24-TA-617: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību darba organizācijas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (turpmāk – Direktīva 2022/2464).
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 16.aprīļa direktīva 2014/56/ES, ar kuru groza Direktīvu 2006/43/EK, ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas (turpmāk – Direktīva 2014/56/ES).
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regula (ES) Nr. 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK (turpmāk – Revīzijas regula).
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 16.aprīļa direktīva 2014/56/ES, ar kuru groza Direktīvu 2006/43/EK, ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas (turpmāk – Direktīva 2014/56/ES).
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regula (ES) Nr. 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK (turpmāk – Revīzijas regula).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts "Zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību darba organizācijas noteikumi" izstrādāts, lai normatīvajā regulējumā iekļautu tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2022/2464, Direktīva 2014/56/ES un Revīzijas regulas un attiecas uz zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību darba organizāciju, kā arī veiktu citus precizējumus atbilstoši aktuālajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumi Nr. 75 "Zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību darba organizācijas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.75) nosaka darba organizācijas prasības zvērinātu revidentu praksei, kas ietver pienākumu izstrādāt iekšējās kvalitātes kontroles politiku un procedūru, lai revīzijas pakalpojumu kvalitatīvai sniegšanai tikti nodrošināta zvērinātu revidentu prakses neatkarība, plānoti pienācīgi resursi, ievērota kārtība revidenta darba dokumentu pārvaldībai, reģistru un revīzijas lietu vešanai. MK noteikumi Nr.75 mērķis ir nodrošināt pietiekamu pārliecību par to, ka:
a) zvērinātu revidentu prakse ievēro gan attiecīgas Latvijā atzītu starptautisko revīzijas standartu prasības, gan arī spēkā esošās normatīvo aktu prasības attiecībā uz iekšējo kvalitātes un riska vadības sistēmu prakses līmenī;
b) revīzijas pakalpojuma sniegšanai tiek ievērota neatkarība, objektivitāte un noteiktās kvalitātes prasības;
c) publiskotie revidenta ziņojumi ir atbilstīgi apstākļiem;
d) kompetentajām iestādēm ir iespējams pārliecināties par katras revīzija norisi, tās kvalitāti un tajā iesaistīto personu neatkarību un objektivitāti.
Ar minētiem noteikumiem tika pārņemti ar Direktīvu 2014/56/ES ieviestie grozījumi Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2006/43/EK (2006. gada 17. maijs), ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza Padomes Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes Direktīvu 84/253/EEK (turpmāk - Revīzijas direktīva) (ar Direktīvu 2014/56/ES paredzētie grozījumi 21.pantā un 22.pantā, kā arī Revīzijas direktīvas jaunais 24.a. un 25.b.pants). MK noteikumi Nr.75 ir izdoti saskaņā ar Revīzijas pakalpojumu likuma 31.1pantā doto deleģējumu.
Savukārt, Direktīva 2022/2464 paredz, ka finanšu pārskatu revīzijai un ilgtspējas ziņojuma pārbaudei, ko veic obligātais revidents, ir piemēroti konsekventi noteikumi, tostarp noteikumi attiecībā uz revidenta prakses darba organizāciju un iekšējo kvalitātes kontroles vidi. Minētās prasības ir nepieciešamas pārņemt un integrēt arī MK noteikumos Nr. 75.
Ņemot vērā to, ka precizējumi ir nepieciešami gandrīz katrā minēto MK noteikumu Nr. 75 punktā, dodot atsauci uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu sniedzēju iezīmēm, lai tās ir līdzvērtīgas tām, kas šobrīd ir noteiktas revīzijas pakalpojumu sniedzējam, MK noteikumu Nr. 75 pārskatāmības nolūkos šie noteikumi ir sagatavoti jaunā redakcijā.
Noteikumu projekts aptver sekojošus jautājumus:
1) Vispārējās prasība, kas noteic, ka šie noteikumi ir piemērojami zvērinātam revidentam un zvērinātu revidentu komercsabiedrībai, kas sniedz revīzijas pakalpojumus un arī ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus.
2) Zvērinātu revidentu prakses darba organizācija un resursu plānošanu. Revīzijas pakalpojumu un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu sniedzējam ir pienākums ieviest iekšējā darba organizācijas politikas un procedūras. Turklāt revīzijas vai ilgtspējas ziņojuma pārbaudes laikā tā veicējam ir nepieciešams:
- saglabāt skeptisku attieksmi, it īpaši, izvērtējot klienta vadības veiktās aplēses attiecībā uz aktīvu patieso vērtību un tās samazināšanos, uzkrājumiem un nākotnē sagaidāmo naudas plūsmu, kas ir būtiski klienta darbības turpināšanai nākotnē;
- ievērot, uzturēt, aktualizēt un pārraudzīt prakses iekšējās kvalitātes vadības sistēmu, lai nodrošinātu kompetentajai iestādei pamatotu pārliecību par to, ka šīs prakses vadība, darbinieki, revīzijas uzdevuma vai attiecīgi ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma uzdevuma veikšanā iesaistītie zvērināti revidenti un atbildīgie zvērināti revidenti rīkojas neatkarīgi, objektīvi, saskaņā ar noteiktajām politikām un procedūrām un Revīzijas regulas prasībām un, ka revidentu ziņojumi ir atbilstīgi apstākļiem;
- piešķirt atbildīgajam zvērinātajam revidentam vai galvenajam ilgtspējas revidentam pietiekamus resursus revīzijas vai attiecīgi – ilgtspējas ziņojuma pārbaudes veikšanai, tajā skaitā, personālu, kuram ir nepieciešamā kompetence un spējas pienācīgai uzdevuma izpildei, kā arī pietiekami ilgu laiku, lai pienācīgi veiktu darbu un sagatavotu apstākļiem atbilstīgu revidenta ziņojumu vai attiecīgi - apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojumu.
3) Dokumentu pārvaldības, reģistru un lietu veidošanas prasības zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām. Zvērinātu revidentu prakses pienākums ir sagatavot revīzijas un attiecīgi – ilgtspējas ziņojuma pārbaudes darba dokumentus, kārtot klientu uzskaites reģistru un katram revīzijas uzdevumam un attiecīgi – ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma uzdevumam iekārtot atsevišķu lietu. Zvērinātu revidentu praksei ir pienākums veikt uzskaiti par jebkādām rakstveida sūdzībām attiecībā uz veiktās revīzijas vai ilgtspējas ziņojuma pārbaudes rezultātiem.
a) zvērinātu revidentu prakse ievēro gan attiecīgas Latvijā atzītu starptautisko revīzijas standartu prasības, gan arī spēkā esošās normatīvo aktu prasības attiecībā uz iekšējo kvalitātes un riska vadības sistēmu prakses līmenī;
b) revīzijas pakalpojuma sniegšanai tiek ievērota neatkarība, objektivitāte un noteiktās kvalitātes prasības;
c) publiskotie revidenta ziņojumi ir atbilstīgi apstākļiem;
d) kompetentajām iestādēm ir iespējams pārliecināties par katras revīzija norisi, tās kvalitāti un tajā iesaistīto personu neatkarību un objektivitāti.
Ar minētiem noteikumiem tika pārņemti ar Direktīvu 2014/56/ES ieviestie grozījumi Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2006/43/EK (2006. gada 17. maijs), ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza Padomes Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes Direktīvu 84/253/EEK (turpmāk - Revīzijas direktīva) (ar Direktīvu 2014/56/ES paredzētie grozījumi 21.pantā un 22.pantā, kā arī Revīzijas direktīvas jaunais 24.a. un 25.b.pants). MK noteikumi Nr.75 ir izdoti saskaņā ar Revīzijas pakalpojumu likuma 31.1pantā doto deleģējumu.
Savukārt, Direktīva 2022/2464 paredz, ka finanšu pārskatu revīzijai un ilgtspējas ziņojuma pārbaudei, ko veic obligātais revidents, ir piemēroti konsekventi noteikumi, tostarp noteikumi attiecībā uz revidenta prakses darba organizāciju un iekšējo kvalitātes kontroles vidi. Minētās prasības ir nepieciešamas pārņemt un integrēt arī MK noteikumos Nr. 75.
Ņemot vērā to, ka precizējumi ir nepieciešami gandrīz katrā minēto MK noteikumu Nr. 75 punktā, dodot atsauci uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu sniedzēju iezīmēm, lai tās ir līdzvērtīgas tām, kas šobrīd ir noteiktas revīzijas pakalpojumu sniedzējam, MK noteikumu Nr. 75 pārskatāmības nolūkos šie noteikumi ir sagatavoti jaunā redakcijā.
Noteikumu projekts aptver sekojošus jautājumus:
1) Vispārējās prasība, kas noteic, ka šie noteikumi ir piemērojami zvērinātam revidentam un zvērinātu revidentu komercsabiedrībai, kas sniedz revīzijas pakalpojumus un arī ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus.
2) Zvērinātu revidentu prakses darba organizācija un resursu plānošanu. Revīzijas pakalpojumu un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu sniedzējam ir pienākums ieviest iekšējā darba organizācijas politikas un procedūras. Turklāt revīzijas vai ilgtspējas ziņojuma pārbaudes laikā tā veicējam ir nepieciešams:
- saglabāt skeptisku attieksmi, it īpaši, izvērtējot klienta vadības veiktās aplēses attiecībā uz aktīvu patieso vērtību un tās samazināšanos, uzkrājumiem un nākotnē sagaidāmo naudas plūsmu, kas ir būtiski klienta darbības turpināšanai nākotnē;
- ievērot, uzturēt, aktualizēt un pārraudzīt prakses iekšējās kvalitātes vadības sistēmu, lai nodrošinātu kompetentajai iestādei pamatotu pārliecību par to, ka šīs prakses vadība, darbinieki, revīzijas uzdevuma vai attiecīgi ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma uzdevuma veikšanā iesaistītie zvērināti revidenti un atbildīgie zvērināti revidenti rīkojas neatkarīgi, objektīvi, saskaņā ar noteiktajām politikām un procedūrām un Revīzijas regulas prasībām un, ka revidentu ziņojumi ir atbilstīgi apstākļiem;
- piešķirt atbildīgajam zvērinātajam revidentam vai galvenajam ilgtspējas revidentam pietiekamus resursus revīzijas vai attiecīgi – ilgtspējas ziņojuma pārbaudes veikšanai, tajā skaitā, personālu, kuram ir nepieciešamā kompetence un spējas pienācīgai uzdevuma izpildei, kā arī pietiekami ilgu laiku, lai pienācīgi veiktu darbu un sagatavotu apstākļiem atbilstīgu revidenta ziņojumu vai attiecīgi - apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojumu.
3) Dokumentu pārvaldības, reģistru un lietu veidošanas prasības zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām. Zvērinātu revidentu prakses pienākums ir sagatavot revīzijas un attiecīgi – ilgtspējas ziņojuma pārbaudes darba dokumentus, kārtot klientu uzskaites reģistru un katram revīzijas uzdevumam un attiecīgi – ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma uzdevumam iekārtot atsevišķu lietu. Zvērinātu revidentu praksei ir pienākums veikt uzskaiti par jebkādām rakstveida sūdzībām attiecībā uz veiktās revīzijas vai ilgtspējas ziņojuma pārbaudes rezultātiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Direktīvas 2022/2464 3. pants paredz grozījumus Revīzijas direktīvā, papildinot to ar 25.b pantu
"Profesionālā ētika, neatkarība, objektivitāte, konfidencialitāte un dienesta noslēpums attiecībā uz ilgtspējas ziņu sniegšanas ticamības apliecināšanu". 25.b pants noteic, ka Revīzijas direktīvas 21.–24.a panta prasības attiecībā uz finanšu pārskatu obligāto revīziju mutatis mutandis attiecas arī uz ilgtspējas ziņu sniegšanas ticamības apliecināšanu. No minētajiem Revīzijas direktīvas pantiem 24.a pants paredz nosacījumus zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību darba organizācijai. Šie nosacījumi jau ir iestrādāti:
1) Revīzijas pakalpojumu likuma 31.1 pantā, kas noteic, ka Ministru kabinets nosaka darba organizācijas, resursu plānošanas, dokumentu pārvaldības, reģistru un lietu veidošanas prasības zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām;
2) MK noteikumos Nr. 75, kad tajos tika pārņemtas Revīzijas direktīvas 24.a panta prasības.
Tagad Revīzijas direktīvas 24.a panta prasības ir jāattiecina arī uz ilgtspējas ziņu sniegšanas ticamības apliecināšanu.
Likums "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 193. nr.), kas stājas spēkā 2024. gada 17. oktobrī, (turpmāk – Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā), un ar kuriem tiek pārņemtas Direktīvas 2022/2464 prasības, paredz, ka Revīzijas pakalpojumu likuma 2. panta 2.1 daļa noteic, ka šajā likumā revīzijas pakalpojumam noteiktās prasības un revīzijas pakalpojuma sniedzējam noteiktie nosacījumi, pienākumi un tiesības, kā arī šā pakalpojuma sniedzēja uzraudzība, attiecas arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu un tā sniedzēju, izņemot šajā likumā noteiktos gadījumus, kad ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam un tā sniedzējam ir paredzētas konkrētas prasības. Līdz ar to Revīzijas pakalpojumu likuma 31.1 pantā noteiktās prasības par darba organizāciju, resursu plānošanu, dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu (kuras nosaka Ministru kabinets), ir jāattiecina arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu sniedzējiem.
Līdz ar to ir nepieciešams paredzēt, ka MK noteikumu prasības attiecas arī uz zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām, kas sniedz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus.
"Profesionālā ētika, neatkarība, objektivitāte, konfidencialitāte un dienesta noslēpums attiecībā uz ilgtspējas ziņu sniegšanas ticamības apliecināšanu". 25.b pants noteic, ka Revīzijas direktīvas 21.–24.a panta prasības attiecībā uz finanšu pārskatu obligāto revīziju mutatis mutandis attiecas arī uz ilgtspējas ziņu sniegšanas ticamības apliecināšanu. No minētajiem Revīzijas direktīvas pantiem 24.a pants paredz nosacījumus zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību darba organizācijai. Šie nosacījumi jau ir iestrādāti:
1) Revīzijas pakalpojumu likuma 31.1 pantā, kas noteic, ka Ministru kabinets nosaka darba organizācijas, resursu plānošanas, dokumentu pārvaldības, reģistru un lietu veidošanas prasības zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām;
2) MK noteikumos Nr. 75, kad tajos tika pārņemtas Revīzijas direktīvas 24.a panta prasības.
Tagad Revīzijas direktīvas 24.a panta prasības ir jāattiecina arī uz ilgtspējas ziņu sniegšanas ticamības apliecināšanu.
Likums "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 193. nr.), kas stājas spēkā 2024. gada 17. oktobrī, (turpmāk – Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā), un ar kuriem tiek pārņemtas Direktīvas 2022/2464 prasības, paredz, ka Revīzijas pakalpojumu likuma 2. panta 2.1 daļa noteic, ka šajā likumā revīzijas pakalpojumam noteiktās prasības un revīzijas pakalpojuma sniedzējam noteiktie nosacījumi, pienākumi un tiesības, kā arī šā pakalpojuma sniedzēja uzraudzība, attiecas arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu un tā sniedzēju, izņemot šajā likumā noteiktos gadījumus, kad ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam un tā sniedzējam ir paredzētas konkrētas prasības. Līdz ar to Revīzijas pakalpojumu likuma 31.1 pantā noteiktās prasības par darba organizāciju, resursu plānošanu, dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu (kuras nosaka Ministru kabinets), ir jāattiecina arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu sniedzējiem.
Līdz ar to ir nepieciešams paredzēt, ka MK noteikumu prasības attiecas arī uz zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām, kas sniedz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punkts nosaka, ka arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu un tā sniedzējiem attiecas noteikumos aprakstītā kārtība un nosacījumi par:
- darba organizāciju un resursu plānošanu;
- dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu.
Lai tiesību normas būtu skaidras un saprotamas to lietotājam, Noteikumu projekta 2. punktā tiek noteikts, ka Noteikumu projektā lietotie termini "revīzijas pakalpojums" un "ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojums" turpmāk Noteikumu projekta tekstā, kopā lietojot, tiek saukti par "profesionālajiem pakalpojumiem".
Noteikumu projekta tālākajā tekstā, t.i., 7., 9., 10., 12., 13., 14., 15., 16., 17. un 21. punktā tiek lietots termins "profesionālais pakalpojums" (attiecīgā locījumā).
- darba organizāciju un resursu plānošanu;
- dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu.
Lai tiesību normas būtu skaidras un saprotamas to lietotājam, Noteikumu projekta 2. punktā tiek noteikts, ka Noteikumu projektā lietotie termini "revīzijas pakalpojums" un "ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojums" turpmāk Noteikumu projekta tekstā, kopā lietojot, tiek saukti par "profesionālajiem pakalpojumiem".
Noteikumu projekta tālākajā tekstā, t.i., 7., 9., 10., 12., 13., 14., 15., 16., 17. un 21. punktā tiek lietots termins "profesionālais pakalpojums" (attiecīgā locījumā).
Problēmas apraksts
Direktīvas 2022/2464 3. pants paredz grozījumus arī Revīzijas direktīvas 24.b pantā "Darba organizācija".
Līdz ar to ir nepieciešams iekļaut šos grozījumus Noteikumu projektā.
Līdz ar to ir nepieciešams iekļaut šos grozījumus Noteikumu projektā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts iekļauj prasības, kas attiecas arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanu, tas ir:
1) 5. punktā tiek noteikts pienākums katram ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam veltīt pietiekami ilgu laiku, lai, ievērojot Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktās prasības, varētu izpildīt līguma par attiecīgā profesionālā pakalpojuma sniegšanu saistības, kā arī nodrošināt attiecīgā profesionālā pakalpojuma kvalitatīvai sniegšanai nepieciešamos resursus. Savukārt 6. punkts noteic, ka zvērinātu revidentu komercsabiedrība, ieceļot par revīzijas pakalpojuma sniegšanu atbildīgo zvērinātu revidentu vai par ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanu - galveno ilgtspējas revidentu (turpmāk atbildīgais zvērināts revidents un galvenais ilgtspējas revidents kopā – atbildīgais revidents) novērtē atbildīgā revidenta spēju minēto profesionālo pakalpojumu sniegt pienācīgā kvalitātē, viņa neatkarību, objektivitāti un kompetenci;
2) 24.2. apakšpunktā un 24.3. apakšpunktā tiek noteikts, ka klientu uzskaites reģistrā ir jānorāda arī:
- galvenā ilgtspējas revidenta vārds, uzvārds un zvērināta revidenta sertifikāta numurs;
- attiecīgajā pārskata gadā saņemtā atlīdzība par profesionālajiem pakalpojumiem (t.i., iekļaujot arī maksu par ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu) sadalījumā pa pakalpojumu veidiem;
3) 28. punktā tiek noteikta prasība pašnodarbinātam zvērinātam revidentam un zvērinātu revidentu komercsabiedrībai iekārtot katram ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam atsevišķu apliecinājuma lietu. 27. punktā un 28. punktā skaidri tiek pateikts, ko nozīmē katras revīzijas uzdevuma lietas un katra ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma uzdevuma lietas slēgšana, t.i., attiecīgo lietu slēdz tādā veidā, lai pēc uzdevuma pabeigšanas, tajā ietilpstošie revidenta darba dokumenti un citas ziņas nevar tikt izmainītas;
- 29. punktā un 30. punktā tiek noteikta šo noteikumu 28. punktā minētajā ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma lietā iekļaujamā informācija.
1) 5. punktā tiek noteikts pienākums katram ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam veltīt pietiekami ilgu laiku, lai, ievērojot Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktās prasības, varētu izpildīt līguma par attiecīgā profesionālā pakalpojuma sniegšanu saistības, kā arī nodrošināt attiecīgā profesionālā pakalpojuma kvalitatīvai sniegšanai nepieciešamos resursus. Savukārt 6. punkts noteic, ka zvērinātu revidentu komercsabiedrība, ieceļot par revīzijas pakalpojuma sniegšanu atbildīgo zvērinātu revidentu vai par ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanu - galveno ilgtspējas revidentu (turpmāk atbildīgais zvērināts revidents un galvenais ilgtspējas revidents kopā – atbildīgais revidents) novērtē atbildīgā revidenta spēju minēto profesionālo pakalpojumu sniegt pienācīgā kvalitātē, viņa neatkarību, objektivitāti un kompetenci;
2) 24.2. apakšpunktā un 24.3. apakšpunktā tiek noteikts, ka klientu uzskaites reģistrā ir jānorāda arī:
- galvenā ilgtspējas revidenta vārds, uzvārds un zvērināta revidenta sertifikāta numurs;
- attiecīgajā pārskata gadā saņemtā atlīdzība par profesionālajiem pakalpojumiem (t.i., iekļaujot arī maksu par ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu) sadalījumā pa pakalpojumu veidiem;
3) 28. punktā tiek noteikta prasība pašnodarbinātam zvērinātam revidentam un zvērinātu revidentu komercsabiedrībai iekārtot katram ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam atsevišķu apliecinājuma lietu. 27. punktā un 28. punktā skaidri tiek pateikts, ko nozīmē katras revīzijas uzdevuma lietas un katra ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma uzdevuma lietas slēgšana, t.i., attiecīgo lietu slēdz tādā veidā, lai pēc uzdevuma pabeigšanas, tajā ietilpstošie revidenta darba dokumenti un citas ziņas nevar tikt izmainītas;
- 29. punktā un 30. punktā tiek noteikta šo noteikumu 28. punktā minētajā ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma lietā iekļaujamā informācija.
Problēmas apraksts
Starptautiskās Revīzijas un apliecinājuma standartu padome (International Auditing and Assurance Standards Board — IAASB) ir izstrādājusi standartu - 1. Starptautisko kvalitātes vadības standartu (iepriekš 1. Starptautiskais kvalitātes kontroles standarts) "Kvalitātes vadība firmās, kas veic vēsturiskās finanšu informācijas revīziju vai pārbaudi vai sniedz citus apliecinājuma vai saistītos pakalpojumus". Minētais standarts stājās spēkā 2022. gada 15. decembrī. Saskaņā ar šo standartu turpmāk pašnodarbinātam zvērinātam revidentam un zvērinātu revidentu komercsabiedrībai ir jāizstrādā ar profesionālo pakalpojumu sniegšanu saistīta iekšējās kvalitātes vadības sistēma, kvalitātes vadības politika un jāievieš attiecīgās kontroles procedūras.
Līdz ar to ir nepieciešams Noteikumu projektā minēt šo jauno standartu.
Līdz ar to ir nepieciešams Noteikumu projektā minēt šo jauno standartu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 21.3. apakšpunktā tiek dota atsauce uz jauno
standartu - 1. Starptautisko kvalitātes vadības standartu "Kvalitātes vadība firmās, kas veic vēsturiskās finanšu informācijas revīziju vai pārbaudi vai sniedz citus apliecinājuma vai saistītos pakalpojumus".
standartu - 1. Starptautisko kvalitātes vadības standartu "Kvalitātes vadība firmās, kas veic vēsturiskās finanšu informācijas revīziju vai pārbaudi vai sniedz citus apliecinājuma vai saistītos pakalpojumus".
Problēmas apraksts
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītā Revīzijas direktīvas 24.b. panta jaunā 5.a punkta pēdējā daļa noteic, ka, ja gada finanšu pārskatu obligāto revīziju un ilgtspējas ziņu sniegšanas ticamības apliecināšanu veic viens un tas pats obligātais revidents, ticamības apliecināšanas lietu var iekļaut revīzijas lietā. Līdz ar to tiek dota izvēles iespēja Eiropas Savienības dalībvalstīm piemērot šādu nosacījumu.
Risinājuma apraksts
Latvijas izvēlas šo iespēju un ar Noteikumu projekta 31. punktā noteic, ka, ja klienta gada pārskata un konsolidēto gada pārskata (ja tāds ir jāsagatavo) revīziju un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma uzdevumu veic viens un tas pats atbildīgais zvērināts revidents, šo noteikumu 28. punktā minēto lietu var iekļaut šo noteikumu 25. punktā minētajā revīzijas lietā.
Problēmas apraksts
Vairākas šobrīd spēkā esošās MK noteikumu Nr. 75 normas ar Noteikumu projektu netiks izteiktas jaunā redakcijā, bet tās joprojām ir aktuālas un ir iekļaujamas Noteikumu projektā.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to no MK noteikumiem Nr. 75 uz Noteikumu projektu pārceltās normas tiek iekļautas Noteikumu projekta 4., 18., 22., 26. un 32. punktā. Vienlaicīgi ar Noteikumu projektu MK noteikumi Nr. 75 tiek atzīti par spēku zaudējušiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Zvērināti revidenti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums skar zvērinātus revidentus, kas sniedz revīzijas pakalpojumus un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus kā individuālie komersanti vai pašnodarbinātas personas.
Noteikumu projekts paredz, ka arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniedzējiem - zvērinātiem revidentiem attiecas MK noteikumos aprakstītā kārtība un nosacījumi par:
- darba organizāciju un resursu plānošanu;
- dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu.
Noteikumu projektā atsevišķi tiek paredzēta prasība pašnodarbinātam zvērinātam revidentam iekārtot katram ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam atsevišķu apliecinājuma lietu.
Zvērinātam revidentam ir noteikts pienākums turpmāk izstrādāt ar profesionālo pakalpojumu sniegšanu saistītu iekšējās kvalitātes vadības sistēmu, kvalitātes vadības politiku un ieviest attiecīgās iekšējās kontroles procedūras saskaņā ar Starptautiskās Revīzijas un apliecinājuma standartu padomes (International Auditing and Assurance Standards Board — IAASB) izstrādāto standartu - Starptautisko kvalitātes vadības standartu Nr. 1 (iepriekš 1. Starptautiskais kvalitātes kontroles standarts) "Kvalitātes vadība firmās, kas veic vēsturiskās finanšu informācijas revīziju vai pārbaudi vai sniedz citus apliecinājuma vai saistītos pakalpojumus" (stājās spēkā 2022. gada 15. decembrī).
Noteikumu projekts paredz, ka arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniedzējiem - zvērinātiem revidentiem attiecas MK noteikumos aprakstītā kārtība un nosacījumi par:
- darba organizāciju un resursu plānošanu;
- dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu.
Noteikumu projektā atsevišķi tiek paredzēta prasība pašnodarbinātam zvērinātam revidentam iekārtot katram ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam atsevišķu apliecinājuma lietu.
Zvērinātam revidentam ir noteikts pienākums turpmāk izstrādāt ar profesionālo pakalpojumu sniegšanu saistītu iekšējās kvalitātes vadības sistēmu, kvalitātes vadības politiku un ieviest attiecīgās iekšējās kontroles procedūras saskaņā ar Starptautiskās Revīzijas un apliecinājuma standartu padomes (International Auditing and Assurance Standards Board — IAASB) izstrādāto standartu - Starptautisko kvalitātes vadības standartu Nr. 1 (iepriekš 1. Starptautiskais kvalitātes kontroles standarts) "Kvalitātes vadība firmās, kas veic vēsturiskās finanšu informācijas revīziju vai pārbaudi vai sniedz citus apliecinājuma vai saistītos pakalpojumus" (stājās spēkā 2022. gada 15. decembrī).
Juridiskās personas
- Zvērinātu revidentu komercsabiedrības
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums skar zvērinātu revidentu komercsabiedrības, kas sniedz revīzijas pakalpojumus un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus.
Noteikumu projekts paredz, ka arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniedzējiem - zvērinātu revidentu komercsabidrību attiecas Noteikumu projektā aprakstītā kārtība un nosacījumi par:
- darba organizāciju un resursu plānošanu;
- dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu.
Noteikumu projektā atsevišķi tiek paredzēta prasība zvērinātu revidentu komercsabiedrībai iekārtot katram ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam atsevišķu apliecinājuma lietu.
Zvērinātu revidentu komercsabiedrībai ir noteikts pienākums turpmāk izstrādāt ar profesionālo pakalpojumu sniegšanu saistītu iekšējās kvalitātes vadības sistēmu, kvalitātes vadības politiku un ieviest attiecīgās kontroles procedūras saskaņā ar Starptautiskās Revīzijas un apliecinājuma standartu padomes (International Auditing and Assurance Standards Board — IAASB) izstrādāto standartu - Starptautisko kvalitātes vadības standartu Nr. 1 (iepriekš 1. Starptautiskais kvalitātes kontroles standarts) "Kvalitātes vadība firmās, kas veic vēsturiskās finanšu informācijas revīziju vai pārbaudi vai sniedz citus apliecinājuma vai saistītos pakalpojumus" (stājās spēkā 2022. gada 15. decembrī).
Noteikumu projekts paredz, ka arī uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniedzējiem - zvērinātu revidentu komercsabidrību attiecas Noteikumu projektā aprakstītā kārtība un nosacījumi par:
- darba organizāciju un resursu plānošanu;
- dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu.
Noteikumu projektā atsevišķi tiek paredzēta prasība zvērinātu revidentu komercsabiedrībai iekārtot katram ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumam atsevišķu apliecinājuma lietu.
Zvērinātu revidentu komercsabiedrībai ir noteikts pienākums turpmāk izstrādāt ar profesionālo pakalpojumu sniegšanu saistītu iekšējās kvalitātes vadības sistēmu, kvalitātes vadības politiku un ieviest attiecīgās kontroles procedūras saskaņā ar Starptautiskās Revīzijas un apliecinājuma standartu padomes (International Auditing and Assurance Standards Board — IAASB) izstrādāto standartu - Starptautisko kvalitātes vadības standartu Nr. 1 (iepriekš 1. Starptautiskais kvalitātes kontroles standarts) "Kvalitātes vadība firmās, kas veic vēsturiskās finanšu informācijas revīziju vai pārbaudi vai sniedz citus apliecinājuma vai saistītos pakalpojumus" (stājās spēkā 2022. gada 15. decembrī).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Zvērināti revidenti
Nē
Šobrīd plānotās administratīvās izmaksas nav paredzamas, jo minēta apliecinājuma pakalpojuma sniegšanas pienākums nav obligāts visiem zvērinātiem revidentiem vai zvērinātu revidentu komercsabiedrībām. Turklāt klients var brīvi izvēlēties to zvērināto revidentu vai zvērinātu revidentu komercsabiedrību, kura ir tiesīga šo apliecinājuma pakalpojumu sniegt. Līdz ar to attiecībā uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu, ko sniegs zvērināti revidenti un zvērinātu revidentu komercsabiedrības, un ar šī pakalpojuma sniegšanu saistītajām izmaksām nav anotācijā nosakāms konkrēts apmērs, kā arī netiek piemērota vienota metodika šī pakalpojuma un ar to saistīto izmaksu apmēra noteikšanai.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Zvērinātu revidentu komercsabiedrības
Nē
Šobrīd plānotās administratīvās izmaksas nav paredzamas, jo minēta apliecinājuma pakalpojuma sniegšanas pienākums nav obligāts visiem zvērinātiem revidentiem vai zvērinātu revidentu komercsabiedrībām. Turklāt klients var brīvi izvēlēties to zvērināto revidentu vai zvērinātu revidentu komercsabiedrību, kura ir tiesīga šo apliecinājuma pakalpojumu sniegt. Līdz ar to attiecībā uz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu, ko sniegs zvērināti revidenti un zvērinātu revidentu komercsabiedrības, un ar šī pakalpojuma sniegšanu saistītajām izmaksām nav anotācijā nosakāms konkrēts apmērs, kā arī netiek piemērota vienota metodika šī pakalpojuma un ar to saistīto izmaksu apmēra noteikšanai.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. MK noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumos Nr. 136 "Noteikumi par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi un pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasībām"" (24-TA-915).
Pamatojums un apraksts
MK noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumos Nr. 136 "Noteikumi par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi un pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasībām"" (24-TA-915) ir izstrādāts, lai saskaņotu Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumus Nr. 136 "Noteikumi par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi un pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasībām" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 136) ar Grozījumiem Revīzijas pakalpojumu likumā. Noteikumu projekts attiecas uz revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudes ietvaros veikto ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma kvalitātes pārbaudi, tās plānošanas un organizēšanas un ziņošanas kārtību un kvalifikācijas prasībām pārbaudes veicējiem.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2464, 32014L0056 un 02014R0537-20240109
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 322/15, 16.12.2022.).
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 16.aprīļa direktīva 2014/56/ES, ar kuru groza Direktīvu 2006/43/EK, ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 158, 27.05.2014., 196./226. lpp).
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 537/2014 (2014. gada 16. aprīlis) par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 158, 27.05.2014., 77. lpp).
Apraksts
Direktīva 2022/2464 paredz noteikumus attiecībā uz ilgtspējas ziņojuma un konsolidēto ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) sagatavošanu un ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) apliecinājuma veikšanu un to veicēju kompetenci un uzraudzību.
Direktīva 2014/56/ES paredz nosacījumus to personu apstiprināšanai un reģistrācijai, kuras veic obligāto revīziju, noteikumus par neatkarību, objektivitāti un profesionālo ētiku, darba organizāciju, kas attiecas uz minētajām personām, kā arī to publiskās pārraudzības un sankciju sistēmu.
Revīzijas regula paredz prasības gada un konsolidēto finanšu pārskatu obligātās revīzijas veikšanai sabiedriskas nozīmes struktūrās, noteikumus par sabiedriskas nozīmes struktūru veikto obligāto revidentu un revīzijas uzņēmumu organizāciju un atlasi.
Direktīva 2014/56/ES paredz nosacījumus to personu apstiprināšanai un reģistrācijai, kuras veic obligāto revīziju, noteikumus par neatkarību, objektivitāti un profesionālo ētiku, darba organizāciju, kas attiecas uz minētajām personām, kā arī to publiskās pārraudzības un sankciju sistēmu.
Revīzijas regula paredz prasības gada un konsolidēto finanšu pārskatu obligātās revīzijas veikšanai sabiedriskas nozīmes struktūrās, noteikumus par sabiedriskas nozīmes struktūru veikto obligāto revidentu un revīzijas uzņēmumu organizāciju un atlasi.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 322/15, 16.12.2022.).
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 16.aprīļa direktīva 2014/56/ES, ar kuru groza Direktīvu 2006/43/EK, ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 158, 27.05.2014., 196./226. lpp).
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 537/2014 (2014. gada 16. aprīlis) par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 158, 27.05.2014., 77. lpp).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 14. punktu grozītās Revīzijas direktīvas jaunais 25.b pants
Noteikumu projekta 2., 7., 9., 10., 12., 13., 14., 15., 16., 17. punkts un 21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītās Revīzijas direktīvas 24.b. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 5. punkts un 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītās Revīzijas direktīvas 24.b. panta jaunais 2.a punkts
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītās Revīzijas direktīvas 24.b. panta 4. punkta b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 24.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītās Revīzijas direktīvas 24.b. panta 4. punkta c) apakšpunkts
Noteikumu projekta 24.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītās Revīzijas direktīvas 24.b. panta jaunais 5.a punkts
Noteikumu projekta 28., 29., 30. un 31. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītās Revīzijas direktīvas 24.b. panta 6. punkts
Noteikumu projekta 32. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1.panta 13. punkta "b" apakšpunktu grozītā Revīzijas direktīvas 21. panta 2. punkta pirmā daļa
Noteikumu projekta 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1.panta 13.punkta "b" apakšpunktu grozītā Revīzijas direktīvas 21. panta 2. punkta trešā daļa
Noteikumu projekta 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1.panta 13.punkta "b" apakšpunktu grozītā Revīzijas direktīvas 21. panta 2. punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a.panta 1. punkta pirmās daļas "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 12. punkta pirmais un otrais teikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 13.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 13.2. apakšpunkta pirmais teikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "e" apakšpunkts
Noteikumu projekta 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "f" apakšpunkts
Noteikumu projekta 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "g" apakšpunkts
Noteikumu projekta 12. punkta otrais un trešais teikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "h" apakšpunkts
Noteikumu projekta 17.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "i" apakšpunkts
Noteikumu projekta 17.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "j" apakšpunkts
Noteikumu projekta 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta pirmās daļas "k" apakšpunkts
Noteikumu projekta 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 19.1. apakšpunkta pirmais teikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta trešā daļa
Noteikumu projekta 21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.a. panta 1. punkta ceturtā daļa
Noteikumu projekta 13.2. apakšpunkta otrais teikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.a. panta 2. punkta pirmā daļa
Noteikumu projekta 10., 12., 15. un 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 18. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.a. panta 2. punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 19.1. apakšpunkta otrais teikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.b. panta 1. punkta pirmās daļas pirmais teikums
Noteikumu projekta 6. punkts
Prasības ir pārņemtas arī ar Revīzijas pakalpojumu likuma 31. panta pirmo daļu
Prasības ir pārņemtas arī ar Revīzijas pakalpojumu likuma 31. panta pirmo daļu
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.b. panta 1. punkta pirmās daļas otrais teikums
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.b. panta 1 .punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.b. panta 1 .punkta trešā daļa
Šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības tika pārņemtas vai ieviestas pilnībā.
Prasības ir pārņemtas ar Revīzijas pakalpojumu likuma 31. panta otrās daļas pirmo teikumu
Prasības ir pārņemtas ar Revīzijas pakalpojumu likuma 31. panta otrās daļas pirmo teikumu
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.b. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.b. panta 3. punkta pirmās daļas pirmais, trešais un ceturtais teikums
Noteikumu projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.b. panta 3. punkta pirmās daļas otrais teikums
Latvija nav izvēlējusies izmantot šo iespēju
-
-
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.b. panta 3. punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 23. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.b. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 24.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.b. panta 5. punkta pirmā daļa
Noteikumu projekta 25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.b. panta 5. punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 26. punkta pirmais teikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.b. panta 5. punkta trešā daļa
Noteikumu projekta 26. punkta otrais teikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotā Revīzijas direktīvas 24.b. panta 5. punkta ceturtā daļa
Noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 19. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 24.b. panta 7. punkts
Noteikumu projekta 21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 20. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 25.a. pants
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Ar Direktīvas 2014/56/ES 1. panta 25. punktu pievienotais Revīzijas direktīvas 30.e. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 19.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Revīzijas regula
Noteikumu projekta 3., 4., 5., 18., 22., 25. punkts, 13.2. un 19.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Revīzijas regulas 6., 7. 8. un 11. pants
Noteikumu projekta 26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Revīzijas regulas 10. pants
Noteikumu projekta 26. un 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītās Revīzijas direktīvas 24.b. panta jaunā 5.a punkta pēdējā daļa noteic, ka, ja gada finanšu pārskatu obligāto revīziju un ilgtspējas ziņu sniegšanas ticamības apliecināšanu veic viens un tas pats obligātais revidents, ticamības apliecināšanas lietu var iekļaut revīzijas lietā. Latvija šo iespēju izmanto un Noteikumu projekta 31. punktā paredz šādu izvēli.
Ar Direktīvu 2014/56/ES veiktie grozījumi Revīzijas direktīvā paredzēja šādas izvēles iespējas dalībvalstīm:
1) 24.a. panta 1. punkta trešā daļa: Dalībvalstis var noteikt vienkāršotas prasības Direktīvas 2. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunktā minētajām revīzijām. Latvija šo iespēju izmanto, un Noteikumu projekta 21. punktā paredz vienkāršotas prasības zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām, kuras veic tikai mazu komercsabiedrību gada pārskata revīzijas vai ierobežotās pārbaudes;
2) 24.b. panta 3. punkta otrais teikums: Dalībvalstis var atbrīvot obligātos revidentus un revīzijas uzņēmumus no nenozīmīgu Direktīvas un Revīzijas regulas pārkāpumu reģistrācijas. Latvija šo iespēju neizmanto, tādēļ Noteikumu projekta 14. punkta pirmajā teikumā paredz, ka reģistrējami visi Likuma un Revīzijas regulas pārkāpumi;
3) 24.b. panta 7. punkts: Dalībvalstis var noteikt vienkāršotas prasības attiecībā uz 3. un 6.punktu par Direktīvas 2. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunktā minētajām revīzijām. Latvija šo iespēju izmanto, un Noteikumu projekta 21. punktā paredz vienkāršotas prasības zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām, kuras veic tikai mazu komercsabiedrību gada pārskata revīzijas vai ierobežotās pārbaudes.
Ar Direktīvu 2014/56/ES veiktie grozījumi Revīzijas direktīvā paredzēja šādas izvēles iespējas dalībvalstīm:
1) 24.a. panta 1. punkta trešā daļa: Dalībvalstis var noteikt vienkāršotas prasības Direktīvas 2. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunktā minētajām revīzijām. Latvija šo iespēju izmanto, un Noteikumu projekta 21. punktā paredz vienkāršotas prasības zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām, kuras veic tikai mazu komercsabiedrību gada pārskata revīzijas vai ierobežotās pārbaudes;
2) 24.b. panta 3. punkta otrais teikums: Dalībvalstis var atbrīvot obligātos revidentus un revīzijas uzņēmumus no nenozīmīgu Direktīvas un Revīzijas regulas pārkāpumu reģistrācijas. Latvija šo iespēju neizmanto, tādēļ Noteikumu projekta 14. punkta pirmajā teikumā paredz, ka reģistrējami visi Likuma un Revīzijas regulas pārkāpumi;
3) 24.b. panta 7. punkts: Dalībvalstis var noteikt vienkāršotas prasības attiecībā uz 3. un 6.punktu par Direktīvas 2. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunktā minētajām revīzijām. Latvija šo iespēju izmanto, un Noteikumu projekta 21. punktā paredz vienkāršotas prasības zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām, kuras veic tikai mazu komercsabiedrību gada pārskata revīzijas vai ierobežotās pārbaudes.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Noteikumu projektā no Direktīvas 2022/2464 prasībām tiek pārņemtas tikai tās prasības, kuras attiecas uz zvērinātu revidentu praksi un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām saistībā ar darba organizāciju gadījumos, kad zvērināts revidents un zvērinātu revidentu komercsabiedrība sniedz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu. Citas Direktīvas 2022/2464 prasības attiecībā uz zvērinātiem revidentiem, zvērinātu revidentu komercsabiedrībām un to darbību uzraugošajām iestādēm ir iestrādātas Revīzijas pakalpojumu likumā, bet prasības attiecībā uz sabiedriskas nozīmes struktūru revīzijas komiteju papildu pienākumiem – Finanšu instrumentu tirgus likumā.
Noteikumu projektā no Direktīvas 2014/56/ES prasībām tiek pārņemtas tikai tās prasības, kuras attiecas uz zvērinātu revidentu praksi un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām saistībā ar darba organizāciju, tajā skaitā, politiku un procedūru izstrādāšana, zvērinātu revidentu prakses un zvērinātu revidentu komercsabiedrību neatkarības un objektivitātes nodrošināšanu, resursu plānošanu, dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu. Citas Direktīvas 2014/56/ES prasības ir iestrādātas Revīzijas pakalpojumu likumā un Finanšu instrumentu tirgus likumā.
Tāpat arī līdz šim MK noteikumos Nr. 75 jau pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas vai ietekmētas.
Noteikumu projektā no Direktīvas 2014/56/ES prasībām tiek pārņemtas tikai tās prasības, kuras attiecas uz zvērinātu revidentu praksi un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām saistībā ar darba organizāciju, tajā skaitā, politiku un procedūru izstrādāšana, zvērinātu revidentu prakses un zvērinātu revidentu komercsabiedrību neatkarības un objektivitātes nodrošināšanu, resursu plānošanu, dokumentu pārvaldību, reģistru un lietu veidošanu. Citas Direktīvas 2014/56/ES prasības ir iestrādātas Revīzijas pakalpojumu likumā un Finanšu instrumentu tirgus likumā.
Tāpat arī līdz šim MK noteikumos Nr. 75 jau pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas vai ietekmētas.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība nav piemērojama. Noteikumu projekts un tā anotācija pēc to ievietošanas Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā būs pieejams tā publiskajā daļā.
Noteikumu projekts tiks saskaņots ar Latvijas Zvērinātu revidentu asociāciju.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Finanšu ministrijai un Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai, veicot zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību sniegto pakalpojumu kvalitātes pārbaudes, būs jāpārliecinās, vai un kā zvērināti revidenti un zvērinātu revidentu komercsabiedrības ievēro Noteikumu projektā minētās prasības arī tajos gadījumos, kad zvērināti revidenti un zvērinātu revidentu komercsabiedrības sniedz ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas savus pienākumus realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta 24. punkts noteic, ka pašnodarbinātais zvērināts revidents un zvērinātu revidentu komercsabiedrība kārto (elektroniski vai papīra formā) vienu vai vairākus klientu uzskaites reģistrus. Savukārt, Noteikumu projekta 24.2. apakšpunkts noteic, ka uzskaites reģistrā zvērinātu revidentu komercsabiedrībai ir jānorāda atbildīgā zvērināta revidenta vārds, uzvārds un zvērināta revidenta sertifikāta numurs, arī pašnodarbinātā zvērināta revidenta un attiecīgā gadījumā - galvenā ilgtspējas revidenta vārds, uzvārds un zvērināta revidenta sertifikāta numurs. Minēto prasību noteic ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 12. punktu grozītās Revīzijas direktīvas 24.b. panta 4. punkta "b" apakšpunkts. Minētā informācija tāpat ir nepieciešama, lai zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību uzraugošās institūcijas (Finanšu ministrija un Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija), veicot zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību sniegto pakalpojumu kvalitātes pārbaudi, varētu pārliecināties, tieši kurš atbildīgais zvērināts revidents vai galvenais ilgtspējas revidents ir sniedzis attiecīgo pakalpojumu klientam un tādējādi pārbaudīt, kā šis revidents savā darbībā ievēro normatīvo aktu prasības, īpaši attiecībā uz neatkarības, objektivitātes un konfidencialitātes prasību ievērošanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi