Anotācija

22-TA-1941: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 17. marta noteikumos Nr. 145 "Prasības mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas piegādā mājputnu olas vai ziedo dzīvnieku izcelsmes pārtiku"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams paplašināt dzīvnieku izcelsmes produktu klāstu, kurus derīguma termiņa laikā atļauts sasaldēt ziedošanas vajadzībām.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2022. gada 9. septembra Deleģētā regula (ES) 2022/2258, ar ko attiecībā uz zvejniecības produktiem, olām un noteiktiem ļoti rafinētiem produktiem groza un labo Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 853/2004 par īpašām higiēnas prasībām attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku III pielikumu un attiecībā uz noteiktām gliemenēm groza Komisijas Deleģēto regulu (ES) 2019/624 (turpmāk – Deleģētā regula 2022/2258). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai Ministru kabineta 2020. gada 17. marta noteikumos Nr. 145 "Prasības mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas piegādā mājputnu olas vai ziedo dzīvnieku izcelsmes pārtiku"" (turpmāk – noteikumi Nr. 145) grozītu noteikto olu derīguma termiņu atbilstoši Deleģētajai regulai 2022/2258. Vienlaikus paredzēts paplašināt dzīvnieku izcelsmes produktu klāstu, kurus derīguma termiņa laikā atļauts sasaldēt ziedošanas vajadzībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumos Nr. 145 noteiktais regulējums jau šobrīd ļauj piegādāt ziedošanai svaigu gaļu, svaigus un svaigus sagatavotus zvejniecības produktus, tos sasaldējot derīguma termiņa laikā atbilstoši noteiktajām prasībām. Raugoties uz dažādu resursu cenu kāpumu, paredzams, ka palielināsies to iedzīvotāju skaits, kuri ikdienai nepieciešamajam uzturam varēs iztērēt daudz mazāk finanšu līdzekļus kā līdz šim, tādēļ šobrīd ir būtiski paplašināt ziedošanas iespējas un aicināt mazumtirgotājus būt saprotošiem un atsaucīgiem, novirzot daļu pārtikas ziedošanai. Olu derīguma termiņi šobrīd ir noteikti Regulas (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku prasībām (turpmāk - Regula Nr. 853/2004) III pielikuma X sadaļā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd mazumtirdzniecības uzņēmumi visu mājputnu olas, tai skaitā Gallus gallus (mājas vistu) sugas putnu olas no 22. dienas pēc izdēšanas līdz minimālā derīguma termiņa "ieteicams līdz..." beigām drīkst piegādāt vai nodot ziedošanai citiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas var nodrošināt mājputnu olu termisku apstrādi pirms to nonākšanas pie galapatērētāja. Ar Deleģēto regulu 2022/2258 ir izdarīti grozījumi Regulas Nr. 853/2004 II pielikuma X sadaļā, pagarinot olu piegādes termiņu galapatērētājam līdz 28 dienām pēc izdēšanas. Attiecībā uz Gallus gallus (mājas vistu) sugas putnu olām noteikts minimālais derīguma termiņš – 28 dienas pēc izdēšanas. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 145 6. punktā jāgroza termiņš, kādā olas pēc izdēšanas drīkst piegādāt vai nodot ziedošanai, nosakot, ka tas ir no 28. dienas pēc izdēšanas līdz minimālā derīguma termiņa "ieteicams līdz..." beigām. Tāpat jānosaka, ka minētā norma neattiecas uz olām, kas iegūtas no Gallus gallus (mājas vistu) sugas putniem.
Noteikumi Nr. 145 jāpapildina ar jaunu punktu, nosakot minimālo derīguma termiņu Gallus gallus (mājas vistu) sugas putnu olām – 28 dienas pēc izdēšanas.
Laikposma pagarināšana olu piegādei vai nodošanai ziedošanai no 21 dienas līdz 28 dienām ievērojami samazinās pārtikas izšķērdēšanu, jo īpaši attiecībā uz Gallus gallus (mājas vistu) sugas vistu dētajām olām, jo šīs olas tiktu izņemtas no pārdošanas to minimālā derīguma termiņa beigās.
Problēmas apraksts
Visiem pārtikas uzņēmumiem, kas piegādā dzīvnieku izcelsmes produktus citam uzņēmumam, ir nepieciešama uzņēmuma atzīšana Pārtikas un veterinārajā dienestā. To nosaka Regulas Nr. 853/2004 4. pants. Regulas Nr.  853/2004 1. panta 5. punkta „b” apakšpunkta „ii” apakšpunktā noteikts, ka mazumtirdzniecības uzņēmumam atļauts piegādāt pārtiku citam mazumtirdzniecības uzņēmumam arī bez uzņēmuma atzīšanas, neievērojot Regulas Nr. 853/2004 prasības, ja ar nacionālo normatīvo aktu ir noteikts, ka tā ir papildu, vietēja mēroga un ierobežota darbība. Uzņēmuma atzīšana ir maksas pakalpojums, turklāt uzņēmums ne tikai maksā par atzīšanu, bet atzītam uzņēmumam ir arī jāizpilda virkne papildu prasību, kas prasa papildu izmaksas. Šāda situācija var būt par iemeslu mazumtirdzniecības uzņēmumiem atturēties no pārtikas ziedošanas un nodošanas labdarības organizācijām.
Šobrīd ziedošanai var piegādāt svaigu gaļu, svaigus un svaigus sagatavotus zvejniecības produktus, tos sasaldējot derīguma termiņa laikā atbilstoši noteiktajām prasībām. Lai nodotu ziedošanai cita veida dzīvnieku izcelsmes produktus, pārtikas uzņēmumam ir jāveic minētā atzīšanas procedūra.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 145 jāpapildina, nosakot, ka mazā daudzumā atļauts ziedot arī gaļas izstrādājumus, malto gaļu un citus dzīvnieku izcelsmes produktus, to derīguma termiņa laikā veicot šo produktu sasaldēšanu, ja nepieciešams.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Mazturīgas personas
Ietekmes apraksts
Tiks paplašināts produktu klāsts, ko iespējams ziedot, lai rastu iespējas dažādām labdarības iestādēm nodrošināt ar pilnvērtīgu uzturu to iedzīvotāju daļu, kuru finansiālā situācija nav atbilstoša pilnvērtīga uztura saņemšanai par savā rīcībā esošajiem līdzekļiem.
Juridiskās personas
  • Pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā noteiktais tiesiskais regulējums attieksies uz uzņēmējiem, kuri vēlēsies ziedot. Ziedot pārtiku mazāk turīgākai iedzīvotāju daļai ir uzņēmēja brīva izvēle.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Noteikumu projekts sabiedrības līdzdalībai  tiks ievietots TAP portāla publiskajā sadaļā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks rasta iespēja mazumtirgotājiem nodot pārtiku dažādām labdarības iestādēm, kuras varēs nodrošināt ar pilnvērtīgu uzturu to iedzīvotāju daļu, kuru finansiālā situācija nav atbilstoša pilnvērtīga uztura saņemšanai par savā rīcībā esošajiem līdzekļiem.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbilstošs pārtikas nodrošinājums ir viens no būtiskiem elementiem veselības uzturēšanā. Nesaņemot pietiekošu un pilnvērtīgu uzturu, pazeminās imunitāte. Jo īpaši malnutrīcija (nepietiekama uzturs) var skart gados vecākus cilvēkus. Nepietiekamu uztura uzņemšanas iemesls vecāka gadagājuma cilvēkiem ir vairāku faktoru kopums (finansiālais stāvoklis, psihosomatiski traucējumi u.c.)

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi