Anotācija (ex-ante)

24-TA-1093: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra noteikumos Nr. 52 "Elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu piemērošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Finanšu ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas iniciatīvas, lai ieviestu tiesisko skaidrību un novērstu juridisko nenoteiktību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz, ietvert Ministru kabineta 2017.gada 24.janvāra noteikumos Nr.52 “Elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu piemērošanas kārtība” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 52) tiesību normas, kas noteiks elektroenerģijas tirgotājam, kas piegādā elektroenerģiju galalietotājam iespēju identificēt likuma 6.pantā noteikto elektroenerģijas kategoriju, kurai ir paredzēts piemērot elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Elektroenerģijas nodokļa likums (turpmāk – likums) nosaka kārtību, kādā elektroenerģiju apliek ar elektroenerģijas nodokli, nodokļa maksātājus, kā arī nodokļa atbrīvojumu un atvieglojumu kategorijas. Savukārt Ministru kabineta noteikumi Nr. 52, kas izdoti, pamatojoties uz likuma 6. panta sestajā daļā ietverto deleģējumu, nosaka kārtību, kādā tiek piemēroti elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumi.
Likuma 4. pants nosaka, ka elektroenerģijas nodokļa maksātājs ir Elektroenerģijas tirgus likuma 32. panta pirmajā daļā minētās personas, kas piegādā elektroenerģiju galalietotājiem un ir noslēgušas līgumus vai citādi vienojušās par elektroenerģijas piegādi (pārdošanu).
Savukārt Ministru kabineta noteikumu Nr. 52 2. punktā noteikts, ka piegādāto no nodokļa atbrīvoto elektroenerģiju elektroenerģijas piegādātājs uzskaita atsevišķi pa izmantošanas veidiem, kas noteikti likuma 6. panta otrajā, trešajā un piektajā daļā, pamatojoties uz sistēmas operatora iesniegto informāciju par elektroenerģijas patēriņu.
Izvērtējot minētos tiesību aktus, tika konstatēts, ka ne likums, ne Ministru kabineta noteikumi Nr. 52, ne arī normatīvie akti, kas regulē elektroenerģijas tirdzniecību un lietošanu, šobrīd neparedz specifiskus nosacījumus no elektroenerģijas nodokļa atbrīvoto elektroenerģijas lietotāju kategoriju identificēšanai. Tomēr, lai izdalītu minētās lietotāju kategorijas, elektroenerģijas piegādātāji/tirgotāji līdz 2023. gada 1. jūlijam izmantoja sadales sistēmas operatora sniegto informāciju par tarifu veidiem dažādām lietotāju grupām.
Ņemot vērā, ka ar 2023.gada 1. jūliju tika veikta AS “Sadales tīkls” sadales sistēmas pakalpojumu tarifu un tarifu struktūras izmaiņas, vairs nav iespējams pēc Ministru kabineta noteikumu Nr. 52 2. punktā noteiktā identificēt no elektroenerģijas nodokļa atbrīvojamās elektroenerģijas lietotāju kategorijas, proti, noteikt kādam konkrētam mērķim tiek izmantota no elektroenerģijas nodokļa atbrīvotā elektroenerģija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Ministru kabineta noteikumi Nr. 52 neparedz specifiskus nosacījumus no elektroenerģijas nodokļa atbrīvoto elektroenerģijas lietotāju kategoriju identificēšanai. Līdz ar to ir nepieciešams ieviest tiesisko skaidrību un novērst juridisko nenoteiktību, lai elektroenerģijas nodokļa maksātājam, kas piegādā elektroenerģiju galalietotājam, elektroenerģijas nodokļa deklarācijā būtu iespēja korekti norādīt ne tikai piegādātās elektroenerģijas daudzumu, kurai ir paredzēts piemērot elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu, bet arī minētās elektroenerģijas izmantošanas mērķi.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto Ministru kabineta noteikumu projekts paredz:
- izteikt jaunā redakcijā Ministru kabineta noteikumu Nr. 52 2.punkta pirmo teikumu, lai skaidri noteiktu, ka sistēmas operators elektroenerģijas tirgotājam/piegādātajam sniedz informāciju tikai par patērētās elektroenerģijas daudzumu, kas ir piegādāta likuma 6.panta otrajā, trešajā un piektajā daļā noteiktiem izmantošanas mērķiem.
- ka nodokļa maksātājs, kas piegādā elektroenerģiju galalietotājam uz kuru ir attiecināms likuma 6.pantā noteiktais elektroenerģijas nodokļa atbrīvojums, vienojas ar galalietotāju par informācijas saņemšanu, kurā tiek norādīta piegādātās elektroenerģijas atbilstība kādai no likuma 6.pantā noteiktajai elektroenerģijas nodokļa atbrīvojuma kategorijai.
Nodokļa maksātājs vienojas ar elektroenerģijas lietotāju par saņemtās informācijas formu un biežumu. Piemēram, no elektroenerģijas lietotāja saņemtā informācija par izmantotās elektroenerģijas atbilstību kādai no nodokļa atbrīvojuma kategorijai var būt apliecinājuma veidā vai kādā citādā veidā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Elektroenerģijas nodokļa likuma 4. pantā ir noteikts, ka elektroenerģijas piegādātājs/tirgotājs var citādi vienoties ar elektroenerģijas lietotāju par no elektroenerģijas nodokļa atbrīvotās elektroenerģijas daudzuma piegādi. Līdz ar to jau šobrīd uz šā regulējuma pamata elektroenerģijas piegādātājs/tirgotājs var vienoties ar galalietotāju par saņemtās elektroenerģijas atbilstību kādai no likuma 6.pantā noteiktajai elektroenerģijas nodokļa atbrīvojuma kategorijai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Elektroenerģijas nodokļa maksātāji, kas veic no elektroenerģijas nodokļa atbrīvotās elektroenerģijas piegādi/tirdzniecību elektroenerģijas galalietotājiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrija, Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
No 2024.gada 27.jūnija līdz 22.jūlijam noteikumu projekts nodots publiskai apspriešanai. https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/d4aac7f6-827a-4ab7-b3de-6793cae3f33a/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

 Priekšlikumi/iebildumi par noteikumu projektu nav saņemti.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi