Anotācija

24-TA-861: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115). Tā paredz atbalstu arī atzītām augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām (turpmāk – RO) produkcijas kopējai virzībai tirgū. Latvijā pašlaik darbojas piecas atzītas augļu un dārzeņu RO) un citu nozaru – piena, cūkgaļas, liellopu gaļas, labības un pākšu dārzeņu – RO (kopš 2024. gada Latvijā tiek īstenotas arī trīs graudu un viena piena nozares RO darbības programmas). RO darbību regulē Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumi Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 203). Lai precizētu RO atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtību RO efektīvākai darbībai, ir jāsagatavo grozījumi esošajos MK noteikumos Nr. 203.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt augļu un dārzeņu, kā arī citu nozaru (piena, cūkgaļas, liellopu gaļas, labības un pākšu dārzeņu) RO atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtību RO efektīvākais darbībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai uzlabotu lauksaimnieku stāvokli pārtikas piegādes ķēdē, ir jāsniedz atbalsts lauksaimnieku apvienošanās veicināšanai. 2023. gada 1. janvārī ir stājusies spēkā jauna regula 2021/2115, un tā paredz arī atbalstu atzītām augļu un dārzeņu RO un citu nozaru (piena, cūkgaļas, liellopu gaļas, labības un pākšu dārzeņu) RO. Latvijā augļu un dārzeņu nozarei ir paredzēts finansējums 2 900 000 euro apmērā, savukārt citu nozaru atzītām RO – 4 000 000 euro apmērā. 
Lai iegūtu atzītas RO statusu un pretendētu uz ES atbalstu, RO ir jānodrošina atbilstība regulas Nr. 1308/2013 153. panta prasībām attiecībā uz RO statūtiem, īpaši par RO demokrātisko uzraudzību. Lai padarītu efektīvāku to RO darbību, kas ir reģistrētas kā kooperatīvās sabiedrības un līdz ar to darbojas atbilstoši Kooperatīvo sabiedrību likumam, ir jāvienkāršo RO atzīšanas prasības. Pašlaik Latvijā savas darbības programmas (turpmāk – DP) īsteno piecas atzītas augļu un dārzeņu nozares RO, kas apvieno 54 biedrus, un četras citu nozaru RO – trīs graudu un viena pienu nozares RO, kas savukārt apvieno 2073 biedrus. Tādējādi nebūtu efektīvi piemērot spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 203 paredzēto kārtību RO, kas pēc juridiskās formas ir kooperatīvās sabiedrības ar izteikti lielu biedru skaitu.
Lai atzītas RO ne tikai augļu un dārzeņu nozarē, bet arī citās nozarēs varētu pretendēt uz atbalstu, MK noteikumu Nr. 203 grozījumu projekts precizē RO atzīšanas kritērijus, darbības nosacījumus un uzraudzības kārtību, nodrošinot efektīvu un ilgtspējīgu atbalstu RO.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Viens no būtiskiem RO atzīšanas kritērijiem ir RO atrašanās to biedru kontrolē un RO demokrātiska uzraudzība. Regulas Nr. 1308/2013 152. panta 1. punkta "a" apakšpunkts noteic, ka RO atrodas tās biedru kontrolē, un šīs regulas 153. panta 2. punkta "c" apakšpunkts noteic, ka RO statūtos jāparedz noteikumi, kas ļauj tās biedriem ražotājiem demokrātiski uzraudzīt savu RO un tās lēmumus, kā arī tās kontus un budžetu. Lai viestu skaidrību, kā īstenot regulas Nr. 1308/2013 152. panta 1. punkta "a" apakšpunktā noteikto par RO atrašanos biedru kontrolē un iepriekšminētās regulas 153. panta 2. punkta "c" apakšpunkta prasību par demokrātisko uzraudzību, MK noteikumu Nr. 203 10. punkts paredz nosacījumus attiecībā uz RO demokrātisko uzraudzību, tostarp MK noteikumu Nr. 203 10.3. apakšpunkts paredz, ka vienam RO biedram kopā ar tā saistītajām personām (saistītās personas ir personas, kas atbilst regulas Nr. 702/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā dotajai definīcijai) nav vairāk kā 30 procentu balsstiesību un vairāk kā 30 procentu kapitāldaļu. 
Latvijā pašlaik darbojas piecas atzītas augļu un dārzeņu RO, kas apvieno 54 biedrus, kā arī četras atzītas citu sektoru – trīs graudu un vienu piena – nozares RO, kas savukārt apvieno 2073 biedrus. Ievērojot reālo situāciju, Lauku atbalsts dienestam praktiski nav iespēja pārbaudīt citu sektoru RO biedru atbilstību MK noteikumu Nr. 203 10.3. apakšpunktā minētajām prasībām, tāpēc MK noteikumi Nr. 203 precizējami, lai šādus nosacījumus turpinātu piemērot tikai augļu un dārzeņu RO, kurām attiecībā uz balsstiesību, daļu vai kapitāla maksimālā procentuālo daļu papildus jāievēro regulas 2017/891 nosacījumi par demokrātisko uzraudzību. 
Atzīta RO nedrīkst būt nodokļu parādu. Likumā "Par nodokļiem un nodevām" ir paredzēts, ka nodokļu saistības nav izpildītas, ja nodokļu maksātājam Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) un pašvaldības administrēto nodokļu parāds pārsniedz 150 euro, savukārt, lai pēc iespējas vienādotu valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ir jāprecizē MK noteikumu Nr. 203 14. punkts.
Kad RO ir iesniegusi Lauku atbalsta dienestā iesniegumu, lai kļūtu par atzītu RO, Lauku atbalsta dienestam ir jāizvērtē iesniegtie dokumenti un jāpieņem lēmums par atzītas RO statusa piešķiršanu vai noraidīšanu, taču regulas Nr. 1308/2013 154. panta 4. punkta "a" apakšpunktā un 161. panta 3. punkta "a"  apakšpunktā ir noteikts, ka termiņš, kad Lauku atbalsta dienestam ir jāpieņem lēmums par RO atzīšanu, ir četri mēneši pēc pieteikuma un visu attiecīgo apliecinošo dokumentu iesniegšanas. Šis termiņš ir noteikts arī Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 9. panta otrajā daļā.
Atzītai RO ir jāatbilst atzīšanas kritērijiem visu tās darbības laiku. MK noteikumu Nr. 203 18. punkts paredz, ka LAD vienu reizi gadā ir jāpārbauda, vai atzīta RO atbilst regulas Nr. 1308/2013 un MK noteikumu Nr. 203 II nodaļā minētajiem nosacījumiem, bet, tā kā kopš 2024. gada darbības programmas īsteno ne tikai augļu un dārzeņu RO, bet arī graudu un piena nozares RO, kas apvieno 2127 biedrus, MK noteikumu grozījumu projektā ir jāpagarina pārbaudēm nepieciešamais periods.
 Atzīšanas statusam ir juridiskas sekas, piemēram, atzītas RO gūst labumu no darbības programmas augļu un dārzeņu nozarē, kā arī var izmantot dažas atkāpes no konkurences tiesībām. Tādējādi dalībvalsts ir atbildīga par ES tiesību aktu ievērošanu.
Tā kā var būt situācijas, kad RO neizstrādā vai neīsteno darbības programmu, MK noteikumu Nr. 203 36. punkts paredz, ka RO, kas iepriekšējā kalendārajā gadā nav īstenojusi darbības programmu, nepārkāpj MK noteikumu Nr. 203 36. punktā noteikto un atbilst MK noteikumu Nr. 203 II nodaļā ietvertajām prasībām. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu grozījumu 2. punkts paredz, ka vienam augļu un dārzeņu RO biedram kopā ar tā saistītajām personām nav vairāk kā 30  procentu balsstiesību un vairāk kā 30 procentu kapitāldaļu.
MK noteikumu grozījumu projekta 3. punkts paredz, ka Lauku atbalsta dienests, lai piešķirtu RO statusu, pārbauda, vai RO nodokļu un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu parāda kopsumma nepārsniedz 1000  euro un vai Valsts ieņēmumu dienests nav pieņēmis lēmumu pagarināt vai atlikt nodokļu maksājumu termiņu saskaņā ar Likuma par nodokļiem un nodevām 24. pantu. 
Lai nodrošinātu atzītu RO atbilstību atzīšanas kritērijiem, MK noteikumu grozījumu projekta 4. punkts paredz, ka, ievērojot regulas 2021/2016 59. pantu, regulas Nr. 1308/2013 154. panta 4. punkta "b" apakšpunktu un 161. panta 3. punkta "b"  apakšpunktu, LAD vismaz reizi trijos gados pārbauda atzītas RO atbilstību MK noteikumu Nr. 203 II  nodaļā minētajiem nosacījumiem. 
Nepieciešams tehniski grozījumi MK noteikumos Nr. 203, lai precizētu nosacījumus un prasības, kuras nedrīkst pārkāpt un kuras jāievēro situācijā, kad RO neizstrādā vai neīsteno darbības programmu. 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 203 47. punkts noteic, ka RO nosaka rezultatīvos rādītājus (piemēram, palielina vai saglabā to RO biedru skaitu, kas bija darbības programmas īstenošanas pirmā gada sākumā; palielina to RO biedru skaitu, kuri izmanto konsultāciju un tehniskās palīdzības intervences; RO biedru platība (ha), kurā tiek īstenotas investīciju materiālos un nemateriālos aktīvos, pētniecībā un eksperimentālās un inovatīvās ražošanas metodēs un citu pasākumu intervencēs ūdens kvalitātes aizsardzībai u. c.), ko tā sasniegs, īstenojot darbības programmu un tiecoties sasniegt izvēlētos mērķus. Ievērojot mainīgos klimatiskos apstākļus, ģeopolitisko situāciju ietekmi, kā arī to, ka Eiropas Savienības normatīvais regulējums nenosaka konkrēti sasniedzamos rezultāta rādītājus augļu un dārzeņu un citu nozaru RO, īstenojot darbības programmu, ar MK noteikumu grozījumu projektu ir jāsvītro RO darbības programmas sasniedzamie rezultatīvie rādītāji, ko RO norāda, iesniedzot savu darbības programmu. RO norāda savus rezultāta rādītājus pēc īstenotās ikgadējās darbības programmas.
Līdzšinējā atzīto augļu un dārzeņu RO pieredze rāda, ka RO darbības laikā nepieciešams izdarīt grozījumus darbības programmā. Tādējādi MK noteikumu Nr. 203 ir paredzēti nosacījumi attiecībā uz darbības programmas grozījumu izstrādi un apstiprināšanu. 
Lai nodrošinātu ES finanšu līdzekļu efektīvu izlietošanu, investīcijas tiek īstenotas atbilstoši normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu, bet, tā kā normatīvajos aktos par iepirkuma procedūras piemērošanu ir palielinātas līgumu summas un ieguldījumu izmaksu minimālais slieksnis – par vienu euro, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 203 72.1., 72.3., 72.4., 163.1., 163.3. un 163.4. apakšpunktu. 
Kopš 2021. gada jūnija ikvienam lauksaimniekam, kas gatavo projekta iesniegumu atbalsta saņemšanai tehnikas un iekārtu iegādei, ir izveidots palīgs – tehnikas un iekārtu katalogs, ko uztur un administrē sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" (turpmāk – LLKC). Tehnikas un iekārtu katalogu Zemkopības ministrija sadarbībā ar LLKC un Lauku atbalsta dienestu izstrādājusi, lai lauksaimniekiem atvieglotu tehnikas un iekārtu iegādi. Katalogs ir pieejams kā elektroniskais rīks Lauku atbalsta dienesta tīmekļvietnē. LLKC, būdams neatkarīga iestāde, nodrošina tehnikas cenu vērtēšanas ekspertu komisijas darbību tehnikas vienību izmaksu standarta likmes noteikšanai un tās iekļaušanai tehnikas katalogā. Komisijas eksperti dod slēdzienu par tehnikas vienību cenu atbilstību vidējai tirgus cenai saskaņā ar dokumentā "Tehnikas vienību izmaksu standarta likmes noteikšana un tās iekļaušana Tehnikas katalogā" noteikto vērtēšanas metodiku. Tehnikas kataloga ieviešanas mērķis ir atvieglot iepirkumu procesu tehnikas, iekārtu un aprīkojuma iegādei, tā veicinot efektīvāku ES finansējuma administrēšanu un vienkāršojot Lauku atbalsta dienesta kontroles funkcijas, kā arī samazināt administratīvo slogu pretendentiem. MK noteikumi Nr. 203 paredz, ka tehnikas un iekārtu kataloga sniegtās priekšrocības izmanto tikai tās RO, kas ir atzītas saskaņā ar jauno KLP SP. Tā kā šāds katalogs ievērojami atvieglo iepirkuma procesu, tā veicinot efektīvāku finansējuma administrēšanu, MK noteikumu grozījumu projektā jāparedz, ka tehnikas un iekārtu katalogs izmantojams arī tām RO, kas ir atzītas pirms 2023. gada 1. janvāra. Savukārt, ja tehnikas un iekārtu katalogā nav atrodama konkrētā tehnikas vienība vai iekārta, tad MK noteikumu grozījumu projektā jāparedz iespēja attiecīgo investīciju īstenot saskaņā ar faktiskajām izmaksām, ievērojot MK noteikumu Nr. 203 V nodaļas prasības.
Visbeidzot, svarīgs nosacījums ir atpazīstamības, pārredzamības un komunikāciju veicinošas darbības, kas jāīsteno RO, norādot ES emblēmu un paziņojumu par ES finansējumu atbilstoši regulas 2022/129 5. panta un III pielikuma 2. punkta prasībām. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu grozījumu projekta 7. punkts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 203 47. punktu. Tādējādi RO, iesniedzot darbības programmu, sākotnēji nebūs jānorāda sasniedzamie rezultāta rādītāji, bet tie būs jānorāda ik gadu pēc īstenotās darbības programmas saskaņā ar MK noteikumu Nr. 203 11. pielikumu. Attiecīgi svītrots arī 46.2. apakšpunkts un precizēts 48.2.1. un 51.2. apakšpunkts.
MK noteikumu grozījumu projekta 9. punktā skaidri norādīti RO nosacījumi attiecībā uz darbības programmas grozījumiem.
MK noteikumu grozījumu projekta 11., 12., 13., 24., 25. un 26. punktā precizētas līgumu summas un ieguldījumu izmaksu minimālais slieksnis par vienu euro saskaņā ar normatīvo aktu par iepirkuma procedūras piemērošanu.
MK noteikumu grozījumu projekta 22. punkts paredz, ka arī augļu un dārzeņu RO, kuras atzītas pirms 2023. gada 1. janvāra, savu apstiprināto darbības programmu īstenošanai un tajās noteikto mērķu sasniegšanai tehnikas un iekārtu izmaksu standartu likmi nosaka saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā. Turklāt MK noteikumu grozījumu projekta 23. punktā ir paredzēta atkāpe situācijās, kad tehnikas un iekārtas katalogā nav iekļauta konkrētā investīcija.
Visbeidzot, saskaņā ar MK noteikumu grozījumu projekta 21. punktu RO, lai nodrošinātu atpazīstamību, pārredzamību un komunikāciju veicinošas darbības, ir jānorāda ES emblēma un jāietver paziņojums par ES finansējumu atbilstoši regulas regulā 2022/129 5. panta un III pielikuma 2. punkta prasībām. 
Problēmas apraksts
Saistībā ar intervencēm, kas attiecas uz padomdošanas intervenci, RO ir jāsasniedz kāds no mērķiem, kas minēts regulas 2022/126 13. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunktā un ko dalībvalsts noteikusi savos KLP SP, t. i., sekmēt jaunu RO izveidi un veidot tīklošanās iespējas izaugsmes vadības pakalpojumu sniedzējiem un saņēmējiem. Tādējādi ir jāgroza MK noteikumu Nr. 203 93. punkts, precizējot intervenci, ar kuru jāīsteno regulas 2022/126 13. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunktā minētie mērķi.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu grozījumu projekta 14. punkts paredz to, ka tad, ja RO atbilstoši savai darbības programmai īsteno intervences saistībā ar padomdošanu, ir jāsasniedz vismaz viens no regulas  2022/126 13. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunktā minētajiem mērķiem (t. i., sekmēt jaunu RO izveidi un veidot tīklošanās iespējas izaugsmes vadības pakalpojumu sniedzējiem un saņēmējiem).
Problēmas apraksts
Tā kā ir precizēti ES tiesību akti attiecībā uz atbalsta izmaksu kārtību par atzītas RO DP īstenotām intervencēm, ar MK noteikumu grozījumiem jāprecizē ES atbalsta saņemšanas kārtība. Līdz šim RO par īstenotās DP intervencēm saņēma ES atbalstu: a) līdz kārtējā gada 15. oktobrim par iepriekšējā gadā izpildīto DP, b) avansa maksājuma veidā saskaņā ar regulas 2021/2116 44. panta 3.a punktu un regulas 2022/127 IV nodaļu un c) daļējā maksājuma veidā. Līdz ar ES regulējuma atcelšanu par daļējo maksājumu turpmāk RO atbalstu par īstenotām DP intervencēm būs iespējams saņemt arī starpmaksājuma veidā. Lai RO saņemtu avansa maksājumu vai starpmaksājumu, tā dienestā iesniedz avansa maksājuma un starpmaksājuma iesniegumu par attiecīgajā DP periodā prognozētajiem izdevumiem.
Tā kā ir precizēti ES tiesību akti attiecībā uz atbalsta izmaksu, ar MK noteikumu grozījumiem ir jādod iespēja biežāk iesniegt starpmaksājuma iesniegumu, lai efektīvāk tiktu izmantots ES pieejamais atbalsts. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu grozījumu 15. un 16. punkts paredz, ka RO, kas darbojas saskaņā ar jauno KLP SP regulējumu, var saņemt ES atbalstu starpmaksājuma veidā un gala atbalsta maksājuma veidā līdz kārtējā gada 15. oktobrim par iepriekšējā gadā izpildīto DP.
MK noteikumu grozījumu 18. un 19. punkts precizēts atbilstoši RO atbalsta maksājuma veidiem.
MK noteikumu grozījumu 20. punkts paredz, ka  RO avansa maksājuma un starpmaksājuma iesniegumu var iesniegt jebkurā laikā, bet ne biežāk kā četras reizes gadā.
Problēmas apraksts
Ne tikai atzītai RO, bet arī atbalsta iesnieguma iesniegšanas dienā RO nedrīkst būt nodokļu parādu, tāpēc ar MK noteikumu grozījumiem ir jānosaka maksimāli pieļaujamā nodokļu un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu parāda kopsumma atbalsta iesnieguma iesniegšanas dienā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu grozījumu 17. punkts paredz, ka RO atbalsta iesnieguma iesniegšanas dienā nodokļu un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu parāda kopsumma nepārsniedz 1000 euro, vai Valsts ieņēmumu dienests ir pieņēmis lēmumu pagarināt vai atlikt nodokļu maksājumu termiņu saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. pantu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts ietekmēs lauksaimniekus augļu un dārzeņu, labības, piena, liellopu gaļas, cūkgaļas un pākšu dārzeņu nozarē un šo ražotāju dibinātās RO. 
Pēc LAD datiem, Latvijā patlaban ir atzītas piecas augļu un dārzeņu, trīs graudu un divas piena nozares RO, no kurām deviņas (piecas augļu un dārzeņu, trīs graudu un viena piena nozares RO) īsteno DP un saņem atbalstu no ELGF. RO, kas īsteno darbības programmu, apvieno 2127 biedrus. 
Tiek plānots, ka augļu un dārzeņu nozarē atzīšanu varētu saņemt vēl viena RO, bet liellopu gaļas, cūkgaļas un pākšu dārzeņu sektorā līdz KLP plānošanas perioda beigām – pa vienai RO katrā sektorā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Izveidojot atzītas RO, augļu un dārzeņu un citos sektoros tiks stiprināta ražotāju tirgus vara visā pārtikas piegādes ķēdē, tiem kopīgi virzot produkciju uz tirgu. Mērķis ir risināt šādas vajadzības: 1) veicināt konkurētspējīgu visu sadarbības formu un līmeņu veidošanos produktu kopējai virzībai tirgū; 2) veicināt pētniecību un jauno tehnoloģiju ieviešanu; 3) veicināt zināšanu apguvi un pieredzes apmaiņu par ražotāju sadarbības iespējām; 4) sekmēt vietējās produkcijas realizācijas iespējas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Projekts pozitīvi ietekmēs augļu un dārzeņu un citu nozaru konkurētspēju, jo viens no RO atbalsta galvenajiem mērķiem ir ne tikai ražošanas plānošana, bet arī piedāvājuma koncentrēšana un organizācijas biedru saražoto produktu laišana tirgū. Ražotāju apvienošanās RO veicina ražotāju tirgus varas stiprināšanu kopējā pārtikas piegādes ķēdē. Tādējādi ir būtiski vienkāršot RO atbalsta saņemšanas kārtību.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atzītām RO tiek paredzēts atbalsts konsultācijām, apmācībai un pētniecībai, jo tā RO tiek dota iespēja apgūt jaunākās ražošanas metodes pasaulē un ieviest tās savā RO, tāpēc ir svarīgi vienkāršot atbalsta saņemšanas kārtību un veicināt jaunu RO veidošanos.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts ir pieejams arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem. 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atzītas RO, kurām piešķirts atbalsts, atbilstoši savām darbības programmām var īstenot pasākumus, lai radītu pievienoto vērtību saviem produktiem. Tas savukārt var stiprināt katras RO konkurētspēju ne tikai iekšējā tirgū, bet arī ārējos tirgos.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Atzītu RO izveidošanās veicinās nodarbinātības paplašināšanos lauku reģionos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0702
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
Apraksts
Regulas Nr. 702/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā dota saistīto personu definīcija, kas ir nozīmīga attiecībā uz atzītām RO. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2116
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116)
Apraksts
Regulā 2021/2116 ir ietverti pamatnosacījumi attiecībā uz KLP finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību, tostarp administrējošās iestādes īstenotās kontroles. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1308
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) Nr. 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007 (turpmāk – regula 1308/2013)
Apraksts
Regulā Nr. 1308/2013 noteikti RO darbības pamatnosacījumi un to kontroles kārtība.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0126
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām (turpmāk – regula 2022/126)
Apraksts
Regulā 2022/126 noteikti RO izaugsmes vadības intervenču obligāti īstenojamie mērķi. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0129
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regula (ES) 2022/129, ar ko paredz noteikumus, kuri piemērojami intervenču veidiem attiecībā uz eļļas augiem, kokvilnu un vīndarības blakusproduktiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 un kuri piemērojami informācijas, publicitātes un atpazīstamības prasībām saistībā ar Savienības atbalstu un KLP stratēģiskajiem plāniem
Apraksts
Regulā 2022/0129 ir ietvertas informācijas, publicitātes un atpazīstamības prasības saistībā ar ES atbalstu un KLP SP. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 702/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Ietverta atsauce uz saistīto personu definīciju.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2116 59. pants
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz kontroles, lai nodrošinātu ES finanšu interešu efektīvu aizsardzību.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) Nr. 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007 (turpmāk – regula 1308/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 1308/2013 154. panta 4. punkta "b" apakšpunkts un 161. panta 3. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 4. punkts 
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz kontroles, lai nodrošinātu ES finanšu interešu efektīvu aizsardzību.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Kopš 2024. gada 1. janvāra uz RO atbalstu ir iespējams pretendēt ne tikai augļu un dārzeņu RO, bet arī citu nozaru RO (labības, piena, cūkgaļas, liellopu gaļas, pākšu dārzeņu nozarē), tāpēc kontrolēm pakļauto personu skaits ir palielinājies no 54 līdz 2127 personām. Tādējādi MK noteikumu projekts paredz, ka dienests vismaz reizi trijos gados pārbauda atzītas ražotāju organizācijas atbilstību.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām (turpmāk – regula 2022/126)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/126 13. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 14. punkts 
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz, kurus no mērķiem RO var izvēlēties sasniegt, ja tiek īstenotas intervences saistībā ar padomdošanu. 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regula (ES) 2022/129, ar ko paredz noteikumus, kuri piemērojami intervenču veidiem attiecībā uz eļļas augiem, kokvilnu un vīndarības blakusproduktiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 un kuri piemērojami informācijas, publicitātes un atpazīstamības prasībām saistībā ar Savienības atbalstu un KLP stratēģiskajiem plāniem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/129 5. panta un III pielikuma 2. punkts
Noteikumu projekta 20. punkts 
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz, ka RO ir jāievēro ES aktos noteiktās prasības – jānorāda ES emblēma un paziņojums par ES finansējumu. 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projekta izstādes brīdī sabiedrības līdzdalības rezultāti nav zināmi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
RO apvieno augļkopības un dārzeņkopības, piena, labības, cūkgaļas, liellopu gaļas un pākšu dārzeņu nozares ražotājus, tā radot darbavietas lauku reģionos. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi