Anotācija

23-TA-1894: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Invaliditātes politikas virsmērķis ir atbilstošs ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām (turpmāk - ANO Konvencija) noteiktajam mērķim, proti, veicināt, aizsargāt un nodrošināt to, lai personas ar invaliditāti varētu pilnībā un vienlīdzīgi ar citiem izmantot visas cilvēktiesības un pamatbrīvības, veicināt personas cieņas ievērošanu, kā arī veikt pasākumus invaliditātes izraisīto seku mazināšanai. Invaliditātes politikas pamatprincipi izriet no ANO Konvencijas galvenajiem principiem. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (turpmāk - likumprojekts)  mērķis ir nodrošināt pilngadību sasniegušas personas ar ļoti smagu invaliditāti interešu aizstāvību valsts sociālo pabalstu saņemšanā, lai netiktu negatīvi ietekmēta personas finansiālā situācija, kas var radīt pēctecīgu ietekmi uz personas spējām saņemt nepieciešamo aprūpi un atbalstu invaliditātes seku mazināšanai.

 
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Finansiālā atbalsta nodrošināšana jauniešiem ar ļoti smagu invaliditāti, kuri patstāvīgi nespēj paust savu gribu,  pārejas posmā no bērna ar invaliditāti uz pilngadīgas personas ar invaliditāti statusu.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pilngadību nesasnieguša bērna, t.sk. bērna ar invaliditāti juridisko pārstāvību nodrošina viņa vecāki vai aizbildņi  (likumiskie pārstāvji) vai audžuvecāki (šajā gadījumā bērna likumiskais pārstāvis ir bāriņtiesa). Tas attiecas arī uz valsts sociālo pabalstu pieprasīšanu un saņemšanu. Savukārt, sasniedzot pilngadību (18 gadu vecumu) Civillikuma izpratnē persona kļūst rīcībspējīga un savas tiesības un intereses pilngadīgās personas sāk pārstāvēt pašas. Tas nozīmē, ka pilngadīgajām personām, arī ar invaliditāti, pašām ir jāsāk risināt jautājumus, kas saistīti ar viņu veselības aprūpi, invaliditātes noteikšanu un valsts sociālo pabalstu noformēšanu uz sava vārda, ņemot vērā, ka administratīva akta, ar kuru tiek noteiktas tiesības uz noteiktiem pakalpojumiem, adresāts ir pati pilngadīgā persona.
Vienlaikus var būt objektīvas situācijas, kad ļoti smagu vai smagu funkcionēšanas ierobežojumu un veselības traucējumu dēļ  pilngadību sasniegušais jaunietis to nespēj veikt patstāvīgi, kas var ietekmēt viņa tiesības uz nepieciešamā atbalsta saņemšanu invaliditātes seku mazināšanai.

Šādos gadījumos, ja jaunietis vismaz vienkāršā valodā var paust savu gribu, spēj parakstīties, ir neliela izpratne par naudas vērtību, kopumā no jaunieša atbildēm un paustā var nolasīt viņa gribu un sapratni par notiekošo procesu, pie notāra ir iespējams noformēt pilnvaru, ar kuru jaunietis kādai citai personai dod tiesības noteiktos procesos un darbībās pārstāvēt savas intereses, piemēram, atvērt kredītiestādē norēķina kontu, pieprasīt valsts sociālos pabalstus u.c.  Ja attiecīgajā novadā nav zvērināta notāra, pilnvaru var noformēt arī bāriņtiesa. Pilnvaru noformēt var salīdzinoši ātri, notāru un bāriņtiesu var uzaicināt arī uz mājām.

Ļoti smagu funkcionēšanas ierobežojumu gadījumos  pilnvaru nokārtot nav iespējams. Tad ģimenē var tikt pieņemts lēmums iesniegt prasību tiesā  par personas rīcībspējas ierobežošanu, kā rezultātā tiek nodibināta aizgādnība. Lēmumu, ar kuru pilngadību sasniegušajai personai tiek iecelts aizgādnis, pieņem bāriņtiesa. Rīcībspējas ierobežošana ir būtisks Latvijas Republikas Satversmē garantēto cilvēktiesību ierobežojums, tāpēc ierobežot rīcībspēju un nodibināt aizgādnību pār kādu var tikai un vienīgi tiesa. Rīcībspējas ierobežošana personām ar garīga rakstura vai citiem veselības traucējumiem, kā rezultātā personas nespēj izprast savas darbības nozīmi un nespēj savu darbību vadīt, ir instruments, kā nodrošināt šo personu tiesību un interešu nodrošināšanu un juridisko pārstāvību. Rīcībspējas ierobežojumu var noteikt vienīgi personas mantisko jautājumu kārtošanai.

Pieteikumu tiesā par personas rīcībspējas ierobežošanu tiesa šobrīd neskata prioritārā kārtībā, un šādu lietu iztiesāšanai ir nepieciešama rūpīga informācijas iegūšana un izvērtēšana līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai, līdz ar to tiesvedības process var ilgt ilgāku laika periodu. Šādās situācijās pilngadīgās personas ģimenes locekļiem (personām, kuras nodrošina nu jau pilngadību sasniegušās personas aprūpi) nav juridisku iespēju šo jautājumu sakārtot savlaicīgāk, jo tiesa šīs kategorijas lietas neizskata līdz jaunieša pilngadības sasniegšanai. Kamēr tiek gaidīts tiesas gala nolēmums, pastāv risks, ka pieaugušais, bet tomēr nespējīgais jaunietis un viņa vecāks (vai persona, kas par viņu ir uzņēmusies rūpes) paliek ar ierobežotiem iztikas līdzekļiem, it īpaši, ja kopējie mājsaimniecības ienākumi ir zemi, vai bez iztikas līdzekļiem vispār, ja iepriekš saņemtie ar invaliditāti saistītie pabalsti ir bijis vienīgais vai ļoti būtisks mājsaimniecības ienākumu avots.

Vienlaikus, ja ir nepieciešams nekavējoties risināt kādu jautājumu personas interesēs (piemēram,  atvērt kredītiestādē norēķinu kontu uz personas vārda, noformēt personai pienākošos valsts sociālos pabalstus), tad pieteikumā par rīcībspējas ierobežošanu vienlaikus ir jālūdz tiesu nodibināt personai pagaidu aizgādnību uz laiku līdz sprieduma pieņemšanai par rīcībspējas ierobežošanu. Proti, pieteikums tiesā par pagaidu aizgādnības nodibināšanu ir iesniedzams kopā ar lūgumu par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu personai. Vienlaikus arī lēmums par pagaidu aizgādnību tiek pieņemts mēneša laikā, dažkārt arī vēlāk.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalsts invaliditātes seku mazināšanai ir pieejams gan pakalpojumu un atvieglojumu veidā, gan finansiālā veidā, t.sk. valsts sociālo pabalstu veidā, kuru izmaksu administrē Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA). Bērna ar invaliditāti gadījumā (bērniem invaliditātes statuss (līdz 17 gadu vecumam ieskaitot) tiek noteikts bez iedalījuma invaliditātes grupās (smaguma pakāpēs)) un par bērnu ar invaliditāti, kurš nav sasniedzis 18 gadu vecumu, tiek piešķirta piemaksa pie ģimenes valsts pabalsta (Valsts sociālo pabalstu likuma (turpmāk – VSPL) 6. panta trešā daļa). Tiesības uz šo piemaksu ir bērna likumiskajam pārstāvim (vai audžuvecākiem)  no dienas, kad bērnam noteikta invaliditāte, līdz dienai, kad bērns ar invaliditāti sasniedz 18 gadu vecumu.
Tāpat par bērnu ar invaliditāti ir tiesības saņemt bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu (VSPL 7.1 pants), ja Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (turpmāk – Valsts komisija)  izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, un pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās (turpmāk  - transporta pabalsts) (VSPL 12. pants), ja Valsts komisija izsniegusi atzinumu par medicīnisko indikāciju noteikšanu vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai (turpmāk – transporta atzinums). Minētos pabalstus izmaksā no dienas, kad bērnam uz tiem rodas tiesības – no atzinumu izsniegšanas dienas. Pabalstus VSAA pieprasa un saņem bērna likumiskais pārstāvis (vai audžuvecāks).

Bērnam, sasniedzot pilngadību, invaliditāte tiek noteikta, gradējot to trīs smaguma pakāpēs -  III invaliditātes grupa (mēreni funkcionēšanas ierobežojumi), II invaliditātes grupa (smagi funkcionēšanas ierobežojumi) vai I invaliditātes grupa (ļoti smagi funkcionēšanas ierobežojumi). Lēmums par invaliditātes noteikšanu tiek izdots pilngadību sasniegušajai personai, un tālākas darbības atbalsta pakalpojumu saņemšanai ir jākārto pašai nu jau pilngadīgajai personai, ņemot vērā, ka pēc pilngadības sasniegšanas persona automātiski kļūst rīcībspējīga. Tas nozīmē, ka vecāks vai aizbildnis, kas iepriekš bija bērna likumiskais pārstāvis, vai audžuvecāks turpmāk nedrīkst jaunieša vārdā parakstīties, pieņemt lēmumus, t.sk. pieprasīt pakalpojumus.  

Pilngadīgām personām ar invaliditāti vairs nepienākas tie paši pakalpojumi, kas bija piešķirti par viņu kā par bērnu ar invaliditāti. Tie ir jauni pakalpojumi, kas tiek piešķirti pašai personai ( personai, kurai uz tiem rodas tiesības invaliditātes dēļ), un arī izmaksāti pašai personai ar invaliditāti atkarībā no noteiktās invaliditātes grupas un izsniegtajiem Valsts komisijas atzinumiem. Vienlaikus ļoti smagas invaliditātes gadījumā, kad tostarp ir ietekmētas personas garīgās spējas, rodas risks, ka jaunietis nevarēs pieprasīt un saņemt valsts sociālos pabalstus invaliditātes gadījumā, kas pienākas pilngadīgā vecumā  -  valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts (VSPL 13. panta pirmās daļas 2. punkts) (ja nav tiesība uz invaliditātes pensiju),  transporta pabalsts (VSPL 12. pants, pamatojoties uz Valsts komisijas izsniegto transporta atzinumu), pabalsts personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana (VSPL 12.1 pants, ja izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību). Šiem jauniešiem arī ar visaugstāko varbūtību nebūs atvērts norēķinu konts kredītiestādē, uz kuru minētie pabalsti būtu pārskaitāmi, jo smago funkcionēšanas ierobežojumu dēļ norēķina konta atvēršana kredītiestādē var būt būtiski ierobežota, tā kā kredītiestāde nevar pārliecināties par personas spēju patstāvīgi rīkoties ar finanšu līdzekļiem.
Tas savukārt ietekmē personas (un arī visas ģimenes) finansiālo kapacitāti un spēju nodrošināt ar invaliditātei saistītās vajadzības. Kā jau tika minēts iepriekš kā primārais risinājums šādās situācijās ir nokārtot  pilnvaru, ar kuru noteikta persona noteiktas darbības pilngadīgās personas ar invaliditāti vietā var veikt. Bet gadījumos, kad pilnvaru nokārtot nav iespējams, tad kā galējo līdzekli, lai nodrošinātu šī jaunieša intereses, ģimene par  jaunieti ar smago invaliditāti iesniedz prasības pieteikumu tiesā rīcībspējas ierobežošanai un aizgādnības nodibināšanai. Tiesa nolēmumu par rīcībspējas ierobežošanu nosūta bāriņtiesai, kas pieņem lēmumu par  aizgādņa iecelšanu. Tiesvedības ietvaros prasītājs var lūgt tiesu nodibināt arī pagaidu aizgādnību, pagaidu aizgādnim, ko ar lēmumu arī ieceļ bāriņtiesa, pārstāvot jaunieša intereses.

Pēc aizgādņa (vai pagaidu aizgādņa) iecelšanas aizgādnis vēršas VSAA un iesniedz iesniegumu par minēto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu. VSAA šajā gadījumā izdod administrēto aktu par pakalpojuma piešķiršanu pilngadību sasniegušajam jaunietim un nodrošina pabalstu izmaksu uz norādīto konta numuru (kas var būt arī aizgādņa konta numurs) vai ar piegādi dzīvesvietā. 

Lai arī nav nosakāms specifisks jaunieša statistiskais portrets, par kuru būtu tiesā ierosināma lieta par rīcībspējas ierobežošanu (uzsverot, ka tas ir galējais līdzeklis personas tiesību un interešu pārstāvēšanā), ņemot vērā, ka arī pie vienām un tām pašām medicīniskām diagnozēm katrā individuālajā situācijā izpausmes var atšķirties un jaunieša  spēja paust savu gribu un viedokli var būt ļoti atšķirīga, vērtējot invaliditātes statistikas datus (Labklājības informācijas sistēmas (LabIS) dati), šādiem jauniešiem ar visaugstāko varbūtību ļoti smago garīga rakstura traucējumu (var būt kombinācijā arī ar citiem funkcionāliem traucējumiem) dēļ Valsts komisija ir noteikusi  I invaliditātes grupu (ļoti smaga invaliditāte) vai II invaliditātes grupu (smagi funkcionēšanas ierobežojumi) ar cēloni slimība no bērnības (nosaka, pamatojoties uz medicīniskiem vai citiem dokumentiem, kuri bija vai varēja būt par pamatu invaliditātes noteikšanai bērnam līdz 18 gadu vecumam saskaņā ar kritērijiem, kādi attiecīgajā laika periodā normatīvajos aktos bija paredzēti invaliditātes noteikšanai). Pamatojoties uz LabIS datiem, 2022. gadā pēc šādām pazīmēm pilngadību bija sasniegušas 93 personas ar I invaliditātes grupu (bija 18 gadus veci), no kurām 91 personai bija izsniegts arī Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.  Ņemot vērā atšķirīgās veselības stāvokļa izpausmes uz personas funkcionālām spējām, nevar viennozīmīgi teikt, ka visos gadījumos šiem jauniešiem ir ierobežojama rīcībspēja un nosakāma aizgādnība. Arī jaunieši, kuriem Valsts komisija ir noteikusi II invaliditātes grupu un šiem jauniešiem arī ir smagi garīga rakstura traucējumi, kas objektīvi  ierobežo viņu spēju pieprasīt VSAA administrētos  pakalpojumus, var saskarties ar situāciju, ka viņu tiesību pārstāvēšanai ir ierosināma rīcībspējas ierobežošanas lieta. Vienlaikus kā mehānismu šo jauniešu tiesību pārstāvēšanai, ja persona pati to nespēj, var izvēlēties pilnvaras nokārtošanu konkrētu darbību veikšanai.

Aizgādnību nav obligāti nepieciešams nodibināt katram cilvēkam ar garīga rakstura traucējumiem. Rīcībspējas ierobežošana un aizgādnības nodibināšana pār pilngadīgu personu ir ļoti būtisks personas pamattiesību ierobežojums, tādējādi tiesa, skatot šīs kategorijas lietas, vispirms vērtē, vai pati persona var sevi pārstāvēt un pieņemt lēmumu, un rīcībspējas ierobežošana ir kā galējas līdzeklis.

Ņemot vērā, ka tiesvedības process var aizņemt pat vairākus mēnešus, un lai nodrošinātu, ka jaunieši ar smagu invaliditāti un viņu ģimenes ilgstoši nepaliek bez iztikas līdzekļiem, nepieciešams veikt grozījumus VSPL, nosakot specifisku izņēmumu  jauniešu ar invaliditāti lietās, par kuriem tiesā ir pieņemts pieteikums par rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu.

 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz noteikt speciālu regulējumu, nosakot, ka tiesības pieprasīt ar invaliditāti saistītos pabalstus, kas noteikti VSPL 12., 12.1 un 13. panta pirmās daļas 2. punktā, par pilngadību sasniegušu  jaunieti, kuram Valsts komisija ir noteikusi invaliditāti ar cēloni slimība no bērnības, ir personai, kura bija pilngadību sasniegušā jaunieša ar invaliditāti likumiskais pārstāvis vai nodrošināja tā aprūpi audžuģimenē, t.sk. specializētajā audžuģimenē (ņemot vērā, ka šajos gadījumos bērna likumiskais pārstāvis bija bāriņtiesa, bet var būt gadījumi, kad pēc pilngadības sasniegšanas jaunietis paliek dzīvot ģimenē un ģimene var pieņemt lēmumu kļūt par jaunieša aizgādni un turpināt uzņemties rūpes par jaunieti ar ļoti smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem) (turpmāk kopā - iepriekšējais likumiskais pārstāvis) dienu pirms pilngadības sasniegšanas un saņēma valsts sociālos pabalstus par bērnu ar invaliditāti, ja tiesā ir pieņemts lēmums par lietas ierosināšanu par pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu garīga rakstura vai citu veselības traucējumu dēļ.

Šāda risinājuma ieviešana  ir virzāma, ņemot vērā, ka jaunietis ar ļoti smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem (pārsvarā smagiem garīga rakstura traucējumiem),  neskatoties uz savu rīcībspējas vecumu, nespēj atvērt kredītiestādē norēķina kontu un nespēj pašrocīgi parakstīt iesniegumu VSAA pakalpojumu saņemšanai (cita persona šādu iesniegumu par jaunieti nevar iesniegt, jo tiesību subjekts ir pilngadību sasniegušais jaunietis). Šāds risinājums nodrošinātu, ka, kamēr tiesā tiek izskatīta lieta, jaunieša iepriekšējais likumiskais pārstāvis, kurš saņēma valsts sociālos pabalstus invaliditātes seku mazināšanai par viņu kā par bērnu, saņemot no tiesas apstiprinājumu, ka lieta par personas  rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu garīga rakstura vai citu veselības traucējumu dēļ ir ierosināta, vērstos VSAA, personas vietā pieprasītu atbilstošos pabalstus un lūgtu izmaksāt piešķirtos pabalstus  uz viņa konta numuru.

Minētais nozīmētu to, ka kaut arī persona pati formāli ir rīcībspējīga, tomēr iesniegumu VSAA iesniedz un uz likumā ietvertā pilnvarojuma pamata maksājumus saņem iepriekšējais likumiskais pārstāvis. Izmaksāto pabalstu izlietošana netiktu kontrolēta (kā tas ir aizbildņu vai aizgādņu gadījumā) līdz bāriņtiesa nepieņems lēmumu par pagaidu aizgādņa vai aizgādņa iecelšanu. Lai arī pastāv risks, ka nebūs izsekojams naudas līdzekļu izlietojums, tomēr likumprojektā ietvertais regulējums tādējādi nodrošinās, ka tiek aizsargātas tās personas ar smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem tiesiskās intereses, kas paliktu bez iztikas līdzekļiem laika periodā, kamēr tiek pieņemts lēmums aizgādnības vai pagaidu aizgādnības nodibināšanu.

Nosacījumus, ka minētos pabalstus tiesīgs pieprasīt iepriekšējais likumiskais pārstāvis, kurš bija tās aprūpētājs dienu pirms pilngadības sasniegšanas un saņēma valsts sociālos pabalstus par bērnu ar invaliditāti, ir noteikts ar mērķi, lai VSAA rīcībā būtu norēķinu konta numurs, uz kuru minētos pabalstus pārskaitīt, un lai nodrošinātu pabalstu pēctecīgu saņemšanu, jaunietim sasniedzot pilngadību, pieņemot, ka ar visaugstāko varbūtību rūpes par pilngadību sasniegušo jaunieti turpinās uzņemties iepriekšējais likumiskais pārstāvis.  Ņemot vērā, ka šāda regulējuma izstrāde jau ir izņēmums no vispārējās prakses un kopumā likumprojekta mērķa grupa ir šaura (bet vienlaikus arī ļoti specifiska), nav paredzēts papildu nosacījums, ka minētos pabalstus varētu pieprasīt kāda cita persona tiesvedības laikā, kura nebija jaunieša likumiskais pārstāvis līdz pilngadībai.

Šādos gadījumos administratīvā akta adresāts būs pilngadību sasniegusī persona ar invaliditāti, jo tikai pašai personai (ne iepriekšējam likumiskajam pārstāvim) rodas tiesības uz pakalpojumu, proti, pabalsti tiks piešķirti pilngadību sasniegušajai personai,  bet izmaksa tiks nodrošināta personai, kas bija jaunieša iepriekšējais likumiskais pārstāvis.

Tāpat likumprojekts paredz, ka šādā kārtībā minēto pabalstu izmaksu iepriekšējam likumiskajam pārstāvim veic līdz dienai, kad:
1) stājies spēkā bāriņtiesas lēmums par aizgādņa iecelšanu – ja iepriekšējais likumiskais pārstāvis un jaunieceltais aizgādnis būs viena un tā pati persona, tad VSAA veiks darbības, mainot personas lietā pamatojumu, uz kuru VSPL pantu pabalstu izmaksa ir nodrošināma (administratīvā akta adresāts paliek nemainīgs – pati pilngadību sasniegusī persona ar invaliditāti). Savukārt, ja bāriņtiesa iecels aizgādni, kura nav tā pati persona, kas iepriekšējais likumiskais pārstāvis, tad VSAA būs jāpieņem  jauns lēmums, mainot personu, kam nodrošināma pabalsta izmaksa.  Ņemot vērā, ka šobrīd bāriņtiesām nav pienākums informēt VSAA par  aizgādņa iecelšanu pilngadību sasniegušai personai, likumprojekts tostarp paredz bāriņtiesas pienākumu trīs darbdienu laikā informēt VSAA par lēmumu, ar kuru pilngadību sasniegušajam jaunietim ir iecelts aizgādnis, lai VSAA varētu korekti nodrošināt turpmāku pabalstu izmaksu (vai nu pārtraukt pabalstu izmaksu iepriekšējam likumiskajam pārstāvim un uz iesnieguma pamata nodrošināt izmaksu jaunajam aizgādnim, vai mainīt izmaksas pamatojumu, ja iepriekšējais likumiskais pārstāvis tiek iecelts par aizgādni);
2) spēkā stājies tiesas spriedums, ar kuru pieteikums par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu noraidīts, vai tiesvedība lietā izbeigta - šādā gadījumā lēmums par pabalstu pārtraukšana netiek pieņemts, jo pilngadīgās personas tiesības saņemt pakalpojumu nav mainījušās (ir gan noteikta invaliditāte, nav iestājušies VSPL 20.pantā minētie apstākļi), bet piešķirto pabalstu izmaksa iepriekšējam likumiskajam pārstāvim ir pārtraucama. Tas savukārt nozīmē, ka pašai pilngadību sasniegušajai personai ir jāvēršas VSAA ar iesniegumu par pabalstu izmaksas izmaiņām;
 3) pati pilngadību sasniegusī persona iesniedz iesniegumu VSAA par minēto pabalstu piešķiršanu, tādējādi veidojot situāciju, ka pati persona ir paudusi savu gribu un spēju pieprasīt un saņemt minētos pabalstus, kura nav apšaubāma. Arī šajos gadījumos lēmums par pabalstu pārtraukšanu netiek pieņemts, jo pilngadīgās personas tiesības saņemt pakalpojumu nav mainījušās (ir noteikta invaliditāte, nav iestājušies VSPL 20.pantā minētie apstākļi), bet piešķirto pabalstu izmaksa iepriekšējam likumiskajam pārstāvim ir pārtraucama.

Likumprojekts paredz, ka šādos gadījumos šā likuma 12. un 12.1 pantā minēto pabalstu izmaksu bijušajam likumiskajam pārstāvim pārtrauc ar tā mēneša pirmo datumu, kas seko mēnesim, kad radušies apstākļi, kuru dēļ pārtraucama šo pabalstu izmaksa (ņemot vērā, ka minētos pabalstus atbilstoši VSPL 17.panta 4.1 daļai izmaksā par kārtējo mēnesi, tādēļ izmaksa ar fakta iestāšanās dienu uzreiz nav iespējama), savukārt 13. panta pirmās daļas 2.punktā minēto pabalsta izmaksu pārtrauc ar dienu, kad apstākļi ir iestājušies (ņemot vērā, ka minētos pabalstus atbilstoši VSPL 17.panta 4.1 daļai izmaksā par iepriekšējo mēnesi un fakta fiksācija iespējama uz dienu, kad iestājas konkrētais apstāklis). Pabalstu saņēmēja maiņas gadījumā, no jauna ieceltajam aizgādnim valsts sociālo pabalstu izmaksu uzsāk ar dienu, kad to izmaksa ir pārtraukta iepriekšējam likumiskajam pārstāvim vai aizgādnim.

Iesniegumu par minēto pabalstu piešķiršanu šī speciālā regulējuma ietvaros  varēs iesniegt VSAA, izmantojot kādu no šiem veidiem: klātienē, nosūtot pa pastu, elektroniski parakstītu ar drošu elektronisko parakstu. Attiecīgi vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv pieejamos VSAA administrētos pakalpojumus persona par citu personu šī speciālā regulējuma ietvaros pieprasīt nevar.

Savukārt, lai VSAA varētu pārliecināties, ka  minēto pabalstu pieprasīšana un saņemšana ir nodrošināma  atbilstoši likumprojektā ietvertā regulējuma tvērumam, pēc personas iesnieguma saņemšanas, ja pati persona nav uzrādījusi tiesas lēmumu, par lietas ierosināšanu par pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu, VSAA iegūs Tiesu informatīvajā sistēmā esošo informāciju par to, vai tiesā ir pieņemts lēmums par lietas ierosināšanu par pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti  rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu (lai varētu pieņemt lēmumu par pakalpojumu piešķiršanu). Tāpat VSAA no Tiesu informatīvās sistēmas iegūs informāciju par civillietai piešķirto numuru (ja pati persona, kas iesniegs iesniegumu par pabalstu pieprasīšanu, to nevarēs uzrādīt), kā arī informāciju par to, vai ir pieņemts gala lēmums personas lietā un vai prasījums ir apmierināts. Sākotnēji, ieviešot likumprojektu, informāciju par to, vai ir pieņemts lēmums par lietas ierosināšanu un lietas numuru, VSAA iegūs no Tiesu informatīvās sistēmas pārzines – Tiesu administrācijas – uz  atsevišķa pieprasījuma pamata, kurā norādīs pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti vārdu, uzvārdu un personas kodu, bet informāciju par lietas izskatīšanas rezultātu VSAA pēc lietas numura iegūs tiešsaistes e-pakalpojumu portālā elieta.lv, kurā ir publiski pieejama informācija par lietu izskatīšanas gaitu. Ja tiesvedības gaitas datos informāciju VSAA neizdodas atrast, informācija nav pietiekama vai tml. apstākļi, tad VSAA ar rakstisku iesniegumu vērsīsies pie Tiesu administrācijas ar pieprasījumu sniegt informāciju par lietas rezultātu. Likumprojekts neparedz informācijas apmaiņu par personu vairākkārtēji - primāri VSAA ir jānoskaidro informācija par faktu, vai pieņemts lēmums par lietas ierosināšanu par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu garīga rakstura vai citu veselības traucējumu dēļ, un kāds ir lietai piešķirtais civillietas numurs, lai VSAA varētu izsekot lietas virzību. Attiecīgi informācijas pieprasīšana un apmaiņa pamatā (ja nav neskaidrības vai nerodas jauni faktiskie apstākļi) notiek vienu reizi, saņemot iesniegumu VSAA par pabalstu piešķiršanu atbilstoši speciālā regulējuma tvērumam.


Laika gaitā, izvērtējot esošās un vērtējot citas iespējas un risinājumus informācijas apmaiņas veidos, informācijas pieprasīšanas un saņemšanas veids var tikt piemērots risinājums, kas mainītu informācijas apriti starp iestādēm, piemēram, nodrošinot automātisku datu apmaiņu vai piekļuvi VSAA Tiesu informatīvās sistēmas datu izplatīšanas risinājumam.

Ja pieteikums personas lietā būs apmierināts (šo faktu varēs pārbaudīt arī pēc saņemtā civillietas numura), VSAA saņems informāciju no bāriņtiesas par iecelto aizgādni, proti, likumprojekts paredz, ka bāriņtiesas pēc lēmuma pieņemšanas par aizgādņa iecelšanu par to trīs darbdienu laikā rakstveidā  informē VSAA, sniedzot šādu informāciju: aizgādņa un pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti vārdu, uzvārdu un personas kodu, lēmuma pieņemšanas datumu.

Savukārt, ja pieteikums būs noraidīts, tad VSAA pieņems lēmumu par pabalstu izmaksas pārtraukšanu iepriekšējam likumiskajam pārstāvim.

Visas minētās informācijas pieprasīšanas un apstrādāšanas nolūks ir nodrošināt VSPL 12., 12.1 un 13. pantā minēto pabalstu piešķiršanu pašai pilngadīgajai personai un pie atbilstības nodrošināt to izmaksu iepriekšējam likumiskajam pārstāvim līdz laikam, kad tiesā ir pieņemts gala lēmums par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu, tādējādi nodrošinot, ka par pilngadību sasniegušo personai tiek saņemts valsts garantētais finansiālais atbalsts invaliditātes seku mazināšanai un tiek nodrošinātas personas labākās intereses un vajadzības.




 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Likumprojekta ietvertais regulējums sekmēs valsts garantētā finansiālā atbalsta nodrošināšanu invaliditātes gadījumā arī situācijās, kad pats pilngadību sasniegušais jaunietis objektīvu iemeslu dēļ (ļoti smagas invaliditātes dēļ) pieprasīt savā vārdā viņam pienākušos valsts sociālos pabalstus invaliditātes gadījumā nevar. Tādējādi arī kopumā tiks sekmēta pilngadību sasniegušā jaunieša ar invaliditāti ģimenes finansiālā kapacitāte un spēja nodrošināt jaunieša labākās intereses.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka personām ar invaliditāti, kas ir šī likumprojekta mērķa grupa, ir tiesības uz VSPL noteiktajiem pabalstiem invaliditātes gadījumā (12. un 12.1 pantā minētos pabalstus ir tiesības saņemt pie attiecīga atzinuma saņemšanas), tad papildu finansējums šo pabalstu izmaksai iepriekšējam likumiskajam pārstāvim nav nepieciešams, jo likumprojekts neparedz jaunu mērķa grupu, kurai ir pašai tiesības uz minētajiem pabalstiem - mainās tikai saņēmējs, personai sasniedzot pilngadību noteiktu laika periodu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Tiesu administrācija, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, Bāriņtiesas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
(https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/ee7e52ca-afc8-4173-ab11-126edf4ad5a7)

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Likumprojekts bija nodots sabiedriskajai apspriešanai laika posmā no 2023. gada 14. augusta līdz 27. augustam
Priekšlikumu par likumprojektu izteica:
1. Jolanta Kalniņa-Levina – vecāks:
1)Bērniem, ar ļoti smagu invaliditāti, kura neparedz būtiskus veselības uzlabojumus (ko nosaka VDEĀVK) piešķirt grupu pirms 18 gadu sasniegšanas (attiecas uz I grupas invaliditāti, un piešķirt to uz mūžu).
Labklājības ministrijas komentārs par iebildumu:
Bērniem invaliditāte tiek noteikta bez iedalījuma grupās (smaguma pakāpēs), savukārt pilngadību sasniegušajiem jauniešiem invaliditāte tiek noteikta, invaliditāti gradējot smaguma pakāpēs. Turklāt bērna ar invaliditātes novērtēšanas kritēriji (kuru pamatā šobrīd  dominē medicīniskā pieeja – diagnozes esība) atšķiras no invaliditātes noteikšanas kritērijiem pilngadīgām personām, kur invaliditātes novērtēšana pamatā balstās uz funkcionēšanas novērtējumu. Labklājības ministrija šobrīd izstrādā konceptuālo ziņojumu "Invaliditātes noteikšanas sistēmas pilnveide bērniem" , kura mērķis ir ne tikai veikt izmaiņas invaliditātes novērtēšanas kritērijos un pieejā  bērniem, bet arī veidot  nepieciešamos priekšnosacījumus iespējami vienmērīgai pārejai no bērna (15 + vecumā, kad tiktu vērtēta bērna funkcionēšanas ierobežojuma smaguma pakāpe) uz pilngadīgas personas statusu, it īpaši gadījumos, kad funkcionēšanas ierobežojumi ir smagi vai ļoti smagi un neatgriezeniski - tas attiecas gan uz finansiālā atbalsta gradēšanu 15-17 (ieskaitot) gadu vecuma posmā pēc līdzīgas pieejas kā pilngadīgām personām, gan uz invaliditātes statusa noteikšanu, jaunietim sasniedzot pilngadību (atvieglotāka kārtībā, ja 15-17 gadu vecumā, jaunietim nosakot invaliditāti, Valsts komisija ir konstatējusi smagus un neatgriezeniskus veselības traucējumus). Attiecīgi Labklājības ministrija konceptuāli piekrīt atzinuma sniedzējai, ka  invaliditātes statusa noteikšanā, pilngadības vecumu sasniedzot, ir ieviešamas izmaiņas, lai neradītu papildu slogu ģimenēm invaliditātes statusa sakārtošanai pilngadīgā vecumā. 

2) Ļaut sākt kārtot visus nepieciešamos dokumentus par aizgādnību un rīcībspējas ierobežošanu vismaz trīs mēnešus pirms pilngadības sasniegšanas, ņemot vērā ka tiesu procesi valstī ir ilgstoši, un bieži vien ģimenes paliek bez jebkāda valsts atbalsta).

Labklājības ministrijas komentārs par iebildumu:
Sarunās ar Tieslietu ministriju vairākkārtēji ir aktualizējušies divi būtiski jautājumi, kas preventīvi sniegtu ģimenēm lielāku skaidrību par nepieciešamajām darbībām, izlemjot par galējo līdzekli  - pieteikuma iesniegšana tiesā par pilngadību sasniegušā jaunieša rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu, proti:
1)vienotas pieteikuma formas izstrāde tiesā par rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu – Civilprocesa likuma 128.pantā gan ir norādīta vispārīga informācija par to, kam ir jābūt iekļautam prasības pieteikumā, lai tiesa pieņemtu personas pieteikumu, tomēr prasības pieteikumam par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu šobrīd nav izstrādāta vienota forma. Ja ir nepieciešams nekavējoties risināt kādu jautājumu personas interesēs (piemēram,  atvērt bankā norēķinu kontu uz personas vārda, noformēt personai pienākošos valsts sociālos pabalstus), tad prasības pieteikumā par rīcībspējas ierobežošanu vienlaikus ir jālūdz tiesu nodibināt personai pagaidu aizgādnību uz laiku līdz sprieduma pieņemšanai par rīcībspējas ierobežošanu. Proti, prasības pieteikums tiesā par pagaidu aizgādnības nodibināšanu ir ceļams kopā ar prasību par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu personai. Ģimenes nereti to nezina, tādēļ vienotā forma un informācija, kas pieteikumā jānorāda, ja vēlas pagaidu aizgādnību, būtu ļoti noderīga;
2)izvērtēt iespēju veikt nepieciešamos grozījumus normatīvajā regulējumā, nosakot, ka pieteikumu tiesā par rīcībspējās ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu var iesniegt pirms pilngadības sasniegšanas – pieteikumu tiesā par personas rīcībspējas ierobežošanu tiesa šobrīd neskata prioritārā kārtībā un šādu lietu iztiesāšanai ir nepieciešama rūpīga informācijas iegūšana un izvērtēšana līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai, līdz ar to tiesvedības process var ilgt ilgāku laika periodu. Šajā laika periodā pastāv risks, ka pilngadību sasniegušais, bet patstāvīgi rīkoties nespējīgais jaunietis paliek bez ienākumiem. Vecākam/tuviniekiem nav juridisku iespēju šo jautājumu sakārtot savlaicīgāk, jo tiesa šīs kategorijas lietas neizskata līdz bērna pilngadības sasniegšanai, atsevišķos gadījumos pieteikums nemaz netiek pieņemts līdz jaunieša pilngadības sasniegšanai (atšķirīga tiesu prakse). Nosakot iespēju iesniegt pieteikumu tiesā vēl pirms pilngadības un paredzot  pienākumu tiesām šos pieteikumus pieņemt un lēmumu personas lietā pieņemt tiklīdz jaunietis sasniedz pilngadību, sekmētu iespējami ātru nepieciešamā atbalst sniegšanu   jaunietim un ģimenei.
Labklājības ministrija turpina cieši sadarboties ar Tieslietu ministriju, lai atrastu piemērotāko risinājumu par pieteikuma tiesā iesniegšanas procesa efektivizēšanu.

3) Turpināt valsts pabalstu izmaksu vecākam, kurš līdz bērna pilngadībai rūpējies par viņu.

Labklājības ministrijas komentārs par iebildumu:
Pilngadību sasniedzis jaunietis kļūst rīcībspējīgs, tādēļ nav pieļaujama situācija, ka visos gadījumos jaunietim pienākušos pabalstus invaliditātes seku mazināšanai saņemtu kādā cita persona. Ja personai tiesvedībās ceļā tiek ierobežota rīcībspēja un nodibināta aizgādnība, tad personas vārdā var rīkoties ieceltais aizgādnis un  valsts sociālos pabalstus pieprasīt. Kā jau likumprojekta anotācija ir minēts iepriekš vieglāku funkcionēšanas ierobežojumu gadījumā ir iespējams kārtot notariālu pilnvaru, kas ļautu kādai citai personai noteiktās jomās pastāvēt pilngadību sasniegušā jaunieša intereses. Vienlaikus, apzinoties, ka lēmuma pieņemšana tiesā (t.sk. par pagaidu aizgādnību) var ieilgt, likumprojekts piedāvā regulējamu, kas paredz noteiktu laika periodu  - līdz tiesas gala lēmumam par rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu – izmaksāt pabalstus pilngadību sasniegušās personas ar ļoti smagu invaliditāti iepriekšējam likumiskajam pārstāvim.
   
4) Īpaši smagos invaliditātes gadījumos turpināt piemērot 100% atlaidi inkotences līdzekļiem.


Labklājības ministrijas komentārs par iebildumu:
Šis jautājums nav VSPL tvērumā un ir skatāms kā atsevišķs priekšlikums atbalsta pakalpojumu kontekstā.

5) Katru gadu pārskatīt īpašās kopšanas pabalsta apmēru, ņemot vērā cenu kāpumus un inflāciju.
Vecāki, kuri aprūpē bērnu/pieaugušo ar ļoti smagu invaliditāti pārsvarā nevar strādāt algotu darbu, tāpēc viņu darbs ir sava ģimenes locekļa totāla aprūpe. Kad bērns ir kļuvis pilngadīgs, ģimenes izdevumi nesamazinās, bet kļūst lielāki, un bieži vien ģimeņu materiālais stāvoklis ir krietni zem valstī noteiktās mēnešalgas. Kopējais, ar šādu īpaši smagu invaliditāti, valstī nav liels, tāpēc domāju ka šādos gadījumos valsts īpašās kopšanas pabalstu var piemērot valstī noteiktās minimālās algas apmērā. 


Labklājības ministrijas komentārs:
 Īpašas kopšanas pabalsts (VSPL 7.1 un  12.1 pants) ir viens no valsts sociālajiem pabalstiem, kuru saņem pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgas personas situācijās, kad ir nepieciešami papildu izdevumi vai kad šīs personas nespēj gūt ienākumus. Kopšanas pabalstu ir tiesības saņemt personām ar invaliditāti, kurām izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību ļoti smagu funkcionēšanas ierobežojumu dēļ. Labklājības ministrija piekrīt, ka kopšanas pabalsta apmēram ir jābūt tādam, lai tas sniegtu mērķētu atbalstu personu ar ļoti smagu invaliditāti vajadzību nodrošināšanai pēc papildu aprūpes. Ministrijas ieskatā kopšanas pabalsta apmēram ir jābūt tieši saistītam ar personas faktiskās aprūpes nepieciešamības līmeni. Tādēļ primārais nosacījums kopšanas pabalsta apmēra pārskatīšanai ir veikt izmaiņas kritērijos, atbilstoši kuriem tiek novērtēta personas faktiskā vajadzība pēc īpašas kopšanas nepieciešamības, un pēctecīgi arī izvērtēt iespējas gradēt kopšanas pabalsta apmēru atbilstoši atbalsta vajadzības intensitātei, nevis invaliditātes cēlonībai, kā tas ir šobrīd. Labklājības ministrijā jau iepriekš ir paudusi viedokli ( t.sk. Salaspils novada Bērnu un jauniešu ar invaliditāti biedrībai “Zelta Atslēdziņa” ar 11.08.2023. atbildes vēstuli Nr. 21-22/1178), ka veikt kopšanas pabalsta ampēra sasaisti ar minimālo darba algu Latvijā ilgtermiņā varētu būt kavējošs faktors vienošanās panākšanai par minimālās darba algas pārskatīšanu. Tādēļ,  lemjot par kopšanas pabalsta apmēra pārskatīšanu kopā ar kritēriju maiņu kopšanas nepieciešamības noteikšanai,  jāizvēlas atbilstošākā un ilgtermiņam piemērotākā pieeja, kas vienlaikus nerada  negatīvu ietekmi  minimālās darba algas pārskatīšanai, nodrošina mērķēta finansiālā atbalsta sniegšanu atbilstoši personas faktiskajām vajadzībām un ir samērīga pret pārejās sabiedrības iespējām un vajadzībām.

2. Vecāks kurš audzina bērnu ar invaliditāti, smagiem kustības traucējumiem: Saglabāt īpašo kopšanu ,ja bērns/pieaugušais visus 18.gadus ir bijis ar kopšanu un nav būtisku uzlabojumu. Ļaut saņemt auto nodokli atvieglojumu 100% ,bez automašīnas parakstīšanu uz personu ar invaliditāti

Labklājības ministrijas komentārs: skatīt atbildes uz pirmā atzinuma sniedzēja izteikto 1. un 4. komentāru. 
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
  • Tiesu administrācija
  • Bāriņtiesas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

VSAA un Tiesu administrācijai, kā arī VSAA un bāriņtiesām būs jānodrošina informācijas apmaiņa, lai nodrošinātu  valsts sociālo pabalstu izmaksu atbilstoši likumprojektā noteiktajam.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts sekmēs finansiālā atbalsta nodrošināšana jauniešiem ar ļoti smagu invaliditāti, kuri patstāvīgi nespēj paust savu gribu,  pārejas posmā no bērns ar invaliditāti uz pilngadīgas personas ar invaliditāti statusu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts sekmēs finansiālā atbalsta nodrošināšana jauniešiem ar ļoti smagu invaliditāti, kuri patstāvīgi nespēj paust savu gribu,  pārejas posmā no bērns ar invaliditāti uz pilngadīgas personas ar invaliditāti statusu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Cilvēktiesību tiesas praksē nostiprinātajām atziņām, piešķirot kompetentajai iestādei tiesības veikt personas datu apstrādi, normatīvajā aktā ir jānosaka šīs iestādes piešķirtās rīcības brīvības joma un tās īstenošanas veids. Turklāt šīs iestādes tiesības ir jādefinē pietiekami precīzi, lai ne tikai iestādei būtu saprotamas tiesību īstenošanas robežas, bet arī indivīdam, lai vajadzības gadījumā ar atbilstošu padomu varētu regulēt un pielāgot savu rīcību (Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2008. gada 4. decembra spriedums lietā  S. un Marper pret Apvienoto Karalisti [Lielā Palāta], Nr. 30562/04 un Nr. 30566/04, 95. – 96. punkti). Tādējādi, nosakot VSAA tiesības pieprasīt un saņemt, savukārt Tiesu administrācijai izsniegt VSAA datu subjektu (pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti) personas datus  VSPL likuma 12. un 12.1 pantā un 13. panta pirmās daļas 2.punktā minēto pabalstu izmaksāšanas nolūkā, likumprojektā noteiktas konkrēti veicamās personas datu apstrādes darbības minētā nolūka sasniegšanai (Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2012. gada 13. novembra spriedums lietā M. M. pret Apvienoto Karalisti, pieteikuma Nr. 24029/07; Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1984. gada 2. augusta spriedums lietā Malone pret Apvienoto Karalisti, 68. punkts).

Likumprojekts paredz VSPL 12. un 12.1 pantā un 13. panta pirmās daļas 2.punktā minēto pabalstu par pilngadību sasniegušu personu, kurai noteikta invaliditāte ar cēloni slimība no bērnības, ir tiesības saņemt personai, kura bija tās likumiskais pārstāvis dienu pirms pilngadības sasniegšanas un saņēma valsts sociālos pabalstus par bērnu ar invaliditāti, ja tiesā ir pieņemts lēmums par lietas ierosināšanu par pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti rīcībspējas ierobežošanu. Minētos pabalstus pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti iepriekšējam likumiskajam pārstāvim izmaksās no dienas, kad pilngadību sasniegušajai personai uz minētajiem pabalstiem radās tiesības (pieņemts lēmums par invaliditātes noteikšanu, izsniegts atzinums par medicīniskām indikācijām īpašas kopšanas nepieciešamībai vai izsniegts transporta atzinums), bet  ne ilgāk kā līdz dienai, kad stājies spēkā bāriņtiesas lēmums par aizgādņa iecelšanu vai spēkā stājies tiesas spriedums, ar kuru pieteikums par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu noraidīts, vai pati pilngadību sasniegusī persona iesniedz iesniegumu VSAA par minēto pabalstu piešķiršanu. Tādējādi attiecīgā pabalsta saņemšanas obligātais priekšnoteikums ir tiesas lēmums par lietas ierosināšanu un tiesas spriedums par personas rīcībspējas ierobežošanas un aizgādnības nodibināšanas atzīšana par pamatotu vai  nepamatotu. Lai VSAA varētu pieņemt lēmumu par pabalsta izmaksu iepriekšējam likumiskajam pārstāvim, VSAA ir jāpārliecinās par to, ka pastāv šajā VSPL normā noteiktie priekšnoteikumi to saņemšanai, kā arī nepastāv apstākļi, kas liedz to saņemt turpmāk. Tiesas lēmums par lietas ierosināšanu un spriedums par personas rīcībspējas ierobežošanas un aizgādnības nodibināšanas atzīšana par nepamatotu satur personas ar ierobežoto rīcībspēju personas datus. Atzīstams, ka apstrādes nolūku nav iespējams sasniegt, neveicot minēto datu subjektu personas datu apstrādi. Līdz ar to personas datu apstrādes veikšana ir obligāta un to paredzēs VSPL. Tiesiskais pamats personas datu un veselības datu (informācijas par personas invaliditāti likumprojektā noteiktajā apmērā) apstrādei ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Regula) 6. panta 1. punkta c) apakšpunkts un 9. panta 2. punkta "b" apakšpunkts, Valsts sociālo pabalstu likuma 25. panta pirmā un otrā daļa un likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 24.1 pants.

Nosakot apstrādes nolūkam nepieciešamo apjomu, jāņem vērā minimalitātes principu, kas paredz, ka jāapstrādā minimālais personas datu apjoms. Lai VSAA saņemtu no Tiesu administrācijas informāciju par lietas ierosināšanu un civillietas numuru personas konkrētajā lietā, VSAA iesniegs attiecīgo pieprasījumu, kurā tiks norādīts pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti personas vārdu, uzvārdu un personas kodu. Minētais datu apjoms ir nepieciešams, lai Tiesu administrācija veiktu unikālu datu subjekta identifikāciju un spētu atrast VSAS nepieciešamo tiesas lēmumu un spriedumu Tiesu informatīvajā sistēmā. Turklāt personas kods atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmajai un otrajai daļai ir atzīstams par unikālu identifikatoru, kas ļauj nepārprotami identificēt konkrētu tiesību subjektu. Tiesu administrācija, sniedzot atbildi uz VSAA pieprasījumu, sniegs informāciju tikai par attiecīgo tiesas lēmumu par lietas ierosināšanu par rīcībspējas ierobežošanu un civillietas numuru. Proti, Tiesu administrācija atbildē sniegs informāciju par minētā tiesas vai sprieduma esamības faktu un datumu, kad lēmums ir pieņemts vai spriedums ir stājies spēkā, nevis par sprieduma nolemjošo daļu.   Tādējādi tiks nodrošināts minimalitātes principu, neizsniedzot VSAA tiesas lēmumu vai spriedumu, kas satur daudz vairāk personas datu, nekā VSAA ir nepieciešams apstrādes nolūka sasniegšanai.

Savukārt, ņemot vērā, ka VSAA ir jāuzzina arī bāriņtiesas lēmums par iecelto aizgādni, lai vajadzības gadījumā pārtrauktu pabalstu izmaksu iepriekšējam likumiskajam pārstāvim un nodrošinātu to izmaksu pēc pieprasījum ieceltajam aizgādnim, likumprojekts paredz, ka bāriņtiesa rakstveidā informēs VSAA par pieņemto lēmumu, norādot: aizgādņa un pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti vārdu, uzvārdu un personas kodu, lēmuma pieņemšanas datumu un numuru.


Nosakot datu glabāšanas termiņus, ir ņemti vērā vairāki apstākļi: personas datu apstrādes nolūki un normatīvajos aktos noteiktās prasības par dokumentu pieejamību, arhivēšanu un attaisnojuma dokumentu glabāšanas minimāliem termiņiem. VSAA ir saistoši Grāmatvedības likuma  28. panta 5. punktā noteiktais attaisnojuma dokumentu glabāšanas termiņš, lai izpildītu likuma 6. panta otrās daļas prasības par saimnieciskā darījuma norises izsekojamību. Tāpat VSAA kā pārzinim ir pienākums pierādīt savas rīcības ar datu subjekta personas datiem atbilstību datu aizsardzības prasībām (pārskatatbildības princips). Pārziņa pierādīšanas pienākums korelē ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 26. panta otrā daļā noteikto prasības celšanas noilgumu. Minētā tiesību norma kontekstā ar Regulas 5. panta 2. punktu uzliek pienākumu pārzinim (VSAA) pamatot savas personas datu apstrādes pamatotību un tiesiskumu.

Sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmā personas dati tiks glabāti atbilstoši likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 24.1 pantā, Ministru kabineta 2004.gada 2.marta noteikumos Nr.117 “Noteikumi par elektronisko dokumentu izvērtēšanas veidu, saglabāšanas kārtību un nodošanu valsts arhīvam glabāšanā” un Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumos Nr.749 “Kārtība, kādā nodod dokumentus pastāvīgā valsts glabāšanā Latvijas Nacionālajā arhīvā” noteiktajam. Proti, informācijas sistēmā glabājamā informācija ir nepieciešama VSAA normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildei, kas pārsniedz glabāšanas termiņu, kas ir vajadzīgs iepriekš minēto datu apstrādes nolūku (pabalstu piešķiršana un izmaksa) sasniegšanai, kā arī ir pastāvīgi glabājama, kas nododama pastāvīgā valsts glabāšanā Latvijas Nacionālajā arhīvā Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumos Nr.749 “Kārtība, kādā nodod dokumentus pastāvīgā valsts glabāšanā Latvijas Nacionālajā arhīvā” noteiktajā kārtībā.


 
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi