23-TA-1264: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 11. jūlija noteikumos Nr. 408 "Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt, ka Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā ietvertā dzīvojamās mājas pārvaldīšanas pienākuma izpildi – nodrošināt dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2021.gada 20.janvārī stājās spēkā grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, turpmāk paredzot, ka dzīvojamās mājas pārvaldītājam jānodrošina dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi, nevis vien dzīvojamās mājas energoefektivitātei izvirzīto minimālo prasību izpildes nodrošināšana.
Pasākumus ēku energoefektivitātes uzlabošanai (līdzās energoefektivitātes minimālo prasību nodrošināšanai) paredz Ēku energoefektivitātes likums, un tie ir - ēku energoefektivitātes novērtēšana, ēku energosertifikācija, apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaude u.c..
Attiecībā uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kuru pārvaldīšanas tiesības īpašnieki nav pārņēmuši, piemērojami Ministru kabineta 2017.gada 11.jūlija noteikumi Nr.408 “Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.408), kas pielikumos ietver veidnes dzīvojamās mājas uzturēšanas un apsaimniekošanas darbu tāmei un ieņēmumu un izdevumu pārskatu konkrētam kalendārajam gadam. Minētajās veidnēs joprojām ir norādīta pakalpojuma pozīcija “Dzīvojamās mājas energoefektivitātei noteikto minimālo prasību izpildes nodrošināšana”, kas neatbilst Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma regulējumam, proti, minētā pozīcija likumā aizstāta ar augstāku prasību - nodrošināt dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus.
Papildus norādāms, ka ēku energoefektivitātes uzlabošana, tajā skaitā, ēku energosertificēšana, identificējot valsts ēku fonda energoefektivitātes stāvokli, ir nepieciešama, ievērojot Eiropas Komisijas publicēto klimata pakotni “Fit for 55”, kurā ir izklāstīts redzējums par to, kā sekmēt klimata mērķu sasniegšanu līdz 2030. gadam samazinot siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas par 55 procentiem, lai nodrošinātu nepieciešamo samazinājumu ilgtermiņa mērķa – klimatneitralitātes – sasniegšanu 2050. gadā.
Pasākumus ēku energoefektivitātes uzlabošanai (līdzās energoefektivitātes minimālo prasību nodrošināšanai) paredz Ēku energoefektivitātes likums, un tie ir - ēku energoefektivitātes novērtēšana, ēku energosertifikācija, apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaude u.c..
Attiecībā uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kuru pārvaldīšanas tiesības īpašnieki nav pārņēmuši, piemērojami Ministru kabineta 2017.gada 11.jūlija noteikumi Nr.408 “Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.408), kas pielikumos ietver veidnes dzīvojamās mājas uzturēšanas un apsaimniekošanas darbu tāmei un ieņēmumu un izdevumu pārskatu konkrētam kalendārajam gadam. Minētajās veidnēs joprojām ir norādīta pakalpojuma pozīcija “Dzīvojamās mājas energoefektivitātei noteikto minimālo prasību izpildes nodrošināšana”, kas neatbilst Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma regulējumam, proti, minētā pozīcija likumā aizstāta ar augstāku prasību - nodrošināt dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus.
Papildus norādāms, ka ēku energoefektivitātes uzlabošana, tajā skaitā, ēku energosertificēšana, identificējot valsts ēku fonda energoefektivitātes stāvokli, ir nepieciešama, ievērojot Eiropas Komisijas publicēto klimata pakotni “Fit for 55”, kurā ir izklāstīts redzējums par to, kā sekmēt klimata mērķu sasniegšanu līdz 2030. gadam samazinot siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas par 55 procentiem, lai nodrošinātu nepieciešamo samazinājumu ilgtermiņa mērķa – klimatneitralitātes – sasniegšanu 2050. gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Neskatoties uz grozījumiem Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, kas stājās spēkā jau 2021.gada 20.janvārī un paredz kā obligātu pārvaldīšanas darbību nodrošināt dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus, kas tajā skaitā ir ēkas energosertificēšana, praksē daudzdzīvokļu ēku energosertifikācija nenorit plānveidā. Ievērojot iepriekš minēto Eiropas Komisijas publicēto klimata pakotni “Fit for 55” ir nepieciešams veicināt, ka daudzdzīvokļu ēku energosertifikācija noritētu plānoti un tādējādi māju īpašniekiem un pārvaldītājiem būtu iespējams efektīvi uzsākt Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā ietvertās obligātās pārvaldīšanas darbības izpildi - nodrošināt dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus.
Risinājuma apraksts
MK noteikumi Nr.408 tiek piemēroti daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kuru pārvaldīšanas tiesības īpašnieki nav pārņēmuši. Minētais daudzdzīvokļu māju veids sastāda lielāko daļu no daudzdzīvokļu dzīvojamo māju fonda. MK noteikumu Nr.408 tāmes un ieņēmumu un izdevumu pārskata veidnes ir obligātas un tajās norādāmajām pozīcijām jāatbilst minēto noteikumu prasībām. Ievērojot, ka veidnēs ietvertā pozīcija “Dzīvojamās mājas energoefektivitātei noteikto minimālo prasību izpildes nodrošināšana” netika aktualizēta atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma grozījumiem, kas stājās spēkā 2021.gada 20.janvārī un to, ka Latvijai ir būtiski īstenot Eiropas Komisijas publicētās klimata pakotnes “Fit for 55” izvirzītos mērķus, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.408 veidnēs pozīciju, kas paredzētu pārvaldīšanas darba, kā arī ieņēmumu un izdevumu īstenošanu “Dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu, tajā skaitā minimālo prasību izpildes un ēkas energosertifikācijas nodrošināšana” (grozījumi darbu tāmes 1.10.punktā un ieņēmumu un izdevumu pārskata 11.punktā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/c86c1709-fd91-4d9a-b6f6-4625cc1158e3/additional_documents
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/c86c1709-fd91-4d9a-b6f6-4625cc1158e3/additional_documents
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu grozījumu projekts veicina virzību uz Eiropas Komisijas publicētajā klimata pakotnē “Fit for 55” nosprausto mērķu sasniegšanu, proti, klimata mērķu sasniegšanu līdz 2030. gadam samazinot siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas par 55%, lai rezultātā nodrošinātu nepieciešamo samazinājumu ilgtermiņa mērķa – klimatneitralitātes – sasniegšanu 2050. gadā.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi