Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3312: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"" (turpmāk – MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu precizējumus pamatojoties uz Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobrī pieņemto jaunu paziņojumu “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” (C(2022) 7945 final)  (turpmāk – Pagaidu regulējums), kas aizstāj 2022. gada 23. martā pieņemto krīzes pagaidu regulējumu, kas grozīts 2022. gada 20. jūlijā  (turpmāk – iepriekšējais krīzes pagaidu regulējums). Iepriekšējo krīzes pagaidu regulējumu atceļ no 2022. gada 27. oktobra.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekta mērķis ir veikt redakcionālus precizējumus Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 349), balstoties uz Pagaidu regulējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.

Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK Noteikumu projekts izstrādāts, lai samazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu izraisītās negatīvās ietekmes uz ekonomiku ietekmi uz saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem ir nepieciešams likviditātes atbalsts.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumi Nr. 349 šobrīd paredz atbalstu sniegt līdz 2022. gada 31. decembrim. Tāpat Pagaidu regulējums paplašina atbalsta saņemšanas nosacījumus, kas tiek redakcionāli precizēti MK Noteikumu projektā un nosaka jaunu procentu likmes robežas vērtības datumu.
Risinājuma apraksts
Lēmuma pagarināšana
Izmaiņas Pagaidu regulējumā paredz pagarināt atbalsta sniegšanu par gadu nosakot, ka aizdevumu piešķir vēlākais līdz 2023. gada 31. decembrim. Līdz ar to aktualizēts MK Noteikumu Nr. 349 6.1. apakšpunkts, pagarinot atbalsta sniegšanas termiņu.

Nosacījumi saimnieciskās darbības veicējiem
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka saimnieciskā darbības veicēja likviditātes vajadzības nosaka, nepārsniedzot Noteikumu Nr.349 10. punktā minēto maksimālo aizdevuma apmēru saimnieciskās darbības veicējam. 

Procentu likmes zemākās robežas vērtības noteikšanas datums
Izmaiņas Pagaidu regulējumā nosaka jaunu datumu, kad nosaka aizdevumu procentu likmes zemāko robežu – 2022.gada 1.oktobri, aizdevumiem, ko piešķir no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim. Līdz ar to MK Noteikumu projekta pielikumā tiek precizēta “Piezīme”. 

Atbalsta apmērs
Ņemot vērā, ka MK Noteikumu projekts pārņem Pagaidu regulējumu, ir būtiski nodrošināt, ka līdz šī MK Noteikumu projektā spēkā stāšanās, sniegtais atbalsts nepārsniedz Pagaidu regulējuma noteiktos sliekšņus ne  vienam saimnieciskās darbības veicējam ne kopā ar to saistīto personu grupu. Līdz ar to MK Noteikumu projekts tiek papildināts ar punktu, kas nosaka, kopumā atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2022. gada 24. marta Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu 2.3. iedaļu, un atbalsts, kuru piešķir saskaņā ar  Eiropas Komisijas 2022. gada 28.oktobra Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu 2.3. iedaļu, tostarp, šo noteikumu ietvaros, saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai nevienā brīdī nedrīkst pārsniegt Pagaidu regulējuma 2.3. iedaļā noteikto maksimālo atbalsta apjomu.
Līdz ar to Pagaidu regulējuma 2.3. iedaļā noteiktais maksimālā atbalsta apjoms saimnieciskās darbības veicējam un to saistīto personu grupai noteikts Noteikumu Nr. 349 11. un 12. punktā, kā arī 10. punktā noteikts maksimālais atbalsta apjoms ir vienam saimnieciskās darbības veicējam.

MK Noteikumu projektā ir ietverta atsauce uz Pagaidu regulējumu un iepriekšējo pagaidu regulējumu, tas ir nepieciešams, lai MK Noteikumu projektu varētu saskaņot ar Eiropas Komisiju, lai pierādītu Pagaidu regulējuma pārņemtās normas. 

Ar MK noteikumu projektā 10.punktā paredzēto maksimālo atbalsta slieksni, tiek noteikts, ka 3 milj. euro atbalsts tiek paredzēts saimnieciskās darbības veicējam. 

Tehniskie precizējumi
1. Ņemot vērā,ka Noteikumu Nr.349 41.1 apakšpunkts dublē 6.1 punktu, ar MK Noteikumu projektu tiek svītrots 41.1. apakšpunkts un 41.2. apakšpunkts pārcelts uz 41.punktu. Attiecīgi abi 41.punkta apakšpunkti tiek svītroti. 
2. 6.1. apakšpunktā tiek dzēsta atsauca uz EK lēmumu, savukārt 6.2. apakšpunktā atsauce uz EK lēmumu tiek atstāta, lai varētu identificēt aizdevumu un nosacījumus, uz kā tas izsniegts (de minimis vai Pagaidu regulējums).
3. Tiek veikti precizējumi 12. punktā, lai vieglāk varētu izprast normu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts skar sīkos (mikro), mazos, vidējos un lielos saimnieciskās darbības veicējus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Aktualizētais novērtējums par atbalsta programmas ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai 2022. un 2023.gadam tiek apstiprināts kopā ar šo MK noteikumu projektu (skatīt pie sadaļas papildu dokumenti). 
Grozījumi atbalsta programmas nosacījumos provizoriski palielina 2023.gada vispārējas valdības budžeta izdevumus par 21 852 978 euro, samazinot finanšu resursus (fiskālo telpu) prioritāro pasākumu īstenošanai. Papildu valsts budžeta līdzekļi netiek pieprasīti.
MK projektam nav ietekmes uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
(2022/C 426/01)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022.gada 28.oktobra paziņojums “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” (C(2022) 7945 final).
Apraksts
Pagaidu regulējums nosaka normas un darbības, kā ari atbalsta summas, lai saimnieciskās darbības veicēji var saņemt atbalstu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022.gada 28.oktobra paziņojums “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” (C(2022) 7945 final).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pagaidu regulējuma 64. punkta e) apakšpunkta iii) punkts
MK Noteikumu projekta 1.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pagaidu regulējuma 64. punkta d) apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 1.1 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pagaidu regulējuma 64. punkta b) apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 1.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pagaidu regulējuma 84. punkts
MK Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pagaidu regulējuma 64. punkta e) apakšpunkta i un ii punkts
MK Noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
MK Noteikumu projekts neparedz sabiedrības līdzdalību, jo grozījumi tiek veikti uz Pagaidu regulējuma pamatu. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi