Anotācija (ex-ante)

22-TA-1512: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Jonizējošā starojuma avotu fiziskās aizsardzības prasības" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz prasības jonizējošā starojuma avotu fiziskai aizsardzībai un aizstāj Ministru kabineta 2002. gada 4. novembra noteikumus Nr. 508 "Jonizējošā starojuma avotu fiziskās aizsardzības prasības" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 508). 
Noteikumu projekts precizē jonizējošā starojuma avotu fiziskās aizsardzības nosacījumus, pievēršot pastiprinātu uzmanību lielāka riska jonizējošā starojuma avotu objektiem. Savukārt attiecībā uz mazāka riska jonizējošā starojuma avotiem prasības tiek mazinātas, ievērojot starptautiskajos dokumentos noteiktos nosacījumus un starptautisko pieredzi. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pēc būtības pārskatīt fiziskās aizsardzības prasības jonizējošā starojuma avotiem, ievērojot starptautiskajos dokumentos noteiktos nosacījumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr. 508 prasības attiecas uz visiem jonizējošā starojuma avotiem (radioaktīvo vielu saturošajiem avotiem un radioaktīvo vielu nesaturošajiem avotiem), nosakot kādi ir nepieciešami fiziskās aizsardzības pasākumi. Noteikumos ir iekļauti pasākumi attiecībā uz šādiem fiziskās aizsardzības sistēmas elementiem: 
1. detektēšanas sistēma; 
2. novērtēšanas sistēma; 
3. aizkavēšanas sistēma; 
4. reaģēšanas sistēma. 
MK noteikumi Nr. 508 nosaka arī tos gadījumus, kad ir nepieciešams saskaņot fiziskās aizsardzības plānu ar Valsts drošības dienestu.  
Ievērojot starptautisko dokumentu prasības, ir konstatēts, ka ir nepieciešams pārskatīt MK noteikumus Nr.508, lai tie atbilstu aktuālajām prasībām, t.sk. aktualizēt jonizējošā starojuma avotu kategorijas, vienlaikus nemazinot radiācijas drošību. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējo MK noteikumu Nr. 508 prasības attiecībā uz fizisko aizsardzību attiecas uz visiem jonizējošā starojuma avotiem (radioaktīvo vielu saturošajiem avotiem un radioaktīvo vielu nesaturošajiem avotiem), nosakot kādi ir nepieciešami fiziskās aizsardzības pasākumi. Starptautiskās atomenerģijas aģentūras rīcības kodekss par radioaktīvu avotu radiācijas drošību un fizisko aizsardzību (Code of Conduct on the Safety and Security of Radioactive Sources IAEA/CODEOC/2004) nosaka fiziskās aizsardzības prasības tikai  radioaktīvo vielu saturošajiem jonizējošā starojuma avotiem. Savukārt speciāli fiziskās aizsardzības nosacījumi attiecībā uz radioaktīvo vielu nesaturošajiem jonizējošā starojuma avotiem netiek noteikti. Pašreiz MK noteikumi Nr. 508 nenosaka arī fiziskās aizsardzības plāna saturu, lai gan šāds plāns operatoram ir jāizstrādā. 
Tāpat Starptautiskās atomenerģijas aģentūras rīcības kodeksā par radioaktīvu avotu radiācijas drošību un fizisko aizsardzību (Code of Conduct on the Safety and Security of Radioactive Sources IAEA/CODEOC/2004) un vadlīnijās par fizisko aizsardzību radioaktīvu materiālu lietošanā un glabāšanā (Security of Radioactive Material in Use and Storage and of Associated Facilities NSS-11-G (Rev, 1), 2019) fiziskās aizsardzības prasības tiek definētas jonizējošā starojuma avotu kategorijām, kas neatbilst MK noteikumos Nr.508 noteiktajām kategorijām. Attiecīgi ir nepieciešams aktualizēt avotu kategorijas. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts aktualizē MK noteikumu Nr. 508 prasības, ievērojot starptautiskās prasības. Noteikumu projektā ir noteiktas fiziskās aizsardzības prasības radioaktīvo vielu saturošajiem jonizējošā starojuma avotiem, ievērojot to bīstamību. Šo avotu bīstamība ir starptautiski novērtēta un ir izveidotas piecas radioaktīvo vielu saturošo jonizējošā starojuma avotu kategorijas, kur 1. kategorijas jonizējošā starojuma avots ir visbīstamākais. Avotu kategorijas ir skaidrotas noteikumu projekta 1. pielikumā, ievērojot Starptautiskās atomenerģijas aģentūras dokumentu “Dangerous Quantities of Radioactive Material (D-Values)” (2006. gada augusts).
Noteikumu projekts paredz, ka fiziskās aizsardzības prasību izpildi attiecībā uz radioaktīvo vielu saturošajiem jonizējošā starojuma avotiem kontrolē Valsts drošības dienests (turpmāk – VDD) un Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centrs (turpmāk – VVD RDC). VVD RDC konsultē VDD par iespējamo radioaktīvo piesārņojumu un apstarošanu apsargājamos objektos neatļauto darbību dēļ.
Noteikumu projekts arī paredz fiziskās aizsardzības plāna izstrādi 1., 2. un 3. kategorijas jonizējošā starojuma avotiem un nosaka fiziskās aizsardzības plāna saturu, kas operatoram jāņem vērā, izstrādājot šo plānu.
Kopumā noteikumu projekta prasības ir attiecināmas uz 1., 2. un 3. kategorijas jonizējošā starojuma avotiem, savukārt attiecībā uz 4. un 5. kategorijas jonizējošā starojuma avotiem un vaļējiem starojuma avotiem operators izstrādā aprakstu par fiziskās aizsardzības nodrošinājumu un iesniedz to VVD RDC kopā ar citiem dokumentiem licences vai reģistrācijas apliecības darbībām ar jonizējošā starojuma avotiem saņemšanai. Tāpat attiecībā uz šiem 4. un 5. kategorijas jonizējošā starojuma avotiem noteikumu projekts paredz pamatpasākumus, kurus operators nodrošina, lai nepieļautu nepiederošu personu piekļūšanu jonizējošā starojuma avotiem, to pārvietošanu vai pazaudēšanu (noteikumu projekta 21. punkts):
- jonizējošā starojuma avotu uzglabā darba telpā vai īpaši noteiktā glabātavā, lai nepieļautu nepiederošu personu piekļūšanu jonizējošā starojuma avotu uzglabāšanas vietai;
- vieta kontroles zonā, kur lieto vai uzglabā jonizējošā starojuma avotus, marķēta ar radiācijas brīdinājuma zīmi (radiācijas simbols un vārdi "RADIOAKTĪVIE MATERIĀLI");
- kontroles zona ir norobežota un notiek kontrolēta iekļūšana zonās un apakšzonās, ja nepieciešams, un izkļūšana no tām, kā arī ir nodrošināti tādi apstākļi, kas nepieļauj nepiederošu personu iekļūšanu zonās un apakšzonās;
- izstrādāta kārtība, kādā notiek iekļūšana kontroles zonā un izkļūšana no tās.
Savukārt citas noteikumu projekta prasības neattiecas uz šiem 4. un 5. kategorijas jonizējošā starojuma avotiem, ievērojot to risku, ko šie avoti rada.
Vienlaikus aktualizētas fiziskās aizsardzības sistēmas prasības, nosakot piecus fiziskās aizsardzības elementus līdzšinējo četru vietā atbilstoši SAEA vadlīnijām par fizisko aizsardzību radioaktīvu materiālu lietošanā un glabāšanā (Security of Radioactive Material in Use and Storage and of Associated Facilities NSS-11-G (Rev, 1), 2019):
1. atturēšanas sistēma;
2. detektēšanas sistēma;
3. novērtēšanas sistēma;
4. aizkavēšanas sistēma;
5. reaģēšanas sistēma.
Papildus noteikumu projekts paredz fiziskās aizsardzības prasības radioaktīvo materiālu transportēšanai atbilstoši SAEA vadlīnijām par fizisko aizsardzību radioaktīvu materiālu transportēšanā (Security of Radioactive Material in Transport NSS-9-G (Rev, 1), 2020), nosakot, ka radioaktīvu materiālu saturošu paku transportēšanas drošības līmeņus nosaka pēc radioaktivitātes, ko satur paka:
paaugstinātas fiziskās aizsardzības drošības līmeni ievēro, ja paka satur radioaktīvu materiālu ar radioaktivitāti, kas pārsniedz lielumu 10D (šo noteikumu 1. pielikumā norādīti D sliekšņa lielumi) vai pārsniedz lielumu 3000A2 (kopējās radioaktivitātes limits A2 norādīts Ministru kabineta 2001. gada 3. jūlija noteikumos Nr.307 “Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu, transportējot radioaktīvos materiālus”);
ja 99.1. apakšpunktā minētie lielumi netiek pārsniegti, bet radioaktīvais materiāls pēc radioaktivitātes pārsniedz atļauto limitu izņēmuma pakai vai neatbilst rūpnieciskai pakai ar materiālu ar zemu īpatnējo radioaktivitāti (LSA-I) vai objektu ar virsmas nosmērētību (SCO-I), nodrošina pamatlīmeņa fiziskās aizsardzības drošība;
ja tiek pārvadātas izņēmuma pakas vai rūpnieciskas pakas ar materiālu ar zemu īpatnējo radioaktivitāti (LSA-I) vai objektu ar virsmas nosmērētību (SCO-I), nav nepieciešami atšķirīgi kontroles pasākumi papildus tiem, ko nosaka parastā pārvadājumu komercprakse.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Operatori, kuri veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs operatorus, kuri veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem. Kopumā 1045 operators, kurš ir saņēmis VVD RDC licenci vai reģistrācijas apliecību darbībām ar jonizējošā starojuma avotiem. Pašreiz MK noteikumi Nr. 508 attiecas uz visiem šiem operatoriem. Noteikumu projekta prasības attieksies tikai uz 41 operatoru, kuri veic darbības ar radioaktīvo vielu saturošajiem jonizējošā starojuma avotiem. Pārējiem operatoriem nebūs nepieciešams paredzēt speciālus fiziskās aizsardzības pasākumus, sagatavot aprakstu par fiziskās aizsardzības prasībām, ko nosaka Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 65 “Darbību ar jonizējošā starojuma avotiem paziņošanas, reģistrēšanas un licencēšanas noteikumi”.
Fiziskās aizsardzības pasākumi un fiziskās aizsardzības plāna sagatavošana būs jānodrošina operatoriem, kas veic darbības ar 1., 2. un 3. kategorijas radioaktīviem avotiem - kopumā diviem 2. kategorijas un četrpadsmit 3. kategorijas avotiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Noteikumu projekā ņemtas vērā prasības, kas noteiktas Starptautiskās atomenerģijas aģentūras rīcības kodeksā par radioaktīvu avotu radiācijas drošību un fizisko aizsardzību (Code of Conduct on the Safety and Security of Radioactive Sources IAEA/CODEOC/2004).

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts drošības dienests, Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • Valsts drošības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi