Anotācija

23-TA-1192: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumos Nr. 136 "Noteikumi par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi un pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumos Nr. 136 “Noteikumi par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi un pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasībām”” (turpmāk – projekts) ir sagatavots pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā objektīvu nepieciešamību noteikt termiņu pagarinājumus veikto pārbaužu protokolu sagatavošanā, pārbaužu rezultātu apkopošanā un veikt labojumus atsaucē uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regulas (ES) Nr. 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK (turpmāk – Regula) numuru.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Noteikumu grozījumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas attiecībā uz termiņu, kādā tiek sagatavots revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudes (turpmāk – Pārbaude) protokola projekts un trūkumu novēršanas plāna projekts, kā arī sagatavojams veikto Pārbaužu rezultātu apkopojums.
Projekts paredz aizstāt noteikumu 2.1., 2.2., 3.1.1., 3.2.2. un 3.2.3. apakšpunktā nepareizi norādīto Regulas numuru “575/2014” ar Regulas numuru “537/2014”.

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Regulas 26. panta 2. punkta otrajās daļas “a” apakšpunktam kompetentajai iestādei jāveic obligāto revidentu un revīzijas uzņēmumu, kas veic obligātās revīzijas sabiedriskas nozīmes struktūrās, kvalitātes pārbaudes vismaz reizi trijos gados, pamatojoties uz riska analīzi.
Revīzijas pakalpojumu likuma 35.1 panta ceturtā daļa nosaka, ka Finanšu ministrijas pilnvarots pārstāvis ne retāk kā reizi trijos gados pārbauda, kā revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasības ievēro tās zvērinātu revidentu komercsabiedrības un zvērināti revidenti, kuri sniedz revīzijas pakalpojumus sabiedriskas nozīmes struktūrām, un sastāda šīs pārbaudes protokolu. Pārbaudi veic saskaņā ar šā likuma prasībām un Regulas 26. panta prasībām. Ministru kabinets nosaka Pārbaudes kārtību, pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasības, Pārbaudes protokolā ietveramās ziņas, kā arī Pārbaužu programmas saturu.
Atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumu Nr. 136 “Noteikumi par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi un pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasībām” (turpmāk – Noteikumi) 9. punktam, Finanšu ministrijas pilnvarotiem pārstāvjiem mēneša laikā pēc Pārbaudes beigām jāsagatavo Pārbaudes protokola projekts un trūkumu novēršanas plāna projekts, kurā jāiekļauj ieteikumi un to ieviešanas termiņi Pārbaudē konstatēto trūkumu novēršanai, un jānosūta tos pārbaudītajam zvērinātam revidentam vai zvērinātu revidentu komercsabiedrībai.
Atbilstoši Noteikumu 27. punktam Finanšu ministrija katru gadu līdz 31. janvārim apkopo iepriekšējā kalendāra gadā veikto Pārbaužu rezultātus – informāciju par visu attiecīgajā gadā veikto Pārbaužu konstatējumiem un sniegtajiem ieteikumiem – un publicē tos savā mājaslapā internetā.
Noteikumu 2.1., 2.2., 3.1.1., 3.2.2. un 3.2.3. apakšpunktā kļūdaini norādīts Regulas numurs “575/2014”.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības (turpmāk – zvērināta revidenta prakses) veiktās Pārbaudes notiek intervijas veidā, kuras laikā zvērināta revidenta prakse sniedz paskaidrojumus un uzrāda darba dokumentus Finanšu ministrijas pilnvarotajiem pārstāvjiem. Šāda zvērināta revidenta prakses pārbaude parasti ilgst divas darba dienas. Pēc Pārbaudes beigām Finanšu ministrijas pilnvarotajiem pārstāvjiem jāsagatavo Pārbaudes protokola projekts un trūkumu novēršanas plāna projekts. Piemērojot Noteikumu 9. punktu praksē Finanšu ministrijas pilnvarotie pārstāvji saskaras ar objektīviem apstākļiem, ka Noteikumu 9. punktā noteiktais termiņš var būt nepietiekams, lai Finanšu ministrijas pilnvarotais pārstāvis varētu kvalitatīvi sagatavot Latvijas sabiedrības interesēm atbilstošu Pārbaudes protokola projektu, sevišķi gadījumos, kad rodas nepieciešamība iegūt papildu informāciju Pārbaudes protokola projekta sagatavošanai. Izvērtējot veikto Pārbaužu  rezultātus un ņemot vērā veiktās izmaiņas Pārbaužu tvērumā, ir ievērojami pieaudzis darāmā darba apjoms un detalizācijas pakāpe veicot katru Pārbaudi.
Lai nodrošinātu gan kvalitatīvu sagatavošanos Pārbaudes norisei (Finanšu ministrijas pilnvarotie pārstāvji visas Pārbaudes veic triju mēnešu periodā vairākās praksēs un par vairākiem revīzijas uzdevumiem), gan protokola projekta apstrādes detalizāciju, šī darba apjoma veikšanai parasti nepieciešams ilgāks laika posms nekā viens mēnesis. It īpaši, ja, sagatavojot protokola projektu pēc notikušās Pārbaudes un izvērtējot Pārbaudē iegūto informāciju, tiek konstatēts, ka pamatotu secinājumu izdarīšanai ir nepieciešams iegūt papildu informāciju.
Ievērojot augstāk minēto un izvērtējot pašreizējo situāciju, Noteikumos nepieciešams precizēt Pārbaudes protokola projekta un trūkumu novēršanas plāna projekta sagatavošanas termiņu un noteikt iespēju pagarināt šo termiņu. Vienlaikus nepieciešams precizēt termiņu, kurā tiek apkopoti veikto Pārbaužu rezultāti un Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē publicēta informācija par visu attiecīgajā gadā veikto Pārbaužu konstatējumiem un sniegtajiem ieteikumiem.
Internetā ievadīta un pēc noteiktas adreses atrodama elektroniska formāta informācija, piemēram, par uzņēmumu vai iestādi, ir mājaslapa. Mājaslapa ir pirmā lapa, ko atver un no kuras var nokļūt tālāk visā tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne ir informācijas un pakalpojumu apkopojums, kas sastāv no tīmekļa lappusēm un cita veida datiem, piemēram, tabulām, attēliem, shēmām, video u.c.
Noteikumu 27. punktā un 28. punktā tiek lietots termins “mājaslapā internetā”. Piemēram, Finanšu ministrijas pilnvaroto pārstāvju veikto Pārbaužu rezultātu apkopojums par attiecīgo finanšu gadu ir jāpublicē Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē, lai atspoguļotu informāciju par visu attiecīgajā gadā veikto Pārbaužu konstatējumiem un sniegtajiem ieteikumiem. Tomēr šī informācija nav pieejama pirmajā lapā (mājaslapā), bet gan tālāk tīmekļa vietnes attiecīgajā sadaļā.
Noteikumu 2.1., 2.2., 3.1.1., 3.2.2. un 3.2.3. apakšpunktā kļūdaini norādīts Regulas numurs “575/2014”.

Risinājuma apraksts

Projekts paredz precizēt un papildināt Noteikumu 9. punktu, nosakot, ka Finanšu ministrijas pilnvarotie pārstāvji ir tiesīgi pagarināt Pārbaudes protokola projekta un trūkumu novēršanas plāna projekta sagatavošanas termiņu par mēnesi, par to paziņojot pārbaudītajam zvērinātam revidentam vai zvērinātu revidentu komercsabiedrībai.
Projekts paredz precizēt Noteikumu 27. punktu attiecībā uz tajā noteikto termiņu - līdz 31.janvārim, nosakot, ka Finanšu ministrija iepriekšējā kalendāra gadā veikto Pārbaužu rezultātus apkopo un informāciju par visu attiecīgajā gadā veikto Pārbaužu konstatējumiem un sniegtajiem ieteikumiem publicē Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē katru gadu ne vēlāk kā mēnesi pēc visu plānoto Pārbaužu pabeigšanas.
Noteikumu 27. punktā un 28. punktā tiek aizstāti vārdi “mājaslapā internetā” (attiecīgā locījumā) ar vārdiem “tīmekļa vietnē” (attiecīgā locījumā).
Aizstāt Noteikumu 2.1., 2.2., 3.1.1., 3.2.2. un 3.2.3. apakšpunktā norādīto Regulas numuru “575/2014” ar Regulas numuru “537/2014”.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts

Šobrīd šis ir vienīgais alternatīvais risinājums.

Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zvērināts revidents kā pašnodarbināta persona, kas sniedz revīzijas pakalpojumu sabiedriskas nozīmes struktūrai (Revīzijas pakalpojumu likuma 1.panta pirmās daļas 17. punkts).
Ietekmes apraksts
Zvērinātu revidentu prakses sniegtās Pārbaudes galējais novērtējums var tikt sniegts nedaudz vēlāk.
Juridiskās personas
  • Zvērinātu revidentu komercsabiedrība, kas sniedz revīzijas pakalpojumu sabiedriskas nozīmes struktūrai (Revīzijas pakalpojumu likuma 1.panta pirmās daļas 17. punkts).
Ietekmes apraksts
Zvērinātu revidentu prakses sniegtās Pārbaudes galējais novērtējums var tikt sniegts vēlāk.
Iepriekšējā kalendāra gadā veikto Pārbaužu rezultāti - informācija par visu attiecīgajā gadā veikto Pārbaužu konstatējumiem un sniegtajiem ieteikumiem – Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē var tikt publicēti vēlāk.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netiks organizētas, jo noteikumu projekts tieši sabiedrības intereses neskar.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi