Programmā papildus 70 000 000 euro tiek piešķirts:
•2023.gadā – 10 000 000 euro;
•2024.gadā – 30 000 000 euro;
•2025.gadā – 30 000 000 euro.


Minēto finansējumu papildus izmantos arī aģentūras administrēšanas uzdevumu izpildei, kur no šo 70 000 000 euro paredzēts budžeta finansējums  261 408 euro apmērā.

Investējot 70 000 000 euro atbalsta veidā, uzņēmēji katru gadu veiks investīcijas vismaz 200 000 000 apjomā, radot katru gadu vismaz 600 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas, nodrošinot eksporta pieaugumu sākot ar 2026.gadu par vismaz 130 000 000 euro gadā un 10 gadu laikā atmaksājot nodokļu veidā valsts investēto apjomu.

2. papildināt ar trešās un turpmākās kārtas nosacījumiem:

2.1. precizējot investīciju projekta nosacījumus un rādītājus:

- nosakot, ka mēneša vidējā bruto darba samaksa darbiniekiem, kas pieņemti darbā investīciju projekta īstenošanas rezultātā, nav mazāka par mēneša vidējās bruto darba samaksas apmēru iepriekšējā gadā tajā statistiskajā reģionā, kurā tiks īstenots investīciju projekts, kam piemērots koeficients 1,3, neizdalot atsevišķi Rīgas reģionu, tādējādi nodrošinot vienlīdzīgu pieeju visos reģionos;

- izslēgts vērtēšanas kritērijs par komersanta ieguldījuma apjomu pētniecībā un attīstībā, taču noteikts pamatnosacījums, ka komersanta ieguldījumu apmēram Latvijā pētniecībā un attīstībā ir vismaz 250 000 euro gadā, kas ir saistīts ar investīciju projekta rezultātā radīto jauno produktu. Minētais nosacījums tāpat kā izpildes kritēriji tiek vērtēti pēcuzraudzības periodā. Vienlaikus noteikts pienākums komersantam iesniegt pēc katra pilnā pēcuzraudzības gada noslēguma pamatojošu dokumentāciju par minētā nosacījuma izpildi;

 - papildinot ar nosacījumu, kas nosaka, ka investīciju projekta rezultātā tiek radīts jauns produkts, t.i., komersanta izstrādātais jaunais produkts ir jauns tirgum vai komersanta izstrādātais jaunais produkts ir jauns komersantam, kas ietver pilnīgi jaunu vai būtiski uzlabotu produktu, vai komersanta izstrādātais jaunais produkts ir jauns vai uzlabots esošais produkts;

- precizēt, ka investīciju projekta īstenošanas rezultātā kopā tiek radītas vismaz 20 vietas.

2.2. papildināt ar investīciju projektu pieteikuma iesniegšanas, vērtēšanas un apstiprināšanas kārtību, t.sk., pielikumā pievienojot aizdevuma programmas pieteikuma veidlapu, vērtēšanas kritēriju un tā vērtēšanas metodiku, kā arī pieteikumu vērtēšanas sarakstu.

LIAA pieteikumus ranžē atlasē pieejamā finansējuma ietvaros, ievērojot šādus principus:
•pieteikumi tiek sarindoti atbilstoši saņemtajam punktu skaitam;
•ja vismaz diviem pieteikumiem ir vienāds punkti skaits, tie tiek sarindoti priekšroku dodot, kam pieteikumā:
 - iepriekšējā gadā tajā statistiskajā reģionā, kurā tiks īstenots investīciju projekts, ir zemāks iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju;
 - norādīts lielāks eksporta apjoms;
 - lielāks ‘jaunradītas darba vietas un mēneša vidējē bruto darba samaksa darbiniekiem’ apmēra reizinājums.

2.3. noteikt, ka LIAA turpmāk papildus vērtē komersanta atbilstību lielam vai vidējam uzņēmumam, kā arī vai tas ir reģistrēts Komercreģistrā. Tāpat noteikts, ka ALTUM saņemot komersanta pieteikumu var uzsākt vērtēt komersanta statusu;

2.4. nosakot, ka, ja komersants sešu mēnešu laikā pēc LIAA lēmuma par investīciju projekta apstiprināšanas nav iesniedzis visus dokumentus un informāciju, kas nepieciešami ALTUM lēmuma pieņemšanai, ALTUM pieņem lēmumu par atteikumu finansēt komersanta investīciju projektu un informē par to LIAA, Ekonomikas ministriju un komersantu;

2.5. paplašināt atbalstāmās nozares, nosakot, ka atbalstāmās nozares ir saimnieciskās darbības veidi, kas tiek īstenoti arī tūrisma un kultūras un radošās industrijas jomā, attiecīgi palielinot atbalstāmo saņēmēju loku un tādējādi atbalstot papildus lielu investīciju projektus. Kultūras un radošās industrijas ietver šādas nozares: arhitektūra, dizains, kino, izpildītājmāksla, vizuālā māksla, mūzika, izdevējdarbība, televīzija, radio un interaktīvie mediji, reklāma, datorspēles un interaktīvās programmatūras, kultūras mantojums, kultūras izglītība, atpūta, izklaide un citas kultūras darbības;

2.6. papildināt, ka komersants var iesniegt vai MK Noteikumu 29.3. apakšpunktā minēto kredītkomiejas lēmumu, ja tāds ir saņemts, vai pēdējā noslēgtā gada pārskatu, kas apliecina komersantam plānotā investīciju projekta īstenošanai pieejamos brīvos līdzekļus bez plānotās kapitāla atlaides apmēra. Šis nosacījums tiek ietverts kā papildus kritērijs kritēriju veidlapā, nosakot, ja tiek iesniegts viens no minētajiem dokumentiem, tad attiecīgi tiek piešķirts lielāks punktu skaits.


3.iestrādāt redakcionālus precizējumus, ņemot vērā grozījumus Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulā (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu grozījumus;

4.veikt citus tehniskus grozījumus kā arī precizējumus, lai tiktu atšķirti nosacījumi no pirmās, slēgtās un trešās atlases kārtas. Vienlaikus šie grozījumi neietekmē līdz šim aizdevumu programmā iesniegtos projektus, bet skaidrāk izsaka normas.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Investējot 70 000 000 euro atbalsta veidā, uzņēmēji katru gadu veiks investīcijas vismaz 200 000 000 apjomā, radot katru gadu vismaz 600 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas, nodrošinot eksporta pieaugumu sākot ar 2026.gadu par vismaz 130 000 000 euro gadā un 10 gadu laikā atmaksājot nodokļu veidā valsts investēto apjomu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
10 000 000
30 000 000
0
30 000 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
10 000 000
30 000 000
0
30 000 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
10 000 000
30 000 000
0
30 000 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
10 000 000
30 000 000
0
30 000 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
No piešķirtā finansējuma 70 000 000 euro apmērā tiek segti arī LIAA administrēšanas uzdevumu izpildei nepieciešamais apmērs (kopā 261 408 euro):
2023.gadā – 37 247 euro;
2024.gadā – 86 001 euro;
2025.gadā – 138 160 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014 , ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas, Ekonomikas ministrija 20 darbdienu laikā sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014 , ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 14. panta 8. punkts
Noteikumu 13.15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 14. panta 7. punkts
Noteikumu 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 14. panta 7. punkts
Noteikumu 15.1 punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 2. panta 50. punkts
Noteikumu 33.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014) 2. panta 13., 43. un 43a. punktā noteiktajām definīcijām
Noteikumu      40.3.1. apakšpunkts
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014  2.pants
Noteikumu 40.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
n/a
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
n/a
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Finanšu nozares asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks norādīti pēc publiskās apspriedes

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi