Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1779: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par kopuzņēmuma "Svarīgas digitālās tehnoloģijas" un Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas administratīvo nolīgumu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Padomes Regula (ES) 2021/2085 (2021. gada 19. novembris, turpmāk - Regula 2021/2085), ar ko izveido kopuzņēmumus pamatprogrammā “Apvārsnis Eiropa” un atceļ Regulas (EK) Nr. 219/2007, (ES) Nr. 557/2014, (ES) Nr. 558/2014, (ES) Nr. 559/2014, (ES) Nr. 560/2014, (ES) Nr. 561/2014 un (ES) Nr. 642/2014 (OV L 427/17, 2021. gada 30. novembris), nosaka to, ka Padomes Regula (ES) Nr. 561/2014 (2014. gada 6. maijs), ar ko izveido kopuzņēmumu ECSEL (Elektroniskie komponenti un sistēmas Eiropas vadošās lomas nostiprināšanai) (OVL 169, 2014. gada 7. jūnijs), beidz darbību ar 29.11.2021. Kopuzņēmums ECSEL darbību izbeidz ar 2024. gada 31. decembri, pabeidzot ECSEL atbalstītos pētniecības projektus.
Ar Regulu 2021/2085 tiek izveidots kopuzņēmums "Svarīgas digitālās tehnoloģijas" (angļu val. KEY DIGITAl TECHNOLOGIES, turpmāk - KU SDT), kā arī dalības valstis saskaņā ar 127. panta 2. punktu izraugās valsts iestādi vai iestādes, kuras ir atbildīgas par tās saistību izpildi attiecībā uz kopuzņēmuma “Svarīgas digitālās tehnoloģijas” pasākumiem, kā arī noslēdz  administratīvo nolīgumu (turpmāk - nolīgums), pamatojoties uz 12. panta 2. punktu un 174. panta 8. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noslēgt administratīvo nolīgumu, lai tādējādi nodrošinātu Latvijas zinātnisko institūciju un uzņēmumu dalību kopuzņēmuma "Svarīgas digitālās tehnoloģijas" projektos, piesaistot līdzfinansējumu no pētniecības un inovācijas pamatprogrammas "Apvārsnis Eiropa".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz ar Eiropas Savienības 2021.-2027. gadu daudzgadu finanšu plānošanas perioda uzsākšanu, Padomes Regula (ES) 2021/2085 (2021. gada 19. novembris, turpmāk - Regula 2021/2085), ar ko izveido kopuzņēmumus pamatprogrammā “Apvārsnis Eiropa” un atceļ Regulas (EK) Nr. 219/2007, (ES) Nr. 557/2014, (ES) Nr. 558/2014, (ES) Nr. 559/2014, (ES) Nr. 560/2014, (ES) Nr. 561/2014 un (ES) Nr. 642/2014, nosaka to, ka Padomes Regula (ES) Nr. 561/2014 ( 2014. gada 6. maijs, turpmāk - Regula 561/2014), ar ko izveido kopuzņēmumu ECSEL (Elektroniskie komponenti un sistēmas Eiropas vadošās lomas nostiprināšanai), beidz darbību ar 29.11.2021. Kopuzņēmums ECSEL darbību izbeidz ar 2024. gada 31. decembri, pabeidzot ECSEL atbalstītos pētniecības projektus. Latvijas dalības īstenošanu kopuzņēmumā ECSEL nosaka 2015. gada 30. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr. 351 "Par ECSEL kopuzņēmuma un Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas vienošanos". Regulas 2021/2085 174. panta 8. punkts nosaka, ka "Kopuzņēmums “Svarīgas digitālās tehnoloģijas” ir kopuzņēmuma ECSEL, kurš izveidots ar Regulu (ES) Nr. 561/2014 un kuru tas aizstāj, un kura pēctecis tas ir, vienīgais tiesību un saistību pārņēmējs attiecībā uz visiem līgumiem, ieskaitot darba līgumus un dotācijas nolīgumus, saistībām un iegādāto īpašumu".

ECSEL kopuzņēmuma konkursos atbalstīti un finansēti tika 13 projekti (noslēgti 16 līgumi) ar Latvijas iesaisti. Tajos kā dalībnieki piedalās Elektronikas un datorzinātņu institūts, Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūts un Rīgas Tehniskā universitāte. Trīs projektos ir iesaistīti arī Latvijas uzņēmumi un tie ir Latvijas Mobilais telefons, SIA SAF Tehnika un AS Madara Cosmetics - tātad nacionālie industrijas "čempioni". Šī nozare Latvijai ir ļoti svarīga, jo tajā pastāv efektīva akadēmiskā sektora un industrijas sadarbība, tā ir daļa no Viedās specializācijas stratēģijas, Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju prioritātes. Kopumā ECSEL darbības laikā no tā piesaistīts ES līdzfinansējums 1,36 miljonu euro apmērā, kas ir būtisks ieguldījums Zinātnes, tehnoloģiju un inovāciju pamatnostādnēs doto uzdevumu īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sakarā ar Regulas 561/2014 darbības izbeigšanos 29.11.2021, jaunajā Eiropas Savienības daudzgadu budžeta  periodā saskaņā ar Regulu 2021/2085 tiek izveidots KU SDT. Saskaņā ar Regulas 2021/2085 127. panta 2. punktu dalībvalstis izraugās valsts iestādi vai iestādes, kuras ir atbildīgas par tās saistību izpildi attiecībā uz KU SDT pasākumiem, kā arī noslēdz nolīgumu, pamatojoties uz 12. panta 2. punktu. Tātad ir jāveic darbības, lai Latvija varētu piedalīties pētniecības projektos, saņemot KU SDT finansējumu, kas ar savu līdzfinansējumu papildina dalībvalsts finansiālo atbalstu. Atbilstoši Regulas 2021/2085 1. pantam, kopuzņēmums tiek finansēts kā institucionalizēta Eiropas partnerībā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/695 (2021. gada 28. aprīlis), ar ko izveido pētniecības un inovācijas pamatprogrammu “Apvārsnis Eiropa”, nosaka tās dalības un rezultātu izplatīšanas noteikumus un atceļ Regulas (ES) Nr. 1290/2013 un (ES) Nr. 1291/2013 (OV L 170, 12.5.2021., 1. lpp.) 10. pantu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumi apstiprina nolīguma projekta tekstu un deleģē izglītības un zinātnes ministru parakstīt nolīgumu. Iesaistītās valstis izraugās par finansēšanu atbildīgo valsts iestādi vai iestādes (turpmāk – VFI), kas ir atbildīgas par saistību izpildi attiecībā uz KU SDT pasākumiem (Regulas 2021/2085 127. panta 2. punkts) - tā ir Latvijas Zinātnes padome (turpmāk - LZP). LZP arī administrē nacionālo līdzfinansējumu saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 26. maija noteikumiem Nr. 259 "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā" (turpmāk - MK Noteikumi Nr. 259). Būtiski, ka tādējādi LZP nodrošina gan nacionālā līdzfinansējuma administrēšanu atbilstoši MK Noteikumiem 259, gan veic darbības, lai tiktu izpildīts nolīgums.

LZP būs jānodrošina sekojošais: saskaņā ar 4. panta 1. punktu - 30 dienu laikā pēc KU SDT izpilddirektora pieprasījuma VFI paziņo:
a) darba programmas izdevumu tāmi nākamajam(-iem) gadam(-iem);
b) īpašus noteikumus par tiesībām saņemt valsts finansējumu izmaksu segšanai;
c) īpašus atbilstības kritērijus, kas piemērojami atsevišķiem pieteikuma iesniedzējiem valsts finansējuma saņemšanai;
d) ar kādu likmi no valsts finansējuma tiks atmaksātas attiecināmās izmaksas (attiecīgā gadījumā, dalībnieku kategorijai vai darbības veidam).
Saskaņā ar 5. pantu:
VFI veic visus nepieciešamos pasākumus, lai noslēgtu un parakstītu valsts dotācijas nolīgumus ar dalībniekiem vēlākais astoņu mēnešu laikā pēc pilnīgu priekšlikumu iesniegšanas termiņa. VFI informē KU SDT, ja konkrēta valsts dotācijas nolīguma parakstīšanu ir kavējuši notikumi vai apstākļi, kurus VFI nevarēja ietekmēt, kuri nav radušies VFI vainas vai nolaidības dēļ un kurus VFI, rīkojoties ar pienācīgu rūpību, nevarēja novērst.
Netiešās darbības aprakstu, kas pievienots KU SDT dotācijas nolīgumam un ko paziņojis KU SDT, bez jebkādiem labojumiem piemēro valsts dotācijas nolīgumam.
VFI nepieprasa un nepiemēro īpašus papildu kritērijus vai noteikumus, izņemot tos, kas ir aprakstīti šā nolīguma 4. panta 1. punktā un ir publicēti darba programmā, ja vien tas netiek uzdots saskaņā ar valsts normatīvajiem aktiem.
VFI paziņo KU SDT šādu informāciju 15 dienu laikā no brīža, kad tā ir kļuvusi zināma:
a) KU valsts dotācijas nolīguma parakstīšanas datumu, tostarp attiecīgā gadījumā valsts finansējuma apjomu, darbības sākuma datumu un šo nolīgumu darbības periodu;
b) valsts dotācijas nolīguma grozījumus vai izbeigšanu, tostarp izmaiņas valsts dotācijas nolīguma pusēs;
c) jebkādus valsts dotācijas nolīguma pārkāpumus.
Saskaņā ar 6. pantu, VFI pieprasa tehnisko uzraudzību un ziņošanu tikai KU SDT vai valsts normatīvajos aktos prasītajā apmērā.
Saskaņā ar 7. pantu, VFI var veikt attiecināmo izmaksu verifikāciju saskaņā ar īpašām valsts tiesību normām. Šis ir ļoti būtisks finansējums, ieguldot ERAF līdzekļus kā valsts finansējumu (kas aktuālajā daudzgadu finanšu periodā ir pieļauts).

Apvārsnis Eiropa 2021-2027 projektu konkursos, kuri tiek un tiks īstenoti ar KU SDT starpniecību, atbalstu piešķir atbilstoši MK Noteikumiem Nr. 259.
Projektu konkursi - skat https://www.kdt-ju.europa.eu/calls/kdt-ju-calls-2021-0, šeit arī atrodams dotācijas nolīguma paraugs (model grant agreement).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • diaspora
  • studenti
  • augstskolu un zinātnisko institūciju akadēmiskais un zinātniskais personāls, zinātnes tehniskais personāls, zinātni apkalpojošais personāls; uzņēmumos nodarbinātie; studējošie, zinātnieki
Ietekmes apraksts
dalība projektos
Juridiskās personas
  • valsts un nevalstiskās institūcijas, organizācijas; uzņēmumi
Ietekmes apraksts
dalība projektos

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
KU SDT projektos var piedalīties uzņēmumi, saņemot dotāciju no kopuzņēmuma un iegūstot jaunas zināšanas no efektīvas sadarbības ar akadēmisko sektoru 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
KU SDT projektos var piedalīties MVU, saņemot dotāciju no kopuzņēmuma un iegūstot jaunas zināšanas no efektīvas sadarbības ar akadēmisko sektoru 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
KU SDT projektos var piedalīties MVU, saņemot dotāciju no kopuzņēmuma un iegūstot jaunas zināšanas no efektīvas sadarbības ar akadēmisko sektoru 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
KU SDT projektos var piedalīties MVU (savstarpēji konkurējot starp LV dalībniekiem), saņemot dotāciju no kopuzņēmuma un iegūstot jaunas zināšanas no efektīvas sadarbības ar akadēmisko un zinātnisko sektoru 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
dalība projektos nodrošina nodarbinātību

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
434 847
0
170 347
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
434 847
0
170 347
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
434 847
518 085
170 347
518 085
0
581 242
0
2.1. valsts pamatbudžets
434 847
518 085
170 347
518 085
0
581 242
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-518 085
0
-518 085
0
-581 242
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-518 085
0
-518 085
0
-581 242
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
518 085
0
518 085
0
581 242
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nolīgums nerada tiešas finansiālas saistības, atbilstoši tā 1. panta 4. punktam.
Valsts budžeta līdzekļi kā nacionālais līdzfinansējums valsts atbalsta vai valsts līdzfinansējuma veidā tiek piešķirts un uzraudzīts saskaņā ar 2015. gada 26. maija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 259 "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā".

Visi valsts atbalsta jautājumi ir regulēti atbilstošajās regulās un augšminētajos MK noteikumos.

ECSEL projektu līdzfinansēšanai 70.06.00 apakšprogrammā ieplānoti šādi līdzekļi:

2022.gadā – 434 847,05 EUR (9 projekti)
2023.gadā – 170 347,03 EUR (4 projekti)

ECSEL 2 projektu valsts budžeta līdzfinansējums 2024.gadā - 63 155,79 EUR apmērā, tiks plānots apakšprogrammā 70.06.00 "Dalība Eiropas Savienības pētniecības un tehnoloģiju attīstības programmās".

KU SDT 5 projektu valsts budžeta līdzfinansējums 1 554 256,06 EUR apmērā, tiks plānots apakšprogrammā 70.06.00 "Dalība Eiropas Savienības pētniecības un tehnoloģiju attīstības programmās". Sadalījumā pa 3 gadiem: 2022. gadā - 518 085 EUR, 2023. gadā - 518 085 EUR, 2024. gadā - 518 086,06 EUR.

Kopā ECSEL divu un KU SDT septiņu projektu finansēšanai no 2022. gada līdz 2024. gadam papildus valsts budžeta līdzfinansējums 1 617 411,85 EUR apmērā, tiks plānots apakšprogrammā 70.06.00 "Dalība Eiropas Savienības pētniecības un tehnoloģiju attīstības programmās". Sadalījumā pa 3 gadiem: 2022. gadā - 518 085 EUR, 2023. gadā - 518 085 EUR, 2024. gadā - 581 241,85 EUR (izmaiņas salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru).

Izglītības un zinātnes ministrija sagatavos attiecīgus dokumentus iesniegšanai Ministru kabinetam par atļauju Izglītības un zinātnes ministrijai uzņemties jaunas valsts budžeta ilgtermiņa saistības Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta programmas 70.00.00 “Citu Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošana” apakšprogrammā 70.06.00 “Dalība Eiropas Savienības pētniecības un tehnoloģiju attīstības programmās”, lai nodrošinātu valsts atbalstu Eiropas  Savienības pētniecības un tehnoloģiju attīstības projektu īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 26. maija noteikumiem Nr. 259  "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā", tai skaitā arī atbalstam dalībai kopuzņēmuma “Svarīgas digitālās tehnoloģijas” (KU SDT) projektos un divos kopuzņēmuma ECSEL projektos (ECSEL - par 2024. gadu).
Ja Ministru kabinets atļaus Izglītības un zinātnes ministrijai uzņemties jaunas valsts budžeta ilgtermiņa saistības, tad valsts atbalstam nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2085
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Regula (ES) 2021/2085 (2021. gada 19. novembris), ar ko izveido kopuzņēmumus pamatprogrammā “Apvārsnis Eiropa” un atceļ Regulas (EK) Nr. 219/2007, (ES) Nr. 557/2014, (ES) Nr. 558/2014, (ES) Nr. 559/2014, (ES) Nr. 560/2014, (ES) Nr. 561/2014 un (ES) Nr. 642/2014
Apraksts
Tiesību akts nerada jaunas starptautiskas saistības.

Atbilstoši Regulas 2021/2085 127. panta 2. punktam, KU SDT iesaistītā valsts izraugās valsts iestādi vai iestādes, kuras ir atbildīgas par tās saistību izpildi attiecībā uz kopuzņēmuma “Svarīgas digitālās tehnoloģijas” pasākumiem. Tas pamato Ministru kabineta noteikumu nepieciešamību, jo projektus kopuzņēmuma rīkotajos konkursos var iesniegt gan valsts zinātniskās institūcijas, gan uzņēmumi. Tiesību akta projekta 2. punkts nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas lomu saistību izpildē attiecībā uz kopuzņēmuma “Svarīgas digitālās tehnoloģijas” pasākumiem. Tiesību akta projekta 3. punkts nosaka Latvijas Zinātnes padomes atbildību par finansēšanu.

Kopuzņēmuma “Svarīgas digitālās tehnoloģijas” (turpmāk - KU SDT) un Latvijas Izglītības un zinātnes ministrijas administratīvais nolīgums, pamatojoties uz Regulas 2021/2085 12. panta 2. punktu, nosaka minētā punkta izpildes kārtību Latvijas Republikā. Tā kā projektu finansēšana notiek dalīti: attiecīgās daļas piešķir KU SDT, un Latvijas Republika, lai projektus varētu efektīvi realizēt, nepieciešama maksājumu sinhronizācija. Praksē tas nozīmē atbilstošas informācijas par maksājumiem juridiskām personām ievadīšanu kopuzņēmuma datu bāzē, ko var veikt LZP, jo tā pārvaldīs valsts līdzfinansējumu, un veiks darbības, kas izriet no nolīguma. Saskaņā ar tiesību akta projekta 3. punktu, par finansēšanu atbildīgās valsts iestādes pienākumus Izglītības un zinātnes ministrijas vārdā īsteno Latvijas Zinātnes padome, kas atbilst administratīvā nolīguma preambulas 6) sadaļai: "īstenojot šo nolīgumu, valsts iestāde, kas Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas vārdā atbild par finansējumu (turpmāk tekstā – “VFI”), ir Latvijas Zinātnes padome, Reģ. Nr. 90000048222, Smilšu iela 8, Rīga, LV-1050".

Finansējuma likmes no KU SDT nosaka atbilstoši Regulas 2021/2085 141. pantam. Latvijas dalības nosacījumi tiek noteikti konkrētam konkursam atbilstoši 2015. gada 26. maija Ministru kabineta noteikumu "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā" 19.2 apakšpunktam, un šo informāciju Padome paziņo KU SDT valdei, un informācija tiek iekļauta projektu konkursa uzsaukumā (nolīguma 5. pants)




 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Regula (ES) 2021/2085 (2021. gada 19. novembris), ar ko izveido kopuzņēmumus pamatprogrammā “Apvārsnis Eiropa” un atceļ Regulas (EK) Nr. 219/2007, (ES) Nr. 557/2014, (ES) Nr. 558/2014, (ES) Nr. 559/2014, (ES) Nr. 560/2014, (ES) Nr. 561/2014 un (ES) Nr. 642/2014
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
12. panta 2. punkts
2. punkts un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
127. panta 2. punkts
2. punkts, un to papildina 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Netiek pārņemts Regulas 2021/2085 12. panta 3. punkts. Tā kā atbalsts KU SDT projektiem ir valsts atbalsts, un plānots Eiropas partnerību finansēšanai piesaistīt Eiropas reģionālās attīstības fonda līdzekļus, vispirms ir jāsinhronizē atskaišu sistēma (t.sk. administratīvās prasības) dažādiem finansējumiem, lai varētu pārņemt Regulas 2021/2085 12. panta 3. punktu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Atbalsts tiek piešķirts atbilstoši 2015. gada 26. maija Ministru kabineta noteikumiem "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā", kas savukārt paredz tikai tāda valsts atbalsta piešķiršanu, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulai (ES) Nr. 651/2014 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu. Līdz ar to netiek piešķirts tāds valsts atbalsts, par kuru pastāv paziņošanas pienākums
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Latvijas Zinātnes padome
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo dalība kopuzņēmumā ir Latvijas tehniskā izšķiršanās, kas dod iespējas Latvijas dalībniekiem dalībai projektos. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
[135] Finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai, % no IKP
[194] Zināšanu un tehnoloģiju izlaide
[133] Nodarbinātā zinātniskā personāla īpatsvars no kopējā nodarbināto skaita (pilna laika slodzēs)

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodarbinātība KU SDT projektos atbilstoši MK Noteikumiem 259 seko samērīgām atlīdzības likmēm

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
KU SDT tiek realizēti arī digitālās veselības projekti

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi