Anotācija (ex-ante)

22-TA-3321: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par investīcijas 2.1.2.1.i projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotās koplietošanas platformas izvēršana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" nosacījumiem (4.pielikums "Valsts pārvaldes resursu pārvaldības programma" 2.1.2.1. Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotās koplietošanas platformas izvēršana).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir līdz 2026. gada 31. maijam izvērst Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienoto platformu, lai nodrošinātu iespēju veidot visām sabiedrības grupām, t.sk., cilvēkiem ar invaliditāti, piekļūstamas iestāžu tematiskās tīmekļvietnes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Iestādēm ir vairākas tīmekļvietnes (1-8 vietnes iestādei), ko tās ir izveidojušas, kā arī neregulāri ir vajadzība pēc jaunām tematiskajām vietnēm. Esošās vietnes ir jāuztur – vietņu uzturēšana prasa gan resursus, gan kompetentu personālu katrā iestādē. Kā arī visām iestāžu tīmekļvietnēm ir jāizpilda Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/2102 par publiskā sektora struktūru tīmekļvietņu un mobilo lietotņu piekļūstamību (turpmāk – ES Direktīva 2016/2102) prasības (ES Direktīvas 2016/2102 prasības pārņemtas ar Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā”).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tīmekļvietņu administrēšana un pārvaldība tām vietnēm, kuras nav izvietotas Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotajā platformā, vairumā gadījumu tiek organizēta decentralizēti – katrā iestādē atsevišķi. Katra iestāde iepērk vietņu izstrādi, nodrošina vietņu uzturēšanu, izmitināšanu, drošības pārvaldību, kā arī atjauninājumus veic katrai vietnei atsevišķi. Vairākkārtīgs resursu izlietojums līdzīga procesa īstenošanai un decentralizēta, sadrumstalota IKT pārvaldība sadārdzina to uzturēšanu, kā arī ir grūtības valsts pārvaldē piesaistīt nepieciešamos IKT jomas speciālistus, kas var nodrošināt augsta līmeņa tīmekļvietņu pārvaldību (regulāri sekot līdzi nepieciešamajiem atjauninājumiem, drošības sertifikātiem, pārvaldīt incidentus).
Risinājuma apraksts
Nepieciešams attīstīt un paplašināt Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienoto platformu, lai tajā būtu iespējams veidot neskaitāmas valsts iestāžu un pašvaldību tīmekļvietnes (šobrīd var tikai oficiālās tīmekļvietnes), tām centralizēti nodrošinot izmitināšanu, uzturēšanu, atjaunināšanu, drošības pārvaldību.

Projekta ieviešana veicinās Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna mērķrādītāju sasniegšanu, attīstot centralizētu informācijas sistēmu-platformu un koplietošanas pakalpojumu nodrošināšana. Projekta ietvaros tiek nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas visiem, t.sk. cilvēkiem ar invaliditāti.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Salīdzināta situācija ar projektu un bez projekta.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ir veikta izmaksu un ieguvumu analīze.
Kopējais projekta lietderīgums: aprēķināts no projekta ieguvumiem kopsummā  6 895 421.45  euro, atņemot nepieciešamos uzturēšanas izdevumus 4 255 095.57 euro un investīcijas 2 242 800.00, iegūstam kopējo projekta lietderīgumu   397 525.89 euro.
Projekta ieviešana valsts pārvaldei dos resursu ietaupījumu 620 575.62 euro un sabiedrībai sociālo ieguvumu  6 274 845.83 euro, kopā  6 895 421.45 euro, kas ir lielāks par 2 452 800 euro ieguldījumu tā īstenošanai (2 100 000 euro Atveseļošanās fonda finansējums, 352 800 euro PVN).

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekta īstenotājs apliecina, ka projekta ietvaros tiek paplašināta un attīstīta projekta “Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma” ietvaros izstrādātā informācijas sistēma un nepastāv dubultā finansējuma risks.

Projekta tvērumā ietilpst valsts tiešās pārvaldes iestādes, pašvaldības, kā arī neatkarīgās un tiesībsargājošās iestādes (pēc to izvēles), attiecīgi atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 13.9.3.apakšpunktam, projekta ietvaros komercdarbības atbalsts nav plānots un netiks sniegts. Investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai valsts informācijas sistēmas “Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma” tehnoloģiskai modernizācijai un paplašināšanai. Vienlaikus, Valsts kancelejai, kā finansējuma saņēmējam, sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks uzlabota informācijas pieejamība visām sabiedrības grupām, īpaši cilvēkiem ar invalditāti
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta īstenošana radīs pozitīvu ietekmi ikvienai juridiskajai personai - tiks uzlabota informācijas pieejamība.

Pozitīvu ietekme būs arī valsts un pašvaldību iestādēm, kuras izmantots tīmekļvietņu koplietošanas risinājumu - iestādes iegūs jaunas, mūsdienīgas, piekļūstamības un drošības prasībām atbilstošas tīmekļvietnes un tām tiks nodrošināta centralizēta uzturēšana.

Savukārt projekta īstenošanā iesaistītajiem (Valsts kancelejai, Valsts reģionālajai attīstības aģentūrai un Iekšlietu ministrijas Informācijas centram) projekts radīs papildu slodzi - papildu darbi, kas saistīti ar projekta īstenošanu, ieviešanu un pēcāk arī ar informācijas sistēmas uzturēšanu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
170 000
0
305 000
780 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
170 000
0
305 000
780 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
180 500
0
343 850
918 600
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
180 500
0
343 850
918 600
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-10 500
0
-38 850
-138 600
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-10 500
0
-38 850
-138 600
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-10 500
-38 850
-138 600
5.1. valsts pamatbudžets
0
-10 500
-38 850
-138 600
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Investīcijas projektu plānots īstenot no 2023. gada janvāra līdz 2026. gada 31.maijam. Kopējais investīcijas projekta īstenošanas izdevumu apmērs plānots no Atveseļošanas fonda plāna finansējuma 2 100 000 EUR apjomā (1 680 000 euro pakalpojumu izmaksas, kas tiek apliktas ar PVN; 420 000 euro, atlīdzības izmaksas - PVN netiek piemērots) , bet valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa (PVN) izmaksu segšanai 352 800 EUR (1680000 eur *21%). 
Kopējais projekta īstenošanas finansējums 2 452 800 EUR.

2023.gads - kopā 180 500 euro:
No Atveseļošanas un noturības fonda 170 000 euro un pievienotās vērtības nodoklis 10 500 euro

2024.gads - kopā 343 850 euro:
No Atveseļošanas un noturības fonda 305 000 euro un pievienotās vērtības nodoklis 38 850 euro

2025.gads - kopā 918 600 euro:
No Atveseļošanas un noturības fonda 780 000 euro un pievienotās vērtības nodoklis 138 600 euro

2026.gads - kopā 1 009 850 euro:
No Atveseļošanas un noturības fonda 845 000 euro un pievienotās vērtības nodoklis 164 850 euro

Pēc investīcijas projekta īstenošanas ikgadējās uzturēšanas izmaksas tiek plānotas līdz 20% no izstrādes izmaksām -  2026. gadā ne vairāk kā 232 925 euro (par periodu pēc projekta pabeigšanas: jūnijs-decembris) un turpmākajos gados ne vairāk kā 399 300 euro gadā. Detalizētāku skaidrojumu par uzturēšanas izmaksām skatīt rīkojuma 2.pielikumā “Centralizētas funkcionas un koplietošanas risinājuma attīstības plāns”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums Valsts kancelejai projekta īstenošanai un pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai tiks pārdalīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, savukārt pēc projekta pabeigšanas uzturēšanai nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no citām iestādēm, kas faktiski pievienojušās valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotajai platformai, Valsts kancelejai iesniedzot priekšlikumus ikgadējā valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas procesā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Investīcijas projekta finansējuma saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde – Valsts kanceleja.
Sabiedrības līdzdalība tiek nodrošināta līdz ar investīcijas projekta pieejamības nodrošināšanu tiesību aktu projektu (TAP) publiskajā portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks centralizētas atbalsta funkcijas, lai nodrošinātu iestāžu tīmekļvietņu uzturēšanu, izmitnāšanu, atjaunināšanu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Tiks centralizētas atbalsta funkcijas, lai nodrošinātu iestāžu tīmekļvietņu uzturēšanu, izmitnāšanu, atjaunināšanu.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Centralizēti uzturot vienoto platfomru iespējams konsolidēt resursus un nodrošināt visām iestādēm augstāka līmeņa pakalpojumu.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabotas komunikācijas iespējas ar sabiedrību, t.sk., nodrošināta tīmekļvietņu piekļustamība cilvēkiem ar invaliditāti

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks izpildītas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/2102 par publiskā sektora struktūru tīmekļvietņu un mobilo lietotņu piekļūstamību (turpmāk – ES Direktīva 2016/2102) prasības (ES Direktīvas 2016/2102 prasības pārņemtas ar Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā”) - iestāžu tīmekļvietnēs publicētā informācija būs piekļustama cilvēkiem ar invaliditati (redzes, dzirdes, uztveres traucējumiem).

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi