24-TA-641: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība" (turpmāk – projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 25. punktu un Epidemioloģiskās drošības likuma 38.1 panta pirmo daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt un pilnveidot bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtību, paredzot normas, kas sekmētu jebkādas vardarbības preventīvu novēršanu un rīcību jebkādas vardarbības gadījumā, aktualizētu prasības un nosacījumus personām, kas iesaistītas nometnes darbības nodrošināšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumi Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 981) paredz bērnu nometņu (turpmāk – nometne) organizēšanas un darbības kārtību Latvijas Republikas teritorijā, bet nenosaka tiesisko regulējumu jebkādas vardarbības preventīvai novēršanai un rīcību jebkādas vardarbības gadījumā. Sabiedrībā arvien vairāk pastiprinās neiecietība pret jebkādu vardarbību un tiek pievērsta uzmanība vardarbības, tai skaitā seksuālās izmantošanas, nepieļaušanai. Medijos ir izskanējusi informācija un notikušas vairākas diskusijas par seksuālu izmantošanu, kas sastopama arī nometnēs, kā arī par institūciju rīcību un atbildību vardarbības risku samazināšanā un novēršanā. Tādējādi noteikumos Nr. 981 ir jāaktualizē nosacījumi, kuri jāievēro nometnes organizēšanā un norisē, lai nepieļautu vardarbību ne nometnes dalībnieku vidū, ne nometnes personāla un bērnu savstarpējās attiecībās, kā arī jāpapildina prasības gan nometnes vadītājam, gan personālam. Drošības aspektu ievērošanai nometnē, nodrošinot bērniem drošu un draudzīgu vidi, ir primārs nosacījums.
Noteikumos Nr. 981 nav paredzēta kārtība, kā nepilngadīgie nometnes dalībnieki nokļūst pie to likumiskajiem pārstāvjiem, ja nometnes organizētājs nevar nodrošināt nometnes darbību.
Noteikumos Nr.981 nepieciešams aizstāt Valsts izglītības satura centra nosaukumu ar Valsts izglītības attīstības aģentūras (turpmāk - aģentūra) nosaukumu, atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktā un 2.punktā noteiktajam par Valsts izglītības satura centra likvidāciju un tā funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņemšanu. Noteikumos Nr. 981 nepieciešams arī noteikt, kādos gadījumos aģentūra aptur vai anulē nometnes vadītāja apliecības darbību.
Noteikumos Nr. 981 nav paredzēta kārtība, kā nepilngadīgie nometnes dalībnieki nokļūst pie to likumiskajiem pārstāvjiem, ja nometnes organizētājs nevar nodrošināt nometnes darbību.
Noteikumos Nr.981 nepieciešams aizstāt Valsts izglītības satura centra nosaukumu ar Valsts izglītības attīstības aģentūras (turpmāk - aģentūra) nosaukumu, atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktā un 2.punktā noteiktajam par Valsts izglītības satura centra likvidāciju un tā funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņemšanu. Noteikumos Nr. 981 nepieciešams arī noteikt, kādos gadījumos aģentūra aptur vai anulē nometnes vadītāja apliecības darbību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 981 nepieciešams skaidrāk noteikt nometnes reģistrēšanas kārtību un termiņu, kā arī papildināt prasības nometnes darbiniekiem un prasības personām, kas var būt par nometnes vadītāju, lai minētās personas atbilstu Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām, kā arī papildināt prasības par nometnes vadītāja apliecības izsniegšanas, reģistrēšanas, apturēšanas vai anulēšanas kārtību. Noteikumos Nr. 981 nav regulējuma, kas sekmētu jebkādas vardarbības preventīvu novēršanu un rīcību jebkādas vardarbības gadījumā. Noteikumi Nr. 981 nenosaka rīcību gadījumā, ja nometnes organizētājs nevar nodrošināt nometnes darbību, kā arī nenosaka, kādos gadījumos nometnes vadītāja apliecības darbība var tikt apturēta vai anulēta.
No noteikumiem Nr. 981 ir svītrojama norma, kas paredz ārvalstniekiem pienākumu iesniegt primārās veselības aprūpes ārsta izziņu. Ar Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumiem Nr. 501 “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība”” tika izslēgta norma, kas noteica nometnes dalībniekam pienākumu iesniegt ģimenes ārsta vai ārstējošā ārsta izziņu par dalībnieka veselības stāvokli un rekomendācijām, jo Veselības ministrija bija norādījusi, ka bērna vecāku rīcībā ir pietiekama informācija, kas būtu iesniedzama nometnei attiecībā uz bērna veselības stāvokļa novirzēm un nepieciešamo rīcību/terapiju, un nav nepieciešamības šādu informāciju pieprasīt no ģimenes ārsta vai cita ārstējošā ārsta, tā kā šādā gadījumā bērnam netiek veikta jauna, specifiska veselības pārbaude ar jaunu faktu konstatēšanu, bet gan iesniegta jau esošā informācija bērna nometnei attiecībā uz bērna veselību un nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem, un šādai informācijai jau ir jābūt vecāku rīcībā. Vienlaikus gadījumā, ja bērna veselības stāvokļa dēļ vecāku sniegtā informācija papildināma ar specifisku medicīnisko informāciju no ārsta, kas var būt noderīga nometnes pakalpojuma sniegšanas laikā, vecāks šādu informāciju var pievienot nepieciešamības gadījumā, tādējādi ievērojot bērna tiesības uz piemērotu un kvalitatīvu aprūpi. Attiecīgi nav nepieciešams noteikumos Nr. 981 saglabāt prasību ārvalstniekiem iesniegt primārās veselības aprūpes ārsta izziņu.
Šobrīd no Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta septītās daļa nosaka, ja ir pamatotas aizdomas vai iestādes vadītāja, darba devēja vai pasākuma organizatora rīcībā ir informācija par to, ka šā panta piektajā daļā minētās personas pieļāvušas bērna tiesību pārkāpumus vai pret tām uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts šā panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākts administratīvā pārkāpuma process par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, iestādes vadītājs, darba devējs vai pasākuma organizators nodrošina, ka attiecīgie darbinieki tiek atstādināti no amata (no pienākumu pildīšanas) līdz dienai, kad stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums vai tiesas spriedums, vai līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai kriminālprocesā.
Praksē var rasties situācija, ka nometnes vadītājs, kuru ir atstādinājis viens nometnes organizētājs uzsāk darbu pie cita nometnes organizētāja, tādēļ nepieciešamas noteikt, ka nometnes organizētājs nodrošina, ka aģentūra tiek informēts par nometnes vadītāja atstādināšanu pamatojoties uz Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta septīto daļu, ja pret nometnes vadītāju uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts šā panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākts administratīvā pārkāpuma process par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, lai aģentūra varētu pieņemt lēmumu par nometnes vadītāja apliecības darbības apturēšanu.
Ar 2024. gada 20.jūnijā LR Saeimā pieņemto likumu "Grozījums Izglītības likumā" (Nr.566/Lp14) (turpmāk – Izglītības likuma grozījumi), kas paredz papildināt Izglītības likuma 14. panta 25. punktu ar vārdiem šādā redakcijā: “nosaka prasības bērnu nometņu vadītājiem un darbiniekiem, prasības bērnu nometņu vadītāju profesionālās kompetences pilnveidei, kā arī kārtību, kādā izsniedz, reģistrē, aptur vai anulē bērnu nometnes vadītāja apliecību”, ir paplašināts Ministru kabinetam dotais pilnvarojums, kas ļauj noteikumos Nr. 981 pilnveidot regulējumu, lai risinātu konstatētās problēmas nometņu darbībā.
No noteikumiem Nr. 981 ir svītrojama norma, kas paredz ārvalstniekiem pienākumu iesniegt primārās veselības aprūpes ārsta izziņu. Ar Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumiem Nr. 501 “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība”” tika izslēgta norma, kas noteica nometnes dalībniekam pienākumu iesniegt ģimenes ārsta vai ārstējošā ārsta izziņu par dalībnieka veselības stāvokli un rekomendācijām, jo Veselības ministrija bija norādījusi, ka bērna vecāku rīcībā ir pietiekama informācija, kas būtu iesniedzama nometnei attiecībā uz bērna veselības stāvokļa novirzēm un nepieciešamo rīcību/terapiju, un nav nepieciešamības šādu informāciju pieprasīt no ģimenes ārsta vai cita ārstējošā ārsta, tā kā šādā gadījumā bērnam netiek veikta jauna, specifiska veselības pārbaude ar jaunu faktu konstatēšanu, bet gan iesniegta jau esošā informācija bērna nometnei attiecībā uz bērna veselību un nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem, un šādai informācijai jau ir jābūt vecāku rīcībā. Vienlaikus gadījumā, ja bērna veselības stāvokļa dēļ vecāku sniegtā informācija papildināma ar specifisku medicīnisko informāciju no ārsta, kas var būt noderīga nometnes pakalpojuma sniegšanas laikā, vecāks šādu informāciju var pievienot nepieciešamības gadījumā, tādējādi ievērojot bērna tiesības uz piemērotu un kvalitatīvu aprūpi. Attiecīgi nav nepieciešams noteikumos Nr. 981 saglabāt prasību ārvalstniekiem iesniegt primārās veselības aprūpes ārsta izziņu.
Šobrīd no Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta septītās daļa nosaka, ja ir pamatotas aizdomas vai iestādes vadītāja, darba devēja vai pasākuma organizatora rīcībā ir informācija par to, ka šā panta piektajā daļā minētās personas pieļāvušas bērna tiesību pārkāpumus vai pret tām uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts šā panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākts administratīvā pārkāpuma process par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, iestādes vadītājs, darba devējs vai pasākuma organizators nodrošina, ka attiecīgie darbinieki tiek atstādināti no amata (no pienākumu pildīšanas) līdz dienai, kad stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums vai tiesas spriedums, vai līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai kriminālprocesā.
Praksē var rasties situācija, ka nometnes vadītājs, kuru ir atstādinājis viens nometnes organizētājs uzsāk darbu pie cita nometnes organizētāja, tādēļ nepieciešamas noteikt, ka nometnes organizētājs nodrošina, ka aģentūra tiek informēts par nometnes vadītāja atstādināšanu pamatojoties uz Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta septīto daļu, ja pret nometnes vadītāju uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts šā panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākts administratīvā pārkāpuma process par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, lai aģentūra varētu pieņemt lēmumu par nometnes vadītāja apliecības darbības apturēšanu.
Ar 2024. gada 20.jūnijā LR Saeimā pieņemto likumu "Grozījums Izglītības likumā" (Nr.566/Lp14) (turpmāk – Izglītības likuma grozījumi), kas paredz papildināt Izglītības likuma 14. panta 25. punktu ar vārdiem šādā redakcijā: “nosaka prasības bērnu nometņu vadītājiem un darbiniekiem, prasības bērnu nometņu vadītāju profesionālās kompetences pilnveidei, kā arī kārtību, kādā izsniedz, reģistrē, aptur vai anulē bērnu nometnes vadītāja apliecību”, ir paplašināts Ministru kabinetam dotais pilnvarojums, kas ļauj noteikumos Nr. 981 pilnveidot regulējumu, lai risinātu konstatētās problēmas nometņu darbībā.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 981 1. punkts precizēts un papildināts saskaņā ar likumā doto pilnvarojumu. Atbilstoši Izglītības likuma grozījumiem noteikumu Nr. 981 1.1. apakšpunkts paredz, ka noteikumi Nr. 981 nosaka bērnu nometņu organizēšanas un darbības noteikumus, prasības nometņu vadītājiem un darbiniekiem, prasības nometņu vadītāju profesionālās kompetences pilnveidei, kā arī kārtību, kādā izsniedz, reģistrē, aptur vai anulē nometnes vadītāja apliecību. Projekts aizstāj noteikumos Nr. 981 Valsts izglītības satura centra nosaukumu ar aģentūras nosaukumu. Atbilstoši Epidemioloģiskās drošības likuma 38.1 panta pirmajai daļai noteikumu Nr. 981 1.2. apakšpunkts paredz, ka noteikumi Nr. 981 nosaka higiēnas prasības paaugstināta riska subjektiem, kuri organizē nometnes.
Paaugstināta riska subjekts saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 1. panta 32. punktu ir tiesību subjekts, kura darbības veids ir pakalpojumu sniegšana patērētājiem un kura darbības vai izmantojamo iekārtu darbības dēļ var plaši izplatīties infekcijas slimības vai kura darbība ir saistīta ar veselību ietekmējošo faktoru kaitīgo iedarbību un kurš ir pakļauts epidemioloģisko drošību regulējošo normatīvo aktu prasībām. Higiēnas prasības nometnes organizētājam noteiktas noteikumu Nr. 981 10.12.apakšpunktā.
Projekts precizē nometnes reģistrācijas kārtību un termiņu – nometnes organizētājs ne vēlāk kā mēnesi pirms nometnes darbības uzsākšanas nodrošina, ka nometnes vadītājs reģistrē nometni aģentūras tīmekļvietnē www.nometnes.gov.lv (turpmāk – informācijas sistēma).
Projekts nosaka, ka pirms nometnes darbības uzsākšanas organizētājs slēdz darba līgumu vai uzņēmuma līgumu, vai līgumu par brīvprātīgo darbu ar nometnes vadītāju un citiem nometnes darbības nodrošināšanai nepieciešamiem darbiniekiem (turpmāk – darbinieki), kuri atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām. Lai pārliecinātos par darbinieka vai nometnes vadītāja atbilstību Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām, organizētājs pieprasa izziņas izsniegšanu no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām par sodāmību vai sodāmības neesību. Personai, lai kļūtu par nometnes vadītāju, jāapgūst aģentūras īstenotos nometņu vadītāju sagatavošanas kursus 72 stundu apjomā, jānokārto aģentūras pārbaudījums nometņu vadītāju sagatavošanas kursu noslēgumā un jāsaņem nometnes vadītāja apliecība elektroniskā formā, parakstīta ar drošu elektronisko parakstu un apstiprināta ar laika zīmogu. Nometnes vadītāja apliecību izsniedz uz pieciem gadiem. Nometnes vadītājs vismaz reizi piecos gados apgūst aģentūras īstenotos profesionālās kompetences pilnveides kursus 36 stundu apjomā, nokārto aģentūras pārbaudījumu profesionālās kompetences pilnveides kursu noslēgumā un saņem jaunu nometnes vadītāja apliecību uz pieciem gadiem. Aģentūras amatpersona pieņem lēmumu anulēt nometnes vadītāja apliecību, ja nometnes vadītājs neatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām.
Ņemot vērā pieprasījumu, projekts neizslēdz iespēju apgūt aģentūras profesionālās kompetences pilnveides kursus biežāk nekā reizi piecos gados. Aģentūras īstenotie nometņu vadītāju sagatavošanas kursi un profesionālās kompetences pilnveides kursi ir maksas pakalpojums atbilstoši cenrādim ko piemēro nometņu vadītāju sagatavošanas un profesionālās kompetences pilnveides jomā.
Pirms nometnes darbības uzsākšanas nometnes organizētājs sadarbībā ar nometnes vadītāju nodrošina nometnes darba drošības noteikumu, kā arī iekšējas kārtības un drošības noteikumu izstrādi. Nometnes vadītājs iepazīstina darbiniekus ar darba drošības noteikumiem, kā arī darbiniekus un dalībniekus ar iekšējās kārtības un drošības noteikumiem. Par iepazīšanos ar minētajiem noteikumiem nometnes darbinieki parakstās nometnes žurnālā, tajā norāda arī informāciju par dalībnieku iepazīšanos ar nometnes iekšējās kārtības un drošības noteikumiem (attiecīgi precizēts noteikumu Nr. 981 2. pielikums).
Nometnes darbības laikā nometnes organizētājs nodrošina vismaz vienu pilngadīgu darbinieku (neskaitot saimnieciskos darbiniekus) uz 10 dalībniekiem, izņemot Jaunsardzes centra organizētajās nometnēs, kur Jaunsardzes centra direktors vai viņa pilnvarotā persona nosaka dalībnieku skaitu uz vienu pilngadīgu darbinieku, kura pienākumos ir dalībnieku veselības, dzīvības, labbūtības un drošības uzraudzība nometnes darbības laikā. Nepilngadīgas personas var strādāt nometnē normatīvajos aktos par nepilngadīgo personu nodarbināšanu noteiktajā kārtībā.
Projektā paredzēts svītrot normu, kas nosaka ārvalstniekiem pienākumu iesniegt primārās veselības aprūpes ārsta izziņu, kā arī paredz, ka nometnes organizētājs sadarbībā ar nometnes vadītāju nodrošina nometnes darba drošības noteikumu, kā arī iekšējas kārtības un drošības noteikumu izstrādi. Nometnes iekšējas kārtības un drošības noteikumos iekļauj nosacījumus traumu un ievainojumu profilaksei, ugunsdrošības prasības, rīcību drošības noteikumu ievērošanai, dalībnieku tiesības, pienākumus un atbildību, aizliegumu dalībniekiem lietot tabakas izstrādājumus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces, alkoholiskos dzērienus, narkotiskās, psihotropās vai citas atkarību izraisošas vielas, rīcības algoritmu jebkādas vardarbības preventīvai novēršanai un rīcībai jebkādas vardarbības gadījumā, kā arī citus būtiskus jautājumus, kas jāievēro nometnes dalībniekiem, atrodoties nometnē.
Nometnes vadītājs pirms nometnes darbības uzsākšanas iepazīstina darbiniekus un dalībniekus ar minētajiem noteikumiem. Nometnes darbības laikā nometnes organizētājs nodrošina, ka nometnes dalībnieki tiek informēti un apmācīti par rīcību jebkādas vardarbības gadījumā atbilstoši nometnes programmai, kā arī to, ka ikvienai personai redzamā vietā nometnē ir Bērnu aizsardzības centra uzticības tālruņa numurs.
Projekts nosaka, ka nometnes darbiniekiem jāatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām.
Atbilstoši Izglītības likuma grozījumiem, kas paplašina Ministru kabinetam doto pilnvarojumu, projekts paredz, ka aģentūras amatpersona pieņem lēmumu apturēt nometnes vadītāja apliecības darbību, ja pret nometnes vadītāju uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākts administratīvā pārkāpuma process par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, anulē nometnes vadītāja apliecību, ja nometnes vadītājs neatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām, ieraksta informācijas sistēmā nometnes vadītāja apliecības darbības apturēšanas termiņu vai norāda, ka nometnes vadītāja apliecība ir anulēta.
Lēmums par nometnes vadītāja apliecības izsniegšanu, lēmums par nometnes vadītāja apliecības darbības apturēšanu uz izmeklēšanas laiku un lēmums par nometnes vadītāja apliecības anulēšanu ir administratīvais akts. Ja rodas strīds par minētajiem lēmumiem, tad aģentūras amatpersonu izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu aģentūras vadītājam. Aģentūras vadītāja izdotos administratīvos aktus var pārsūdzēt tiesā.
Ņemot vērā Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas reorganizēšanu par Bērnu aizsardzības centru, projekts paredz, ka noteikumos Nr. 981 tiek lietots iestādes nosaukums Bērnu aizsardzības centrs.
Paaugstināta riska subjekts saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 1. panta 32. punktu ir tiesību subjekts, kura darbības veids ir pakalpojumu sniegšana patērētājiem un kura darbības vai izmantojamo iekārtu darbības dēļ var plaši izplatīties infekcijas slimības vai kura darbība ir saistīta ar veselību ietekmējošo faktoru kaitīgo iedarbību un kurš ir pakļauts epidemioloģisko drošību regulējošo normatīvo aktu prasībām. Higiēnas prasības nometnes organizētājam noteiktas noteikumu Nr. 981 10.12.apakšpunktā.
Projekts precizē nometnes reģistrācijas kārtību un termiņu – nometnes organizētājs ne vēlāk kā mēnesi pirms nometnes darbības uzsākšanas nodrošina, ka nometnes vadītājs reģistrē nometni aģentūras tīmekļvietnē www.nometnes.gov.lv (turpmāk – informācijas sistēma).
Projekts nosaka, ka pirms nometnes darbības uzsākšanas organizētājs slēdz darba līgumu vai uzņēmuma līgumu, vai līgumu par brīvprātīgo darbu ar nometnes vadītāju un citiem nometnes darbības nodrošināšanai nepieciešamiem darbiniekiem (turpmāk – darbinieki), kuri atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām. Lai pārliecinātos par darbinieka vai nometnes vadītāja atbilstību Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām, organizētājs pieprasa izziņas izsniegšanu no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām par sodāmību vai sodāmības neesību. Personai, lai kļūtu par nometnes vadītāju, jāapgūst aģentūras īstenotos nometņu vadītāju sagatavošanas kursus 72 stundu apjomā, jānokārto aģentūras pārbaudījums nometņu vadītāju sagatavošanas kursu noslēgumā un jāsaņem nometnes vadītāja apliecība elektroniskā formā, parakstīta ar drošu elektronisko parakstu un apstiprināta ar laika zīmogu. Nometnes vadītāja apliecību izsniedz uz pieciem gadiem. Nometnes vadītājs vismaz reizi piecos gados apgūst aģentūras īstenotos profesionālās kompetences pilnveides kursus 36 stundu apjomā, nokārto aģentūras pārbaudījumu profesionālās kompetences pilnveides kursu noslēgumā un saņem jaunu nometnes vadītāja apliecību uz pieciem gadiem. Aģentūras amatpersona pieņem lēmumu anulēt nometnes vadītāja apliecību, ja nometnes vadītājs neatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām.
Ņemot vērā pieprasījumu, projekts neizslēdz iespēju apgūt aģentūras profesionālās kompetences pilnveides kursus biežāk nekā reizi piecos gados. Aģentūras īstenotie nometņu vadītāju sagatavošanas kursi un profesionālās kompetences pilnveides kursi ir maksas pakalpojums atbilstoši cenrādim ko piemēro nometņu vadītāju sagatavošanas un profesionālās kompetences pilnveides jomā.
Pirms nometnes darbības uzsākšanas nometnes organizētājs sadarbībā ar nometnes vadītāju nodrošina nometnes darba drošības noteikumu, kā arī iekšējas kārtības un drošības noteikumu izstrādi. Nometnes vadītājs iepazīstina darbiniekus ar darba drošības noteikumiem, kā arī darbiniekus un dalībniekus ar iekšējās kārtības un drošības noteikumiem. Par iepazīšanos ar minētajiem noteikumiem nometnes darbinieki parakstās nometnes žurnālā, tajā norāda arī informāciju par dalībnieku iepazīšanos ar nometnes iekšējās kārtības un drošības noteikumiem (attiecīgi precizēts noteikumu Nr. 981 2. pielikums).
Nometnes darbības laikā nometnes organizētājs nodrošina vismaz vienu pilngadīgu darbinieku (neskaitot saimnieciskos darbiniekus) uz 10 dalībniekiem, izņemot Jaunsardzes centra organizētajās nometnēs, kur Jaunsardzes centra direktors vai viņa pilnvarotā persona nosaka dalībnieku skaitu uz vienu pilngadīgu darbinieku, kura pienākumos ir dalībnieku veselības, dzīvības, labbūtības un drošības uzraudzība nometnes darbības laikā. Nepilngadīgas personas var strādāt nometnē normatīvajos aktos par nepilngadīgo personu nodarbināšanu noteiktajā kārtībā.
Projektā paredzēts svītrot normu, kas nosaka ārvalstniekiem pienākumu iesniegt primārās veselības aprūpes ārsta izziņu, kā arī paredz, ka nometnes organizētājs sadarbībā ar nometnes vadītāju nodrošina nometnes darba drošības noteikumu, kā arī iekšējas kārtības un drošības noteikumu izstrādi. Nometnes iekšējas kārtības un drošības noteikumos iekļauj nosacījumus traumu un ievainojumu profilaksei, ugunsdrošības prasības, rīcību drošības noteikumu ievērošanai, dalībnieku tiesības, pienākumus un atbildību, aizliegumu dalībniekiem lietot tabakas izstrādājumus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces, alkoholiskos dzērienus, narkotiskās, psihotropās vai citas atkarību izraisošas vielas, rīcības algoritmu jebkādas vardarbības preventīvai novēršanai un rīcībai jebkādas vardarbības gadījumā, kā arī citus būtiskus jautājumus, kas jāievēro nometnes dalībniekiem, atrodoties nometnē.
Nometnes vadītājs pirms nometnes darbības uzsākšanas iepazīstina darbiniekus un dalībniekus ar minētajiem noteikumiem. Nometnes darbības laikā nometnes organizētājs nodrošina, ka nometnes dalībnieki tiek informēti un apmācīti par rīcību jebkādas vardarbības gadījumā atbilstoši nometnes programmai, kā arī to, ka ikvienai personai redzamā vietā nometnē ir Bērnu aizsardzības centra uzticības tālruņa numurs.
Projekts nosaka, ka nometnes darbiniekiem jāatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām.
Atbilstoši Izglītības likuma grozījumiem, kas paplašina Ministru kabinetam doto pilnvarojumu, projekts paredz, ka aģentūras amatpersona pieņem lēmumu apturēt nometnes vadītāja apliecības darbību, ja pret nometnes vadītāju uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākts administratīvā pārkāpuma process par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, anulē nometnes vadītāja apliecību, ja nometnes vadītājs neatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām, ieraksta informācijas sistēmā nometnes vadītāja apliecības darbības apturēšanas termiņu vai norāda, ka nometnes vadītāja apliecība ir anulēta.
Lēmums par nometnes vadītāja apliecības izsniegšanu, lēmums par nometnes vadītāja apliecības darbības apturēšanu uz izmeklēšanas laiku un lēmums par nometnes vadītāja apliecības anulēšanu ir administratīvais akts. Ja rodas strīds par minētajiem lēmumiem, tad aģentūras amatpersonu izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu aģentūras vadītājam. Aģentūras vadītāja izdotos administratīvos aktus var pārsūdzēt tiesā.
Ņemot vērā Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas reorganizēšanu par Bērnu aizsardzības centru, projekts paredz, ka noteikumos Nr. 981 tiek lietots iestādes nosaukums Bērnu aizsardzības centrs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Nepilngadīgie nometnes dalībnieki, to likumiskie pārstāvji, ārvalstnieki, kas piedalās nometnē, nometnes darbinieki, nometnes vadītāji.
Ietekmes apraksts
Nometnes vadītājs pirms nometnes darbības uzsākšanas iepazīstina darbiniekus un dalībniekus ar noteikumiem, kas paredz nosacījumus jebkādas vardarbības preventīvai novēršanai un rīcībai jebkādas vardarbības gadījumā. Nometnes darbības laikā nometnes organizētājs nodrošina, ka nometnes dalībnieki tiek informēti un apmācīti par rīcību jebkādas vardarbības gadījumā. Ārvalstniekiem, kas piedalās nometnē, nebūs pienākums iesniegt primārās veselības aprūpes ārsta izziņu.
Personām, kuras vēlas būt nodarbinātas nometnē, jāņem vērā projektā paredzētās prasības, kādas izvirzāmas nometnes darbiniekiem un vadītājam.
Personām, kuras vēlas būt nodarbinātas nometnē, jāņem vērā projektā paredzētās prasības, kādas izvirzāmas nometnes darbiniekiem un vadītājam.
Juridiskās personas
- Nometņu organizētāji, Bērnu aizsardzības centrs, aģentūra.
Ietekmes apraksts
Precizēts un pilnveidots nometņu īstenošanas process, kuru nodrošina nometņu organizētāji.
Aģentūra varēs apturēt nometnes vadītāja apliecības darbību, ja pret nometnes vadītāju uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākts administratīvā pārkāpuma process par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem vai anulēt nometnes vadītāja apliecību, ja nometnes vadītājs neatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām.
Aģentūra varēs apturēt nometnes vadītāja apliecības darbību, ja pret nometnes vadītāju uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākts administratīvā pārkāpuma process par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem vai anulēt nometnes vadītāja apliecību, ja nometnes vadītājs neatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektajā daļā noteiktajām prasībām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projektā noteikto nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, aģentūra.Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/2218cec8-bcec-479d-8a7a-f9192b973165
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Viedokļu pārskats publicēts tiesību akta lietas sadaļā "Papildu dokumenti".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aģentūra, Bērnu aizsardzības centrs.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nometņu organizēšanas kārtības pilnveide nodrošinās drošu un pieejamu vidi nometnes dalībniekiem.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi