25-TA-2172: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 2. septembra sēdes protokola Nr. 34, 31. §, 4. punktam protokollēmuma projektā par informatīvo ziņojumu "Par valsts kapitālsabiedrību iespējamiem ienākumu palielinājumiem" Zemkopības ministrijai doti uzdevumi, kuros ietverts uzdevums izvērtēt iespējamās izmaiņas un sagatavot priekšlikumus grozījumu veikšanai un iesniegt tos tālākai virzīšanai likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu". Lai mazinātu administratīvo slogu un veicinātu meliorācijas sistēmu atjaunošanu un to darbības efektivitāti, izstrādāts likumprojekts "Grozījums likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"" (turpmāk – Likumprojekts).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz, ka sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums esošu meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmu pārbūvei būs nepieciešams tikai tad, ja to zemes platība pārsniedz 500 hektārus un tās atrodas Eiropas nozīmes aizsargājamā dabas teritorijā (Natura 2000). Tas nozīmē, ka gadījumos, kad darbi tiek veikti jau esošās meliorācijas sistēmās un to zemes platība pārsniedz 500 hektārus, bet neskars Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000), sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums vairs nebūs jāveic.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" ir noteikts, ka sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums esošu meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmu pārbūvei nepieciešams, ja to zemes platība ir lielāka par 500 hektāriem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Meliorācijas sistēmu uzturēšana un atjaunošana ir būtiska gan lauksaimniecības, gan mežsaimniecības ilgtspējīgai attīstībai, kā arī infrastruktūras un apdzīvoto vietu aizsardzībai pret plūdiem. Saskaņā ar Meliorācijas likumu zemes īpašniekiem ir pienākums nodrošināt meliorācijas sistēmu ekspluatāciju un uzturēšanu, taču Valsts kontroles 2020. gada revīzijā konstatēts, ka lielākā daļa sistēmu ir izbūvētas 20. gadsimta 60.–90. gados un šobrīd ir novecojušas, kā arī īpašuma piederības sadrumstalotības dēļ bieži vien netiek pienācīgi apsaimniekotas.
Klimata pārmaiņu rezultātā nokrišņu daudzums Latvijā turpina pieaugt, prognozējot arvien vairāk dienu ar stipriem un ļoti stipriem nokrišņiem. Nekopjot un neatjaunojot meliorācijas sistēmas, pasliktinās apstākļi lauksaimniecībā un mežsaimniecībā, pieaug applūšanas risks infrastruktūras objektiem un apdzīvotām teritorijām, kas apdraud iedzīvotāju drošību un rada papildu zaudējumus tautsaimniecībai.
Akciju sabiedrība “Latvijas valsts meži”, kas pārvalda un apsaimnieko Zemkopības ministrijas valdījumā esošo valsts meža zemi, veic lielu ieguldījumu meža meliorācijas sistēmu atjaunošanā, ik gadu pārbūvējot un atjaunojot meliorācijas sistēmas vairāku tūkstošu hektāru platībā. Meža meliorācijas sistēmu atjaunošana uzlabo koku augšanas apstākļus, palielina mežaudžu ražību un ikgadējo koksnes pieaugumu, līdz ar to arī meža kapitāla vērtību, vienlaikus veicinot mežaudžu spēju piesaistīt CO₂ un sniedzot pienesumu klimata pārmaiņu mazināšanā.
Tāpat meža meliorācijas sistēmu atjaunošanai ir būtiska nozīme arī fiziskas piekļuves nodrošināšanā meža īpašumiem, jo sakārtota meliorācijas sistēma samazina applūšanas risku, nodrošina ceļu caurbraucamību un ļauj efektīvi piekļūt nogabaliem saimnieciskās darbības, ugunsdrošības un dabas aizsardzības vajadzībām.
Esošais normatīvais regulējums rada būtisku administratīvo slogu. Meliorācijas sistēmām, kuras tiek pārbūvētas un kurās paredzētie darbi neskar Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000), bet to zemes platība aizņem vairāk kā 500 ha, ir nepieciešams veikt sākotnējo ietekmes uz vidi novērtējumu, pat ja esošo meliorācijas sistēmu pārbūve nerada potenciālu negatīvu ietekmi uz vidi. Tas kavē atjaunošanas projektus, palielina meliorācijas sistēmu pārbūves izmaksas un var atturēt zemes īpašniekus un apsaimniekotājus no aktīvas meliorācijas sistēmu sakārtošanas.
Klimata pārmaiņu rezultātā nokrišņu daudzums Latvijā turpina pieaugt, prognozējot arvien vairāk dienu ar stipriem un ļoti stipriem nokrišņiem. Nekopjot un neatjaunojot meliorācijas sistēmas, pasliktinās apstākļi lauksaimniecībā un mežsaimniecībā, pieaug applūšanas risks infrastruktūras objektiem un apdzīvotām teritorijām, kas apdraud iedzīvotāju drošību un rada papildu zaudējumus tautsaimniecībai.
Akciju sabiedrība “Latvijas valsts meži”, kas pārvalda un apsaimnieko Zemkopības ministrijas valdījumā esošo valsts meža zemi, veic lielu ieguldījumu meža meliorācijas sistēmu atjaunošanā, ik gadu pārbūvējot un atjaunojot meliorācijas sistēmas vairāku tūkstošu hektāru platībā. Meža meliorācijas sistēmu atjaunošana uzlabo koku augšanas apstākļus, palielina mežaudžu ražību un ikgadējo koksnes pieaugumu, līdz ar to arī meža kapitāla vērtību, vienlaikus veicinot mežaudžu spēju piesaistīt CO₂ un sniedzot pienesumu klimata pārmaiņu mazināšanā.
Tāpat meža meliorācijas sistēmu atjaunošanai ir būtiska nozīme arī fiziskas piekļuves nodrošināšanā meža īpašumiem, jo sakārtota meliorācijas sistēma samazina applūšanas risku, nodrošina ceļu caurbraucamību un ļauj efektīvi piekļūt nogabaliem saimnieciskās darbības, ugunsdrošības un dabas aizsardzības vajadzībām.
Esošais normatīvais regulējums rada būtisku administratīvo slogu. Meliorācijas sistēmām, kuras tiek pārbūvētas un kurās paredzētie darbi neskar Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000), bet to zemes platība aizņem vairāk kā 500 ha, ir nepieciešams veikt sākotnējo ietekmes uz vidi novērtējumu, pat ja esošo meliorācijas sistēmu pārbūve nerada potenciālu negatīvu ietekmi uz vidi. Tas kavē atjaunošanas projektus, palielina meliorācijas sistēmu pārbūves izmaksas un var atturēt zemes īpašniekus un apsaimniekotājus no aktīvas meliorācijas sistēmu sakārtošanas.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 2. pielikuma 1. punkta 3. apakšpunkta “b” apakšpunktu, paredzot, ka sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums esošu meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmu pārbūvei būs nepieciešams tikai tad, ja zemes platība būs lielāka par 500 hektāriem un tās atradīsies Eiropas nozīmes aizsargājamā dabas teritorijā (Natura 2000).
Šāda pieeja būtiski samazinās administratīvo slogu un veicinās meliorācijas sistēmu pārbūvi un atjaunošanu, stiprinās tautsaimniecības konkurētspēju, vienlaikus saglabājot pietiekamu vides aizsardzības līmeni īpaši jutīgās teritorijās.
Šāda pieeja būtiski samazinās administratīvo slogu un veicinās meliorācijas sistēmu pārbūvi un atjaunošanu, stiprinās tautsaimniecības konkurētspēju, vienlaikus saglabājot pietiekamu vides aizsardzības līmeni īpaši jutīgās teritorijās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Tiesiskais regulējums ietekmēs fiziskās personas, kuras plāno pārbūvēt esošās meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmas, ja attiecīgā zemes platība pārsniedz 500 hektārus un tās neatrodas Eiropas nozīmes aizsargājamā dabas teritorijā (Natura 2000).
Ietekmes apraksts
Šīm fiziskajām personām mazināsies administratīvais slogs, jo, pārbūvējot meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmas ar zemes platību virs 500 hektāriem, netiks piemērots sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums gadījumos, ja attiecīgā zemes platība neatradīsies Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijā (Natura 2000).
Juridiskās personas
- Tiesiskais regulējums ietekmēs juridiskās personas, kuras iecerējušas pārbūvēt esošas meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmas, ja attiecīgā zemes platība pārsniedz 500 hektārus un tā neatrodas Eiropas nozīmes aizsargājamā dabas teritorijā (Natura 2000).
Ietekmes apraksts
Šīm juridiskajām personām mazināsies administratīvais slogs, jo pārbūvējot meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmas ar zemes platību virs 500 hektāriem, netiks piemērots sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums gadījumos, ja attiecīgā zemes platība neatradīsies Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijā (Natura 2000).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
375 000
0
2 675 000
2 675 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
375 000
0
2 675 000
2 675 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
375 000
0
2 675 000
2 675 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
375 000
0
2 675 000
2 675 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
375 000
2 675 000
2 675 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
2027. un 2028.gada budžeta ieņēmumi 2,3 milj.euro - ieņēmumi veidojas AS “Latvijas valsts meži” darbības rezultātā, pārvaldot un apsaimniekojot Zemkopības ministrijas valdījumā esošo valsts meža zemi, un rezultātā valsts gūst ieņēmumus no AS LVM dividendēm. 0,375 milj. EUR gadā ietekme no ietaupījumiem par investīciju projektu izvērtējumiem valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi", kas nozīmē izmaksu samazināšanos projektos, kas tiek īstenoti ES fondu ietvaros.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izmaksu samazinājums neattiecas uz Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 26.03.00 “Meliorācijas kadastra uzturēšana, valsts meliorācijas sistēmu un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu ekspluatācija un uzturēšana”, no kuras tiek segtas izmaksas par meliorācijas sistēmu uzturēšanu, bet attiecas uz tiem investīciju projektiem, kurus īsteno, izmantojot ES finanšu līdzekļu līdzfinansējumu.
Valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" vienā meliorācijas būves investīciju projektā vidēji nepieciešami 3 vides ekspertu atzinumi.
Viena vides eksperta atzinums vidēji izmaksā 2500 eiro, kas sastāda 7500 eiro vienam projektam.
Pie esošā tiesiskā regulējuma vidēji vienā gadā īsteno 50 meliorācijas investīciju projektus un arī turpmāk nav plānots palielināt investīciju projektu skaitu - vienā gadā plānots īstenot 50 meliorācijas investīciju projektus.
Kopā ietekmes uz vidi novērtējums gadā sastāda 50 meliorācijas investīciju projektos, katrā projektā vidēji 7500 eiro, jeb kopā 375 000 eiro vienā gadā.
Tā kā investīcijas īsteno 2025.gadā, , kā arī 2026.gadā un 2027.gadā, tad kopējais finansējums no valsts budžeta, kas nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējumam ir 1, 125 milj.eiro.
Valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" vienā meliorācijas būves investīciju projektā vidēji nepieciešami 3 vides ekspertu atzinumi.
Viena vides eksperta atzinums vidēji izmaksā 2500 eiro, kas sastāda 7500 eiro vienam projektam.
Pie esošā tiesiskā regulējuma vidēji vienā gadā īsteno 50 meliorācijas investīciju projektus un arī turpmāk nav plānots palielināt investīciju projektu skaitu - vienā gadā plānots īstenot 50 meliorācijas investīciju projektus.
Kopā ietekmes uz vidi novērtējums gadā sastāda 50 meliorācijas investīciju projektos, katrā projektā vidēji 7500 eiro, jeb kopā 375 000 eiro vienā gadā.
Tā kā investīcijas īsteno 2025.gadā, , kā arī 2026.gadā un 2027.gadā, tad kopējais finansējums no valsts budžeta, kas nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējumam ir 1, 125 milj.eiro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izmaiņas, kas saistītas ar ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem ir norādītas likumprojekta “Grozījumi Meža likumā" (25-TA-2086) anotācijā. ( AS “Latvijas valsts meži” meža meliorācijas sistēmu pārbūves izmaksu samazinājumu 2,3 milj. euro ik gadu).
Vidēji viens lielais meliorācijas pārbūves projekts (ieskaitot būvprojektēšanas, būvniecības izmaksas) vidēji izmaksā 500 000 eiro.
Saskaņā Ministru kabineta 2007. gada 9. oktobra noteikumiem Nr.689 "Noteikumi par valsts nodevu par paredzētās darbības ietekmes uz vidi sākotnējo izvērtējumu" 2.punktu valsts nodevas likme par sākotnējo izvērtējumu ir 213,43 euro.
Vienā projektā var būt nepieciešami 3-5 vides ekspertu atzinumi. Viens vides ekspertu atzinums maksā no 2500 līdz 7500 eiro.
Tātad maksimāli viena projekta izmaksas var sasniegt 5 x 7500=37 500 eiro. No kopējām projekta izmaksām 37 713, 43 eiro sastāda vairāk nekā 7,5 % no kopējām projekta izmaksām. Gadījumā, ja meliorācijas pārbūves projekts tiek īstenots par mazāku summu, tad procentuālā attiecība par ietekmi uz vidi novērtējumu proporcionāli palielinās par vairāk nekā 7,5 % no projekta kopējām izmaksām.
Būvniecības projektos vienmēr ir noteikti ierobežojumi būves projektēšanas izmaksām, attiecinot pret būvdarbu kopējām izmaksām.
Saskaņā ar Finanšu ministrijas izdotajām "Vadlīnijām attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2014.-2020. gada plānošanas periodā" 18.2. apakšpunktā norādīts, ka "būvuzraudzības, autoruzraudzības un būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas ir attiecināmas līdz 10% no būvdarbu līguma summas", kā arī 18.3.apakšpunktā noteikts, ka "projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības un energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām".
Gadījumā, ja izmaksas par ietekmi uz vidi novērtēšanu sastāda 7,5 %, tad par atlikušajiem 2,5% (no 10%) nav iespējams projektēt meliorācijas sistēmu.
Vidēji viens lielais meliorācijas pārbūves projekts (ieskaitot būvprojektēšanas, būvniecības izmaksas) vidēji izmaksā 500 000 eiro.
Saskaņā Ministru kabineta 2007. gada 9. oktobra noteikumiem Nr.689 "Noteikumi par valsts nodevu par paredzētās darbības ietekmes uz vidi sākotnējo izvērtējumu" 2.punktu valsts nodevas likme par sākotnējo izvērtējumu ir 213,43 euro.
Vienā projektā var būt nepieciešami 3-5 vides ekspertu atzinumi. Viens vides ekspertu atzinums maksā no 2500 līdz 7500 eiro.
Tātad maksimāli viena projekta izmaksas var sasniegt 5 x 7500=37 500 eiro. No kopējām projekta izmaksām 37 713, 43 eiro sastāda vairāk nekā 7,5 % no kopējām projekta izmaksām. Gadījumā, ja meliorācijas pārbūves projekts tiek īstenots par mazāku summu, tad procentuālā attiecība par ietekmi uz vidi novērtējumu proporcionāli palielinās par vairāk nekā 7,5 % no projekta kopējām izmaksām.
Būvniecības projektos vienmēr ir noteikti ierobežojumi būves projektēšanas izmaksām, attiecinot pret būvdarbu kopējām izmaksām.
Saskaņā ar Finanšu ministrijas izdotajām "Vadlīnijām attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2014.-2020. gada plānošanas periodā" 18.2. apakšpunktā norādīts, ka "būvuzraudzības, autoruzraudzības un būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas ir attiecināmas līdz 10% no būvdarbu līguma summas", kā arī 18.3.apakšpunktā noteikts, ka "projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības un energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām".
Gadījumā, ja izmaksas par ietekmi uz vidi novērtēšanu sastāda 7,5 %, tad par atlikušajiem 2,5% (no 10%) nav iespējams projektēt meliorācijas sistēmu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījums izskatāms kā steidzams, jo ātri nepieciešams atrast papildus finansējumu valsts pienākumu un pakalpojumu izpildei nepieciešamos finanšu līdzekļus.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts paredz izmaiņas sākotnējā ietekmes uz vidi novērtējuma piemērošanā, izmaksas esošu meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmu pārbūvei, ja to zemes platība pārsniedz 500 hektārus, bet tā neatrodas Eiropas nozīmes aizsargājamām dabas teritorijā (Natura 2000).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 23.marta noteikumi Nr.157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums” (turpmāk – Noteikumi Nr. 157) 2. punktu “Saskaņā ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta trešo daļu stratēģiskais novērtējums ir nepieciešams šādu veidu plānošanas dokumentiem:
2.1. nacionālā līmeņa attīstības plānošanas dokumentiem (turpmāk – valsts plānošanas dokuments):
2.1.1. nozaru politikas pamatnostādnēm;
2.1.2. nozaru politikas plāniem, ja tos izstrādā politikas ieviešanai vienā vai vairākās nozarēs vai pamatnostādņu vietā, ja vidējā termiņā netiek izvirzīti jauni attīstības virzieni attiecīgā nozaru politikā;
2.1.3. nacionālā līmeņa teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem;
2.2. reģionāla vai vietēja līmeņa plānošanas dokumentiem (turpmāk – reģionālais plānošanas dokuments):
2.2.1. valstspilsētu teritorijas plānojumiem;
2.2.2. reģionāla vai vietēja līmeņa nozaru politikas plānošanas dokumentiem, kuri attiecas uz visas nozares plānošanu”.
Likumprojekts “Grozījums likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” neatbilst nevienam no Noteikumi Nr. 157 2. punktā norādītajiem dokumentiem, jo likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 2.pielikuma apakšpunkta grozījums attiecas tikai uz šauru vienu jomu – meliorāciju.
Saskaņā ar “Vides politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” pamatnostādņu 29. Rīcības virzienu “Ilgtspējīgas lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības un ostu politikas īstenošana, lai samazinātu ūdens vidē novadīto piesārņojumu” Zemkopības ministrija atbalsta tikai tādu meliorācijas sistēmu atjaunošanu, kurās pielietoti videi draudzīgi meliorācijas elementi. Bez tam “Vides politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” 29.1.apakšpunktā ZMNĪ, Zemkopības ministrija atbalsta “LIFE Godwater IP” vides projektu “Videi draudzīgu meliorācijas risinājumu demonstrēšana un īstenošana”.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 23.marta noteikumi Nr.157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums” (turpmāk – Noteikumi Nr. 157) 2. punktu “Saskaņā ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta trešo daļu stratēģiskais novērtējums ir nepieciešams šādu veidu plānošanas dokumentiem:
2.1. nacionālā līmeņa attīstības plānošanas dokumentiem (turpmāk – valsts plānošanas dokuments):
2.1.1. nozaru politikas pamatnostādnēm;
2.1.2. nozaru politikas plāniem, ja tos izstrādā politikas ieviešanai vienā vai vairākās nozarēs vai pamatnostādņu vietā, ja vidējā termiņā netiek izvirzīti jauni attīstības virzieni attiecīgā nozaru politikā;
2.1.3. nacionālā līmeņa teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem;
2.2. reģionāla vai vietēja līmeņa plānošanas dokumentiem (turpmāk – reģionālais plānošanas dokuments):
2.2.1. valstspilsētu teritorijas plānojumiem;
2.2.2. reģionāla vai vietēja līmeņa nozaru politikas plānošanas dokumentiem, kuri attiecas uz visas nozares plānošanu”.
Likumprojekts “Grozījums likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” neatbilst nevienam no Noteikumi Nr. 157 2. punktā norādītajiem dokumentiem, jo likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 2.pielikuma apakšpunkta grozījums attiecas tikai uz šauru vienu jomu – meliorāciju.
Saskaņā ar “Vides politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” pamatnostādņu 29. Rīcības virzienu “Ilgtspējīgas lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības un ostu politikas īstenošana, lai samazinātu ūdens vidē novadīto piesārņojumu” Zemkopības ministrija atbalsta tikai tādu meliorācijas sistēmu atjaunošanu, kurās pielietoti videi draudzīgi meliorācijas elementi. Bez tam “Vides politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” 29.1.apakšpunktā ZMNĪ, Zemkopības ministrija atbalsta “LIFE Godwater IP” vides projektu “Videi draudzīgu meliorācijas risinājumu demonstrēšana un īstenošana”.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atvieglojot meliorācijas sistēmu pārbūvi, tiek veicināta mežaudžu ražība un CO₂ piesaiste, kas sniedz pozitīvu ieguldījumu klimata politikas mērķu sasniegšanā.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
