Anotācija (ex-ante)

23-TA-732: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Kredītiestāžu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar 2022. gada 13. oktobra grozījumiem Civillikumā noteikts, ka valsts vai pašvaldība atzīst likumā noteiktā kārtībā atzītus parādus (grozījumi stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī). Ar grozījumiem veiktās izmaiņas paredz atvieglot mantojuma atstājēja nenodrošināto kreditoru tiesības pretendēt uz sava prasījuma atgūšanu bezmantinieku mantas gadījumā, atsakoties no prasības parādu ietvert publiskā aktā vai saistībā, kas atzīta ar spēkā stājušos tiesas nolēmumu. Vienlaikus, lai jaunais regulējums netiktu izmantots negodprātīgi, visiem kreditoriem noteikta prasība sniegt informāciju par sava pieteiktā prasījuma pamatotību zvērinātam tiesu izpildītājam, kurš pēc Ministru kabineta noteiktiem kritērijiem izvērtē mantojuma atstājēja kreditoru pretenzijas pamatotību un atbilstību, un par pamatotām atzītās kreditoru pretenzijas attiecīgi sedz no mantojuma masas. Atbilstoši 2022. gada 13. oktobra likuma "Grozījumi Civillikumā" anotācijā norādītajam, lai nodrošinātu notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu norādīto kreditoru pretenziju pārbaudi, zvērinātiem tiesu izpildītājiem var būt nepieciešama arī informācija no Kontu reģistra par mantojuma atstājēja par ienākošajiem un izejošajiem maksājumiem, kuri veikti noteiktā laika periodā konkrētam kreditora, tādēļ jāveic grozījumi Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmās daļas 8. punktā, papildinot to ar atsauci par lietām par bezmantinieku mantu, lai zvērinātiem tiesu izpildītājiem varētu tikt izsniegtas minētās ziņas.
Ievērojot minēto un Tiesu izpildītāju likuma 73. panta trešajā daļā (2022. gada 13. oktobra likuma redakcijā) Ministru kabinetam ietverto deleģējumu, Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu" (noteikumi Nr. 364) ietverta kārtība, kādā zvērināts tiesu izpildītājs izvērtē sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju pamatotību un atbilstību (Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumiem Nr. 193 "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu"(turpmāk – Grozījumi Nr. 193). Grozījumos Nr. 193 ietverta prasība zvērinātam tiesu izpildītājam, veicot kreditoru pretenziju pamatotības izvērtējumu, cita starp, ja tas nepieciešams, pieprasīt kredītiestādei ziņas par kontā veiktajiem vai saņemtajiem maksājumiem.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu tiesības zvērinātam tiesu izpildītājam saņemt kredītiestāžu rīcībā esošās ziņas, kas nepieciešamas kreditoru pretenziju pamatotības izvērtēšanai lietās par bezmantinieku mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kredītiestāžu likuma 61. panta pirmā daļa noteic, ka kredītiestādes pienākums ir garantēt klientu personas, kontu, noguldījumu un darījumu noslēpumu. Šobrīd Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmās daļas 8. punkts noteic konkrētus gadījumus, kad zvērinātam tiesu izpildītājam ir tiesības saņemt kredītiestāžu rīcībā esošās ziņas par tās klientu un viņa darījumiem, kuras kredītiestāde iegūst, sniedzot finanšu pakalpojumus saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem. Kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas zvērinātiem tiesu izpildītajiem izsniedz pamatojoties uz pieprasījumu, kam pievienota tā tiesas vai citas institūcijas, vai amatpersonas nolēmuma kopija, kura izpildei tiek veiktas amata darbības, vai pamatojoties tikai uz pieprasījumu — gadījumos, kad ziņas nepieciešamas inventāra saraksta sastādīšanai, kā arī mantas aprakstes veikšanai kopīgas mantas dalīšanas nolūkā vai mantojuma lietā. Kredītiestāžu likuma 63. pantā nav ietvertas zvērināta tiesu izpildītāja tiesības lietās par bezmantinieku mantu saņemt kreditoru pretenziju pamatotības izvērtēšanas vajadzībām nepieciešamo kredītiestāžu rīcībā esošo informāciju par mantojuma atstājēja kontā veiktajiem vai saņemtajiem maksājumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2022. gada 13. oktobra grozījumiem Civillikumā veiktas izmaiņas bezmantinieku mantas regulējumā, lai nodrošinātu mantojuma atstājēja nenodrošināto kreditoru tiesību aizsardzību un pieteikto kreditoru pretenziju apmierināšanu. Civillikuma 416. panta otrajā daļā noteikts, ka bezmantinieku mantas gadījumā valsts vai pašvaldība atzīst tikai tādas kreditoru pretenzijas, kas pieteiktas mantojuma lietā zvērinātam notāram sludinājumā par mantojuma atklāšanos norādītajā termiņā un kuras par pamatotiem atzinis zvērināts tiesu izpildītājs. Tas nozīmē, ka līdz ar veiktajām izmaiņām notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu zvērināts notārs iekļauj visas sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteiktās pretenzijas – gan nodrošināto, gan nenodrošināto mantojuma atstājēja kreditoru pieteiktās pretenzijas. Tādējādi nodrošinot vienādu mantojuma atstājēja nodrošināto un nenodrošināto kreditoru aizsardzību attiecībā uz tiesībām pretendēt uz savu prasījumu apmierināšanu, proti, atceltas formas prasības kreditoru pretenzijām, kas tiek apmierinātas bezmantinieku mantas procesā.
Vienlaikus lai novērstu iespējamību, ka bezmantinieku mantas procesā tiek apmierinātas nepamatotas vai neīstas kreditoru pretenzijas vai segta parāda daļa, par kuru mantojuma atstājējs jau dzīves laikā norēķinājies, likumdevējs paredzējis prasību izvērtēt visu sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju pamatotību un atbilstību, šo funkciju deleģējot zvērinātiem tiesu izpildītājiem, pamatojoties uz Ministru kabineta noteiktiem kritērijiem. Grozījumos Nr. 192 ietverta kārtība, kādā zvērināts tiesu izpildītājs izvērtē sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju pamatotību un atbilstību. Tai skaitā kreditoru pretenziju pamatotības izvērtējuma veikšanas ietvaros pārbaudāmo ziņu apjomu. 
Spēkā esošais regulējums šobrīd nenodrošina iespēju zvērinātam tiesu izpildītājam lietā par bezmantinieku mantu saņemt kredītiestāžu rīcībā esošo informāciju par mantojuma atstājēja kontā veiktajiem vai saņemtajiem maksājumiem, kas atsevišķos gadījumos var būt nepieciešama sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju pamatotības un atbilstības izvērtēšanai, pieņemot lēmumu par kreditoru pretenziju atzīšanu vai neatzīšanu.
Ievērojot minēto un arī to, ka no kredītiestādēm ir tiesības saņemt informāciju tikai Kredītiestāžu likuma 63. pantā noteiktajos gadījumos un apjomā, zvērinātam tiesu izpildītājam likumā noteikto amata pienākumu izpildes pilnīgai un kvalitatīvai nodrošināšanai nepieciešams papildināt Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmās daļas 8. punktā noteiktās zvērināta tiesu izpildītāja tiesības saņemt informāciju no kredītiestādēm kreditoru pieteikto pretenziju pamatotības un atbilstības izvērtēšanai lietās par bezmantinieku mantu. Ņemot vērā, ka zvērināti tiesu izpildītāji jau saņem informāciju no kredītiestādēm un ar likumprojektu paredzēts tikai paplašināt gadījumu skaitu, kuros informācija saņemama, kredītiestādēm neradīsies papildu izmaksas vai papildu administratīvais slogs.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt tiesisko regulējumu ar zvērināta tiesu izpildītāja tiesībām uz atsevišķa pieprasījuma pamata lietās par bezmantinieku mantu saņemt kredītiestāžu rīcībā esošo informāciju par mantojuma atstājēja kontā veiktajiem vai saņemtajiem maksājumiem, ja šāda informācija, zvērināta tiesu izpildītāja ieskatā, nepieciešama, lai pieņemt atbilstošu, izsvērtu un uz pierādījumiem balstītu lēmumu par sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju atzīšanu vai neatzīšanu.
Likumprojekts paredz paplašināt to gadījumu uzskaitījumu, kad zvērinātam tiesu izpildītājam ir tiesības amata pienākumu izpildes ietvaros iegūt ziņas par fizisko personu kontā veiktajiem vai saņemtajiem maksājumiem.
Jāņem vērā, ka zvērinātam tiesu izpildītājam no kredītiestādes iegūstamā vai pārbaudāmā informācija var būt atšķirīga atkarībā no konkrētās lietas apstākļiem. Tādēļ  nav pilnībā izslēdzama iespēja, ka no kredītiestādes saņemtā informācija par mantojuma atstājēju varētu saturēt arī ziņas par mantojuma atstājēja kreditoru - fizisku personu, veiktiem maksājumiem mantojuma atstājēja kontā. Piemēram, lai pārbaudītu, vai kreditora pretenzijā norādītā saistība ir vai nav izpildīta (pilnībā vai kādā daļā), zvērinātam tiesu izpildītājam vispārīgi  būtu nepieciešams saņemt ziņas par mantojuma atstājēja kontā noteiktā periodā ienākošiem un izejošiem maksājumiem konkrētam kreditoram (neprecizējot kreditora kontu, jo zvērināts tiesu izpildītājs var nezināt visus kontus) – turpmāk t.s. minimāli nepieciešamā informācija, bet nevar tikt izslēgta iespējamība, ka izvērtējot konkrētās situācijas faktisko un tiesisko apstākļu kopumu, zvērinātam tiesu izpildītājam var būt nepieciešama papildu kredītiestāžu rīcībā esoša informācija. Līdz ar to likumprojekts netieši var skart fizisko personu pamattiesības un brīvības, konkrēti, Satversmes 96. pantā ikvienam noteiktās tiesības uz privātās dzīves, mājokļa un korespondences neaizskaramību. 
Satversmes 116. pants nosaka, ka Satversmes 96. pantā noteiktās tiesības var ierobežot likumā paredzētajos gadījumos, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Turklāt Satversmes tiesa ir norādījusi, lai konstatētu, vai ierobežojumi pamattiesību īstenošanai atbilst Satversmes 116. panta prasībām, nepieciešams noskaidrot vai pamattiesību ierobežojums ir noteikts ar pienācīgā kārtā pieņemtu likumu, vai ierobežojumam ir leģitīms mērķis un vai ierobežojums atbilst samērīguma principam (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2002. gada 20. maija sprieduma lietā Nr. 2002-01-03). Kredītiestāžu likums šobrīd nosaka sniedzamās informācijas apjomu zvērinātiem tiesu izpildītājiem gadījumos, kad ziņas nepieciešamas inventāra saraksta sastādīšanai, kā arī mantas aprakstes veikšanai kopīgas mantas dalīšanas nolūkā vai mantojuma lietā. Likumprojekts nosaka, ka zvērinātam tiesu izpildītājam būs tiesības pieprasīt informāciju lietā par bezmantinieku mantu, tātad likumā noteiktu funkciju veikšanai. Atbilstoši Grozījumiem Nr. 192 pēc lietas par bezmantinieku mantu ievešanas zvērināts tiesu izpildītājs pieprasa visiem kreditoriem iesniegt kreditoru pretenziju pamatojošus dokumentus, kā arī sniegt citas ziņas, kas apliecina pieteikto parādsaistību esību un apmēru. Vienlaikus zvērinātam tiesu izpildītājam noteikts patstāvīgi īstenojams pienākums veikt kreditoru sniegto ziņu pārbaudi, tai skaitā, ja tas nepieciešams, iegūt papildu informāciju, kas ir nozīmīga kreditoru pieteikto pretenziju izvērtēšanas procesa daļa, jo tikai veicot šādas pārbaudes, tiktu nodrošināts, ka pieejama patiesa un pārbaudīta informācija par mantojuma atstājēja veiktajiem darījumiem un tā saistībām un priekšnosacījums tam, lai nodrošinātu Civillikuma 416. panta otrajā daļā ietvertās normas izpildi, aizsargājot visu leģitīmo kreditoru tiesības saņemt savu prasījumu apmierināšanu no bezmantinieku mantas. Nav citu alternatīvu risinājumu, kas nodrošinātu ziņu iegūšanu par mantojuma atstājēja kontiem un tajos veiktajiem darījumiem, kuras kredītiestāde iegūst, sniedzot finanšu pakalpojumus saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem. Līdz ar to atzīstams, ka ar likumprojektu noteiktās tiesības zvērinātam tiesu izpildītājam saņemt no kredītiestādēm ziņas par to klientiem, lai veiktu amata darbības bezmantinieku mantas lietās, ir samērīgas un pamatotas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumi Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu".

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
Tāpat vienlaikus ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanos tiks izstrādāti un virzīti grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu",  precizējot zvērināta tiesu izpildītāja tiesības lietās par bezmantinieku mantu saņemt kredītiestāžu rīcībā esošo informāciju par mantojuma atstājēja kontā veiktajiem vai saņemtajiem maksājumiem un ar to saistīto regulējumu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Likumprojekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalību nav nepieciešams nodrošināt, jo likumprojekts nenosaka jaunus pienākumus fiziskām vai juridiskām personām, tiesiskais regulējums pēc būtības netiek paplašināts vai grozīts.
Kredītiestādes jau atbilstoši šobrīd spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam savā rīcībā esošas neizpaužamās ziņas valsts institūcijām vai valsts amatpersonām sniedz Kredītiestāžu likuma 63. pantā noteiktos gadījumos, kārtībā un apjomā. 

6.4. Cita informācija

Sabiedrība pēc likuma pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Likumprojekts nepaplašina zvērināta tiesu izpildītāja funkcijas un uzdevumus. Likumprojektam nav ietekmes uz jaunu institūciju izveidi, esošu institūciju likvidāciju vai reorganizāciju.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesiskais pamats personas datu apstrādei ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Regula) 6. panta 1. punkta c) apakšpunkts un Tiesu izpildītāju likuma 73.panta trešā daļa.
Ievērojot 1.3. punktā minēto, secināms, ka ar likumprojektu noteiktās tiesības zvērinātam tiesu izpildītājam saņemt no kredītiestādēm ziņas par to klientiem, lai veiktu amata darbības bezmantinieku mantas lietās, ir samērīgas un pamatotas.
Nosakot apstrādes nolūkam nepieciešamo apjomu, jāņem vērā minimalitātes principu, kas paredz, ka jāapstrādā minimālais personas datu apjoms. Lai zvērināts tiesu izpildītājs saņemtu informāciju no kredītiestādes, zvērināts tiesu izpildītājs iesniegs attiecīgo pieprasījumu kredītiestādei, kurā tiks norādīti mantojuma atstājēja personas dati, mantojuma atstājēja konta numurs, kā arī kreditora dati, kuri nepieciešami, lai kredītiestāde veiktu mantojuma atstājēja un kreditora identifikāciju un spētu atrast nepieciešamo informāciju par veiktajiem darījumiem starp mantojuma atstājēju un kreditoru – proti, mantojuma atstājēja kontā noteiktā periodā ienākošie un izejošiem maksājumi konkrētam kreditoram, neprecizējot kreditora kontu, jo zvērināts tiesu izpildītāja rīcībā var nebūt šī informācija. Tāpat norādāms arī laika periods, par kuru izsniedzami dati par darījumiem starp kreditoru un mantojuma atstājēju. Zvērinātam tiesu izpildītājam tiks sniegta informācija tikai par tiem darījumiem ar dzīvu fizisku personu, kuriem ir nozīme, lai iegūtu pamatotus un ticamus pierādījumus, ka mantojuma atstājējs ir uzņēmies saistības un tās pilnībā vai daļēji kreditoram nav atmaksājis.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi